Winter discussietopic 2013/2014 deel 4

Topic gezien door 161076 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 29 dec 2013 - 19:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mauriceb

Volgens mij zit er aardig wat spreiding in de temperatuur komend weekend. Het kan nog alle kanten op. 10 graden spreiding.
Als de temp wat lager uit valt dan het gemiddelde kan het zomaar zijn dat we een winters weertype in duiken.
omslagpunt kan dus zomaar toch rond 3 koningen liggen :)

Ries

Jammer dat de voorspelde (op zo lange termijn kun je het nauwelijks meer een verwachting noemen) winterinval van 1e week januari naar een week of 2 later is verschoven. Is altijd zo'n naar gezegde; van uitstel komt afstel, blegh, niet aan denken.

Edwin

Citaat van: mauriceb op ma 30 dec 2013 - 08:21
Volgens mij zit er aardig wat spreiding in de temperatuur komend weekend. Het kan nog alle kanten op. 10 graden spreiding.
Als de temp wat lager uit valt dan het gemiddelde kan het zomaar zijn dat we een winters weertype in duiken.
omslagpunt kan dus zomaar toch rond 3 koningen liggen :)

Er zit al dagen vrijwel geen spreiding in hoor...snap best dat mensen dat niet willen zien, maar het is gewoon Hollands "winter"weer en dat heeft dus meer weg van herfst dan echt winter, ook komend weekend. Nat en winderig

Never Stop Exploring

mauriceb

Citaat van: Edwin op ma 30 dec 2013 - 10:39
Er zit al dagen vrijwel geen spreiding in hoor...snap best dat mensen dat niet willen zien, maar het is gewoon Hollands "winter"weer en dat heeft dus meer weg van herfst dan echt winter, ook komend weekend. Nat en winderig

Volgens mij zit er toch een spreiding van 10 graden in die pluim qua temp voor as. weekend of heb ik een bril nodig?  waar t mij omgaat is als het weekend een graad of 4 wordt ipv 9 dat de uitvoer voor de dagen erna 180 graden anders kan zijn dan wat je nu ziet. een Pluim is ook niet meer dan een momentopname met 50 verschillende variabelen. Voorlopig zitten de rekenbreinen er nog weleens naast, zelfs binnen 24 uur qua temp,neerslag etc.

wimbaens

Citaat van: mauriceb op ma 30 dec 2013 - 10:51
Volgens mij zit er toch een spreiding van 10 graden in die pluim qua temp voor as. weekend of heb ik een bril nodig?  waar t mij omgaat is als het weekend een graad of 4 wordt ipv 9 dat de uitvoer voor de dagen erna 180 graden anders kan zijn dan wat je nu ziet. een Pluim is ook niet meer dan een momentopname met 50 verschillende variabelen. Voorlopig zitten de rekenbreinen er nog weleens naast, zelfs binnen 24 uur qua temp,neerslag etc.

Ik vind het jammer om te zeggen, maar als er een koud gemiddelde met veel spreiding op een pluim zou staan, zou zo goed als iedereen zeggen om naar het gemiddelde te kijken. Nu er een warm gemiddelde op de pluim te zien is, is de spreiding precies belangrijk. Begrijp me niet verkeerd, ik wil ook graag een halve meter sneeuw zien vallen, maar momenteel lijken de warme oplossingen te winnen.

Edwin

Ik hoef sowieso geen sneeuw als het warmer is dan 0.5 graden. Komende week blijft de wind komen uit de hoeken W/ZW/Z dus gewoon regen...winter komt vanzelf wel een keer en ik heb liever dat dat goed gebeurd dan dat halve prutswerk
Never Stop Exploring

Weerfreak 1337

Citaat van: Edwin op ma 30 dec 2013 - 10:39
Er zit al dagen vrijwel geen spreiding in hoor...snap best dat mensen dat niet willen zien, maar het is gewoon Hollands "winter"weer en dat heeft dus meer weg van herfst dan echt winter, ook komend weekend. Nat en winderig


