Winter discussietopic 2013/2014 deel 2

Topic gezien door 209525 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 18 nov 2013 - 20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Tucktuck

Hoe kom je aan die grafiek die hierboven staat?

bliksems

Citaat van: SniperEye op ma 02 dec 2013 - 15:49
Kan de sneeuw blijven liggen? De aarde is nog tamelijk warm/ nog geen bevroren ondergrond.

het blijft pas na een uur liggen als het matig door sneeuwt,dus lekkere papsneeuw krijgen we aan de onderkant.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

klimascepie

Lang zitten dubben of ik eens weer moest reageren. Nee lang weg geweest en van af en afstand zitten lezen. Je kunt niet altijd van de stoel vallen van het lachen, de blauwe plekken zijn haast niet te tellen. Ijsbloem bezorgde mij zelfs zowat en hersenschudding.

Mensen jullie hebben en probleem. Nee serieus. Vorig jaar ook al eens aangekaart. De modellen kijken vaak terug naar wat was dus naar het langjarig gemiddelde. Deze kan de prullenmand in. Denk vooral koud, waarom? Dat komt nog wel wees maar niet bang.

Ik lees de laatste tijd dat het zeewater te warm is.
Goed warm zat echter ook daar zit weer en denkfout. O vraag maar na in Amerika hoe groot die denkfout is. Ja zelfs recent hebben ze die fout gemaakt. The lake effect word het daar genoemd. Ijs koude lucht rechtstreeks van de pool komt over warm water en het resultaat was en enorme bak sneeuw. Vorig seizoen Boston en New York zelf 2 meter. Natuurlijk ik begrijp wel dat het nog steeds koffiedik kijken is. Al valt dit best mee, hooguit de hoeveelheden.

Na het weekeind warmer? Denk koud zeg ik net. In de plaatjes is steeds en blokkade te zien die voor en koude aanvoer zorgt. Hou dat in de gaten. Tot nu toe heb ik via CFS gekeken naar koude patronen en tot nu toe anderhalve maand van te voren goed voorspelt.

Het zelfde speelde vorig jaar, de modellen neigen telkens terug naar het langjarig gemiddelde. Is dat en garantie????
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Arend

Citaat van: Tucktuck op ma 02 dec 2013 - 15:58
Hoe kom je aan die grafiek die hierboven staat?

Die kun je (samen met nog meer interessante grafieken) vinden op de experimentele pagina van het KNMI:
http://www.knmi.nl/exp/pluim/

Citaat van: klimascepie op ma 02 dec 2013 - 16:10
Mensen jullie hebben en probleem. Nee serieus.

Beste Klimascepie,

Jij hebt ook een probleem, met een dubbele e om precies te zijn. Tot nu toe is het mij altijd gelukt om mij knarsetandend door jouw bijdragen te worstelen, maar het lukt me niet meer. Het woordje een schrijf je met dubbel e, sorry ik moest het even kwijt.  ;D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Joep

Veelste rustig hier, iemand nog superkaarten voor vrijdag? :)

MamaAs

Klimascepie, als je mensen belachelijk gaat maken en er zoveel problemen mee hebt; blijf dan weg.

Sneeuw, nat/droog/binnen5minutenweg/drapperig. I don't give a sh*t.... als er maar sneeuw uit de lucht valt! Dan ben ik al blij :D
En hoe langer het blijft liggen, en hoe meer cm er valt, des te blijer ik word ;D

Maar ik kijk nu vooral naar a.s. donderdag. Die wind, ik zit er niet echt op te wachten. Helemaal met het hoge water.
Nu wonen wij bij het IJsselmeer, maar ouders wonen aan de zeedijk zowat.
Iemand nog een update voor mij wb de wind?

Energizer85

Citaat van: MamaAs op ma 02 dec 2013 - 16:46
Klimascepie, als je mensen belachelijk gaat maken en er zoveel problemen mee hebt; blijf dan weg.

Sneeuw, nat/droog/binnen5minutenweg/drapperig. I don't give a sh*t.... als er maar sneeuw uit de lucht valt! Dan ben ik al blij :D
En hoe langer het blijft liggen, en hoe meer cm er valt, des te blijer ik word ;D

Maar ik kijk nu vooral naar a.s. donderdag. Die wind, ik zit er niet echt op te wachten. Helemaal met het hoge water.
Nu wonen wij bij het IJsselmeer, maar ouders wonen aan de zeedijk zowat.
Iemand nog een update voor mij wb de wind?

Die wind zit mij ook niet lekker. Het springtij is er precies als de storm op zijn hoogtepunt is zoals de modellen nu berekenen.. Maarja misschien verandert t nog, maar heb zo'n voorgevoel.....

Bacci

Citaat van: Joep op ma 02 dec 2013 - 16:44
Veelste rustig hier, iemand nog superkaarten voor vrijdag? :)

Straks GFS maar weer bekijken.

glenn

volgens de 12 u run plaatselijk toch dik sneeuwtapijt , is kouder dan de 06 u run bovenluchten tot -12°c en neerlsag kan mooie situatie opleveren !

Bacci

Citaat van: glenn op ma 02 dec 2013 - 17:00
volgens de 12 u run plaatselijk toch dik sneeuwtapijt , is kouder dan de 06 u run bovenluchten tot -12°c en neerlsag kan mooie situatie opleveren !

Was het maar feest, dit is de totale neerslag t/m vrijdag (dus ook de regen op donderdag)

jens

mmm volgens mij onderschat gfs de kustconvergentie voor de engelse kust,maar 4 mm daar kan volgens mij toch meer worden
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Energizer85

Citaat van: Bacci op ma 02 dec 2013 - 17:08
Was het maar feest, dit is de totale neerslag t/m vrijdag (dus ook de regen op donderdag)

Inderdaad... En donderdag gaat het eerst flink regenen,...

gilleeesss

Citaat van: Energizer85 op ma 02 dec 2013 - 17:12
Inderdaad... En donderdag gaat het eerst flink regenen,...

Kan ook gewoon sneeuw worden hoor :) + sneeuw op vrijdag vooral weer nederland, belgie is uitgesloten xd (misschien wel op donderdag sneeuw.. maar kans op regen is ook groot-

DSDLimburg

Citaat van: MamaAs op ma 02 dec 2013 - 16:46
Klimascepie, als je mensen belachelijk gaat maken en er zoveel problemen mee hebt; blijf dan weg.

Sneeuw, nat/droog/binnen5minutenweg/drapperig. I don't give a sh*t.... als er maar sneeuw uit de lucht valt! Dan ben ik al blij :D
En hoe langer het blijft liggen, en hoe meer cm er valt, des te blijer ik word ;D

Maar ik kijk nu vooral naar a.s. donderdag. Die wind, ik zit er niet echt op te wachten. Helemaal met het hoge water.
Nu wonen wij bij het IJsselmeer, maar ouders wonen aan de zeedijk zowat.
Iemand nog een update voor mij wb de wind?
Misschien heb je hier wat aan, maar er kan nog veel veranderen. Windrichting kun je aflezen van de pijltjes en de kleuren geven de mogelijke wind snelheid aan van 10m boven de grond.
seizoen 2018/2019

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

jornonweer

Donderdag is het eerst droog met enkele opklaringen, in de namiddag wordt het overal betrokken en valt er wat regen. Op de Ardense toppen kan de neerslag een winters karakter aannemen.

Tijdens de nacht van donderdag op vrijdag vallen er nog enkele buien, soms met een winters karakter.

Vrijdag vallen er vooral winterse buien over de noordoostelijke landshelft. In de Hoge Venen vallen sneeuwbuien, aan zee en nabij de Franse grens is het overwegend droog. Zaterdag weinig verandering met vooral in het oosten enkele winterse buien en boven 300m enkele sneeuwbuien. Uiteindelijk verwachten we een sneeuwlaag over de Ardense hoogten van zo'n 5 à 10 cm. In Vlaanderen kan het lokaal vooral vrijdagnacht of zaterdagnacht glad worden door enkele sneeuwbuien.

Zondag en maandag verlopen op de meeste plaatsen droog met zonnige perioden.

De maxima schommelen in het centrum rond een graad of 4 à 5, 's nachts schommelt het kwik rond het vriespunt. Vanaf zondag wordt het kouder met maxima rond 3 à 4 graden en algemene nachtvorst met gevaar voor gladde plekken op de weg. 

voor belgie, geen of amper sneeuw in laag belgie volgens het kmi..  bron: kmi
Danger is real, fear is a choice.

MamaAs

Bedankt.  :)
Nou ja, het ziet er naar uit dat het hier goed hard gaat waaien.

Bacci

Citaat van: zorba op ma 02 dec 2013 - 17:24
GFS 12Z

Ziet er weer goed uit, beetje hetzelfde gebleven. Hoe zit het trouwens met neerslagafkoeling donderdagavond? zou de regen dan al over kunnen gaan in sneeuw?

wimbaens

Citaat van: jornonweer op ma 02 dec 2013 - 17:26
voor belgie, geen of amper sneeuw in laag belgie volgens het kmi..  bron: kmi
Als we GFS mogen geloven een 6cm op vrijdag en zaterdag voor onze regio. Eerst maar eens zien wat EC en de volgende runs gaan tevoorschijn toveren.

NCornet

" voor belgie, geen of amper sneeuw in laag belgie volgens het kmi..  bron: kmi "

op 20 november ging het ook enkel in de Ardennen sneeuwen en toen heb ik hier een hele avond op een witgesneeuwde tuin kunnen kijken. 50 km zuidelijker is al een heel ander verhaal.

Powered by EzPortal