Winter discussietopic 2013/2014 deel 2

Topic gezien door 209542 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 18 nov 2013 - 20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Bacci

Ok, stel he, stel. Er valt eind volgende week sneeuw en dat het daarna nog kouder wordt, een redelijk aantal leden in de pluim gaan op lange termijn ook overdag onder nul. Het is een droomscenario maar het behoort wel tot de mogelijkheden (of bekijk ik het verkeerd?). Tuurlijk ben ik realistisch en kan het allemaal vies tegenvallen maar om daarover te gaan praten wordt je ook niet echt vrolijk van.

jorentje1997

Citaat van: Bacci op vr 29 nov 2013 - 22:55
Ok, stel he, stel. Er valt eind volgende week sneeuw en dat het daarna nog kouder wordt, een redelijk aantal leden in de pluim gaan op lange termijn ook overdag onder nul. Het is een droomscenario maar het behoort wel tot de mogelijkheden (of bekijk ik het verkeerd?).

Phoehoeh eind volgende week vind ik persoonlijk al te ver om vooruit te kijken, om dan nog eens de periode erna te voorspellen zul je toch nog even moeten wachten.

Stel nu dat alle leden in die lange termijn, na die voorspelde koude periode van volgende week, voor warme temperaturen zouden gaan tot 15°c? Dan zou iedereen zeggen dat dit niet betrouwbaar is en nog 10.000 keer kan veranderen daarom stel ik voor om dat nu ook te denken  ;)

Maar ik snap je ingesteldheid volledig, winterliefhebber zijn is een zware hobby  ;D

Bacci

Tuurlijk, maar ik ben eenmaal een dromer  ::) en het leuke is dat mijn droom nu toch bij de mogelijkheden behoort. Maar ik ga er even van uit dat het saai herfstachtig weer gaat worden (wat ik vaker gewend ben in december, dus zo erg zal dat ook niet zijn :P) Alles wat nu komt is dus gewoon mooi meegenomen.

gilleeesss

Citaat van: jorentje1997 op vr 29 nov 2013 - 23:00
Phoehoeh eind volgende week vind ik persoonlijk al te ver om vooruit te kijken, om dan nog eens de periode erna te voorspellen zul je toch nog even moeten wachten.

Stel nu dat alle leden in die lange termijn, na die voorspelde koude periode van volgende week, voor warme temperaturen zouden gaan tot 15°c? Dan zou iedereen zeggen dat dit niet betrouwbaar is en nog 10.000 keer kan veranderen daarom stel ik voor om dat nu ook te denken  ;)

Maar ik snap je ingesteldheid volledig, winterliefhebber zijn is een zware hobby  ;D

Jorentje, wat denk je, dat laagje mag meer zuidwaarts zijn nog toch, ik denk niet dat wij hier veel sneeuw gaan krijgen anders :)
spannende periode

jorentje1997

Citaat van: gilleeesss op vr 29 nov 2013 - 23:24
Jorentje, wat denk je, dat laagje mag meer zuidwaarts zijn nog toch, ik denk niet dat wij hier veel sneeuw gaan krijgen anders :)
spannende periode

Inderdaad, Tijdstip van de neerslag zal al veel bepalen.

Maar GFS berekent hier toch wat sneeuw  ;) (Maar nog veel te ver  ::)  )



Grootste sneeuwkansen zijn in de laatste run toch op zaterdag (?) met 2m temperaturen rond 2-3°c dauwpunten 0 tot -2°c, zowat de gehele BeNeLux kans op sneeuwbuien.

gilleeesss

Citaat van: jorentje1997 op vr 29 nov 2013 - 23:38
Inderdaad, Tijdstip van de neerslag zal al veel bepalen.

Maar GFS berekent hier toch wat sneeuw  ;) (Maar nog veel te ver  ::)  )



Grootste sneeuwkansen zijn in de laatste run toch op zaterdag (?) met 2m temperaturen rond 2-3°c dauwpunten 0 tot -2°c, zowat de gehele BeNeLux kans op sneeuwbuien.

Ja infeite is het wel redelijk goed :) noordoost wss wel kans op meeste (gaat zoiezo zo zijn) maar hoop gewoon dat het nog ietsje zuidelijker trekt, hebben we meer kans (denkik) want de sneeuwvalgrens van 1000m ligt net onder belgie dus...

jorentje1997

Citaat van: gilleeesss op vr 29 nov 2013 - 23:40
Ja infeite is het wel redelijk goed :) noordoost wss wel kans op meeste (gaat zoiezo zo zijn) maar hoop gewoon dat het nog ietsje zuidelijker trekt, hebben we meer kans (denkik) want de sneeuwvalgrens van 1000m ligt net onder belgie dus...

Net onder België? Rij jij maar eens tot daar met je fietsje  ;D

gilleeesss

Citaat van: jorentje1997 op vr 29 nov 2013 - 23:47
Net onder België? Rij jij maar eens tot daar met je fietsje  ;D

isgoed :$ maarja bdoel dat is maar nipt van gfs, gfs 18z is beter voor maandagavond/dinsdag :o (maarja dan kijk ik nog eens 2dagen verder xdd maarja het is gewoon genieten om te kijken : wie weet blijft het erin :)



Bacci

Hmm nieuwe GFS geeft nog wel sneeuwbuien maar wel een stuk minder. GFS geeft zowel op de vorige als huidige run regen aan voor vrijdag 18UTC, kan dit geen sneeuw zijn? ECMWF geeft dan wel sneeuw aan (zie vorige pagina).

gilleeesss

Citaat van: Bacci op vr 29 nov 2013 - 23:58
Hmm nieuwe GFS geeft nog wel sneeuwbuien maar wel een stuk minder. GFS geeft zowel op de vorige als huidige run regen aan voor vrijdag 18UTC, kan dit geen sneeuw zijn? ECMWF geeft dan wel sneeuw aan (zie vorige pagina).

Ik vind belangrijkste dat er neerslag berekent word. IK weet niet, maar ze zijn nog aan het zoeken de modellen. Zekerheid zal maar de dag zelf zijn

DSDLimburg

Citaat van: Bacci op vr 29 nov 2013 - 23:58
Hmm nieuwe GFS geeft nog wel sneeuwbuien maar wel een stuk minder. GFS geeft zowel op de vorige als huidige run regen aan voor vrijdag 18UTC, kan dit geen sneeuw zijn? ECMWF geeft dan wel sneeuw aan (zie vorige pagina).

Dat is precies waarom het nog LT is ;) Heb hier wel vaker gehoord dat GFS meestal wel wat bij draait naar ECMWF toe! Maar niets is nog zeker overmorgen kan alles van de kaarten zijn en krijgen we een bak regen. Het blijft leuk om te volgen die sneeuw maar ik zou er nu nog niet al te veel op hopen.( Maar dromen mag altijd ;) )
seizoen 2018/2019

Jan van Ooijen

Wederom een super run van het Europees weermodel wat betreft sneeuw


Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

pascal

Gaat ecmwf toch gfs achterna,dus enkele dagen wat kouder met winterse buien en na het weekend weer zachter, wat een domper.
GFS heeft het steeds bij het rechte einde.

Jan van Ooijen

Citaat van: pascal op za 30 nov 2013 - 08:54
Gaat ecmwf toch gfs achterna,dus enkele dagen wat kouder met winterse buien en na het weekend weer zachter, wat een domper.
GFS heeft het steeds bij het rechte einde.

EC is tegenover GFS consistent, dus volgen we EC voorlopig
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

za 30 nov 2013, 08:29
Winter op komst

Van onze weerman
SOEST -
De winter klopt op de deur. December lijkt een koude start te maken. In de nieuwe week duikelen de temperaturen, neemt de kans op sneeuw toe en is op langere termijn vorst een steeds serieuzer optie.

De tiendaagse van vanmorgen wijst duidelijk in een winters weerbeeld. Hogedruk maakt het deze dagen rustig. De temperaturen gaan vanaf maandag omlaag. Vandaag en morgen is het 8 graden met wolken en een spat regen. Ook is er af en toe zon.

Maandag en dinsdag is het 3-5 graden, vanaf woensdag komt er een koude noordelijke stroming op gang. De kans op winterse buien neemt toe en gaandeweg de week is er een grotere kans op sneeuw. Ook de temperaturen vertonen een dalende tendens, overdag is het later nog het boven nul en in de nachten komen de temperaturen ruim onder het vriespunt. De koudere variant lijkt het voorlopig voor de wat langere termijn te gaan winnen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22101274/__Winter_op_komst__.html
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

DSDLimburg

Citaat van: pascal op za 30 nov 2013 - 08:54
Gaat ecmwf toch gfs achterna,dus enkele dagen wat kouder met winterse buien en na het weekend weer zachter, wat een domper.
GFS heeft het steeds bij het rechte einde.

Niet zo pessimistisch zijn. Winter gaat nu pas langzaam aan beginnen, wat wil jij dan volgende week tempraturen van -20 en in feb kunnen Barbecueën. Ik heb liever dat het  na de kerst pas goed koud word. :)
seizoen 2018/2019

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

lans

het wordt nu toch wel echt spannend staat nu al wel een tijdje op de kaarten die sneeuw. en wat een run die sneeuw radar sneeuw van vrijdag tot maandag zonder onderbreking.
achterhoek

DSDLimburg

Het blijft leuk om te volgen ja, (wel zeer LT)
seizoen 2018/2019

jorentje1997

Citaat van: DSDLimburg op za 30 nov 2013 - 10:12
Het blijft leuk om te volgen ja, (wel zeer LT)

Niet om irritant te doen ofzo maar die kaartjes van wetterpool geven wel zeer makkelijk sneeuw, volgens hun zou hier vannacht 2cm moeten gevallen zijn?


Powered by EzPortal