Winter discussietopic 2013/2014 deel 2

Topic gezien door 209517 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 18 nov 2013 - 20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

winter

Hier GFS prachtig! Een stuk verbeterd op korte termijn beter en op lange termijn naar EC gebogen!

Hector Pascal

@ winter

Hoezo is dit mooi op korte termijn, 4 tot 7 graden tot en met zondag. Weinig sneeuwkansen zo. Ik vind het een beetje raar dat je dit prachtig vind.
Nul bestaat niet.

DSDLimburg

Citaat van: Hector Pascal op di 03 dec 2013 - 09:16
@ winter

Hoezo is dit mooi op korte termijn, 4 tot 7 graden tot en met zondag. Weinig sneeuwkansen zo. Ik vind het een beetje raar dat je dit prachtig vind.

Hij bekijkt het wel positief daar kun je niks van zeggen ;D,haha
seizoen 2018/2019

Jan van Ooijen

Citaat van: Hector Pascal op di 03 dec 2013 - 09:16
@ winter

Hoezo is dit mooi op korte termijn, 4 tot 7 graden tot en met zondag. Weinig sneeuwkansen zo. Ik vind het een beetje raar dat je dit prachtig vind.

Verklaar je nader, geen sneeuwkansen?
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Hector Pascal

Heel simpel. Bij temperaturen van 4 tot 7 graden krijg je geen sneeuw. Ik heb het niet over natte sneeuw. Bovendien kunnen de kustprovincies het wel vergeten bij deze temperaturen. (Zeeland, Zuid- en Noord Holland). Bij gemiddeld 4 graden zal alleen het uiterste oosten kans maken en zuidoosten. Daar zal de temperatuur zo rond de 2 graden uitkomen. Conclusie: de pluim die winter toont, is dus niet prachtig. Eerder teleurstellend. Maar ook ik blijf hopen...
Nul bestaat niet.

Jan van Ooijen

Citaat van: Hector Pascal op di 03 dec 2013 - 09:40
Heel simpel. Bij temperaturen van 4 tot 7 graden krijg je geen sneeuw. Ik heb het niet over natte sneeuw. Bovendien kunnen de kustprovincies het wel vergeten bij deze temperaturen. (Zeeland, Zuid- en Noord Holland). Bij gemiddeld 4 graden zal alleen het uiterste oosten kans maken en zuidoosten. Daar zal de temperatuur zo rond de 2 graden uitkomen. Conclusie: de pluim die winter toont, is dus niet prachtig. Eerder teleurstellend. Maar ook ik blijf hopen...

Sneeuw wordt niet aan de grond gemaakt he, maar op hoogte ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JHB

Over het algemeen lees ik alleen mee, maar nu wil ik toch eens reageren.

Hector: dit slaat nergens op. De maximumtemperatuur is 1 van de minst belangrijke factoren bij sneeuwval/geen sneeuwval..Het gaat om allerlei andere zaken; bijvoorbeeld hoe koud de lucht is op 850hPa en de Theta-W. Of de sneeuw blijft liggen is een ander verhaal: bij +4 graden Celsius kan er prima droge sneeuw vallen (nog afgezien van de mogelijkheid dat de temperatuur daalt/kan dalen bij intensieve neerslag) die alsnog smelt op de grond.

Ook ga je voorbij aan het feit dat het gemiddelde van de pluim op donderdag/vrijdag/zaterdag lager ligt dan de oper; waarschijnlijk blijft de maximumtemperatuur dus lager dan die waarden van de oper.

arjanbruggink

Citaat van: Hector Pascal op di 03 dec 2013 - 09:40
Heel simpel. Bij temperaturen van 4 tot 7 graden krijg je geen sneeuw. Ik heb het niet over natte sneeuw. Bovendien kunnen de kustprovincies het wel vergeten bij deze temperaturen. (Zeeland, Zuid- en Noord Holland). Bij gemiddeld 4 graden zal alleen het uiterste oosten kans maken en zuidoosten. Daar zal de temperatuur zo rond de 2 graden uitkomen. Conclusie: de pluim die winter toont, is dus niet prachtig. Eerder teleurstellend. Maar ook ik blijf hopen...
Het is niet alleen de T2m die bepaald of er wel of geen sneeuw valt. Als je er verstand van hebt (of denkt te hebben) zou je dat moeten weten.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Hector Pascal

Klopt, maar dan sneeuwt het heel vaak in Nederland. Jammer dat het dan in de laatste gedeelte smelt... :) Zoals aanstaande donderdag en vrijdag.
Nul bestaat niet.

JHB

Dus jij ziet "heel vaak" op ooghoogte sneeuw voorbij vliegen in Nederland? Waar woon je dan? Dan kom ik graag eens kijken..bekijk het positief; december is net begonnen!