Het klinkt misschien ongelofelijk, maar dit is niet gewoon Hollands winterweer. Dit is (nu al) zeer uitzonderlijk.
Een normale Nederlandse winter scoort gemiddeld 74,6 Hellmannpunten. :P
Daarvan worden er gemiddeld zeker al een aantal gehaald in december, een maand waar bijna elk jaar wel de eerste winterse prikken terugkomen.
Uiteraard hebben we nog twee volle maanden te gaan, en zoals we weten: zelfs een strakke pluim kan zomaar omslaan.
Begin december leek het met vrij grote zekerheid koud te worden half december (60-80%), waarna in 2 dagen de hele pluim omsloeg en vrijwel geen enkel lid meer voor een koude periode ging. Dit kan natuurlijk ook andersom.
Bovendien valt het me op de laatste jaren dat een winterperiode vaak "plotseling" op de kaarten komt.
In de zin van: zachte run, pluim slecht > zachte run, pluim slecht > koude run > run uitbijter in de pluim > koude run > pluim wat beter > koude run > ineens een grote spreiding en zelfs al winterkansen een dag of 5 verder > koude run > de winterperiode word alsmaar zekerder in de pluimgrafiek.
Misschien ben ik de enige die dit opvalt, maar het gaat vaak wel zo heb ik het idee.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

SniperEye

De astronomische winter is slechts iets meer dan 1 week jong. Vorig jaar kregen we ook een ijskoude long-winter vanaf half januari ongeveer. In die zin is het weerbeeld overeenkomstig.

Er schijnt een bel met koude lucht vanuit Canada oostwaarts richting de oceaan te trekken. Die kan wellicht wat met het stromingspatroon gaan doen. De komende tijd kan daarom nog wel interessant.

Frankieboy001

Maar voorlopig laat de wind meer van zich horen dan de winter. Ook de nieuwe run van GFS niet echt winters te noemen.
Wel elke dag t/m in het nieuwe jaar veel wind.

Remy

Citaat van: Weerfreak op ma 30 dec 2013 - 12:15
Het klinkt misschien ongelofelijk, maar dit is niet gewoon Hollands winterweer. Dit is (nu al) zeer uitzonderlijk.
Een normale Nederlandse winter scoort gemiddeld 74,6 Hellmannpunten. :P
Elke winter is uniek,afgelopen winters waren redelijk deze heeft misschien nog wat tijd nodig.
Bovendien zijn er in het verleden ook zat winters geweest met amper vorst.Maar dan kan het vijfhonderd kilometer verderop wel steenkoud zijn.Ons landje is te klein om er een klimaat label aan te hangen als de winter een keertje niet koud is.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Hansle

Binnen redelijke termijn toch een split in de polar vortex mogelijk. Is toch wel iets dat we in het oog moeten houden en kan positief uitdraaien voor winterweer bij ons. Waarschijnlijk zal de PV terug reformeren maar een volgende opwarming is al een paar keer in de LT kaarten van GFS opgedoken. Dus waarschijnlijke dan toch een uitermate zwakke pv tegen het einde vd maand.

Weerfreak 1337

Citaat van: SniperEye op ma 30 dec 2013 - 12:32
De astronomische winter is slechts iets meer dan 1 week jong. Vorig jaar kregen we ook een ijskoude long-winter vanaf half januari ongeveer. In die zin is het weerbeeld overeenkomstig.

Er schijnt een bel met koude lucht vanuit Canada oostwaarts richting de oceaan te trekken. Die kan wellicht wat met het stromingspatroon gaan doen. De komende tijd kan daarom nog wel interessant.

Hoe meer kou op de oceaan, hoe slechter het word. Dat laat namelijk de depressie-activiteit opleven als het in aanraking komt met de zacht oceaanlucht. Maar, het klopt dat het dan niet altijd uitdraait op een flinke westdrift.
Wat dan wel kan, is dat er een enorme depressie ontstaat die genoeg warmte omhoog kan pompen en door advectie een flink hogedrukgebied kan laten kietelen richting het noorden van de oceaan. Dan is de enige hoop dat het hoog niet alsnog platgewalst word door het lagedrukgebied.... :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

JerryL

De kou staat op iedere pluim steeds weer aan het einde. Schuift steeds weer op. Straks hebben we met Pasen (20 april) pas de winterse kou! Heeft deze kl*te winter eigenlijk invloed op het weer in de zomer?  Kan me voorstellen dat een te warme oceaan, immers niet afgekoeld in deze hitte, veel regen zal brengen in de zomers. Of is dat net zo iets als de wijsheid na een goede zomer een strenge winter (want dat blijkt nu immers een fabeltje te zijn)

Jasneker

Dat vooruitschuiven van het eind van de kou zagen we vorig jaar ook, nu is het net andersom.
Het huidige weerbeeld schijnt gewoon moeilijk te doorbreken te zijn, en we kunnen dan ook alleen maar afwachten op wat de natuur doet.
Je geeft zelf het antwoord al op je vraag, na een goede zomer hoeft geen strenge winter t volgen en op een prut winter kan ook nog steeds een goede zomer komen.

