Winter discussietopic 2013/2014 deel 2

Topic gezien door 209795 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 18 nov 2013 - 20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Hector Pascal

Ik denk dat we het moeten hebben van een situatie net zoals op 25 november 2005. Hoge intensiteit deed de sneeuw laten liggen in het oosten. Rest van het land was het met name regen. Zoiets zou vrijdag ook kunnen gebeuren, mits er genoeg neerslag valt natuurlijk. Alles bepalend is de koers van het laag. Nu maar hopen...
Nul bestaat niet.

lans

Citaat van: Edwin op di 03 dec 2013 - 10:35
Vandaag zou het bewolkt, nevelig en saai koud weer worden toch?! Hier ist blauw en schijnt de zon :)

Ja hier ook zon en blauwe lucht. Woon dan ook maar zo`n 12km van je vandaan haha

achterhoek

Glennb

Citaat van: lans op di 03 dec 2013 - 10:39
Ja hier ook zon en blauwe lucht. Woon dan ook maar zo`n 12km van je vandaan haha


En hier ( Adam ) half om half.. Van beide wat. Vooralsnog beter dan de verwachtingen waren  ;D
Groet,
Glenn

ron12

Eerste nachtvorst deze winter een feit, afgelopen nacht -0.7 graden, nu weer boven nul 1.9 graden en de zon schijnt lekker in Nijmegen , kortom een perfecte winterdag  ;)  jemig dit gelezen http://notrickszone.com/ wel een vreemde site maar toch :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Harry de Hond


Bah wat klein.... Met CTRL + kan je zoomen. Ik ga op zoek naar iets waar je goed gifjes mee kan maken.
Juist.

Edwin




De wind waait eerst uit het zuidwesten en trekt in de loop van 5 december (donderdag) aan tot een storm langs de kust. Dan hebben we het over windkracht 9. Zoals het er nu naar uit ziet, bereikt de wind net na de middag misschien wel kracht 10 en dat is een zware storm. Deze windkracht is weggelegd voor het noordwestelijk kustgebied; dieper landinwaarts waait het minder hard. Maar 6Bft in het binnenland is ook al heel stevig.

In de middag draait de wind naar het westen tot noordwesten en blijft vol doorblazen. Het noordelijk kustgebied heeft kans op een zware storm. Kracht 9, een normale storm, lijkt vrijwel zeker. Naast de gemiddelde wind, zijn er natuurlijk ook windstoten. Uit de EPS blijkt dat die er ook niet om liegen. Voor het noordwestelijk kustgebied is het al bijna zeker dat de vlagen boven de 100km/uur uitkomen. De EPS heeft 52 leden, die allemaal rekenen met een iets andere begintoestand. Van die leden komt er zelfs 1 met 137km/uur. Het gemiddelde van alle leden komt op ongeveer 120km/uur. Let wel, dit is voor het noordwestelijk kustgebied. Voor het midden van het land ligt het Gemiddelde wind
Gemiddelde wind
gemiddelde rond 95km/uur met toppers tot 115km/uur.

We willen met nadruk niet meteen alle alarmbellen laten afgaan, maar ter vergelijk; tijdens de storm van 28 oktober (toen het record voor de windstoten voor oktober gezet werd op 152km/uur), waren de modellen op voorhand iets minder enthousiast.

BRON
Never Stop Exploring

Jenkie

Hoe zit het eigenlijk met zaterdag? Ongeacht of we donderdag en vrijdag sneeuw krijgen, is het voor zaterdag zeker regen?

Edwin

Never Stop Exploring

ron12

Ja wel, hoor windstoten van 160 kilometer per uur verwacht op de Noordzee, hier de voorwaarschuwing voor een storm/orkaan/stormvloed donder/vrijdag.laat de alarm bellen maar rinkelen http://www.wettergefahren-fruehwarnung.de/Artikel/20131203.html
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

JHB

Citaat van: Hector Pascal op di 03 dec 2013 - 10:24
Deze opmerking zegt meer over jezelf... Zoals werd aangegeven begint de neerslag meestal als sneeuw. Jammer dat je opmerking niet gelijk begreep.

Volgens mij begrijp ik je opmerking goed, alleen hebben we het over verschillende dingen. De neerslag begint op (grote) hoogte meestal als sneeuw en blijft sneeuw indien de temperatuur op lagere hoogten daarvoor gunstig is. Als het dauwpunt ook nog eens gunstig is, mag de temperatuur op 2 meter best boven nul zijn. De neerslag zal vallen als sneeuw, maar zoals al eerder gezegd snel smelten of, als de intensiteit groot genoeg is, blijven liggen. Volgens mij was dat precies wat ik je eerder probeerde uit te leggen (en een aantal met mij).

