Winter discussietopic 2013/2014 deel 2

Topic gezien door 209888 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 18 nov 2013 - 20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Rudi-Assauer

Er staat weer sneeuw in de kaarten dus ik meld me hier weer.

Goedemorgen allen!  8) De voorpret voor mij is weer begonnen haha.

Joep

Denk dat volgend weekend de (sneeuw)buien wel eens getriggerd kunnen worden
in de kustprovincies vanwege het nog 'warme' zeewater. Ben benieuwd :)

MamaAs

Kan iemand de weerkaarten inzien van 16/17/18 december 2009?
Is het een vergelijkbare situatie, of juist niet?

martijn

Citaat van: Rudi-Assauer op vr 29 nov 2013 - 09:11
Er staat weer sneeuw in de kaarten dus ik meld me hier weer.

Goedemorgen allen!  8) De voorpret voor mij is weer begonnen haha.
Complimenten voor je avatar

DSDLimburg

Het blijft interessant de overgang naar koeler weer, 925hpa boven nul 850hpa boven nul en 500hpa onder nul en dauwpunt rond nul.
seizoen 2018/2019

stratocumulus

Beste mensen,

Heel even voor de sneeuw enthousiastelingen (even voor de goede orde.. ik ben een sneeuwgek..). De voorpret is natuurlijk heerlijk en hopen op een dik wit tapijt zal ik als eerste doen, maar blijf wel realistisch, ik wil absoluut de pret niet drukken, ik ben altijd de eerste die roept dat de voorpret zo leuk is.

Sneeuw is in Nederland een verschijnsel dat niet zo snel voorkomt. Atmosferisch gezien moet er nogal wat gebeuren voordat sneeuw daadwerkelijk naar beneden komt. Ik noem maar een paar van de factoren, maar de warme visbak voor de deur, neerslag intensiteit/timing/afkoeling, wind die net even uit een andere richting waait, etc, etc...

Al deze onzekere factoren maken het verschijnsel "sneeuw" in Nederland een bijzonder gecompliceerd verschijnsel (zie hiervoor ook dit topic :) http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,3733.msg54200.html#msg54200 )  en Wikipedia (engels): http://en.wikipedia.org/wiki/Snow waar de modellen (ook nu al) erg mee worstelen. Zelfs op een sneeuwdag zelf kan het anders uitpakken dan verwacht. De Noordzee kan voor verrassingen zorgen, zowel regen verrassingen als plotselinge (zware) sneeuwval door het activeren van sneeuwbuien boven de zee.

Kortom: Geniet, dat is punt een, maar wat hier vaak wordt gezegd, blijf wel voorzichtig en realistisch.

Dat alles gezegd hebbende zien de kaarten er wel heerlijk uit. Lekkere voorpret :)

Jan van Ooijen

Citaat van: MamaAs op vr 29 nov 2013 - 09:26
Kan iemand de weerkaarten inzien van 16/17/18 december 2009?
Is het een vergelijkbare situatie, of juist niet?

Hier enkele van Weerplaza die ik heb weten te vinden, de onderste is De Bilt

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MamaAs

Ik deze: http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/archief/archive/2009/december/ch/310267a4af64cb59df548050d3c69128.html
En zoals ik daar lees, was het een warme november en begin december. Toen sloeg het om, met buien vanuit het noorden en noordwesten met een flinke wind.

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

Jan van Ooijen

Het Europees weermodel blijft de sneeuw berekenen!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

DSDLimburg

Als die sneeuw kaarten er tot zondag in blijven dan heb ik toch wel goede hoop :)
seizoen 2018/2019

Erik V

Dit is de voorpret! Blijf maar komen met die kaarten. En nog een flinke glijbaan in de pluim graag.

Zynex

Holy shit het is tegen zwart aan die buien! :) ziet er tof uit! pluim ziet er ook goed uit.

