Winter discussietopic 2013/2014 deel 2

Topic gezien door 209524 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 18 nov 2013 - 20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Sven Vlissingen

Citaat van: Coennn op zo 01 dec 2013 - 22:51
En ook nog eens springtij!
De wind én het tij gaan met deze kaarten idd een probleem vormen, mét of zonder sneeuw!

Henk1976

Citaat van: Coennn op zo 01 dec 2013 - 22:51
En ook nog eens springtij!

Dijkbewaking wellicht. Maar tweede herfststorm zou kloppen volgens de kalenderherfst, meteorologisch gezien is het de eerste winterstorm. Kan weer een hoop ellende en schade opleveren. Ik ga die dag maar niet met de trein.

zorba

Citaat van: Richard op zo 01 dec 2013 - 22:45
Jazeker, donderdag tot zondag dagelijks zo'n 43,58 centimeter.

*Proest*

Maar wel logisch antwoord, dit soort dingen zijn zinloos om te vragen. Zeker op de lange termijn, en vaak ook op het moment zelf lastig in te schatten. We zullen de komende dagen de runs goed in de gaten moeten houden voor we een oordeel/indicatie kunnen geven. Het springt per run. Dag eerder, dag later, aantal cm en tijdstippen is allemaal zinloos om nu een oordeel over te geven. Gewoon geduldig afwachten!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

ron12

Dit is toch niet normaal die temperatuur verdeling in de wereld op dit moment, zeer grote afwijkingen op dit moment , met name oost Rusland en Alaska veel te warm, west Amerika veel te koud http://www.wettergefahren-fruehwarnung.de/GM/tdiff2m_01.htm voor deze tijd van het jaar dan  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter

Is dit te koud? Ik weet dat het daar erg koud maar 14 K te warm klopt denk ik toch niet, want qua sneeuw niveau etc goed lopend met het gemiddelde.

gilleeesss

Gfs berekent opnieuw sneeuw, nederland & noord belgie, het laat het nog steeds niet zuidelijker trekken die sneeuw. (enkel het frontje die passeert donderdag op vrijdag. zie hieronder kaartje.

Het 3de kaartje is van een weekje later. Toch opmerkelijk is het, dat toch al paar runs een hogedrukgebied nabij scandinavië berekent. De ligging ervan is totaal niet bekend en of het gaat uitkomen nog minder, maar interesant om te volgen ook.

gilleeesss

& dit laagje dat gister werd berekent word nog door paar leden berekent. Dus er zit nog kans in, moet ook zeggen, in de 18z zijn er toch velen die het tot onder belgie laten komen de sneeuw.


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

arjanbruggink

Citaat van: winter op ma 02 dec 2013 - 00:45
Is dit te koud? Ik weet dat het daar erg koud maar 14 K te warm klopt denk ik toch niet, want qua sneeuw niveau etc goed lopend met het gemiddelde.
***ploatie***
"Ik zie niet, ik zie niet, ik zie niet wat jij wel ziet..... En de kleur is........"
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Reutel

Goedemorgen. Spannende kaarten voor komende week!  8) Afgelopen dagen werd er hier al rijkelijk gefantaseerd  ;D over een mogelijke (sneeuw)storm en wie weet wel een gesloten sneeuwdek. Allemaal nog zeer onzeker tot op het laatste moment, maar het mag nu toch echt gezegd worden. De kansen worden steeds groter en elke run brengt ons dichter bij de dag, welke geschiedenis gaat schrijven als eerste serieuze sneeuwvlok van de winter van '13/'14.

pascal


Jan van Ooijen

Dit is toch wel even andere koek!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ijsbloem

 :-\ Ai die valt weer tegen.
Is dit voor De Bilt ?
Depressie trekt , als ik naar deze temp. kijk noordelijker
en zitten wij aan de warme kant.
Dus Eurpees model lijkt GFS achterna te gaan ?
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Ijsbloem

ik bedoel niet achteraan te gaan.
Maw, GFS nu positiever voor wat betreft sneeuw
en EMCF slecht
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Ramon Oost

Donderdag (zware) storm aan de noordwestkust? In de nieuwe berekeningen van het ECMWF windstoten van gemiddeld 122 km/h (34 m/s).


DSDLimburg

pluim midden en zuidoost, Het oosten lijkt morgen niet of nauweliijks boven nul uit te komen. we zullen zien?
seizoen 2018/2019

boucheron


Arend

Citaat van: DSDLimburg op ma 02 dec 2013 - 10:16
pluim midden en zuidoost, Het oosten lijkt morgen niet of nauweliijks boven nul uit te komen. we zullen zien?

Op basis van onderstaand meteogram zou de etmaalgemiddelde temperatuur inderdaad onder 0 kunnen blijven. Dan zouden we hier mogelijk de eerste tienden? aan Hellmann-punt(jes) mogen bijschrijven.  :D Geen sneeuw in dit meteogram verderop in de week, maar daar kan nog verandering in komen.

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

arjanbruggink

Oeh..... zal het dan toch???

"Droog, maar misschien dus wat sneeuw uit het mist en stratusdek gedurende de dinsdagnacht."

Bron: KNMI
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

DSDLimburg

Morgen lijkt een fris dagje te worden met tempraturen in het oosten rond nul of net iets eronder, donderdag ook een dag om goeg in de gaten te houden inverband met een eventuele storm aan zee. En of we sneeuw gaan krijgen ik hoop het, maar het zal wat moeten verbeteren de komende dagen,
seizoen 2018/2019

Powered by EzPortal