Winter discussietopic 2013/2014 deel 2

Topic gezien door 209522 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 18 nov 2013 - 20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

winter

Er gaat wel iets gebeuren richting de 5 december want er is een zeer grote spreiding dus zal er een hevige strijd los barsten tussen de kou en de warmte. Misschien meer uitleg afbeeldingen? ( nog geen duimen gesport op 500 hPa ?)

wimbaens

Citaat van: winter op za 23 nov 2013 - 22:31
Er gaat wel iets gebeuren richting de 5 december want er is een zeer grote spreiding dus zal er een hevige strijd los barsten tussen de kou en de warmte. Misschien meer uitleg afbeeldingen? ( nog geen duimen gesport op 500 hPa ?)

Dat is moeilijk te zeggen hé winter. Op lange termijn is het meestal zo'n grote spreiding, we zullen binnen een week veel meer weten.

Ries

Grote kans middelste 2 decaden december koud/(natte)sneeuw en dan 3e decade dooi, altijd net 23/24 december, mark my words. 29/30 December vochtig, 31 december warmtefront waardoor mist op oudjaarsavond. Al die singulariteiten gaan gewoon door.

Ijsbloem

Ga nog steeds uit van,
1. Winter zoals 2007
2. Winter zoals 1989
3. Winter zoals 2005
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Joep

Citaat van: Ries op za 23 nov 2013 - 22:50
Grote kans middelste 2 decaden december koud/(natte)sneeuw en dan 3e decade dooi, altijd net 23/24 december, mark my words. 29/30 December vochtig, 31 december warmtefront waardoor mist op oudjaarsavond. Al die singulariteiten gaan gewoon door.


????????? kun je ook nederlands praten en waar is de onderbouwing  ???

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

arjanbruggink

Citaat van: Joep op zo 24 nov 2013 - 08:36

????????? kun je ook nederlands praten en waar is de onderbouwing  ???
Lijkt me duidelijk wat hij zei. Zat geen woord Spaans bij. Is wel de vaakst voorkomende situatie zoals hij hem schetste.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marsel

Citaat van: Johann op za 23 nov 2013 - 09:57
Precies Marsel dat is ook hetgeen ik zo laat nog bedoelde en "versimpeld" heb geprobeerd uit te leggen. Dank je voor de extra uitleg ;-)
You're welcome ;).
Was ook niet ondermijnend bedoeld, meer als extra onderbouwing. Ik merk dat men nog even moet wennen aan de opbouw van de atmosfeer en hoe deze zich gedraagt in het koele seizoen. Logisch hoor, we zitten er immers pas net in.

Overigens, @ Jens
Die helmholtz-achtige structuren heb ik ook even gezien. Ze ontstaan door windschering op geringe verticale afstand tussen twee parallelle luchtlagen. De wind op 850 en de 10m wind zijn daarbij niet zodanig goede indicatoren omdat de afstand nogal fors is tussen beide lagen.

grizzrh

Citaat van: Joep op zo 24 nov 2013 - 08:36

????????? kun je ook nederlands praten en waar is de onderbouwing  ???

Heb jij dan nooit van zinsopbouw gehoord? Laten we het bij het weer houden en geen taalpurist gaan spelen ;)!
Doenrade, Limburg

Johann

Arctische drogere luchtmassa`s hebben Nederland en Noord Dld bereikt en zullen rond middernacht de Alpen bereiken. Hier kan het de komende dagen ijzig koud worden met in de hogere dalen lokaal tussen de -20 en -30°C. Ook Nederland krijgt een schampschot" mee van deze koudere lucht (vorstgrens ligt de komende nachten dichtbij of net over het oosten van ons land.). Boven de Noordzee worden daarnaast buitjes getriggerd die het land gaan binnenstromen. In de oostelijke helft is winterse neerslag zeer goed mogelijk gezien de verwachte temperaturen (Theta's). Veel neerslag zal er niet vallen maar houdt rekening met lokale gladheid!

jens

dat dacht ik ook al johann dat er plaatselijk winterse neerslag kon vallen,we blijven hopen :)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

winter

http://www.knmi.nl/cms/content/93668/wereldgemiddelde_temperatuur
Hier interessant bericht over de gemiddelde temperatuur.
Opvallend is wel te zien toen de crisis in 2008 begon de temp. veel minder boven het jaargemiddelde lag dan de voorgaande jaren toen de economie goed draaide en er lekker gestookt kon worden etc...
En de jaren erna waar er herstel optrad de temp. weer ruim boven het jaargemiddelde van 2008 lag en 2010 was het weer slecht op vooral de beurzen ook te zien aan de temp.
Je kan denk ik toch gewoon bijna zeggen dat de temp. stijgt door de enorme CO2 productie.

