Winter discussietopic 2013/2014 deel 2

Topic gezien door 209528 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 18 nov 2013 - 20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

wimbaens

Citaat van: Johann op ma 02 dec 2013 - 19:41
Sneeuw enkel nog voor het zuiden van Limburg. Verder geen sneeuwdek(je) meer vlgs het ECMWF  >:(
Dit vind ik toch een leuk kaartje, voor mijn regio dan toch. Gaat waarschijnlijk wel nog 10 keer veranderen voor het zover is.

Arend

Temperaturen gaan vlot onderuit (2m, 10cm):
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Coennn

Waar vinden jullie kaartjes van EC?

jorentje1997

Citaat van: gilleeesss op ma 02 dec 2013 - 19:30
ja het ziet er allemaal goed uit, enkel dat de sneeuw er minder en minder en minder lang in blijft?? en wss niet mer tot belgie komt? is beetje zelfde zoals gfs nu denkik?

Edit, niets van sneeuw meer voor west vlaanderen, vooral rond de grens van benelux sneeuw.

Gohoh Gilles niet zo negatief.

We zijn 2december, de zee is nog warm, er hangen nog bladeren aan de bomen, en als hier sneeuw valt moet deze al wat intensiteit hebben om te blijven liggen.

Alles wat deze week kan vallen is mooi meegenomen, maar echt winters zal het zeker niet worden. Misschien hebben wij (West-Vlaanderen) dan weer eens meer geluk wanneer een echte koudegolf op de kaarten staat met sneeuw die dagen, weken kan blijven liggen, ik bedoel maar, de echte winter moet nog beginnen dus er zijn nog kansen genoeg  ;)

Hector Pascal

Helga heeft haar verwachting voor vrijdag ook iets naar boven bijgesteld. Gisteren was het nog donderdag regen overgaand in sneeuw en vrijdag sneeuw. Nu alleen vrijdag natte sneeuw.
Nul bestaat niet.

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Nopie

Citaat van: zorba op ma 02 dec 2013 - 20:05
EC 12

Jammer, sneeuw zo goed als weg uit de kaarten lijkt het nu. Maar het kan nog veranderen de komende dagen.

Bacci

Dramatisch, vast weer een warme uitbijter...Zo niet dan maar hopen dat de langere termijn het goed maakt.

glenn

Gaat nog 10 keer veranderen natuurlijk en is nooit zeker met sneeuw voor hetzelfde geld valt het die dag wel net juist en heeft iedereen sneeuw , ook neerslagafkoeling bij intense buien en zo voort telt mee .
Oper ECMWF is vanavond zeker niet slecht op termijn scandihoog met warmere bovenluchten maar wel koude aan de grond !
Laat die winter maar beginnen !

Energizer85

Gaat t dan toch met een sisser aflopen? Nou hopelijk een warme uitbijter inderdaad, maar er is nog niks beslist....

jens

hmm ik denk toch echt niet dat het gaat regenen met -10 op 850hpa zelfs met een noordwestenwind,misschien vlak aan de kust maar toch niet in het binnenland???trouwens wie zegt dat er in de schaduw van engeland geen buien kunnen ontstaan,er zit nog een stuk over de noordzee tussen hoor,de lucht is heel ontstabiel er kunnen daar dus ook buien ontstaan weliswaar kleiner en minder maar toch
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

TaL

Citaat van: glenn op ma 02 dec 2013 - 20:08
Gaat nog 10 keer veranderen natuurlijk en is nooit zeker met sneeuw voor hetzelfde geld valt het die dag wel net juist en heeft iedereen sneeuw , ook neerslagafkoeling bij intense buien en zo voort telt mee .
Oper ECMWF is vanavond zeker niet slecht op termijn scandihoog met warmere bovenluchten maar wel koude aan de grond !
Laat die winter maar beginnen !

Geen scandihoog ;) zeg maar een noordelijk geörienteerd Eurohoog, koude lucht wordt volledig omgebogen en warme lucht mengt zich er makkelijk in.

Nu ja, pluimen zijn vrij mooi dus :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

jorentje1997

Citaat van: zorba op ma 02 dec 2013 - 20:05
EC 12

Nja, die sneeuwmannen zouden toch niet kunnen blijven staan met al die wind  8)

Ricodehaan


TaL

Citaat van: Ricodehaan op ma 02 dec 2013 - 20:18
Betekent dit dus kou?

Ja, maar dan vooral in de onderste luchtlagen, op hoogte is het wat warmer. (inversie) nu ja de oper alleen zegt niets hoor, en ik vind dit niet eens slecht dus :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

ron12

Hier een plaatje donderdagmiddag 16.00 uur   ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jens

Citaat van: TaL op ma 02 dec 2013 - 20:19
Ja, maar dan vooral in de onderste luchtlagen (inversie) op hoogte is het wat warmer. (inversie) nu ja de oper alleen zegt niets hoor, en ik vind dit niet eens slecht dus :)
er komt later ook een koude luchtbel waarschijnlijk met die oost stroming die op dat kaartje boven de balkan hangt
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

ron12

Citaat van: jens op ma 02 dec 2013 - 20:23
er komt later ook een koude luchtbel waarschijnlijk met die oost stroming die op dat kaartje boven de balkan hangt
stroming temperatuur op 850 mb http://www.myweather2.com/rh850temp/player.aspx?fc=3
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

gilleeesss

Citaat van: wimbaens op ma 02 dec 2013 - 19:44
Dit vind ik toch een leuk kaartje, voor mijn regio dan toch. Gaat waarschijnlijk wel nog 10 keer veranderen voor het zover is.

ja hier heb ik dus niets aan xd

Joep

Spannend! De operationele uitvoer van het ECMWF lijkt te kiezen voor een 'middecemberwinter(tje)'


Pluim
De onderstaande grafiek toont de maxima (donker- en lichtrood) en minima (donkerblauw en lichtgroen) voor DE BILT op basis van uitsluitend de operationele oplossing (de 'oper') van het ECMWF voor de periode tot donderdagmiddag 12 december. Het gaat hier om de runs van 2 december, 01 uur (lichtgroen/lichtrood) en 2 december, 13 uur (donkerrood en donkerblauw).
De tweede grafiek toont het neerslagdiagram van de operationele uitvoer. Het gaat hier om neerslag in millimeters per 6 uur voor het meetpunt De Bilt.

De derde grafiek, net onder de banner, toont het ensemblegemiddelde voor De Bilt (15-daagse: tot dinsdag 17 december) ofwel het gemiddelde van alle, aan het ECMWF gelieerde oplossingen. Bron van de grafieken is Speedwell weather.com.


jan Visser


Powered by EzPortal