Winter discussietopic 2013/2014 deel 2

Topic gezien door 209513 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 18 nov 2013 - 20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

hoffies

Natte sneeuw, droge sneeuw maakt allemaal niet uit... Ik weet van de jaren ervoor dat het zeer slecht te bepalen is.. Neerslag komt er zeker.. :-)  Ik vind het wel de leukste periode van het jaar, kou en sneeuw!
Twitter: @hoffnar2911

Joep

sneeuwkans is best groot :)

bron weerplaza

Joep

Grote (re) omslag met sneeuw of een enkele prik?

Komende week staat in het teken van de ontwikkeling van winters weer rond 6 dec - in de nacht van a.s vrijdag komt de koude lucht vanuit net NNW NL binnen en gaat de neerslag als sneeuw dan vallen (een enkele berekening gaat van 10-15cm uit) Hierbij zakt de temp op 5KM naar onder de -40!!! Echter moeten we oppassen met de onzekerheden van de modellen ; deze zijn in zulke weersituaties erg veranderlijk

Vervolg: een meetrekkend Hoog vanuit ZW UK kan de zaak snel weer naar zachter weer omzetten door een zuidelijke windrichting ....

Bron Dennis de Bruin op http://dutchweathernl.blogspot.nl/2013/12/winter-deel-8.html

Arend

Krijg er nu steeds meer vertrouwen in dat we hier voor de eerste keer dit winterseizoen sneeuw gaan zien. In combinatie met de verwachte wind in ieder geval een mogelijk interessante tweede helft van de week.



Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

jorentje1997

6h Run van GFS voorspelt al sneeuw donderdagavond-nacht  8)




+Thundersnow!  ;D




Volgens mij beste GFS winterrun tot nu toe, vrijdag kan ook nipt een ijsdag worden.


winter

CFS laat een koude bel op 1500 meter los met temperaturen van -12 op deze hoogte helaas schampt het alleen net zuid België en gaat via NO Frankrijk naar de alpen. Maar ja kan allemaal nog veranderen.

Maar Jan lijken we het hele weekend sneeuw te krijgen of gaat het al snel over in regen?

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Dutch Weather
Dennis de Bruin


Ook het Amerikaanse model berekent inmiddels een aparte drukkern op zaterdag 7 december in de buurt van ons land. Er hoort een flink neerslaggebied bij, wat recht over Nederland zou kunnen trekken met sneeuw en aan de achterzijde (opwarmende bovenlucht) zowaar zelfs wat ijzel. Uiteraard veel te vroeg voor details, maar toch ziet 't er goed uit. Ook voor vrijdag staan overigens talrijke sneeuwbuien in de kaarten.... de eerste winterse dagen zijn écht in aantocht?!

Romigo

Ik word helemaal blij van de winterse kaarten. Nu hopen dat deze woensdag ook nog up to date zijn, want vanaf dat moment ga ik er ook echt in geloven. In elk geval mooie vooruitzichten.  :P Bedankt voor alle kaartjes en gifjes.

Tyshane

Zeker mooie kaarten allemaal!  :o

Al hebben we als extreemweerliefhebber natuurlijk een voorliefde voor de meest extreme kaarten uit de reeks, blijft het natuurlijk kwijlen als je ziet wat er af en toe langs komt. Het zou zomaar eens een heerlijke winterse setting kunnen worden aan het einde van de week. En hoe heerlijk is dat met die feestmaand. Ik vind het er goed bij passen!  8)

Heerlijk weer om buiten de kou, sneeuw en harde wind te trotseren, maar ook zo heerlijk om daarna met een warme choco voor het haardje even na te mijmeren en weer warm te worden. Oh wat hou ik van deze dagen en sfeer...  kom maar op! :)

Weatherman

Citaat van: Tyshane op zo 01 dec 2013 - 12:52
Zeker mooie kaarten allemaal!  :o

Al hebben we als extreemweerliefhebber natuurlijk een voorliefde voor de meest extreme kaarten uit de reeks, blijft het natuurlijk kwijlen als je ziet wat er af en toe langs komt. Het zou zomaar eens een heerlijke winterse setting kunnen worden aan het einde van de week. En hoe heerlijk is dat met die feestmaand. Ik vind het er goed bij passen!  8)

Heerlijk weer om buiten de kou, sneeuw en harde wind te trotseren, maar ook zo heerlijk om daarna met een warme choco voor het haardje even na te mijmeren en weer warm te worden. Oh wat hou ik van deze dagen en sfeer...  kom maar op! :)
En nu ogen dicht en laat de fantasie zijn werk doen  :D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Weerfreak 1337

Citaat van: Tyshane op zo 01 dec 2013 - 12:52
Zeker mooie kaarten allemaal!  :o

Al hebben we als extreemweerliefhebber natuurlijk een voorliefde voor de meest extreme kaarten uit de reeks, blijft het natuurlijk kwijlen als je ziet wat er af en toe langs komt. Het zou zomaar eens een heerlijke winterse setting kunnen worden aan het einde van de week. En hoe heerlijk is dat met die feestmaand. Ik vind het er goed bij passen!  8)

Heerlijk weer om buiten de kou, sneeuw en harde wind te trotseren, maar ook zo heerlijk om daarna met een warme choco voor het haardje even na te mijmeren en weer warm te worden. Oh wat hou ik van deze dagen en sfeer...  kom maar op! :)

Zo heeft elk seizoen zijn charme :) Behalve de lente hier aan de kust dan  >:(  ::)
Maargoed, de eerste echte sneeuw is altijd leuk, lekker kijken naar de vallende sneeuw en de berichten dat Nederland weer één grote chaos is, ja.. dat is het echte wintergevoel :D

Gr. Weerfreak  ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Tyshane

Citaat van: Weatherman op zo 01 dec 2013 - 12:58
En nu ogen dicht en laat de fantasie zijn werk doen  :D

Inderdaad Weatherman, maar met die fantasie ziet het wel goed, dat moet ik vaak juist temperen. Belangrijkste is nu dat het weer eens bewaarheid wordt! Heerlijk! :)


Citaat van: Weerfreak op zo 01 dec 2013 - 13:18
Zo heeft elk seizoen zijn charme :) Behalve de lente hier aan de kust dan  >:(  ::)
Maargoed, de eerste echte sneeuw is altijd leuk, lekker kijken naar de vallende sneeuw en de berichten dat Nederland weer één grote chaos is, ja.. dat is het echte wintergevoel :D

Gr. Weerfreak  ;D

Precies Weerfreak, ;) ik ben de herfst aan het afronden; het is tijd voor de winter, heb er zin in!  8) Zo eerst mijn winter-avatar naar eens van stal halen.

Een paar jaar terug toen we geloof ik heel december in de sneeuw zaten was ik er ook wel klaar mee, maar dat is met alles. Overdaad schaadt... Maar die eerste sneeuw van het seizoen, en dan het liefst gelijk een pak, dan ben ik als een kind zo blij en heb ik zelfs moeite met slapen, dat zal nooit veranderen, en daar ben ik blij om! :)

Weerfreak 1337

Citaat van: Tyshane op zo 01 dec 2013 - 13:25

Precies Weerfreak, ;) ik ben de herfst aan het afronden; het is tijd voor de winter, heb er zin in!  8) Zo eerst mijn winter-avatar naar eens van stal halen.

Een paar jaar terug toen we geloof ik heel december in de sneeuw zaten was ik er ook wel klaar mee, maar dat is met alles. Overdaad schaadt... Maar die eerste sneeuw van het seizoen, en dan het liefst gelijk een pak, dan ben ik als een kind zo blij en heb ik zelfs moeite met slapen, dat zal nooit veranderen, en daar ben ik blij om! :)

Haha, ik heb over vrijdag/zaterdag in ieder geval een positief gevoel. Toch hoop ik stiekem om de eerste sneeuwstorm van m'n leven mee te maken, maar daar heb ik nog een hard hoofd in. Die sneeuwbuien komen er, maar die combinatie met een stormwind zal wel loslopen (of niet) :P
Afwachten maar :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Sven Vlissingen

Niet om het sneeuw-enthousiasme te temperen, maar nu de diverse depressies steeds vaker en stabieler voor het eind van komende week op de kaarten verschijnen, met langdurige noordwestelijke stormachtige wind in combinatie met springtij, kan dit toch ook wel op andere gebieden een interessante situatie opleveren?
Zijn daar ook rekenmodellen voor, bijvoorbeeld de verwachte opzet op de waterstanden?

Bacci

Misschien moeten we het er nog niet over hebben, maar hoe zit het met de lange termijn? als ik de pluim bekijk is het nog 50/50 maar ik lees dat het snel weer kan omschakelen naar zachter weer?

ron12

Citaat van: Sven Vlissingen op zo 01 dec 2013 - 13:36
Niet om het sneeuw-enthousiasme te temperen, maar nu de diverse depressies steeds vaker en stabieler voor het eind van komende week op de kaarten verschijnen, met langdurige noordwestelijke stormachtige wind in combinatie met springtij, kan dit toch ook wel op andere gebieden een interessante situatie opleveren?
Zijn daar ook rekenmodellen voor, bijvoorbeeld de verwachte opzet op de waterstanden?
yep waterstanden noordzee golf hoogte danhttp://www.forecast.co.uk/humber-thames/waves.html
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Sven Vlissingen

Citaat van: ron12 op zo 01 dec 2013 - 13:42
yep waterstanden noordzee golf hoogte danhttp://www.forecast.co.uk/humber-thames/waves.html
Golfhoogtes is net wat anders dan opzetverwachting.....

jorentje1997


TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Powered by EzPortal