Winter discussietopic 2013/2014 deel 2

Topic gezien door 209545 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 18 nov 2013 - 20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DSDLimburg

Citaat van: jorentje1997 op za 30 nov 2013 - 10:16
Niet om irritant te doen ofzo maar die kaartjes van wetterpool geven wel zeer makkelijk sneeuw, volgens hun zou hier vannacht 2cm moeten gevallen zijn?


Ja je hebt een punt ja, ik weet het ook niet leek me wel betrouwbaar om dat er GFS boven aan de kaart staat. Al weet ik het ook niet precies hoe dat zit met die site, maar inderdaad een beetje raar is het wel :) zijn er dan nog verschillende modellen in GFS zelf misschien?
seizoen 2018/2019

wkeijzer

Het heeft vannacht in Zeeland rond 1.00 uur wel flink gehageld (met harde vlagen) wellicht dat deze vaste neerslag als sneeuw gezien wordt??

winter

haha begint er wel steeds beter uit te zien als we dichter bij vrijdag komen maar we weten dat het nog oh zo lang duurt en dat we ons nu blij maken met een dode mus. Kan zelfs zo zijn dat er helemaal niks valt stel het verdwijnt woensdag allemaal uit de kaarten ja jammer.
Maar ja ik hoop met jullie mee, want 3 dagen sneeuw en ook nog niet een zo beetje volgens ECMWF ( GFS iets minder) dat zou wel een schitterend begin van de winter zijn zeker als er dan ook nog een noordoosten wind opsteekt en we nog zo rond de 2 graden blijven hangen in de middag.
Stel dit zou als sneeuw vallen hieronder zou mooi zijn. Maar ik begrijp dat gifje van GFS helemaal niet, want de temperaturen zijn toch veel te hoog voor sneeuw?



jorentje1997

Citaat van: winter op za 30 nov 2013 - 12:13
haha begint er wel steeds beter uit te zien als we dichter bij vrijdag komen maar we weten dat het nog oh zo lang duurt en dat we ons nu blij maken met een dode mus. Kan zelfs zo zijn dat er helemaal niks valt stel het verdwijnt woensdag allemaal uit de kaarten ja jammer.
Maar ja ik hoop met jullie mee, want 3 dagen sneeuw en ook nog niet een zo beetje volgens ECMWF ( GFS iets minder) dat zou wel een schitterend begin van de winter zijn zeker als er dan ook nog een noordoosten wind opsteekt en we nog zo rond de 2 graden blijven hangen in de middag.
Stel dit zou als sneeuw vallen hieronder zou mooi zijn. Maar ik begrijp dat gifje van GFS helemaal niet, want de temperaturen zijn toch veel te hoog voor sneeuw?

GFS berekent dat tijdstip ook totaal geen sneeuw (zie 1ste afbeelding hieronder) koude-inval komt enkele uren later, waardoor vrijdag na middernacht en zaterdagochtend wel sneeuw kan vallen (zie 2+3de afbeelding).






Bacci

Citaat van: Jan van Ooijen op za 30 nov 2013 - 08:28
Wederom een super run van het Europees weermodel wat betreft sneeuw

Wel jammer van de regen er achterna. Maarja de sneeuw zit er in ieder geval nog steeds in.

Jan van Ooijen

Geloof er niet zo in gezien de temperaturen op hoogte en de andere parameters
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Als goed is moet op zondag 8 december in een groot deel van het land sneeuw liggen http://www.wetterpool.eu klik op schneemengen  dan op pijltje in het midden klikken voor de tijd wat je wilt zien  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

TaL

Citaat van: Jan van Ooijen op za 30 nov 2013 - 12:30
Geloof er niet zo in gezien de temperaturen op hoogte en de andere parameters

Wat bedoel je jan? Anti-winters?
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Jan van Ooijen

Citaat van: TaL op za 30 nov 2013 - 12:46
Wat bedoel je jan? Anti-winters?

Gewoon sneeuw ipv regen zoals het er nu op staat. 1500 temp is dik oke
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

Citaat van: Jan van Ooijen op za 30 nov 2013 - 12:59
Gewoon sneeuw ipv regen zoals het er nu op staat. 1500 temp is dik oke

Oh mooi zo, was net als Tal verward en dacht dat je juist bedoelde regen ipv sneeuw. Mooi zo!

Weatherman

Zo zie je maar dat Jan niet altijd iets negatief bedoeld.  :D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

DSDLimburg

Citaat van: ron12 op za 30 nov 2013 - 12:37
Als goed is moet op zondag 8 december in een groot deel van het land sneeuw liggen http://www.wetterpool.eu klik op schneemengen  dan op pijltje in het midden klikken voor de tijd wat je wilt zien  ;)
Dat is volgens mij uit de zelfde bron als ik de plaatjes van had geplaats?
http://www.wetterpool.de/gfs-wettermodell-wetterkarten-vorhersage
seizoen 2018/2019

DSDLimburg

Citaat van: wkeijzer op za 30 nov 2013 - 11:23
Het heeft vannacht in Zeeland rond 1.00 uur wel flink gehageld (met harde vlagen) wellicht dat deze vaste neerslag als sneeuw gezien wordt??

Dat zou heel goed mogelijk kunnen zijn. En het is ook soms moeilijk te voorspellen voor de modellen of het nu sneeuw regen of hagel is. Dat kun je meestal pas om het moment zelf zien als het naar beneden komt.
seizoen 2018/2019

Snowfreak

frank van de vrt en jill van vtm spreken ook nu over mogelijk sneeuw vrijdag  :)

jorentje1997

Citaat van: Jan van Ooijen op za 30 nov 2013 - 12:30
Geloof er niet zo in gezien de temperaturen op hoogte en de andere parameters

Citaat van: Jan van Ooijen op za 30 nov 2013 - 12:59
Gewoon sneeuw ipv regen zoals het er nu op staat. 1500 temp is dik oke

Ik denk dat Jan in zijn twijfel-modus zit...

Citaat van: Snowfreak op za 30 nov 2013 - 13:46
frank van de vrt en jill van vtm spreken ook nu over mogelijk sneeuw vrijdag  :)

Beter luister je alleen naar Frank en Sabine op de VRT, die mensen van de VTM zijn wat ik noem ''paniekzaaiers'' zodra er een druppeltje regen wordt voorspeld is er een waarschuwing voor watergladheid.

ron12

Citaat van: jorentje1997 op za 30 nov 2013 - 10:16
Niet om irritant te doen ofzo maar die kaartjes van wetterpool geven wel zeer makkelijk sneeuw, volgens hun zou hier vannacht 2cm moeten gevallen zijn?

SVP geen plaatjes meequoten
heeft het bij jullie, soms gehagelt, want dat tellen ze mee als ijsconcentratie,net zo als dooien van het sneeuwdek is ook te zien op die site  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

TaL

Citaat van: ron12 op za 30 nov 2013 - 13:54
heeft het bij jullie, soms gehagelt, want dat tellen ze mee als ijsconcentratie

Hier heeft het gehageld ja, en nog geen klein beetje :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op za 30 nov 2013 - 08:28
Wederom een super run van het Europees weermodel wat betreft sneeuw


dit is perfect eigenlijk! enkel het laatste, moest dat ng eens sneeuw zijn :o dat zou pas een sneeuwgebied zijn :o

ron12

Citaat van: TaL op za 30 nov 2013 - 13:58
Hier heeft het gehageld ja, en nog geen klein beetje :)
hoeveel dan dan
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal