Winter discussietopic 2013/2014 deel 2

Topic gezien door 209617 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 18 nov 2013 - 20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Edwin

Dat morgen maar snel voorbij mag gaan dan! Mist/nevel en of grijs met kou is echt 1 van de meest saaie deprimerende dingen die er zijn qua weer. Mist is alleen mooi voor bepaalde foto's en als het -10 vriest :) Benieuwd naar donderdag, veel wind en regen wat later over zal gaan in sneeuw. En een dalende trend in de pluim....
Never Stop Exploring

DSDLimburg

Citaat van: Edwin op ma 02 dec 2013 - 11:24
Dat morgen maar snel voorbij mag gaan dan! Mist/nevel en of grijs met kou is echt 1 van de meest saaie deprimerende dingen die er zijn qua weer. Mist is alleen mooi voor bepaalde foto's en als het -10 vriest :) Benieuwd naar donderdag, veel wind en regen wat later over zal gaan in sneeuw. En een dalende trend in de pluim....
Ik hoop dat het overgaat in sneeuw! ;D
seizoen 2018/2019

Energizer85

Citaat van: DSDLimburg op ma 02 dec 2013 - 11:26
Ik hoop dat het overgaat in sneeuw! ;D

Nou inderdaad, het is allemaal erg fragiel. De storm staat nu wel goed op de kaarten... Maar de sneeuw is nog lang niet zeker... Blijven hopen

Edwin

Vanaf zee sneeuwbuien
Aanstaande vrijdag hebben we geen continentale wind, maar wind rechtstreeks van zee, vanuit het noordwesten. Ondanks de warme zee kan het ook dan best tot serieuze sneeuwbuien komen. De lucht lijkt namelijk erg koud te worden.  Laten we eens kijken naar de temperaturen op 1,5 kilometer hoogte boven ons land.  Daar waar het op die hoogte morgenmiddag een graad of 8 boven nul is, duikelt het op diezelfde hoogte vrijdag en zaterdag naar min 10 graden. Dat zijn nog eens temperatuursdalingen! Een 1500 meter temperatuur van min 6 graden of lager is vaak genoeg om bij een aanlandige wind sneeuwbuien te brengen. Sneeuw die tot op de grond valt. Wat er vervolgens gebeurt, smelten of niet smelten, hangt af van de temperatuur aan de grond.
Een dergelijke weersituatie zoals we nu voorzien voor aanstaande vrijdag, heeft dus in potentie sneeuwbuien in zich. Niet alleen ons hoofdrekenmodel komt namelijk met die lage temperaturen op 1500 en 5000 meter, ook heel wat andere modellen gaan daar in mee. Nu is nog wel de vraag, valt er ook neerslag? En hoeveel dan? Op de twee neerslagkaarten naast dit verhaal is te zien dat er behoorlijk wat buien worden verwacht. Vooral vrijdag zit de hele Noordzee (en noord daarvan ook de Noorse Zee) vol met buien. Dat zijn regenbuien, maar steeds vaker -in de loop van het vrijdag etmaal- ook sneeuwbuien en hagelbuien. Met het oplopen van de temperaturen en het minder fel worden van de buien, lijken ze in de loop van zaterdag juist weer wat vaker met natte sneeuw of regen gepaard te gaan. Op zaterdag nadert bovendien weer een hogedrukrug die de activiteit deels uit de buien haalt.

Sneeuwballen
Of de sneeuwbuien ook tot een sneeuwdekje aan de grond leiden, hangt af van de temperaturen. Met het instromen van koude lucht lijkt het in de loop van vrijdag alleen maar killer te worden, met maximumwaarden die landinwaarts rond 3 graden schommelen en in de kustprovincies, met een stevige wind, een aantal graden hoger uitkomen. Op het warmst van de dag blijft de sneeuw na een bui waarschijnlijk maar kort liggen, maar op wat meer strategische momenten kan er best her en der een sneeuwlaagje tot stand komen. Een paar centimeter sneeuw behoort zeker tot de mogelijkheden.
Never Stop Exploring

bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Edwin

Never Stop Exploring

Jan van Ooijen

De nieuwe run van het Amerikaans weermodel

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Edwin

Het is leuk voor de eerste keer deze sneeuw maar in principe heb je er geen donder aan als het, over het algemeen, toch net iets te warm is en er zaterdag weer regen gaat vallen.
Never Stop Exploring

MamaAs

Hmmm, ben vooral benieuwd hoe het donderdag gaat uitpakken.
1 heftige storm per jaar is genoeg, om eerlijk te zijn.
Vooral een noordwester met springtij.... bah.

Tyshane

Citaat van: Edwin op ma 02 dec 2013 - 12:13
Het is leuk voor de eerste keer deze sneeuw maar in principe heb je er geen donder aan als het, over het algemeen, toch net iets te warm is en er zaterdag weer regen gaat vallen.

Ja ik snap waar je heen wil, maar toch is iets beter dan niets denk ik dan maar! ;)

Bacci

Sneeuw of geen sneeuw, ik ben blij dat de pluim stukken verbeterd is op de langere termijn, dus er zijn nog genoeg mogelijkheden!

