Winter discussietopic 2013/2014 deel 4

Topic gezien door 163393 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 29 dec 2013 - 19:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Citaat van: Hector Pascal op do 02 jan 2014 - 18:01
@ gilleeesss

Wat is er zo mooi aan die kaarten??

Hogedruk gebied die PROBEERT aansluiting te vinden met groenlandhoog, om de WC te stoppen. Enkel is die niet stevig genoeg, en zet het zich niet door, maar het probeert wel.

Dus wat ik beetje zie in m'n ogen is(of misschien wil ik het zo wel?) dat de WC zo gestopt word. Dat de depressies bij de rode lijn(2de kaart) gestopt worden, of in mindere vaart laat komen naar ons kikkerlandje Dit is wel een voorbeeld uit een ensemble.

Tjeerd

Waarom wij nog geen winter hebben of wij geen winter krijgen komt door die verrekte kou in Amerika. Ik weet nog dat ik als klein kereltje al gek was van winter en dan luisterde ik altijd naar Hans de Jong. Hans zei altijd : zolang het in Amerika heer en meester is krijgen wij hier geen winter. Nu heb ik natuurlijk zelf daar nog eens over nagedacht en dan is dat vaak wel juist. Nu zie je dus telkens weer die depressies die geactiveerd worden en met de stroming  west Europa in geslingerd worden. Dat duurt al zolang het dik winter is in Amerika (extreem ook deze winter). Had de winter als eerste in Europa toe geslagen had je dat niet gehad volgens mij. Ook niet als de winter later toch ook Amerika aan doet.

Eerst moet die winter in Amerika zich wat terug trekken en moet het daar opwarmen zodat de trein van ellende richting West Europa tot stilstand komt en zich hoge druk kan vormen richting IJsland en Groenland.  Dit kan natuurlijk nog steeds, want we hebben nog een hele maand januari en februari/ maart voor ons.

We zullen zien.

Danny

De ergste kou gaat de komende 2 weken waarschijnlijk verdwijnen uit Amerika. Zo eens kijken of ECMWF weer een iets betere run kan produceren. De afgelopen run (00z) gaf een zelfde beeld als GFS. Hoge druk krijgt de kans niet door te zetten en een blok op te werpen en de herfst blijft doorgaan. Straks de nieuwe resultaten van de 12z run.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Joep

Piers Corbyn verwacht winter vanaf de 14e januari, vanaf 21e weer mild.

EUROPE JAN 2014
Wild and stormy with snowmageddon
blizzards in North parts and a quieter
/varied South during first 18 days
A Burst of Spring-like weather in the
West with deadly cold and serious
snow in Russia in last 10 days
Greece & Turkey often cold & snowy
? Most stormy/unsettled spells in parts:
31 Dec-2 Jan (R5+), 10-12 Jan (R5), 14-16 Jan (R5+), 27-29 Jan (R5)
? Basic approx Pressure developments Details p 2-9:
~1-3rd Vigorous storm attacks from west blocked by Euro high.
~4-20th Partial Atlantic block Mostly very mobile in North Eu, higher
pressure in South.
~21-31st Stunning massive European High giving a burst of Spring in
West, cold foggy East Europe and frozen over hell in Russia.

Danny

Ook  12z run van ECMWF ziet wederom geen winter meer. De oplossing is vrijwel gelijk aan de 00z run en daarmee dus ook aan de verwachting van GFS.

Danny

GFS ziet de komende week de ergste kou zich steeds verder terugtrekken boven Noord-Amerika. Op korte termijn heeft dit nog geen gunstig effect op ons weer maar het opent misschien wel deuren omdat er minder actieve lage druk systemen gelanceerd worden vanaf het vast land de Oceaan op.

Joep

EC oper 00z herhaalde het hoopvolle scenario van gisteren al niet, en ook de 12z run past in het beeld van de Uitvoer van vandaag, zie geplaatste kaarten.
En dat beeld is duidelijk: zeker nog 10 dagen boterzacht en ook wisselvallig weer, met morgen maxima boven de 10 C, en ook begin volgende week 10 plussers.
Pas na de 10-daagse enige normalisering van temperatuur,

Ronald de Wildt

vossejongk

geniaal ook hoe het alleen in de lucth boven west EU tot ver boven de 0C is op deze breedtegraad

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

Jasneker

Piers Corbyn moet je met een grote bak ( wegen) zout nemen.
Die voorspelde ook al snowmageddon voor December, maar voorlopig zit ie er de helft van de winter naast en goed ook, al dat ge overdrijf ten spijt een simpele aandacht zoeker.
Je moet maar denken een stilstaande klok loopt ook 2 keer per dag goed....
En dat er wel eens sneeuw valt in Schotland in de bergen daar is in deze tijd ook niet zo vreemd ;)
Dan zie ik liever de voorspellingen van Jan & Co hier.

Romigo


gilleeesss

kvind de 18z toch al wat beter, na de 7de lijkt dat azorenhoogje die iets probeer, toch die trein wat te vertragen.

Even de pluim van ec en gfs, ja die ene van Europees model staat hier wat boven, maar om te vergelijken..

Pluim 2 jan 21:00 voor zuid nl



Romigo

Misschien niet de meest betrouwbare run van GFS, maar het kaartje is mooi

vossejongk

als ik mag kiezen tussen eurohoog en dit kies ik toch echt voor een eurohoog :)

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Hansle

Jan, kun jij aan de nieuwe run van ec32 aan? Ben benieuwd of deze al iets oppikt van de opwarming in de stratosfeer?

Hansle

LT maar we komen er wel ;). Jetstream ver naar het zuiden afgebogen.

Jan van Ooijen

Citaat van: Hansle op vr 03 jan 2014 - 09:30
Jan, kun jij aan de nieuwe run van ec32 aan? Ben benieuwd of deze al iets oppikt van de opwarming in de stratosfeer?

Nee daar kan ik helaas niet aankomen, wel deze

Gemiddelde temp:


Max temp:


Min temp:
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

DSDLimburg

pluim,


Vandaag 08:53

Nog kans op winter?


Het is de afgelopen dagen de meest gestelde vraag aan mij, als het over het weer gaat. Is er nog kans op winterweer? Die kans op winter is nog altijd aanwezig. In 2012 was het rond deze tijd ook ver boven nul met op 3 januari een maximumtemperatuur tussen 8,5 en 11,5 graden. Ook toen reageerde de natuur met het uitbotten van struiken. Dit is nu ook aan de orde. De eerste meldingen van het boven komen van krokussen zijn bij mij ook al binnengekomen.
In 2012 volgde halverwege de maand even wat vorst, maar echte winter kwam pas tegen het einde van de maand los. Op 31 januari was er sprake van matige vorst in de nacht en overdag lichte vorst. In de eerste week van februari vroor het in de nachten vaak streng. Kortom de kansen op winterweer zijn nog niet verkeken. Ik blijf dan ook van mening dat wij deze winter nog winterweer zullen krijgen. Actueel zijn er ontwikkelingen op de weerkaarten, die voor halverwege volgende week een offensief van de winterkou aangeven. Dit geldt voor Scandinaviƫ en Noordwest Rusland.
bron: http://www.pietsweer.nl/2014/nog-kans-op-winter-2/
seizoen 2018/2019

Powered by EzPortal