Winter discussietopic 2013/2014 deel 2

Topic gezien door 209537 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 18 nov 2013 - 20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

jens.

het weer is heel wisselvallig en is heel moeilijk te voorspellen... kijk maar eens naar de (natte) sneeuw van deze week... je kan er een beetje op vertrouwen maar bewijze van spreken kan een windstoot een winterprik of een herfstperiode bepalen...

gilleeesss

Europees en amerikaanse pluim (in mijn ogen saai weer komende dagen :) totaal geen winterweer komende week (2weken?)

zwoof

Citaat van: Remy op vr 22 nov 2013 - 23:08
Ik lees hier heel het jaar door mee en daar heb ik nog geen spijt van gehad.Als het weer interessant wordt post ik hier foto's en verder lul ik een beetje mee.Het weer voorspellen dat duurt nog heel veel computerkracht en veel satellieten verder...denk dat we minimaal honderd jaar en een uitvinding die raketjes goedkoop maakt verder moeten zijn al is het maar om detectie scherpte en rekenkracht.

Idem dito! Zolang dat nog niet is blijft het leuk om hier te volgen én soms mee te lullen over wat de modellen ons voorhouden  :)

Onvoorspelbaarheid is een groot goed!

Johann

Citaat van: jens op vr 22 nov 2013 - 21:21
er is iets wat ik niet begrijp,als je zondagavond naar 850 hpa kijkt zie je-8 a -9 staan en toch is het op 2 m hoogte 7 tot 4 graden,hoe kan dit want dat lijkt me toch wel heel zacht er word trouwens ook sneeuw verwacht zondagavond,ook logisch met die 850 hpa temps
de dagen erna is dit ook zo met hoge 2 m temps en lage 850 hpa temps,

Kijk eens naar de windrichting op de kaartjes hieronder. Zowel aan de grond als op 1500 meter hoogte beide uit NNO richting. Aangezien de wind op 1500 meter "losgekoppeld" is van de onderste atmosfeer en grenslaag hier dus ook geen opwarming door het nog relatief warme Noordzee water (10-12°C)

Bacci

Citaat van: gilleeesss op vr 22 nov 2013 - 23:34
Europees en amerikaanse pluim (in mijn ogen saai weer komende dagen :) totaal geen winterweer komende week (2weken?)

Het kan 1,2,3 weer zo veranderen, dus maak je geen zorgen.

wimbaens

Citaat van: Bacci op za 23 nov 2013 - 00:45
Het kan 1,2,3 weer zo veranderen, dus maak je geen zorgen.
Er is wel haast geen spreiding meer, dan liggen de kaarten bijna zo goed als vast voor die periode. Een week vooruit dan toch.

Marsel

Citaat van: Johann op za 23 nov 2013 - 00:43
Kijk eens naar de windrichting op de kaartjes hieronder. Zowel aan de grond als op 1500 meter hoogte beide uit NNO richting. Aangezien de wind op 1500 meter "losgekoppeld" is van de onderste atmosfeer en grenslaag hier dus ook geen opwarming door het nog relatief warme Noordzee water (10-12°C)
Mwa, niet helemaal waar Johann (ja sorry, ik lees nog steeds kritisch mee vanuit mijn winterhol ;) ).

@ Johann en Jens
De lucht die ons vanaf zondagmiddag achter een zwak KF bereikt is van oorsprong erg koud en ook droog.
Dat merkte Jens terecht op.
Hoewel de meeste kou langs de oostflank van het logge Engels hoog over Duitsland en oostelijk Europa lijkt uit te stromen (T850 tot rond -10 en Theta-E rond of zelfs onder de 10 graden) zien we ook bij ons beide indicatoren behoorlijk wegzakken. Gezien het brongebied omgeving Groenland is moeten we daar ook niet vreemd van opkijken.

Koude lucht over warm zeewater levert onstabiliteit op. En dus zal de grenslaag dieper zijn en in dit geval juist wél gekoppeld zijn aan het 850hPa vlak.
Ontkoppeling van de grenslaag treedt alleen op in stabiele situaties (onderste temp) en dat is maandag absoluut niet van toepassing.
Door de nabije positie van het Engelse hoog treedt echter wel subsidentie op waardoor diepe natte convectie (buien) nauwelijks de kans krijgt en de koude lucht alleen nog herkenbaar is tot grofweg 700-800hPa.
Zie eerste progtemp hieronder, maandagmiddag te Leeuwarden.
We zullen waarschijnlijk een beeld zien met wat opklaringen maar ook juist veel uitspreidende convectie onder een subsidentie inversie vanaf zee met verspreid een paar lichte buitjes. Dat laatste vooral in de kustprovincies.

Het feit dat de luchtmassa zo koud van oorsprong is verklaart uiteraard de lage Theta's en de lage T850. Echter, bij koude luchtmassa's zien we ook dat de invloed van de Noordzee minder groot is. Immers, hoe kouder de luchtmassa hoe langer het duurt voordat deze over een grote diepte is opgewarmd.
Resultaat is dat de onderste regionen opwarmen tot >5 graden maar de rest onaangetast blijft. Vandaar de grote tegenstellingen in T2m en T850.