Citaat van: Hector Pascal op di 03 dec 2013 - 10:22
Ik merk wel als je zegt dat er geen sneeuw komt nogal wat mensen tegen het zere been schopt. Ook al is de bovenlucht zo koud, als het aan de grond 4 graden is, geen droge sneeuw. Alleen bij hoge intensiteit daalt de temperatuur en zal de sneeuw kunnen blijven liggen. Dat weet iedereen. Het gaat mij om de pluim die geschetst werd, dat die prachtig is. Vind ik niet.
Bovendien ligt het gemiddelde van de pluim niet echt veel lager.

Je schopt mij hiermee niet tegen het zere been; wat je zei was gewoon feitelijk onjuist! Verdiep je eerst  in de alom vindbare informatie, bekijk de kaarten van de diverse modellen en vorm dan een oordeel. De pluim en de mogelijke neerslag op do/vr zijn, wat mij betreft, twee losstaande dingen. De pluim vind ik voor deze tijd van het jaar mooi, de mogelijke sneeuwval waar de modellen al een tijdje mee komen vind ik prachtig.

Jan van Ooijen

GFS blijft hetzelfde wat betreft de sneeuw

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Hector Pascal

Citaat van: JHB op di 03 dec 2013 - 11:55
Volgens mij begrijp ik je opmerking goed, alleen hebben we het over verschillende dingen. De neerslag begint op (grote) hoogte meestal als sneeuw en blijft sneeuw indien de temperatuur op lagere hoogten daarvoor gunstig is. Als het dauwpunt ook nog eens gunstig is, mag de temperatuur op 2 meter best boven nul zijn. De neerslag zal vallen als sneeuw, maar zoals al eerder gezegd snel smelten of, als de intensiteit groot genoeg is, blijven liggen. Volgens mij was dat precies wat ik je eerder probeerde uit te leggen (en een aantal met mij).

Je schopt mij hiermee niet tegen het zere been; wat je zei was gewoon feitelijk onjuist! Verdiep je eerst  in de alom vindbare informatie, bekijk de kaarten van de diverse modellen en vorm dan een oordeel. De pluim en de mogelijke neerslag op do/vr zijn, wat mij betreft, twee losstaande dingen. De pluim vind ik voor deze tijd van het jaar mooi, de mogelijke sneeuwval waar de modellen al een tijdje mee komen vind ik prachtig.

Ik heb alle informatie tot mij genomen en tot de conclusie gekomen dat er donderdag of vrijdag de kans klein is dat er droge sneeuw valt. Buiten de nacht om. Jij wil gewoon wat anders zien.
Nul bestaat niet.

ron12

De Denen verwachten net zo,n orkaan als eind Oktober, alleen deze gaat langer duren http://cphpost.dk/news/winter-storm-predicted-by-week-s-end.7973.html
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op di 03 dec 2013 - 12:07
GFS blijft hetzelfde wat betreft de sneeuw


Het is nu vrijwel zeker dat belgie niet of niet veel sneeuw zal krijgen. Steeds stopt het daar. Ach, we gaan wel andere keer mogen genieten zeker?? :)

Romigo

Beoordeling lange termijn
Beoordeling door meteoroloog
Geldig van donderdag 05 december tot dinsdag 17 december
Synoptische ontwikkeling
Een krachtig hogedrukgebied west van Ierland heeft een uitloper tot over Frankrijk. Op de noordflank van dit hoog trekt donderdag een lagedrukgebied net noord van Schotland langs verder naar het zuiden van Noorwegen en het midden van Zweden waar het in de nacht naar vrijdag arriveert. Op de zuidwestflank van dit laag is er een zeer sterk windveld aanwezig. Dat levert aan onze kust mogelijk een storm op, verder op de Noordzee een zware storm. Vrijdag trekt het laag verder richting Baltische Staten en gaat de noordwestelijke wind boven Noordzee langzaamaan afnemen. Een hogedrukgebied nabij Ierland komt naderbij en wordt in de loop van het weekeinde boven ons land verwacht. Het hogedrukgebied blijft dan tot halverwege de week in onze nabijheid.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Opeenvolgende runs zijn uitermate consistent. Het onstuimige weerbeeld, met name op donderdag, zit al een tijdje in de EPS uitvoer met de piek op donderdagavond. Vrijdag een minder sterke wind, maar wel over de gehele Noordzee noordwestelijk. Dit valt bovendien samen met het springtij, hetgeen de kans op het bereiken van waarschuwingspeilen of zelfs regionale alarmpeilen flink doet toenemen. Met de noordwestelijke stroming wordt vrijdag ook koudere lucht aangevoerd hetgeen de kans op winterse neerslag ook doet toenemen. Het naderbij komen van het hogedrukgebied in het weekeinde is duidelijk terug te vinden en de diverse pluimen. De meeste members houden het droog en laten weinig wind zien. De temperatuur lijkt wat aan de lage kant te blijven als gevolg van het hogedrukgebied boven onze omgeving. Dan wat stralingskou in de nachten en overdag een moeizaam boven nul komende temperatuur. Er zijn echter ook members die het hogedrukgebied ten zuiden van ons land hebben waardoor aanvoer van zee de temperatuur min of meer rond of iets boven normaal houdt.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Donderdag regen en veel wind, daarna enkele winterse buien. In de loop van het weekeinde overgang naar droog en rustig weer. De middagtemperatuur zakt naar waarden rond de 4 graden en in de nachten neemt de kans op lichte vorst toe.
Samenvatting EPS-periode:
Kans van 70% op aanhouden van het rustige en droge weer met temperaturen zowel overdag als in de nacht (iets) onder de normale waarde voor de tijd van het jaar.

Paraaf meteoroloog: nolet

Bron: KNMI

JHB

Citaat van: Hector Pascal op di 03 dec 2013 - 12:09
Ik heb alle informatie tot mij genomen en tot de conclusie gekomen dat er donderdag of vrijdag de kans klein is dat er droge sneeuw valt. Buiten de nacht om. Jij wil gewoon wat anders zien.

Voor de laatste keer: de kaarten geven droge sneeuw aan. Sneeuw die naar beneden komt als droge sneeuw, waarschijnlijk op de grond geen lang leven beschoren door de temperatuur (langs de kust althans).  Dit is dus geen natte sneeuw. Of er een sneeuwdekje gevormd wordt dat (even) blijft liggen is de vraag.

Sven Vlissingen

Waterstandverwachtingen met verwachte opzet voor de kustgebieden:
http://www.meetadviesdienst.nl/nl/water-en-weer_verwachtingen-water_kust_getijkrommen-hoofdlokaties.htm

Harlingen is al flink aan het stijgen in de opzetverwachting.....:



GHkstra

Citaat van: Sven Vlissingen op di 03 dec 2013 - 12:46
Harlingen is al flink aan het stijgen in de opzetverwachting.....:

Hopelijk houden we droge voeten  :P

Dit is de lange termijn verwachting:


david_meyer25


Vandaag 10:38
Storm, springtij, hoog water!

Een stormdepressie trekt donderdag over Schotland naar Zuid Scandinavië. Donderdag zal de zuidwestenwind toenemen tot storm of in het Waddengebied tot zware storm, kracht 9 of 10! Donderdagavond of -nacht draait de wind naar het noordwesten en ook dan blijft de stormkracht 9 staan. Met name het Waddengebied en de Noord-Hollandse kust krijgen het zwaarste deel van de storm te verwerken.

Springtij en hoogwater: De (zware) storm zal donderdagavond samen met springtij voor erg hoog water zorgen. Kortom er komt veel water op de hele Nederlandse kust te staan. Ook vrijdag in de kustgebieden en op Het Wad stormachtig weer en een noordwestenwind.

Buien: Donderdagavond en -nacht stormbuien met hagel, onweer, natte sneeuw en zware windstoten tot in kracht 10 of kracht 11. Ook vrijdag nog flinke winterse buien met windstoten en het kan in de nacht van vrijdag op zaterdag landinwaarts wel eens wat wittig worden.

Problemen: Opnieuw kan er schade ontstaan. Ook het hoge water kan met name in het gehele noordelijk kustgebied problemen geven. Er is grote overlast voor het verkeer te verwachten.


Bron: http://www.pietsweer.nl/2013/storm-springtij-hoog-water/

GHkstra

Delfzijl krijgt nog meer water voor de kiezen.



Vlissingen krijgt ook best wat water. Komt boven het alarmpeil uit.


Powered by EzPortal