Ik las alleen een paar pagina's terug dat we Dec konden afschrijven maar dat was dus sarcasme? :P

hoffies

Ik ben benieuwd, eigenlijk zit ik er niet op te wachten, ivm dagelijks naar het amc rijden. Sneeuw blijft zo iets magisch, ik blijf het schitterend vinden..
Twitter: @hoffnar2911

Ijsbloem

Hoi Zynet,
Nee was geen sarcasme .
Was een conclusie van mij na het bekijken van verschillende
Lange - termijnverwachtingen van het CFS -Italiaanse - Russische weerdienst-
Accu Weather en Net Weather.
We zullen zien of de koudere fase van (zeer) tijdelijke fase is ( ;D mijn 10 Hellmannen worden versnoept)
Of een kentering naar een langdurige en dus consistente verschuiving van het weerpatroon.
Spannend is het iig wel.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

lans

Citaat van: Ijsbloem op vr 29 nov 2013 - 11:48
Hoi Zynet,
Nee was geen sarcasme .
Was een conclusie van mij na het bekijken van verschillende
Lange - termijnverwachtingen van het CFS -Italiaanse - Russische weerdienst-
Accu Weather en Net Weather.
We zullen zien of de koudere fase van (zeer) tijdelijke fase is ( ;D mijn 10 Hellmannen worden versnoept)
Of een kentering naar een langdurige en dus consistente verschuiving van het weerpatroon.
Spannend is het iig wel.

Waarom hou jij je zo vast aan die lange termijn verwachtingen? Je hebt de winter al afgeschreven voordat die nog moet beginnen. Je bent alleen maar bezig met de winter af te schrijven.
achterhoek

theowl999999

The GFS 6z run keeps the good new for 7 dec


wimbaens

Citaat van: lans op vr 29 nov 2013 - 12:09
Waarom hou jij je zo vast aan die lange termijn verwachtingen? Je hebt de winter al afgeschreven voordat die nog moet beginnen. Je bent alleen maar bezig met de winter af te schrijven.
De sneeuw die op de kaarten staat is ook nog steeds lange termijn. Laten we daar nog even geduld voor hebben, kan nog zoveel keren veranderen. Niet dat het forum weer vol met teleurgestelde berichten staat, mij inclusief.

lans

Citaat van: wimbaens op vr 29 nov 2013 - 12:14
De sneeuw die op de kaarten staat is ook nog steeds lange termijn. Laten we daar nog even geduld voor hebben, kan nog zoveel keren veranderen. Niet dat het forum weer vol met teleurgestelde berichten staat, mij inclusief.

Ooh maar daar heb ik het ook niet over hoor maar als je al die berichten ziet van ijsbloem dan snap je het. Ik bedoel juist te zeggen dat je je niet moet hechten aan dat lange termijn en ijsbloem gaat zelf naar januari en febeuari kijken
achterhoek

DSDLimburg

Citaat van: wimbaens op vr 29 nov 2013 - 12:14
De sneeuw die op de kaarten staat is ook nog steeds lange termijn. Laten we daar nog even geduld voor hebben, kan nog zoveel keren veranderen. Niet dat het forum weer vol met teleurgestelde berichten staat, mij inclusief.

Hij bedoeld met lange termijn een maand of twee maanden vooruit, maar daar hebben nu al genoeg mensen van  gezegd dat je daar niet naar moet kijken. En daarbij zijn die kaarten dan ook nog altijd niet zo slecht als wat hij ons wil laten geloven. Alleen die kaarten moet je met een korreltje zout nemen omdat je daar alleen een trend in zou kunnen zien en dan is het nog maar koffie dik kijken of het uitkomt. Maar ijsbloem plaats dan ook kaarten bij je meldingen over dat de winter al over zou zijn, dan snappen wij  ook misschien waarom. Verder mag jij die mening van mij hebben dat de winter al over is maar probeer ook aan de mensen te denken die dat nog te vroeg vinden omdat nu al te zeggen. ;)
seizoen 2018/2019

Powered by EzPortal