Joep

Citaat van: Hector Pascal op di 03 dec 2013 - 09:55
Klopt, maar dan sneeuwt het heel vaak in Nederland. Jammer dat het dan in de laatste gedeelte smelt... :) Zoals aanstaande donderdag en vrijdag.

zucht

DSDLimburg

Citaat van: Hector Pascal op di 03 dec 2013 - 09:55
Klopt, maar dan sneeuwt het heel vaak in Nederland. Jammer dat het dan in de laatste gedeelte smelt... :) Zoals aanstaande donderdag en vrijdag.
Je moet  even niet naar de grond tempratuur kijken, maar naar temps op verschillende hoogtes, dauwpunt is goed voor die dagen dus de kans dat we sneeuw krijgen is er wel hoor. :)
seizoen 2018/2019

Joep

Citaat van: Hector Pascal op di 03 dec 2013 - 09:55
Klopt, maar dan sneeuwt het heel vaak in Nederland. Jammer dat het dan in de laatste gedeelte smelt... :) Zoals aanstaande donderdag en vrijdag.

De uitgangsituatieOm te beginnen is het zo dat vrijwel alle neerslag die in Nederland valt, begint in de vorm van sneeuw. Ook in de zomer. Bij een neerslagzone in de zomer is het natuurlijk zo dat wij niets van die sneeuw zien. Wanneer je het vliegtuig neemt is dat in uitzonderlijke gevallen wel waar te nemen. Maar eenmaal bij de grond gekomen zijn de sneeuwvlokken al lang en breed gesmolten, en regent het.

De sneeuwvlokken smelten, niet verrassend maar wel essentieel in dit verhaal, omdat de temperatuur van de omgevende lucht bij het naar beneden vallen op een gegeven moment boven nul komt: de nulgradengrens wordt gepasseerd

De transformatie

De nulgradengrens ligt in de zomer ver boven het aardoppervlak; in de winter een stuk lager.

Als het aan het aardoppervlak - en ook in de luchtlagen erboven, want dat is in lang niet altijd het geval - 0 graden Celcius is of kouder dan halen de sneeuwvlokken de grond in hun 'originele' vorm: het sneeuwt. (In zeer droge lucht lukt dit ook bij temperaturen van iets boven het vriespunt. Dat laten we in dit verhaal verder buiten beschouwing.) Afhankelijk van de temperatuur van de ondergrond wordt het wit.

Meestal echter, bereikt ook in de winter de neerslag het aardoppervlak in de vorm van regen. In sommige gevallen kan die neerslag zoals die aan de grond waargenomen wordt, toch nog overgaan van regen in sneeuw. Ook zonder dat er een koudere luchtsoort binnenstroomt.

In deze gevallen ligt de nulgradengrens aanvankelijk tussen een niveau van iets boven het aardoppervlak tot maximaal rond 400 meter hoogte. Boven die nulgradengrens valt de neerslag in de vorm van sneeuw, daaronder gaat ze over in regen. Deze overgangsfase van sneeuw naar regen is cruciaal.

Het omzetten van neerslag van een 'hardere' naar een 'zachtere' vorm kost namelijk energie. Dit geldt overigens niet alleen voor de overgang van vast naar vloeibaar (smelten), maar ook van vloeibare vorm naar gasvorm (verdampen), en van vaste vorm naar gasvorm (wat dat kan ook – in de meteorologie sublimeren genoemd).

Om terug te komen op het verhaal van de vallende smeltende sneeuw in de honderden meters vlak boven het aardoppervlak: dat kost dus energie. En die energie wordt onttrokken aan de lucht waar de neerslag doorheen valt. Het resultaat: de lucht eromheen wordt kouder, en daarmee zakt de nulgradengrens tot steeds dichter bij het aardoppervlak.

Natte sneeuw
Ligt het nulgradenniveau niet ver meer boven het aardoppervlak, dan krijgen de sneeuwvlokken slechts gedeeltelijk de kans om vloeibaar te worden. De neerslag zoals we die daarbij aan de grond waarnemen, gaat over van regen naar natte (deels gesmolten) sneeuwvlokken.

In de uitzonderlijke gevallen dat het heel hard nat sneeuwt, en de ondergrond koud genoeg is of wordt, leidt dit tot een witte maar papperige laag sneeuw, of als de ondergrond bevroren is in een laag van ijs en sneeuw (het gesmolten gedeelte van de sneeuwvlokken – vloeibaar water - bevriest dan weer).

Droge sneeuw
Wanneer de nulgradengrens daalt tot aan het aardoppervlak gaat de neerslag aan dat aardoppervlak over van regen via natte sneeuw in droge sneeuw. De sneeuwvlokken bereiken dan geheel onaangetast het aardoppervlak

Afhankelijk van de temperatuur van de ondergrond blijft de sneeuw liggen. Is de ondergrond bevroren dan is het simpel: de sneeuw blijft liggen.

