Winter discussietopic 2013/2014 deel 2

Topic gezien door 209500 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 18 nov 2013 - 20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

PatrickM

Kaartje is voor 12 dec, nu nog te ver weg om daar naar toe te kijken. Eerst volgend weekeinde en weekend afwachten.

alfons

Dus donderdag eerst een flinke woei daarna winters plezier.

petje

we wachten wel af

kan allemaal weer zo veranderd zijn...
eerst veel sneeuw dan weer niet dan vriezen dan weer niet...

te onzeker nog allemaal.. gewoon kijken wat er per dag komt..
kaarten zullen nog vaak veranderen voordat het zover is denk ik

Weerfreak 1337

Citaat van: Jan van Ooijen op za 30 nov 2013 - 12:59
Gewoon sneeuw ipv regen zoals het er nu op staat. 1500 temp is dik oke

Denk eerder doordat dauwpunten omhoog gaan dat er regen berekend word.
Waarschijnlijk omdat het hoog dat na zaterdag steeds meer invloed gaat uitoefenen weer zachte lucht met zich mee brengt.

Trouwens nog iets, de oper van ECMWF staat al dagen met maar een paar broeders onderin..(zaterdag) Ik denk dat we nog niet zeker mogen zijn van deze eerste winterprik.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Bacci

Citaat van: Weerfreak op za 30 nov 2013 - 19:24
Denk eerder doordat dauwpunten omhoog gaan dat er regen berekend word.
Waarschijnlijk omdat het hoog dat na zaterdag steeds meer invloed gaat uitoefenen weer zachte lucht met zich mee brengt.

Trouwens nog iets, de oper van ECMWF staat al dagen met maar een paar broeders onderin..(zaterdag) Ik denk dat we nog niet zeker mogen zijn van deze eerste winterprik.

Klopt ik ben ook een beetje bang dat alles net niet goed gaat lopen. Maar voor hetzelfde geldt wordt de pluim weer kouder bijgesteld.

Weerfreak 1337

Citaat van: Bacci op za 30 nov 2013 - 19:58
Klopt ik ben ook een beetje bang dat alles net niet goed gaat lopen. Maar voor hetzelfde geldt wordt de pluim weer kouder bijgesteld.

Ik probeer verder de pret niet te drukken, maar wil gewoon even aangeven dat de oper telkens maar matig en soms nauwelijks ondersteund word door de leden en dan doel ik met name op zaterdag. Rest van de week word vrij goed ondersteund :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

glenn

Ec deelt lakens uit !
Kleine en diepe depressie boven Nederland en die zou volgens mij wel eens voor flink wat sneeuw kunnen zorgen bij temperaturen van -9 tot -11°c op 850 hpa

Bron : meteogroup

Jan van Ooijen

Zeer interessante en boeiende situatie, sneeuw met windstoten tot 120 km/u in zuidwesten volgens EC Oper





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Had em ook net in de gaten Jan, wil niet weten hoe lang de files zullen zijn mocht dat gebeuren :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op za 30 nov 2013 - 20:07
Zeer interessante en boeiende situatie, sneeuw met windstoten tot 120 km/u in zuidwesten volgens EC Oper

Nog boeiender vwb de wind wordt het wellicht donderdag (zie ook hierboven) !
GFS met storm (orkaan) potentie (Jetstreak vol op Nederland gericht) en gevaar voor storm-vloed !
Ook EC12 niet mis met hetgeen daar op de Nederlandse kust afkomt !  :o

glenn

Hopenlijk draaien alle modellen de richting van ec uit deze berekend wel met wat meer macht dan de andere en heeft het in de winter wel vaker bij het recht eind bij voorspellingen van winterkou en sneeuw dit zou een uitzonderlijke situatie zijn in ieder geval mocht dit uitkomen denk ik dat er zo om en bij de 10 cm sneeuw kan vallen met als gevolg sneeuwduinen van om en bij de 50 cm ??? geen idee misschien kan iemand even verduidelijken

Bacci

Citaat van: Jan van Ooijen op za 30 nov 2013 - 20:07
Zeer interessante en boeiende situatie, sneeuw met windstoten tot 120 km/u in zuidwesten volgens EC Oper


Nog een beetje onweer erbij en genieten maar  ;D

SniperEye

@Johann

Bijzonder interessant. Wat is jouw voorlopige inschatting aangezien zeker windvelden zich niet heel makkelijk laten berekenen. Doorgaans ken ik jou als voorzichtig persoon in het doen van uitspraken op dit soort termijnen aangaande wind e.d.

petje

ai ai... die dag komen we terug van new york op schiphol!!
hopelijk komen we niet in al teveel ellende terecht

Johann

Ter vergelijking nog een ander kaartje voor zaterdag met venijnig laagje (sneeuwstorm potentie zoals Jan ook al beschreef) wat precies via Nederland en België naar de Alpen koerst.

Johann

Citaat van: SniperEye op za 30 nov 2013 - 20:22
@Johann
Bijzonder interessant. Wat is jouw voorlopige inschatting aangezien zeker windvelden zich niet heel makkelijk laten berekenen. Doorgaans ken ik jou als voorzichtig persoon in het doen van uitspraken op dit soort termijnen aangaande wind e.d.

Potentieel gevaarlijke situatie met de sterk uitdiepende randstoring en de Jetstream (streak) in de buurt voor zowel een zeer zware storm (orkaan) als ook hoogwater (stormvloed). Zeker iets om de komende dagen heel goed in de smiezen te houden !

wimbaens

Er blijven veel twijfels bestaan, de pluimen van EC en GFS gaan zo verschillend zijn. GFS laat nog maar weinig zien voor komende week.

winter

Citaat van: wimbaens op za 30 nov 2013 - 20:43
Er blijven veel twijfels bestaan, de pluimen van EC en GFS gaan zo verschillend zijn. GFS laat nog maar weinig zien voor komende week.

Heb het al vaker gezegd dat GFS vaak als eerst iets ziet aankomen ver van te voren en het ECMWF dat later pas oppikt. Maar ECMWF blijft er dan wel aan vasthouden de voorspelling, terwijl GFS gek gaat doen en pas een dag of 2/3 voor de (sneeuw) storing terug draait naar wat die als eerste voorspelde.

Maar hoe zijn de kansen nu op sneeuw Jan en daarna nog verder winter? ik vond de kaarten van CFS vanmiddag wel erg goed er uitzien namelijk en zoals ik nu hoor ECMWF ook mooie kaarten!

weerinkatwijk

Als dit uitkomt, zal het nog spannend worden hier aan zee. Ze zijn namelijk bezig met kustversterking en hiervoor zijn de duinen afgevlakt.

Johann

ECMWF (EC12) berekent zaterdag 8 tot 15cm voor het zuidwesten van Nederland ! Natuurlijk nog even met de bekende slag om de arm houden (kan ook maar zo meer -of minder ..worden)  :D


Powered by EzPortal