Winter discussietopic 2013/2014 deel 2

Topic gezien door 209516 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 18 nov 2013 - 20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Borislav

Gevaarlijke storm wordt het ,  springtij erbij en dan zoveel wind in het noorden.   

wind is lekker noordwest.


denk dat deze storm erger afloopt dan de vorige!
Borislav Lekic

winter

Zelf weet ik globaal van het weer wel iets af maar niet extreem veel.
Maar het is toch gewoon nog alle kaarten open voor vanaf donderdag sneeuw of niet?
Stel dat het lagedrukgebied dat via denemarken naar het Oosten maar 250 km zakt dan heeft Nederland gewoon een pak sneeuw als de temp op 850 hPa tevens rond de -8 liggen. Maar ja hoe groot is die kans misschien is er al iets in de kaarten te zien wat ik niet begrijp vb drukligging op 500 hPa ofzo iets???

O ja nog een vraag die 18 UTC is dat datgene dat weerplaze rond 20.00 plaatste voor de GFS?? of is dat weer een nieuwere?

ron12

zo te zien krijgt Denemarken, alweer de volle laag. Net zo als 5 weken geleden  :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Borislav

@winter


Nederland maakt nog steeds kan op een pak sneeuw ,  GFS is alweer wat beter voor do/vrij
Borislav Lekic

gilleeesss

Citaat van: winter op ma 02 dec 2013 - 23:25
Zelf weet ik globaal van het weer wel iets af maar niet extreem veel.
Maar het is toch gewoon nog alle kaarten open voor vanaf donderdag sneeuw of niet?
Stel dat het lagedrukgebied dat via denemarken naar het Oosten maar 250 km zakt dan heeft Nederland gewoon een pak sneeuw als de temp op 850 hPa tevens rond de -8 liggen. Maar ja hoe groot is die kans misschien is er al iets in de kaarten te zien wat ik niet begrijp vb drukligging op 500 hPa ofzo iets???

O ja nog een vraag die 18 UTC is dat datgene dat weerplaze rond 20.00 plaatste voor de GFS?? of is dat weer een nieuwere?

250km zakken gaat het zoiezo niet doen. Ik hoop van wel maar dat denkik niet, zit al 7dagen dat het zo gaat lopen ongeveer.

winter

Citaat van: borislavje op ma 02 dec 2013 - 23:27
@winter
Nederland maakt nog steeds kan op een pak sneeuw ,  GFS is alweer wat beter voor do/vrij
Dus als dat gebied met kern van 965 over Nederland trekt krijgt NED toch de volle laag? Temp op 850 hPa beloven daarnaast veel als er neerslag valt, maar met zo'n warme noordzee zou dat wel moeten kunnen!


Bacci

Citaat van: gilleeesss op ma 02 dec 2013 - 23:29
250km zakken gaat het zoiezo niet doen. Ik hoop van wel maar dat denkik niet, zit al 7dagen dat het zo gaat lopen ongeveer.

Nouja EC dacht er vandaag opeens anders over.

GFS berekent weer bijna dezelfde hoeveelheid sneeuw en op dezelfde plekken, wel erg consistent maar vast weer een addertje onder het gras.

winter

@ borislavje of andere beste winterliefhebbers is er al een nieuwe sneeuwkaart voor deze nieuwe run.
Lees dat mensen tot alweer een stuk positiever zijn.
@giless heb je misschien nog een onderbouwing waarom je denkt dat het niet meer veranderd, want kan me nog zeker herinneren dat nog geen 3 dagen EC of GFS de kern over NED liet trekken met veel sneeuw dacht EC

gilleeesss

Citaat van: winter op ma 02 dec 2013 - 23:36
@ borislavje of andere beste winterliefhebbers is er al een nieuwe sneeuwkaart voor deze nieuwe run.
Lees dat mensen tot alweer een stuk positiever zijn.
@giless heb je misschien nog een onderbouwing waarom je denkt dat het niet meer veranderd, want kan me nog zeker herinneren dat nog geen 3 dagen EC of GFS de kern over NED liet trekken met veel sneeuw dacht EC

Ja oke, maar dat was eenmalig, of 2 malig. Het is al 7dagen dat GFS vooral in nederland sneeuwbuien berekende en SOMS west belgie gewoon droog liet blijven. als je hier ewat leest en kijkt naar de sneeuwkaartjes dat jan soms post kan je dat zien

Maar het klopt dat het opeens weer kan veranderen.

GFS 18z

ron12

Wadden eilanden mogelijk windkracht 11,En windstoten tot orkaan kracht(12) verwacht vanaf dondermiddag http://ameland.wordpress.com/2013/12/02/fikse-storm-en-hoog-water-voorspeld/ de storm komt eerder dan verwacht :P Word tijd voor een sneeuw(storm) topic)  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Heerlijke GFS run wat betreft sneeuw. Kijken dadelijk voor ECMWF

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MamaAs

He bah.... Ik hoop dan maar dat wij worden beloond met sneeuw, na zo´n storm.
Die noordewester mét springtij EN dan duurt het ook nog eens behoorlijk wat uren.... Nee bedankt.

Joep

Gaat het dan toch gebeuren een sneeuwstormpie :)

Jan van Ooijen

Als we de kaarten (sneeuw) van GFS erbij pakken en dan de windstoten van EC dan zal het nog wel leuk worden.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MamaAs

Citaat van: Jan van Ooijen op di 03 dec 2013 - 08:45
Als we de kaarten (sneeuw) van GFS erbij pakken en dan de windstoten van EC dan zal het nog wel leuk worden.


Krijgen we dan deze taferelen?


Marcbb



Hoe zit het met de sneeuwkansen bij EC Jan?

Bacci

Citaat van: Jan van Ooijen op di 03 dec 2013 - 07:25
Heerlijke GFS run wat betreft sneeuw. Kijken dadelijk voor ECMWF

Verwacht je dat EC nu zal bijstellen, maar echt heerlijk inderdaad, donderdagavond al sneeuw.

Jan van Ooijen

EC is wel wat bijgetrokken ten opzichte van de voorgaande runs, als ik tussendoor tijd heb op mijn werk plaats ik een gifje
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

arjanbruggink

Citaat van: MamaAs op di 03 dec 2013 - 08:50
Krijgen we dan deze taferelen?
Die kans is dan wel groot ja. Sneeuwjacht..... En natuurlijk een WA dan, is dan niet te missen.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

winter

Woohw lekker koud vannacht wie weet krijgen we  de eerste helmannpunten

Allen K*T dat het op sommige plaatsen pas laat in de nacht ging vriezen door bewolking waardoor het na middernacht nog steeds warm was dan 0 graden.

Powered by EzPortal