Johann

Citaat van: Marsel op za 23 nov 2013 - 08:33

//knip
Het feit dat de luchtmassa zo koud van oorsprong is verklaart uiteraard de lage Theta's en de lage T850. Echter, bij koude luchtmassa's zien we ook dat de invloed van de Noordzee minder groot is. Immers, hoe kouder de luchtmassa hoe langer het duurt voordat deze over een grote diepte is opgewarmd.
Resultaat is dat de onderste regionen opwarmen tot >5 graden maar de rest onaangetast blijft. Vandaar de grote tegenstellingen in T2m en T850.
//knip

Precies Marsel dat is ook hetgeen ik zo laat nog bedoelde en "versimpeld" heb geprobeerd uit te leggen. Dank je voor de extra uitleg ;-)

Johann

Afgezien van de thermische "opleving" rond de 28 blijft het te koud voor de tijd van het jaar. Op 850hPa temperaturen na de 28e weer terug vallend naar 2 tot 6 graden onder het langjarig klimatologisch gemiddelde. Overdag uiteindelijk niet veel meer dan 2 tot 4graden. Let wel, dit zijn gemiddelden (mediaan) !

Ensembles EC00 50 members T850 Leeuwarden

Bacci

Inderdaad, alleen de pluim is nog niet echt overtuigend. Wel laat de pluim steeds aan het einde een dalende trend zien, maar lijkt elke keer uitgesteld te worden. We blijven natuurlijk wel aan de koude kant, en begin december heeft de potentie om kouder te worden, wat we niet vaak gewend zijn.


Weerfreak 1337

Citaat van: Bacci op za 23 nov 2013 - 13:10
Inderdaad, alleen de pluim is nog niet echt overtuigend. Wel laat de pluim steeds aan het einde een dalende trend zien, maar lijkt elke keer uitgesteld te worden. We blijven natuurlijk wel aan de koude kant, en begin december heeft de potentie om kouder te worden, wat we niet vaak gewend zijn.

Op de extreem lange termijn toch een flinke plotselinge daling, wie weet lukt het dan wel :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marc.S

VOOR sinterklaas sowiezo nog geen winterweer helaas :(. Pas na sinterklaas lijken de kansen op kou/winterweer iets te gaan groeien, net zoiets als wat de heer M. Putto zegt. Ook aan de pluim is opnieuw een dalende trend te zien na 5 december.

winter

Verwacht matige vorst aan de grond  ;) Misschien ook al op 1,5 m?


Dennis

KNMI:  NESO komt met ijzelsignaal i.v.m. neerslag i.c.m. Tsfc<0. Temperatuur loopt echter snel weer op als bewolking/neerslag binnenkomt.

winter

GFS zeer mooi op lange termijn hopen dat ECMWF dat ook in ziet. Hopelijk 5 december eerste dikke pak sneeuw. Gewoon rond 5 a 10 cm zou al zeeeeer mooi zijn. Wat houdt ik toch van sneeuw.

Bacci

Citaat van: winter op za 23 nov 2013 - 20:47
GFS zeer mooi op lange termijn hopen dat ECMWF dat ook in ziet. Hopelijk 5 december eerste dikke pak sneeuw. Gewoon rond 5 a 10 cm zou al zeeeeer mooi zijn. Wat houdt ik toch van sneeuw.

Ja als je de control volgt wel ja, even realistisch houden  ;)

JerryL

Citaat van: zwoof op za 23 nov 2013 - 00:03
Idem dito! Zolang dat nog niet is blijft het leuk om hier te volgen én soms mee te lullen over wat de modellen ons voorhouden  :)

Onvoorspelbaarheid is een groot goed!

Ook ik lees al sedert oktober vorig jaar met jullie mee (alleen in de winters), zonder mij er mee te bemoeien. Maar vond het onlangs wel gepast eens een account aan te maken.

Jelte

Citaat van: Johann op za 23 nov 2013 - 09:57
Precies Marsel dat is ook hetgeen ik zo laat nog bedoelde en "versimpeld" heb geprobeerd uit te leggen. Dank je voor de extra uitleg ;-)

Zijn die twee verschillende luchtlagen er de oorzaak van dat ik de afgelopen twee dagen elke dag een Kelvin Helmholtz wolk langs heb zien komen? Geen uitgesproken exemplaren, maar toch duidelijk een Helmholtz.

Ijsbloem

CFS 2 ,Dramatisch Anti winters.
D/J/F Zo'n 2.5 .C boven normaal.
Huidige aanloop doet mij denken aan 1988.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

gilleeesss

Citaat van: Ijsbloem op za 23 nov 2013 - 21:50
CFS 2 ,Dramatisch Anti winters.
D/J/F Zo'n 2.5 .C boven normaal.
Huidige aanloop doet mij denken aan 1988.

Het heeft er nog -2.5°C uitgezien ook. Ik ben toch benieuwd. VOor 5december gebeurd er zoiezo niets winters. Maar goed dat de modellen zomaar weer positief kunnen draaien ook, aangezien ze ook zo negatief kunnen draaien xd

Powered by EzPortal