Winter discussietopic 2013/2014 deel 2

Topic gezien door 209751 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 18 nov 2013 - 20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

martijn

Aankomende donderdag gaan wij met school een dag naar Essen  duitsland verwachten jullie nog problemen?

wesleylollol

Citaat van: martijn op ma 02 dec 2013 - 17:52
Aankomende donderdag gaan wij met school een dag naar Essen  duitsland verwachten jullie nog problemen?
auto beurs ?

jorentje1997

Citaat van: jornonweer op ma 02 dec 2013 - 17:26
voor belgie, geen of amper sneeuw in laag belgie volgens het kmi..  bron: kmi

KMI kan ook maar voorspellen vanaf 10minuten op voorhand, niets van aantrekken  ;)


wesleylollol


gilleeesss

Citaat van: NCornet op ma 02 dec 2013 - 17:37
" voor belgie, geen of amper sneeuw in laag belgie volgens het kmi..  bron: kmi "

op 20 november ging het ook enkel in de Ardennen sneeuwen en toen heb ik hier een hele avond op een witgesneeuwde tuin kunnen kijken. 50 km zuidelijker is al een heel ander verhaal.

ja. maar het staat er al week in dat het telkens maar nipt belgie zou zijn.

winter

We zullen vanavond al iets meer weten over wat donderdag en verder in het weekend gaat gebeuren. Wie weet wordt het weer een stuk mooier, maar nog steeds liggen alle kaarten open.
Jan wat denk jij over de sneeuwkansen? Hirlam of nog even wachten?

jens

Citaat van: jorentje1997 op ma 02 dec 2013 - 18:02
KMI kan ook maar voorspellen vanaf 10minuten op voorhand, niets van aantrekken  ;)
of 2 uur erna :P
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

klimascepie

Eventjes tussen door ik maak niemand belachelijk ik zeg even de waarheid. Ja viel van de stoel van het lachen (maak ik me zelf belachelijk). IK hoef NIEMAND belachelijk te maken. Dat kunnen ze heel goed zelf.

En over nat of droog. Ik geloof dat het komende nacht al behoorlijk kan vriezen dus over pap hoef je niet bang te zijn.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Borislav

Wat altijd leuk is op forums is dat mensen altijd vreugde hebben met mooie kaarten , maar als de kaarten slecht zijn zeuren ze meteen al alsof het morgen al 6-7 december is ,  kleine details maken het weer voor ons uit .  Laten we gewoon afwachten tot 4-5 december dan hebben we meer zekerheid.

Tuurlijk word je wel vrolijk als de kaarten goed zijn , en wat minder vrolijk als ze slecht zijn .  Maar we kijken allemaal veel te ver vooruit.

En meestal zeggen ze , geduld loont !
Borislav Lekic

glenn

Sneeuw of geen sneeuw hier hangt sinds vandaag toch weer de kerstversiering in huis , morgen buiten er is aan beginnen se .
Kou , sneeuw , kerstliederen wat moet een mens nog meer hebben de gezelligste tijd van het jaar is er weer !

Weerfreak 1337

Een stuk uit de KNMI Guidance van middellange en langetermijn.


Synoptische ontwikkeling

Een krachtig hogedrukgebied trekt vandaag (maandag) over onze omgeving naar Oost-Europa, de rugas en verliest geleidelijk haar grip op ons weer. De hogedrukas, ook in de bovenlucht, ligt dinsdag west-oost georiënteerd zo'n beetje langs de 50e breedtegraad. Een volgend hogedrukgebied blijft vanaf het midden van deze week ten zuidwesten van de Britse Eilanden liggen.  Donderdag trekt een sterk uitdiepend en actief lagedrukgebied zuid van IJsland langs over Schotland richting Denemarken. Een bijbehorend koufront zakt op de westflank van dit laag uit naar ons land en passeert donderdagavond. Op nadering en passage van dit koufront staat er erg veel wind boven onze omgeving en op de Noordzee, waar het volgens het model tot een NNW 10 Bft kan komen. Tijdens het komend weekeinde breidt van het zuidwesten hogedrukinvloed richting ons land uit en stabiliseert het weer gedurende de EPS periode.

Modelbeoordeling en onzekerheden

Opeenvolgende runs zijn uitermate consistent. Het wisselvallige weerbeeld donderdag, vrijdag en deels ook zaterdag is in alle clusters herkenbaar aanwezig. Ook in de pluim is goed te zien dat de wind donderdagavond flink gaat pieken. Kijkend naar de clusterkaarten is de oper wel de oplossing met de meeste wind. Deze gebeurtenis valt samen met het springtij, hetgeen nu al een indicatie oplevert op het bereiken van een kritisch hoogwaterpeil op vrijdag langs de westkust. Ook de stabilisatie vanaf zondag in het weer op de nadering van het Atlantische hoog is eenduidig, er is in andere oplossingen een klein faseverschil in de snelheid waarmee dat gebeurt, er zijn oplossingen die iets sneller zijn met de stabilisatie en dat al op zaterdag laten doorwerken in ons weer. Voor onze omgeving is er in de verschillende clusters gedurende de EPS-periode wel een verschil te vinden in de aanvoerrichting van de lucht, tussen Zuidwest en West en Noordwest. Het is deze aanvoerrichting die de temperatuurpluim wat breder maakt. Overigens is er in de kans op sneeuwfractie vrijdag en tijdens het weekeinde een 40-60% kans op winterse buien terug te vinden. Na het komende weekeinde neemt de kans op sneeuw snel af.

KNMI

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Johann

Hoor de wind waait door de bomen (omver)  ;D
Nog steeds heftig ! ECMWF wind (stormveld) donderdagavond !  :o

Kaart wind 850hPa
Kaart windstoten


Borislav

Borislav Lekic

ron12

Perfecte timing toch
Op Sinterklaas avond storm  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

gilleeesss

Citaat van: borislavje op ma 02 dec 2013 - 19:21
Ziet er goed uit johann !

ja het ziet er allemaal goed uit, enkel dat de sneeuw er minder en minder en minder lang in blijft?? en wss niet mer tot belgie komt? is beetje zelfde zoals gfs nu denkik?

Edit, niets van sneeuw meer voor west vlaanderen, vooral rond de grens van benelux sneeuw.

wimbaens

Citaat van: gilleeesss op ma 02 dec 2013 - 19:30
ja het ziet er allemaal goed uit, enkel dat de sneeuw er minder en minder en minder lang in blijft?? en wss niet mer tot belgie komt? is beetje zelfde zoals gfs nu denkik?

Edit, niets van sneeuw meer voor west vlaanderen, vooral rond de grens van benelux sneeuw.
Ik zie anders heel wat sneeuw voor België, maar niet voor het westen. Vorige kans was het omgekeerd, toen kwam de sneeuw net niet tot in Limburg.

zorba

EC druppelt langzaam binnen, zo gifje
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Johann

Citaat van: wimbaens op ma 02 dec 2013 - 19:35
Ik zie anders heel wat sneeuw voor België, maar niet voor het westen. Vorige kans was het omgekeerd, toen kwam de sneeuw net niet tot in Limburg.

Sneeuw enkel nog voor het zuiden van Limburg. Verder geen sneeuwdek(je) meer vlgs het ECMWF  >:(

Powered by EzPortal