jens

ik persoonlijk winter geloof er niks van dat de aarde opwarmt door de mens,het is volgens mij gewoon een natuurlijk proces,trouwens je weet toch dat al die wetenschappers betaalt worden om te zeggen dat de aarde opwarmt,enkele jaren geleden lag er de hoogste hoeveelheid sneeuw ooit op antartica daar hoor je dan niks van,of dat er gletsjers waren in canada of alaska(weet niet juist meer waar)die het grootste in 200 jaar waren daar hoorde je ook niets van maar als ze een gletsjer vinden die smelt dan zijn ze er als de kippen bij natuurlijk...
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

TaL

Kunnen we de berichten over 'klimaatverandering' elders houden aub, dit om het wintertopic overzichtelijk te houden :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Ramon Oost

In het binnenland vannacht bij opklaringen kans op lichte vorst.


winter

Vanochtend Matige grondvorst regio Eindhoven!
GFS laat temperaturen gewoon rond gemiddelde waarde blijven dus niet echt winterachtig.

NitroGenetics

Citaat van: jens op zo 24 nov 2013 - 14:39
ik persoonlijk winter geloof er niks van dat de aarde opwarmt door de mens,het is volgens mij gewoon een natuurlijk proces,trouwens je weet toch dat al die wetenschappers betaalt worden om te zeggen dat de aarde opwarmt,enkele jaren geleden lag er de hoogste hoeveelheid sneeuw ooit op antartica daar hoor je dan niks van,of dat er gletsjers waren in canada of alaska(weet niet juist meer waar)die het grootste in 200 jaar waren daar hoorde je ook niets van maar als ze een gletsjer vinden die smelt dan zijn ze er als de kippen bij natuurlijk...

ik weet niet waar je deze informatie op baseert maar satelliet foto's geven toch duidelijk anders and dan jaren geleden, en mischien is er veel sneeuw gevallen maar elk jaar verdwijnt er meer dan erbij komt, onze noordpool is bijna niets meer van over met een 10 tal jaren geleden dat we hier en daar een koude winter hebben zegt niets over het gemiddelde tempratuur wereld wijd, want elk jaar geven de feiten aan dat er record gebroken worden en dat er wel degelijk een global warming situatie afspeeld, of het nou de mens is of de natuur zelf.

Bacci

Kom op mensen, zijn er geen interessante ontwikkelingen?
Even nog de pluim dan, op korte termijn is het wat kouder geworden met in de nachten kans op lichte vorst. Daarna eigenlijk alleen donderdag een tijdelijke opwarming (max.10 graden), om vervolgens snel weer rond de 7 graden te schommelen. Om uiteindelijk heel langzaam te dalen naar een gemiddelde van 5 graden. Inderdaad best saai maar toch!  ;D

Romigo

Citaat van: NitroGenetics op zo 24 nov 2013 - 22:00
ik weet niet waar je deze informatie op baseert maar satelliet foto's geven toch duidelijk anders and dan jaren geleden, en mischien is er veel sneeuw gevallen maar elk jaar verdwijnt er meer dan erbij komt, onze noordpool is bijna niets meer van over met een 10 tal jaren geleden dat we hier en daar een koude winter hebben zegt niets over het gemiddelde tempratuur wereld wijd, want elk jaar geven de feiten aan dat er record gebroken worden en dat er wel degelijk een global warming situatie afspeeld, of het nou de mens is of de natuur zelf.

OFFTOPIC: Moeten we er ook rekening mee houden dat de aarde aan het kantelen is? Dus we kunnen sowieso interessante weersituaties verwachten de komende tijd.

ONTOPIC: Ik ben reuze benieuwd of er inderdaad rond 5 december een winterse setting komt... :-\

winter

OFFTOPIC: eigenlijk nieuwsbericht hier geplaatst had gehoopt dat iemand hier een nieuw topic van gemaakt had gebeurde vorig jaar tenminste. Sorry voor het ongemak!

ONTOPIC: Klopt ECMWF ziet na 3 december een daling van temp maar of het echt winterweer wordt met grote evenredige spreiding van 0 graden tot 8 graden overdag. Dus zou zomaar kunnen dat we een witte sinterklaas krijgen. Het is lange termijn dus nog alles mogelijk.

Powered by EzPortal