Winter discussietopic 2013/2014 deel 2

Topic gezien door 209540 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 18 nov 2013 - 20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: Ijsbloem op do 28 nov 2013 - 11:50
:)Hoi jan ff een vraagje.
Krijg niet al te leuke reacties op mijn postings.
Gaat over CFS, Amerikaanse seizoensverwachtingen.
Deze late kaarten zien die anti-winters zijn. Zowel december, januari en februari kleuren oranje.
dan moet ik mijn verhaal onderbouwen ;)
dat onderbouwen van weergerelateerde onderwerpen gaat hier toch in het algemeen via kaarten ?
Ik hoor het wel. 8)

Van generlei waarde, wat mij betreft mogen die CFS maandkaarten dan ook zo de prullebak in !  ;D
Denk ook dat je daarom deze reacties krijgt (of misschien kun je het onderbouwen)  ;)



winter

Hier kan je dagelijks de wintervoorspelling van CFSv2 volgen http://www.meteociel.fr/modeles/cfsme_cartes.php?ech=0&code=0&carte=0&mode=8&run=10&archive=0

Alleen of die echt betrouwbaar. Springt om de week van een te koud naar een te warme winter. Dus mouwah.

Nog een vraagje Jan/Johann. Waarop worden die sneeuwverwachtingen van IFS/ECMWF gebaseerd ?
Op de control lijkt mij toch? Maar dat is toch helemaal niet zo vertrouwelijk dus zijn de sneeuwkansen eigenlijk veel kleiner dan ECMWF verwacht. Want, als ik kijk naar de pluim lijkt de kans op sneeuw toch echt zeer klein in mijn ogen.

Unknown-user1778

ik wacht op jan's voorspelling.
altijd leerzaam met zijn onderbouwing en steun van johann en marsel

Bacci

Volgende week wordt het herfstweer of (licht) winterweer (met eventueel sneeuw). Zeer spannend. In ieder geval weer mogelijke verandering in zicht, was de afgelopen dagen al zo stil....

Weerfreak 1337

Citaat van: flyerke op do 28 nov 2013 - 00:50
correct me if i'm wrong maar zoals de kaarten nu lopen zou het sneeuwen vanaf 6 december tot al 13 december, dit is toch een beetje overdreven niet? Als dit uitkomt is dit gewoon "hemels"


Het is wel nog LT maar die sneeuw op de 6de december staat toch al een paar dagen op de kaarten en wordt bij elke run bevestigd... en nu zijn de daarop volgende kaarten ook steeds sneeuwkaarten

Waarschijnlijk berekend GFS op dat termijn gewoon constant buien over zee. Zolang de zee relatief warm is, en er zich dagenlang (zeer) koude lucht boven bevind blijft de lucht onstabiel en er blijven dan buien ontstaan. Met een noordelijke stroming worden deze dan lang over de Noordzee vervoerd waardoor ze nog eens extra zwaar worden en Nederland zich in de vuurlinie bevind. Dus: Ja, er zouden dagenlang (sneeuw)buien vanaf zee kunnen vallen, net zoals je vaak ziet in de herfst. :) En wat de intensiteit betreft, hoe groter het verschil in temperatuur met de bovenlucht, des te zwaarder de buien zullen zijn. :) Daarbij komen vaak ook nog eens wat troggen met lagedrukgebieden mee, wat dan zelfs de kans op onweer vergroot :D
Hoop dat dit het wat duidelijker voor je heeft gemaakt :)

Gr. Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Bacci

Citaat van: Weerfreak op do 28 nov 2013 - 14:07
Waarschijnlijk berekend GFS op dat termijn gewoon constant buien over zee. Zolang de zee relatief warm is, en er zich dagenlang (zeer) koude lucht boven bevind blijft de lucht onstabiel en er blijven dan buien ontstaan. Met een noordelijke stroming worden deze dan lang over de Noordzee vervoerd waardoor ze nog eens extra zwaar worden en Nederland zich in de vuurlinie bevind. Dus: Ja, er zouden dagenlang (sneeuw)buien vanaf zee kunnen vallen, net zoals je vaak ziet in de herfst. :) En wat de intensiteit betreft, hoe groter het verschil in temperatuur met de bovenlucht, des te zwaarder de buien zullen zijn. :) Daarbij komen vaak ook nog eens wat troggen met lagedrukgebieden mee, wat dan zelfs de kans op onweer vergroot :D
Hoop dat dit het wat duidelijker voor je heeft gemaakt :)