Ligt de temperatuur van de grond boven het vriespunt dan hangt het af van de intensiteit van de sneeuwval. Hoe meer sneeuw er namelijk tegelijkertijd valt en op de 'warme' ondergrond wegdooit, hoe meer warmte onttrokken wordt aan de bodem. Op die manier kan ook de toplaag van het aardoppervlak bevriezen, of koud genoeg worden om de sneeuw tijdelijk te laten blijven liggen.

Intensiteit neerslag een factor
De intensiteit van de neerslag speelt dus een rol in het al dan niet blijven liggen van de sneeuw op de ondergrond, onder meer door de mate waarin warmte aan het aardoppervlak wordt onttrokken.

Dit geldt echter evenzo tijdens het vallen van de neerslag door de lucht. Hoe harder het sneeuwt, hoe meer sneeuwvlokken tegelijkertijd gaan smelten wanneer ze de nulgradengrens zijn gepasseerd, hoe meer energie aan de omliggende lucht wordt onttrokken, en hoe verder de nulgradengrens tijdens dit proces van het doorvallen van neerslag daalt.

bron weer.nl


Jan van Ooijen

Graag de bronnen vermelden anders zijn we genoodzaakt de postingen te verwijderen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

DSDLimburg

pluim midden en zuidoost, en het is lekker frisjes buiten!
seizoen 2018/2019

Hector Pascal

Citaat van: JHB op di 03 dec 2013 - 09:50
Over het algemeen lees ik alleen mee, maar nu wil ik toch eens reageren.

Hector: dit slaat nergens op. De maximumtemperatuur is 1 van de minst belangrijke factoren bij sneeuwval/geen sneeuwval..Het gaat om allerlei andere zaken; bijvoorbeeld hoe koud de lucht is op 850hPa en de Theta-W. Of de sneeuw blijft liggen is een ander verhaal: bij +4 graden Celsius kan er prima droge sneeuw vallen (nog afgezien van de mogelijkheid dat de temperatuur daalt/kan dalen bij intensieve neerslag) die alsnog smelt op de grond.

Ook ga je voorbij aan het feit dat het gemiddelde van de pluim op donderdag/vrijdag/zaterdag lager ligt dan de oper; waarschijnlijk blijft de maximumtemperatuur dus lager dan die waarden van de oper.

Ik merk wel als je zegt dat er geen sneeuw komt nogal wat mensen tegen het zere been schopt. Ook al is de bovenlucht zo koud, als het aan de grond 4 graden is, geen droge sneeuw. Alleen bij hoge intensiteit daalt de temperatuur en zal de sneeuw kunnen blijven liggen. Dat weet iedereen. Het gaat mij om de pluim die geschetst werd, dat die prachtig is. Vind ik niet.
Bovendien ligt het gemiddelde van de pluim niet echt veel lager.
Nul bestaat niet.

Hector Pascal

Citaat van: JHB op di 03 dec 2013 - 09:59
Dus jij ziet "heel vaak" op ooghoogte sneeuw voorbij vliegen in Nederland? Waar woon je dan? Dan kom ik graag eens kijken..bekijk het positief; december is net begonnen!
Deze opmerking zegt meer over jezelf... Zoals werd aangegeven begint de neerslag meestal als sneeuw. Jammer dat je opmerking niet gelijk begreep.
Nul bestaat niet.

bliksems

Citaat van: Jan van Ooijen op di 03 dec 2013 - 10:18
Graag de bronnen vermelden anders zijn we genoodzaakt de postingen te verwijderen

En dat zou jammer zijn,met zo'n prachtige uitleg.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

DSDLimburg

Citaat van: Hector Pascal op di 03 dec 2013 - 10:22
Ik merk wel als je zegt dat er geen sneeuw komt nogal wat mensen tegen het zere been schopt. Ook al is de bovenlucht zo koud, als het aan de grond 4 graden is, geen droge sneeuw. Alleen bij hoge intensiteit daalt de temperatuur en zal de sneeuw kunnen blijven liggen. Dat weet iedereen. Het gaat mij om de pluim die geschetst werd, dat die prachtig is. Vind ik niet.
Bovendien ligt het gemiddelde van de pluim niet echt veel lager.

Bij 4 graden kun je best droge sneeuw hebben hoor ;D het blijft alleen niet liggen dan of zoals je zegt de intensiteit moet groot genoeg zijn om sneeuw te kunnen laten liggen. Al is het dan maar voor even :)
seizoen 2018/2019

Edwin

Vandaag zou het bewolkt, nevelig en saai koud weer worden toch?! Hier ist blauw en schijnt de zon :)
Never Stop Exploring

Powered by EzPortal