Winter discussietopic 2013/2014 deel 2

Topic gezien door 208735 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 18 nov 2013 - 20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Ramon Oost

Het occlusie front zorgt momenteel al voor (natte) sneeuwval in de heuvels van Groot-Brittannië.


adebos

Valt me op dat Schiphol (toch dichtbij de kust) op dit moment het koudst is in Nederland volgens knmi.
Is dit als gevolg van de buien hier in het westen? De zogenaamde neerslagafkoeling?

gilleeesss

Citaat van: Ramon Oost op di 19 nov 2013 - 23:32
Het occlusie front zorgt momenteel al voor (natte) sneeuwval in de heuvels van Groot-Brittannië.


Even vraagje, die radar is zeker enkel 'betalend?' ofzo??

Jan van Ooijen

Citaat van: adebos op di 19 nov 2013 - 23:47
Valt me op dat Schiphol (toch dichtbij de kust) op dit moment het koudst is in Nederland volgens knmi.
Is dit als gevolg van de buien hier in het westen? De zogenaamde neerslagafkoeling?

Hier zie je de neerslagsoort die gaat vallen voor regio Schiphol
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost

Citaat van: gilleeesss op di 19 nov 2013 - 23:48
Even vraagje, die radar is zeker enkel 'betalend?' ofzo??

Klopt, daarvoor moet je inloggen op wetteronline.de waarvoor je inderdaad moet betalen.

gilleeesss

Citaat van: Ramon Oost op di 19 nov 2013 - 23:53
Klopt, daarvoor moet je inloggen op wetteronline.de waarvoor je inderdaad moet betalen.

oke spijtig xD
Ik hoop dat ik morgen gewoon eens wat vlokjes zie :) meer moet ik niet hebben, omdat het toch niet (lang) blijft liggen

DSDLimburg

ook een klap onweer mogelijk en misschien als het over die grote vis bak trekt dat het nog wat kan aantrekken of heeft die vis bak daar geen invloed op?
seizoen 2018/2019

adebos

Nou jan, alle beetjes natte sneeuw zijn morgen al mee genomen hier aan de kust ;)
Maar was meer nieuwsgierig of de huidige lage temperatuur te verklaren was door de buien die nu zo nu en dan vallen, ondanks dat het allemaal water is wat omlaag komt.

ron12

Morgenavond iedereen weer in rep en roer op de weg in Nederland   ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

NitroGenetics


gilleeesss

Op weestationmaasmechelen.be vindt zich dit tekstje voor morgen en donderdag:

Er ligt geen sneeuw in België. In de loop van woensdagnacht gaat de regen over in winterse buien in Vlaanderen en sneeuw in de Ardennen. Boven 400 à 500 meter hoogte wordt een sneeuwlaag van enkele cm gevormd. In de loop van donderdag wordt het tijdelijk droger, donderdagnacht valt opnieuw natte sneeuw of sneeuw in Vlaanderen en sneeuw in de Ardennen. In de Hoge Venen kan een sneeuwlaag van 5 à 6 cm gevormd worden. Het weekend en ook volgende week verloopt grotendeels droog maar koud.


Maar terwijl we gefocust zijn op de sneeuw zouden we de vorst nog eens vergeten  :D Er zit in  ECMWF 12z run toch wel vorst in volgende week.

GFS 18z komt ook met wat vorst maar laat de vorst minder diep trekken.


Henk1976

Ik zal wel gek zijn, of het is een softwarefout, maar de radarbeelden van zowel buienradar.nl als Niederschlagsradar.de geven aan dat er in N/NO (natte) sneeuwbuitjes zouden voorkomen. Of ligt dat aan de temperatuur. Ik mat net -0,6 op neushoogte hier in Kloosterveen (Assen).

TaL

Citaat van: jorentje1997 op di 19 nov 2013 - 23:01
Behalve de Belgische kust  ;D . Maar die pittige hagelbuien bevallen me ook wel.

En mss een klap onweer ook , gisteren kwam er al onverwacht een ontlading tevoorschijn aan de oostkust ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Jan van Ooijen

Kijk... toch wel meerendeels in de vorst wat niet op de kaarten stond

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marco_Goes


jens

yes,er word sneeuw verwacht in het midden :)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Dennis

KNMI: De modellen hebben min of meer dezelfde koers, maar in Harmonie is de kern wat ondieper. Of de sneeuw blijft liggen zal mede afhangen van de hoeveelheid. Als gevolg van doorvallende neerslag bij een krimpende wind koelt de luchtkolom af, proces is goed te volgen in de progtemps. Het freezing-level komt dan tijdelijk rond 300 vt te liggen. Het zwaartepunt in de neerslag ligt vannacht boven Zeeland en Zuid-Holland. Maar de temperatuur blijft boven nul, mede door aanvoer van maritieme lucht onderin. In het midden van het land gaat de wind al vrij snel om naar oost en wordt op hoge drogere lucht aangevoerd. Dit zou weer kunnen verklaren waarom in het binnenland de neerslagintensiteit. Deze processen zijn in de progtemps terug te vinden. Dit kan verklaren waarom Neso regen en natte sneeuw geeft. Voorlopig houden we die trend aan, d.w.z. regen en natte sneeuw. De neerslagverdeling kent nog wat onzekerheden, mede omdat er nog wat onzekerheid is omtrent de positie van het draaipunt van de occlusie boven ons land.

martijn

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 20 nov 2013 - 07:39
Ik zeg.... Niets meer aan doen

SVP plaatjes uit de quote halen!!
Hoe moet ik die tijden lezen?

Danny

Citaat van: martijn op wo 20 nov 2013 - 08:21
Hoe moet ik die tijden lezen?

Staat links onderin. 18 tot 21 uur UTC. Nederlandse tijd is in de winter UTC +1.
Komt dus neer op Nederlandse tijd tussen 19:00 & 22:00 uur.

Powered by EzPortal