De bepalende ontwikkelingen spelen zich dan af en hebben geen invloed van wat er nu gebeurt.
Het is nog geeen Maart dus hebben we nog zeker 6 of meer weken te gaan na afloop van deze pluim voor winter, of niet....
We zijn de laatste jaren wat verwend met de winter met sneeuw en vorst, misschien is dit een winter om ons dat even te laten waarderen wat we hadden, wie zal het zeggen.
We leven in een gematigd zeeklimaat alles is mogelijk, maar een 1963 winter zie ik ff niet zitten...en die heb ik bewust meegemaakt.

gilleeesss

Citaat van: Jasneker op ma 30 dec 2013 - 15:22
Dat vooruitschuiven van het eind van de kou zagen we vorig jaar ook, nu is het net andersom.
Het huidige weerbeeld schijnt gewoon moeilijk te doorbreken te zijn, en we kunnen dan ook alleen maar afwachten op wat de natuur doet.
Je geeft zelf het antwoord al op je vraag, na een goede zomer hoeft geen strenge winter t volgen en op een prut winter kan ook nog steeds een goede zomer komen.

De bepalende ontwikkelingen spelen zich dan af en hebben geen invloed van wat er nu gebeurt.
Het is nog geeen Maart dus hebben we nog zeker 6 of meer weken te gaan na afloop van deze pluim voor winter, of niet....
We zijn de laatste jaren wat verwend met de winter met sneeuw en vorst, misschien is dit een winter om ons dat even te laten waarderen wat we hadden, wie zal het zeggen.
We leven in een gematigd zeeklimaat alles is mogelijk, maar een 1963 winter zie ik ff niet zitten...en die heb ik bewust meegemaakt.

Dus daarom gaan we de eerste 2 maand geen sneeuw of vorst hebben, fuck logic :)

Jasneker

Ik denk dat ik net zoals de meesten ook wel eens wat anders wil als dit mistroostige weer en wat vorst en wat sneeuw kan waarderen.
Kijkend naar de BBC Weather outlook voorspeld dat dit zeker tot het eind van Januari gaat duren met een kans op een omslag dan.

CiteerMonday 13 January—Sunday 26 January
Will the weather ever ease up?

For the end of January it looks as though the unsettled weather will continue across the UK. However, it does look like the amount of low pressure systems bringing wet and windy weather will decrease with the chances of some drier brighter weather increasing. With temperatures expected to be hovering around what we would expect for this time of year it doesn't look good for those wanting to see some snow.

Helaas is dit de realiteit, en gezien het aantal postings dat erg laag ligt, zit iedereen in een dip......

gilleeesss

Gfs 12z nog steeds met het 'kansje'. Maar de kans dat de wc trein het in 1dag doorsloopt is 100 keren groter. Maar wie weet..
En dan op de LT zit de opwarming er nog steeds in,d eze keer wat warmer ?? en de laatste is het minst betrouwbare, maar je ziet, jawel de 0!


ron12

Volgens mij heeft alle kou op de wereld  zich verzamelt in Canada en op de Zuid Pool http://www.wettergefahren-fruehwarnung.de/Karten/Rtwa850m3.html   8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jens

die opwarming is wel erg extreem zou een hele omschakeling van het stromingspatroon tot gevolg kunnen hebben als dit uitkomt gaan we nog serieus winterweer krijgen,mogelijk wel weer tot in maart
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

snowsquall

Citaat van: ron12 op ma 30 dec 2013 - 18:01
Volgens mij heeft alle kou op de wereld  zich verzamelt in Canada en op de Zuid Pool http://www.wettergefahren-fruehwarnung.de/Karten/Rtwa850m3.html   8)

Klopt, bij mn zus http://www.theweathernetwork.com/alerts/high-alert/canada/ontario/sebringville is het al weken weer zoals het bij ons hoort te zijn ;D behalve die ice-storm dan, dat was minder :(

Powered by EzPortal