Winter discussietopic 2013/2014 deel 4

Topic gezien door 163313 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 29 dec 2013 - 19:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

pascal

Citaat van: jens op wo 01 jan 2014 - 12:27
iemand al de opwarming in de stratosfeer gezien tot +5 boven groenland en de noordpool deze winter wordt volgens mij nog koud :)

Eer dat dit merkbaar is bij ons, duurt ongeveer 2 weken, en dat is dus begin februari, ik verwacht dus een koude februari.

arjanbruggink

Citaat van: pascal op wo 01 jan 2014 - 13:04
Eer dat dit merkbaar is bij ons, duurt ongeveer 2 weken, en dat is dus begin februari, ik verwacht dus een koude februari.
Allereerst, iedereen de beste wensen voor 2014.
En nu ff reagerend op jou antwoord: Sinds wanneer is januari ingekort???  :o
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

winter

Tevens wens ik iedereen een gelukkig, gezond en prettig nieuwjaar. Hopelijk zal de wereld uit haar ellende verlost worden!
Daarnaast klopt Jens een enorm stevige opwarming op 10 hPa zowel boven Groenland bijna tegen 0 graden aan als in Rusland/ Azië ook hier enorme temp. stijging. Dan zouden we rond de 20ste de winter serieus mogen verwelkomen.

ron12

Zie ik het goed op 850 hpa , op 1500 meter duikt rond 8 januari de temperatuur onder nul. voor  wat het waard is  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Citaat van: winter op wo 01 jan 2014 - 11:15
Woohw toch een prachtige pluim op lange termijn door ECMWF. Hopen op winterweer met veel sneeuw!
Jan verwachte veel sneeuw in Januari dus hoop het!


Je mag hem nu toch wel prachtig noemen, vergeleken met vorige pluimen.
Sterkere kansen op kouder weer. Vanavond weer afwachten ;) :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Bacci

Citaat van: Weerfreak op wo 01 jan 2014 - 13:49
Je mag hem nu toch wel prachtig noemen, vergeleken met vorige pluimen.
Sterkere kansen op kouder weer. Vanavond weer afwachten ;) :)

Doet me denken aan een week geleden, toen ging het uiteindelijk niet verder dan een gemiddelde van 4 graden en toen opeens weer naar een gemiddelde van 6/7 graden, hopelijk dit keer dus anders! gezien de meer duidelijke positieve veranderingen moet de kans dit keer wel groter zijn! en heeft de verwachting van Jan een weekje vertraging.

Ook de AO index blijft negatief (na meer dan een maand positief geweest te zijn).

Weerfreak 1337

Citaat van: Bacci op wo 01 jan 2014 - 14:11
Doet me denken aan een week geleden, toen ging het uiteindelijk niet verder dan een gemiddelde van 4 graden en toen opeens weer naar een gemiddelde van 6/7 graden, hopelijk dit keer dus anders! gezien de meer duidelijke positieve veranderingen moet de kans dit keer wel groter zijn! en heeft de verwachting van Jan een weekje vertraging.

Juist! Ik sprak van de week ook over een plotselinge omslag (dat een winter vaak ineens op de kaarten en pluimen staat). :)
Misschien dat dat uit komt... wie weet.
Mijn verwachting zou dan een maand vertraging hebben  ;D ::)
Afwachten maar :P Nu hopelijk eens een tijd koud, zonnig en rustig met een lekker pak sneeuw erbij :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Bacci

Trouwens ter vergelijking met de AO index hierboven, kun je zien dat wanneer eind november de AO index onder nul dook ook de temperatuurgrafiek voor die periode een dipje laat zien  ;) Verder is ook de sterke daling in temperatuur van 12 naar 6 graden duidelijk te vergelijken met de daling van de AO index.

pascal

Citaat van: pascal op wo 01 jan 2014 - 13:04
Eer dat dit merkbaar is bij ons, duurt ongeveer 2 weken, en dat is dus begin februari, ik verwacht dus een koude februari.
Wat ze laten zien is een kaart van 15 januari + 2 weken is bijna februari.

grizzrh

Iedereen een gelukkig nieuwjaar!
Hierbij de uitgebreide pluim;

Doenrade, Limburg

Bacci

Citaat van: grizzrh op wo 01 jan 2014 - 14:37
Iedereen een gelukkig nieuwjaar!
Hierbij de uitgebreide pluim;

Trouwens een tip om de pluim scherper te posten, eerst erop klikken en dan opslaan.

