Winter discussietopic 2013/2014 deel 2

Topic gezien door 209515 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 18 nov 2013 - 20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Citaat van: lans op wo 27 nov 2013 - 22:58
Ga je nog een keer je berichten onderbouwen dat is je nu al een aantal keren gevraagd. Elke x die rare berichten van je waar geen bal van klopt.

Let gewoon niet op hem xd

Mooie run van ecmwf en gfs trouwens :) ben benieuwd of het er  in blijft, of maar 1dagje is

juno

Heel dat CFS kan de prullenbak in, Ik snap niet dat je daar nog naar kijkt. Heeft totaal geen waarde.


Citaat van: Ijsbloem op wo 27 nov 2013 - 21:39
December kan wat betreft CFS alvast de prullebak in.
Zeer consistent met half oktober en begin november.
Ook die van J  en  F  kleuren oranje.

flyerke

correct me if i'm wrong maar zoals de kaarten nu lopen zou het sneeuwen vanaf 6 december tot al 13 december, dit is toch een beetje overdreven niet? Als dit uitkomt is dit gewoon "hemels"



Het is wel nog LT maar die sneeuw op de 6de december staat toch al een paar dagen op de kaarten en wordt bij elke run bevestigd... en nu zijn de daarop volgende kaarten ook steeds sneeuwkaarten
Winter is coming

gilleeesss

weer een leuk runnetje van 18z GFS :) sneeuw van 6 tot 13dec idd :) hopen dat het erin blijft . Maar veel te ver nog steeds

stratocumulus

Zo, weer een tijdje geleden voor mij dat ik iets getyped heb, maar lees bijna elke dag :)

Mooie winterse run op lt, niet vol winter met Scandi hoog, maaar interessant. Hou wel in de gaten dat zelfs op de dag zelf sneeuw altijd erg moeilijk te voorspellen is. Spannend is het zeker!

Zeker ook gezien de grote stromingen, zoals hierboven een aantal keren zijn genoemd, lijken te gaan verschuiven. Dat word Snowcasten, het blijven volgen en vooral letten op consistenties. Niet zo zeer op extremen op termijn. Die zijn nu eenmaal zeldzaam en de kans dat een extreem optreedt is in het algemeen klein. Dit wil niet zeggen dat het niet kan en het is heerlijk om te dromen over hele bakken sneeuw en vriestemperaturen  8)

flyerke

ik kijk al uit naar de mening van Jan
Winter is coming

arjanbruggink

Citaat van: gilleeesss op do 28 nov 2013 - 02:30
weer een leuk runnetje van 18z GFS :) sneeuw van 6 tot 13dec idd :) hopen dat het erin blijft . Maar veel te ver nog steeds
Maar we weten allemaal ook wel (en wil je pret totaal niet berderven), de 18z run is de welbekende prullenbakrun  ;D
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

theowl999999

Wonderful run from GFS 0z and ECMWF. From  6 december can be winter wonderland in Holland  ;D

flyerke

Citaat van: arjanbruggink op do 28 nov 2013 - 08:02
Maar we weten allemaal ook wel (en wil je pret totaal niet berderven), de 18z run is de welbekende prullenbakrun  ;D

die sneeuw staat al een paar dagen op de kaarten hoor, ik zie ze enkel steeds verder opschuiven :p
Winter is coming

Jan van Ooijen

Een opvallend iets, de temperaturen op 1500 meter zijn 6-8 graden en de twee meter temperatuur ligt rond de 2 graden en DP rond de 0 graden en toch sneeuw. Misschien een leuke vraag voor Johann... Hoe kan dat? Want als het in de onderste luchtlagen flink kouder zijn dan op 1500m dan moeten we toch alles in de vorm van ijsregen gaan krijgen?

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Citaat van: arjanbruggink op do 28 nov 2013 - 08:02
Maar we weten allemaal ook wel (en wil je pret totaal niet berderven), de 18z run is de welbekende prullenbakrun  ;D

De 00z van vandaag lijkt nog extremer uit te pakken, misschien ook een kandidaat voor de prullenbak?  ;)



Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Volgende week winter!

Van onze weerman

De winter komt naderbij! Volgende week krijgen we voor het eerst te maken met duidelijk kouder weer dat vanuit het noorden naderbij komt. Dat gebeurt vanaf het midden van de week waarbij zich een noordelijke tot noordoostelijke stroming instelt achter een wegtrekkende depressie.

Er is dan sprake van uitstroom van koude polaire lucht waarin winterse buien met hagel en sneeuw tot Nederland gaan doordringen. Ook nemen de kansen op de eerste vorst toe. Overdag gaan de temperaturen omlaag naar waarden net boven het vriespunt en in de nachten komt het waarschijnlijk op meerdere plaatsen tot (lichte) vorst.

We hebben momenteel nog te maken met een standvastig hogedrukgebied nabij Ierland. Depressies varen een noordelijke koers. Vandaag is het wat droger in ons land en opklaringen bereiken ons vanuit het noorden. Het is zacht met maxima tussen 6 en 11 graden. In het zuiden is het eerst nog mistig. Morgen regent het aanvankelijk, later gevolgd door buien. Bovendien wakkert de wind stevig aan. De buien kunnen gepaard gaan met hagel en een klap onweer.

In het weekeinde is het weer wat rustiger.Begin volgende week gaat het hogedrukgebied aan de wandel. Koudere lucht van noordelijke breedten weet zich dan in onze richting uit te breiden en rond Sinterklaas gaat het erom spannen. De maxima gaan van nu 8 graden omlaag naar nog maximaal 2-4 graden en in de nachten begint het te vriezen. Ook op langere termijn lijkt dan sprake van een kouder weertype.

Telegraaf
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op do 28 nov 2013 - 08:59
Een opvallend iets, de temperaturen op 1500 meter zijn 6-8 graden en de twee meter temperatuur ligt rond de 2 graden en DP rond de 0 graden en toch sneeuw. Misschien een leuke vraag voor Johann... Hoe kan dat? Want als het in de onderste luchtlagen flink kouder zijn dan op 1500m dan moeten we toch alles in de vorm van ijsregen gaan krijgen?

Klopt. Ik heb net "mijn eigen" ECMWF kaarten even ernaast gelegd en daarop geen sneeuw. Sterker nog, het zou droog moeten blijven. Mocht er neerslag gaan vallen dan zal dit pas vanaf 750 tot 1000 in de vorm van sneeuw zijn.  IFS dwalingen ?


Romigo

Ook het KNMI verwacht winters weer vanaf midden volgende week:

Beoordeling lange termijn
Beoordeling door meteoroloog
Geldig van zaterdag 30 november tot donderdag 12 december
Synoptische ontwikkeling
Zaterdag hebben we tussen een krachtig hoog west van Ierland en een laag bij het zuiden van Zweden te maken met een noordwestelijke stroming waarmee polaire lucht wordt aangevoerd. Gedurende het weekeinde breidt het hoog zich oostwaarts uit en komt maandag met de kern boven onze omgeving te liggen. Een volgend hogedrukgebied dat zondag bij New Foundland ligt beweegt eveneens oostwaarts en ligt woensdag ten westen van Ierland. Ons land bevindt zich dinsdag en woensdag in het zadelgebied tussen beide hogen in. In de tweede helft van volgende week zien we de onzekerheid toenemen. Op de Oceaan kan zich mogelijk een rug opbouwen met aan de grond een omvangrijk hogedrukgebied ten westen, tegelijkertijd ontwikkelt zich boven Scandinaviƫ een omvangrijk lagedrukgebied. Tussen beide systemen kan dan in het daarop volgende weekeinde een N-NW stroming op gang komen met aanvoer van polaire lucht afkomstig uit het poolgebied.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Het ensemble is tot en met maandag eenduidig, de temperatuurpluim is smal en er valt behalve zaterdag amper regen. Vanaf dinsdag blijft het nog wel enkele dagen droog, maar de onzekerheid in de temperatuur neemt sterk toe. Dit laatste heeft alles te maken met de kern van het hogedrukgebied en de positie van de as van het zadelgebied. In de Oper en de Control ligt de rugas een aantal dagen over onze omgeving waardoor het in de grenslaag koud is, de Oper en Control bevinden zich dan ook onderin de temperatuurpluim. Andere oplossingen laten een reeds een sterkere invloed zien van het nieuwe hoog west van Ierland en laten opnieuw zachtere lucht van de Noordzee binnenstromen. Later in de week worden ook de verschillen in het grootschalige stromingspatroon groter waarbij de posities van de hoge- en lagedrukgebied steeds meer van elkaar gaan verschillen. Het wordt wel wisselvalliger, de neerslagkans stijgt naar ca. 60%, daarbij zitten ook members met sneeuw. Voor de nog langere termijn zijn alle stromingspatronen mogelijk. De EPS-pluim laat dan ook een enorme spreiding in temperatuur zien, zonder ergens een echte clustering van members te laten zien.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Zaterdag nog een enkele bui, daarna enkele dagen droog. De middagtemperatuur ligt rond 8 graden. Vanaf dinsdag geleidelijk kouder kans op vorst in de nacht.
Samenvatting EPS-periode:
Aanvankelijk een grote kans (ca. 80%) op een wisselvallig weertype met een temperatuur rond het langjarig gemiddelde. Voor de tweede helft van deze verwachtingsperiode is de verwachting zeer onzeker waarbij zowel zacht als koud weer tot de mogelijkheden behoort.

Paraaf meteoroloog: homan
Uitgifte: 28/11/2013 01.53 uur LT

Jan van Ooijen

Flinke sneeuwbuien in de berekeningen, daarbij flink wat sneeuwval voor Europa

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jenkie

Wel jammer dat de Telegraaf het heeft over de eerste kans op vorst. Vorst hebben we toch echt al gehad!

Jan van Ooijen

Citaat van: Johann op do 28 nov 2013 - 10:37
Klopt. Ik heb net "mijn eigen" ECMWF kaarten even ernaast gelegd en daarop geen sneeuw. Sterker nog, het zou droog moeten blijven. Mocht er neerslag gaan vallen dan zal dit pas vanaf 750 tot 1000 in de vorm van sneeuw zijn.  IFS dwalingen ?

Zit er dan nog verschil in sommige kaarten van EC? Dacht altijd dat EC dezelfde kaarten hanteerde. Van de week nog een artikel gelezen dat ze een hoop verbetering door hebben gevoerd, maar daarvan is dan niets gebleken
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

Woohw dat ziet er mooi die sneeuwbuien alleen ja nog helaas een week en als de 850 hPa temp te hoog zijn toch weinig kans op sneeuw. Jammer, maar hoop toch dat we volgende week de eerste sneeuw krijgen. Kuststreken lijken dan cm te krijgen als het klopt die sneeuwbuien. Zal wel heel plaatselijk zijn dan 10 km verder misschien 2 cm en dan ergens 5 km verder weer 15 cm.
Amsterdam moet het meestal wel vergelden :P

Ijsbloem

 :)Hoi jan ff een vraagje.
Krijg niet al te leuke reacties op mijn postings.
Gaat over CFS, Amerikaanse seizoensverwachtingen.
Deze late kaarten zien die anti-winters zijn. Zowel december, januari en februari kleuren oranje.
dan moet ik mijn verhaal onderbouwen ;)
dat onderbouwen van weergerelateerde onderwerpen gaat hier toch in het algemeen via kaarten ?

Ik hoor het wel. 8)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Ijsbloem

Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Powered by EzPortal