Winter discussietopic 2013/2014 deel 2

Topic gezien door 209710 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 18 nov 2013 - 20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Energizer85

Jan en Marsel lijken nog redelijk in de afwacht stand te zitten  ;D dus ik wacht op de prognoses van deze heren...

TaL

Citaat van: Energizer85 op ma 02 dec 2013 - 21:56
Jan en Marsel lijken nog redelijk in de afwacht stand te zitten  ;D dus ik wacht op de prognoses van deze heren...

Haha, Marsel is eerder de thunderfreak  ;D , ik denk dat je eerder een update kan verwachten van Johann & jan in deze tijd van het jaar, indien het echt interessant wordt  :D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Energizer85

Citaat van: TaL op ma 02 dec 2013 - 21:58
Haha, Marsel is eerder de thunderfreak  ;D , ik denk dat je eerder een update kan verwachten van Johann & jan in deze tijd van het jaar, indien het echt interessant wordt  :D

Haha excuus, moet ik toch (nog) beter opletten  ;)

gilleeesss

Citaat van: Energizer85 op ma 02 dec 2013 - 21:56
Jan en Marsel lijken nog redelijk in de afwacht stand te zitten  ;D dus ik wacht op de prognoses van deze heren...

het is not te wisselvallig denkik, ik denk dat er woensdag nieuw topicje komt :D

Hansle

GFS, GEM en NAEFS gaan voor hogedrukopbouw boven Scandinavie op termijn. Maar of dit echte koude gaat opleveren is nog niet zeker.

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

Hansle


jorentje1997

Citaat van: maarten89 op ma 02 dec 2013 - 21:42
De pluim ;D ziet steeds beter uit toch ::)

Valt wel op dat alle kou steeds wordt opgeschoven  ::)

Joep

Laat ik voorop stellen dat de Uitvoer in mogelijke oplossingen nog steeds enorm verschilt.

Grof gezegd kun je stellen dat bij GFS de zachte oplossingen overheersen,  die gemiddeld ook enige verzachting toont tov gisteren.
Ens van EC was daarentegen obv de 00z run kouder dan gisteren, en obv de oper 12z lijkt ook de 12z run koud.
Alles bepalend wordt de positie van de kern van hogedruk als tegen komend weekend de westelijke hoogterug zich snel oostwaarts richting Europees vasteland gaat verplaatsen.
Komt de kern ten zuiden, dan wordt bij de aanvoer al snel ZW/W, dus aanvoer maritieme lucht, met hierbij temperaturen tussen 4-8 C en slechts wat nachtvorst mogelijk.
Gaat de kern echter al snel naar een positie ten (zuid)oosten, zoals EC oper ons schetst, dan gaan we na de polaire inval van Sint (met vanaf donderdagavond t/m zaterdag frequent winterse buien, met Tmax 2-5 C en minima bij opklaringen iets onder het vriespunt) in en na het weekend over op een rustig stabiel, maar ook koud weerbeeld. In de nacht en ochtend vriest en dan enkele graden en overdag maar 1-4 C als maximum. De kans op stratus/mist lijkt door geringe stroming groot.
Opvallend voor de ontwikkelingen in de 2e decade, naast de eerder beschreven onzekerheid, is het beeld dat beide opers van de hoofdmodellen geven.
Door voortdurende WA door stagnerende lagedruk op de Atl. Oceaan wordt uiteindelijk de kern van hogedruk boven Scandinavie gepositioneerd. In dat geval gaat in de loop van 2e decade de wind nadrukkelijker uit het oosten waaien en wordt geleidelijk steeds koudere lucht aangevoerd, dan zouden we vertrokken zijn voor een heuse vorstperiode.

Kortom, de winter is pas 2 dagen oud, maar geeft ons al genoeg virtueel plezier

Mvg, Ronald de Wildt

Bacci

Denk dat GFS straks EC gaat volgen en we uiteindelijk 1 sneeuwvlokje overhouden, tuurlijk kan het nog veranderen maar het lijkt me toch duidelijk dat er niets van overblijft.

Richard

Overigens laten we dit niet vergeten, kunnen hele mooie plaatjes worden geschoten morgenvroeg in het oosten lijkt mij?
Vorst + mist = ? ;D

Bacci

Citaat van: Richard op ma 02 dec 2013 - 22:21
Overigens laten we dit niet vergeten, kunnen hele mooie plaatjes worden geschoten morgenvroeg in het oosten lijkt mij?
Vorst + mist = ? ;D

Helaas wel bewolkt

ron12

Citaat van: Bacci op ma 02 dec 2013 - 21:02
Wat zou het leven toch makkelijker zijn zonder al die verwachtingen  :P
terug na de jaren 80,zonder internet moet er niet aan denken  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Citaat van: Joep op ma 02 dec 2013 - 20:57
Wow de Duitsers zien de storm wel zitten geloof ik

Donnerstag Orkan und Sturmflut möglich.



Bron
http://www.wetteronline.de/wetternews/2013-12-02-wl
kan nog erger in Polen verwachten ze windstoten tot 170 kilometer per uur vrijdag overdag, daar wordt een zeer zware sneeuw storm verwacht.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Borislav

Kijk eens aan GFS is weer een stuk beter , kouder en ook nog eens meer storm dan eerst.  24 uur lang storm?

Groter windveld ook.

Borislav Lekic

Bacci

GFS houd vol, nog steeds (veel) sneeuwbuien. Zal GFS standvastig blijven of toch de kant van EC opgaan?
Een vraagje aan Jan of Johann, kunnen kleine details de zaak nog omgooien? want GFS en EC zijn weer eens leker tegenstrijdig.

Coennn

GFS komt met 130 km/u windstoten boven de wadden.  :o

Borislav

@coennn

Dit zal mogelijk wel meer gaan worden , ik denk zelfs uitschieters tot 150/160 km/u
Borislav Lekic

winter

over welke GFS hebben jullie het de 00 h run?

Coennn

Citaat van: winter op ma 02 dec 2013 - 23:20
over welke GFS hebben jullie het de 00 h run?

Neenee, die is nog niet binnen.  18UTC run, daar praten we over.

Powered by EzPortal