Danny

Grote verschillen zijn er momenteel te zien in de weersverwachtingen tussen GFS & ECMWF als we het hebben over de lange, en mogelijke winterse termijn na pak en beet 8 - 10 Januari.
Als de kaarten naast elkaar liggen zien we het verschil ontstaan rondom 8 Januari.

GFS geeft het volgende beeld op en na 8 Januari:
Vanaf het Amerikaanse continent komt er wederom een stevig lage druk systeem de Oceaan op. Door de nog steeds zeer koude omstandigheden in de bovenlucht rondom Amerika wint ook dit systeem, net als diverse voorgangers de afgelopen tijd en de komende week snel aan activiteit. De opkomende hoge druk vanuit de Azoren wordt afgesneden door dit systeem op de Oceaan. De hoge druk wordt door dit lage druk systeem het Europese continent opgeduwd maar kan niet verder naar het noorden toe komen. Er ontstaan daardoor met name in het zuidwestelijke deel van Europa hoge druk condities.

ECMWF geeft het volgende beeld op en na 8 Januari:
Vanaf het Amerikaanse continent komt er een stevig lage druk systeem de Oceaan op (gelijk aan GFS). Maar door het opgekomen hoge druk systeem vanaf de Azoren krijgt het lage druk systeem veel tegenstand. De koers van het lage druk systeem wordt afgebogen naar het noorden en het systeem komt daardoor minder in aanraking met warm oceaan water en weet ook minder kracht te winnen dan in de run van GFS. Het systeem wordt door de opstomende hoge druk over Groenland heen ver weg van Europa gehouden. Dit zorgt er voor dat de opkomende hoge druk op de Oceaan zich verder kan uitbreiden naar het noorden van Europa om daar een nieuwe kern te vormen boven Scandinavië. Op de Oceaan ontstaan op hetzelfde moment ook nieuwe hoge druk kernen die een blokkade blijven vormen voor de storingen die de oversteek over de Oceaan willen gaan maken.

Momenteel zie ik dus het kritische punt op 8 Januari op de kaarten staan. Hoelang de modellen het met elkaar oneens blijven over deze ontwikkelingen is afwachten en daarmee staat de uitkomst dus ook nog lang niet vast. Het kan herfstachtig blijven (GFS) of langzaam toch meer winters gaan worden (ECMWF). We wachten de komende dagen af......

martijn

Iedereen de beste wensen voor 2014 dat het een jaar mag worden met veel sneeuwv :P
Nu wel zeer benieuwd of het gemiddelde van de avondpluim lager licht

Romigo

Ben vooral benieuwd of Jan nog meer heeft gezien in zijn glazenbol?  :P

Joep

Iedereen een gezond en voorspoedig 2014 gewenst :)




EC oper 00z geeft gelijk al aan dat wellicht geldt nieuwe ronde nieuwe kansen.....

Edit: pluim EC ensemble 00z laat zien dat oper niet geheel alleen staat in kouder weer vanaf begin 2e decade januari, ongeveer 30% van de leden steunt dit scenario met control als belangrijkste medestander

Ronaldt de Wildt


Weerfreak 1337

Mooi stukje Danny :) We wachten af inderdaad! Misschien dit keer wel raak? Wie weet.. Vooralsnog is ECMWF als enige die deze positieve drukverdeling berekend.
Even de avondrun bekijken straks. :)

Gr.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

alfons

iedereen een geweldig 2014
en ik hou me vast aan een oude spreuk
Als de dagen gaan lengen , begint de winter te strengen.
Ik hoop het

Romigo

Zoals Jan het voorspelt heeft, opbouwende hogedruk in Scandinavië

Danny

UKMO en JMA lijken voorlopig de kant van het ECMWF model te hebben gekozen. Of deze modellen ook echt het volledige scenario van ECMWF volgen is nu nog niet te zien omdat deze kaarten niet zo ver vooruit kijken. De opbouw van hoge druk rondom 8 jan. staat wel op de kaarten bij deze 2 modellen.

Danny

Citaat van: Romigo op wo 01 jan 2014 - 19:12
Zoals Jan het voorspelt heeft, opbouwende hogedruk in Scandinavië

Probleem bij GFS is alleen dat het model nog steeds vol gas lage druk systemen de Oceaan over stuurt. Hoge druk krijgt daardoor moeizaam en weinig grip als we naar onze omgeving kijken. De lage druk systemen houden de hoge druk te ver oostwaarts om ook echt winter te kunnen geven in Nederland voorlopig bij deze GFS kaarten.

Powered by EzPortal