Gr. Weerfreak

Jij schetst nu echt een droomscenario  :P

MamaAs

Zeker een droomscenario. Jammer genoeg is het LT.
Maar wat ik mij herinner van sneeuwstoring vanuit het noorden/noordwesten, is dat ze heftig en veel zijn.
De keren dat hier sneeuw tot kniehoogte viel, kwamen ze uit het noorden/noordwesten.

( en ik hoop echt heel erg hard op sneeuw, want ik heb sneeuw nodig voor een fotoshoot in het bos, haha ).

Weerfreak 1337

Citaat van: Bacci op do 28 nov 2013 - 14:30
Jij schetst nu echt een droomscenario  :P

Weet wel dat die dingen mogelijk kunnen zijn, vooral in het begin van de winter, aangezien de zee dan nog "vrij warm" is. :)
Thundersnow (sneeuwonweersbuien) is leuk om mee te maken. Ik kan me 17 december 2010 nog wel herinneren, 3 heerlijke klappen in combinatie met zware sneeuw en hagel. ;D

In ieder geval, een leuke situatie om te volgen de komende tijd, zou nog wel eens flink wat sneeuw achter kunnen laten als alles goed loopt.
Temperaturen op 850hPa zijn in de berekeningen in ieder geval goed, ook voor maritieme (zee) sneeuwsituaties (hikkend aan -10).

Gr. Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

dondertje127

Zal ik dan maar even strooien met een korreltje zout? :P
Om over de vorst nog maar te zwijgen, want die staat nauwelijks op de kaarten :)

Oh wacht, het sneeuwt hier nu... Bladeren.

pascal

Volgens nieuwste GFS weg winter. ( klein prikje misschien ) Gfs van 1200 uur volgens 2m temp.

Hector Pascal

Nul bestaat niet.

gilleeesss

Citaat van: pascal op do 28 nov 2013 - 16:08
Volgens nieuwste GFS weg winter. ( klein prikje misschien ) Gfs van 1200 uur volgens 2m temp.

die komt nu toch maar binnen?:D

Hector Pascal

Nul bestaat niet.

winter

Nieuwste GFS klopt is een mooie run! Alleen je moeten hopen dat de temp niet boven de 2 graden uitkomt dan krijg je een mooi sneeuwlaag ALS er sneeuwbuien zouden vallen.

gilleeesss

Pff ja.. ?? precies helemaal anders ..

Bacci


gilleeesss

Citaat van: Bacci op do 28 nov 2013 - 17:42
Ziet er goed uit.

Is totaal anders gedraait toch die GFS, niets sneeuw meer in

Unknown-user1778

hehe.. en zo gaat het met weersvoorspellingen :) het riekt allemaal een beetje naar uitstel. sneeuw gaat er zeker komen. maar ik verwacht nog niet begin december. een gevoel. mocht dit wel zo zijn dan waren mensen als Jan en marsel niet van dit forum weg te slaan : P

Harry de Hond

Laten we vooral niet vergeten dat er nu conclusies getrokken worden uit alleen de oper. Of vergis ik mij nu? Ik denk dat er straks beter even naar de pluim gekeken kan worden.

::)
Juist.

ries1407

De GFS 12h run voorspelt totaal geen winterweer op lange termijn.
Hoe kan het nu dat in zo'n kort tijdsbestek zoveel verschillen in de voorspellingen zitten??
Zo het loof niet valt voor St. Martijn (11 nov.) zo zal 't een harde winter zijn.

Powered by EzPortal