Zynex

Citaat van: Edwin op ma 02 dec 2013 - 12:13
Het is leuk voor de eerste keer deze sneeuw maar in principe heb je er geen donder aan als het, over het algemeen, toch net iets te warm is en er zaterdag weer regen gaat vallen.

precies dat zeg ik ook altijd. ik haat die natte pap sneeuw.

gilleeesss

toch raar dat die ijsbloem enkel reageert als er iets 'negatievers' qua winterweer word gepost :DDDDDDD

Ik denk maar da tik beetje de hoop op de sneeuw mag vergeten voor west vlaming te zijn. Ookal zou ik tevreden zijn met 1cm of gewoon wat vlokken zien zou al een begin zijn.. Het is nog 5dagen ver dus verandert nog veel.

Joep

Storm op komst Van onze weerman SOEST - Behalve sneeuwbuien van betekenis op vrijdag moeten we donderdag eerst nog rekening houden met een fiks stormveld.



Een storing trekt ten zuiden van IJsland in een oostzuidoostelijke baan naar zuid-Noorwegen. Dit gebied met een luchtdruk van 960 mb arriveert donderdagavond nabij Oslo, terwijl een hogedrukgebied met een kerndruk van 1036 mb ten zuidwesten van Ierland ligt. Er is daarbij dus een gradiƫntverschil van 75 mb. Dat geeft bij ons in de loop van donderdagmorgen al een stormachtige zuidwesten wind, kracht 8.

Springtij
In de middag begint de wind te ruimen naar het noordwesten en wakkert dan aan tot stormkracht 9. In de avond woedt op de Wadden en de noordkust een zware, mogelijk zeer zware noordwesterstorm. De windpiek valt in het noordelijk kustgebied precies samen met springtij. Daarbij moet rekening worden gehouden met zeer hoge waterstanden in Noord-Nederland.

Bovendien gaat de regen die avond over in zware sneeuwbuien in een ijskoud wordende bovenlucht. Het kan tot een fikse sneeuwjacht leiden, iets waarvoor ook Weeronline.nl waarschuwt.

Sneeuw
Vrijdag overdag vallen er talrijke sneeuwbuien en is er grote kans op gladheid. In het weekeinde wordt het wat droger en is het 2-4 graden met in de nachten vorst.

BRON TELEGRAAF


Leon Eikenaar

Wordt een ruig weertje op donderdag en vrijdag :D
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Edwin

Citaat van: Joep op ma 02 dec 2013 - 13:35
Storm op komst Van onze weerman SOEST - Behalve sneeuwbuien van betekenis op vrijdag moeten we donderdag eerst nog rekening houden met een fiks stormveld.



Een storing trekt ten zuiden van IJsland in een oostzuidoostelijke baan naar zuid-Noorwegen. Dit gebied met een luchtdruk van 960 mb arriveert donderdagavond nabij Oslo, terwijl een hogedrukgebied met een kerndruk van 1036 mb ten zuidwesten van Ierland ligt. Er is daarbij dus een gradiƫntverschil van 75 mb. Dat geeft bij ons in de loop van donderdagmorgen al een stormachtige zuidwesten wind, kracht 8.

Springtij
In de middag begint de wind te ruimen naar het noordwesten en wakkert dan aan tot stormkracht 9. In de avond woedt op de Wadden en de noordkust een zware, mogelijk zeer zware noordwesterstorm. De windpiek valt in het noordelijk kustgebied precies samen met springtij. Daarbij moet rekening worden gehouden met zeer hoge waterstanden in Noord-Nederland.

Bovendien gaat de regen die avond over in zware sneeuwbuien in een ijskoud wordende bovenlucht. Het kan tot een fikse sneeuwjacht leiden, iets waarvoor ook Weeronline.nl waarschuwt.

Sneeuw
Vrijdag overdag vallen er talrijke sneeuwbuien en is er grote kans op gladheid. In het weekeinde wordt het wat droger en is het 2-4 graden met in de nachten vorst.

BRON TELEGRAAF

Telegraaf... :-X weeronline  :-X
Never Stop Exploring

Jenkie

Even voor deze leek: ik haal uit de kaarten nog steeds sneeuw, een fiks windje maar heb het idee dat de stemming wat meer bedrukt is. Is dat omdat het laatste plaatje van Jan te hoge temperaturen geeft voor sneeuw? Of is het omdat de sneeuw in het weekend al snel overgaat in regen? Ik dacht dat door sneeuw de warmte minder kans krijgt en daardoor meer kans dat de sneeuw toch blijft liggen? Of zie ik nog iets over het hoofd? Ik zie toch steeds op alle kaarten sneeuw? Ik weet dat het nog tig keer kan veranderen. Maar voor deze leek ziet het er goed uit. Toch?  :)

Joep


SniperEye

Kan de sneeuw blijven liggen? De aarde is nog tamelijk warm/ nog geen bevroren ondergrond.

Arend

Citaat van: Edwin op ma 02 dec 2013 - 12:13
Het is leuk voor de eerste keer deze sneeuw maar in principe heb je er geen donder aan als het, over het algemeen, toch net iets te warm is en er zaterdag weer regen gaat vallen.

Is toch leuk die sneeuw? Alleen maar neerslag in de vorm van regen gaat op den duur ook vervelen.  ;)

De door EC berekende windstoten voor donderdag lijken met elke nieuwe run iets zwaarder te kunnen uitvallen:

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal