Stormkansen maandag 28 oktober 2013

Topic gezien door 101826 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 25 okt 2013 - 14:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon Oost

Stormkansen maandag 28 oktober 2013

Gaan we voor het eerst sinds 18 januari 2007 weer een zware storm krijgen? Volgens de laatste berekeningen van zowel het Europees als het Amerikaanse weermodel wel. Komend weekend ontwikkelt er zich een venijnige randstoring op de Atlantische Oceaan. Deze randstoring trekt richting ons land terwijl hij verder uitdiept. Volgens de laatste berekeningen trekt deze randstoring via Groot-Brittannië richting de Noordzee. GFS berekent de kern van het lagedrukgebied (Kerndruk van slechts 973 hPa tijdens het passeren) wel dichter bij Nederland dus er zitten nog wel enkele verschillen in de modellen.

Dat er nog wat verschillen zitten in de modellen is ook terug te zien in de windkaarten. ECMWF heeft momenteel de zwaarste windstoten in de kaarten staan. Vanochtend in de 00z kwam het Europees weermodel met windstoten van 133 tot 149 km/h voor de Wadden eilanden. Dit lijkt me iets te veel van het "goede" aangezien het voor het eerst is dat er zulke zware windstoten worden berekend. GFS houdt het in de nieuwe berekeningen (06z) op 110 tot (ruim) 130 km/h aan de kust. In het binnenland worden ook windstoten berekend van ruim 100 km/h.


Windstoten berekent door het weermodel ECMWF. Dit model komt met 133 – 149 km/h voor de Wadden eilanden. Of dit realistisch is? Daar moeten de komende berekeningen meer duidelijkheid in geven.

GFS komt in de laatste berekeningen met een windkracht 10 langs de westkust. ECMWF komt ook met 10 Beaufort maar dan meer voor het noordwestgebied. Dit heeft allemaal te maken met de nog tamelijk onzekere koers van de randstoring (lagedrukgebied). Vorige berekeningen van beide weermodellen waren ook minder "overtuigend" wat betreft de wind met slechts een stormachtige wind, kracht 8.

Dit bericht is geschreven op basis van hoofdberekeningen van ECMWF00 en GFS06 van vandaag. Een definitieve verwachting is nog niet op te stellen omdat de koers van de  randstoring nog verschilt per berekening. De komende berekeningen zullen meer duidelijkheid geven of het daadwerkelijk tot een zware storm komt a.s. maandag.

© Topshelf Meteo, Ramon Oost

Ramon Oost

*Update kaarten*

GFS06




ECMWF00


Hirlam (later beschikbaar)

Ijsbloem

 :o Ziet er ( vrij ) pittig uit vooralsnog.
Da's  in ieder geval een opwarmertje voor de komende winter.
Ik verwacht dat we in de komende  'Waaiwinter' nog wel een aantal
stormen krijgen.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tallrunner

Laat hem maar lekker venijnig uitpakken. Heerlijk!

Marsel

Netjes Ramon. Alleen een dingetje....ik kan me niet heugen dat we dit jaar op 18 januari een zware storm te pakken hadden. Ik neem aan dat dat 2007 moet zijn.
Verder niets op aan te merken.
Voorlopig nog maar even niets anders doen dan analytisch naar de situatie kijken. Harde uitspraken komen in de loop het weekend wel.

Jur

Staat mij wel iets van mij... iets met een bizarre windstoot in Zeeland.

Marsel

Citaat van: Jur op vr 25 okt 2013 - 16:34
Staat mij wel iets van mij... iets met een bizarre windstoot in Zeeland.

Ow wacht even....er begint iets te dagen.
Al was het voorval wat jij bedoelt op 5 februari volgens mij.  Ten tijde van een LEWP in polaire lucht door een actieve hoogtetrog. Ook flink wat onweer, hagel en sneeuw toen.
Maar van januari is me echt niets bijgebleven :o.

Ramon Oost

Citaat van: Marsel op vr 25 okt 2013 - 16:25
Netjes Ramon. Alleen een dingetje....ik kan me niet heugen dat we dit jaar op 18 januari een zware storm te pakken hadden. Ik neem aan dat dat 2007 moet zijn.

Oeps, typ fout. Is inmiddels aangepast. Bedankt voor het melden!  ;)

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op vr 25 okt 2013 - 16:37
Ow wacht even....er begint iets te dagen.
Al was het voorval wat jij bedoelt op 5 februari volgens mij.  Ten tijde van een LEWP in polaire lucht door een actieve hoogtetrog. Ook flink wat onweer, hagel en sneeuw toen.
Maar van januari is me echt niets bijgebleven :o.

Klopt, kan me herinneren dat er toen hier zware hagel en natte sneeuw viel in combinatie met een paar rake klappers en inderdaad de nodige wind daarbij. :) Was geweldig om te zien trouwens.  ;D
18 januari 2007 zit me ook nog in het geheugen, toen vloog hier met windkracht 10/11 de schutting eruit.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op vr 25 okt 2013 - 16:49
Klopt, kan me herinneren dat er toen hier zware hagel en natte sneeuw viel in combinatie met een paar rake klappers en inderdaad de nodige wind daarbij. :) Was geweldig om te zien trouwens.  ;D
18 januari 2007 zit me ook nog in het geheugen, toen vloog hier met windkracht 10/11 de schutting eruit.
Dan heb dus nog niet eens zo'n gek slecht geheugen ;D. Haha!
De algehele combinatie was nogal vreemd inderdaad. Alles tegelijk voorbij zien komen. Maar de wind, die staat me nog het meest bij. Op woensdrecht een gust van ruim 94km/h....das pittig ;D.
Had toen nachtdienst maar kon ondanks dat ik met het weer bezig moest zijn mn kop er niet bijhouden.

Tyshane

Leuk een storm(loop)topic! Het zit al een tijdje in de kaarten en het lijkt een vasthoudertje, nu even volgen wat de intensiteit is, ben erg benieuwd!

MamaAs

Spannend!
Hoop dat het wel iets meevalt. Onze straat wordt met een flinke zuidwester 1 grote tochtgang waarin de wind flink wordt aangejakkerd.
Weinig zin in om de dakpannen van straat te rapen om eerlijk te zijn.

Maar het zal nog wel iets afzwakken, we zullen het zien.
Weet iig zeker dat de verzekering geleden schade zal dekken, heb vanmiddag al het e.e.a. vast gezet en de tuinset zal in de schuur belanden.

Diem

Eindelijk weer eens kans op storm, ben benieuwd hoe het gaat uitpakken.
Reinier van den Berg zei net ''héél misschien storm'', dus zeker nog geen uitgemaakte zaak.

Zo'n WC is zo slecht nog niet toch? :P
Van mij mag het de komende maanden, regelmatig stormen is altijd leuk :)

jorentje1997

VRIJDAG 25 OKTOBER 2013
++ ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT VOOR ONWEER VOOR ZONDAG 27/10++

++ ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT VOOR ZWARE WINDSTOTEN OP ZONDAG 27/10 EN MAANDAG 28/10 ++

De komende dagen staat ons weer onder invloed door een grootschalige hoogtetrog over de Atlantische Oceaan. zaterdag trekt de straalstroom, bezuiden de trog, aan tot ruim 300 km/h op 300 hPa. In de rechter ingang van de jetstreak diept een secundair lagedrukgebied uit waarna deze depressie snel de eigenschappen vertoont van 'rapid cyclogenese'. Deze depressie bevindt zich maandagmiddag over Engeland met een kerndruk rond 970 hPa.

Tot het zover is, moet er nog het een en ander gebeuren over de Oceaan. Eerst en vooral is er actueel sprake van het snel uitdiepen van een grootschalige depressie voor de noordoostkusten van Canada, ten gevolge de uitbraak van polaire lucht in die streken richting het zeegebied nabij New Founland. Deze depressie ontwikkelt zich in de linker uitgang van dezelfde jetstreak waarover eerder sprake en zal tegen zaterdag het zeegebied bereiken een stuk bezuiden Groenland met kerndruk rond 955 hPa. Bijhorende occlusie trekt zondagvoormiddag over ons land en wordt meteen gevolgd door een kortgolvige hoogtetrog en bijhorende buienlijn. Op 500 hPa zakt het kwik snel naar zo'n -20 graden. De trog trekt echter vrij snel door.

Op datzelfde ogenblik (zaterdagmiddag) is de stormdepressie van zondag al aan het uitdiepen in de rechter ingang van de jetstreak. De toevoer van energie kan mogelijks gunstig beïnvloed worden door de nabijheid van tropische depressie Lorenzo (zie link). Tegen de avond van zondag trekt alweer een zwakke mobiele hoogtewig door waarna het wachten is tot maandagmiddag, wanneer de stormdepressie aankomt over het oosten van Engeland.

Twee perioden zijn voor ons van belang: de eerste uren na de passage van de occlusie rond zondagmiddag en de periode maandag 06z - maandag 18z.

Dit allemaal gebaseerd op de actueel berekende tracking van de kleine depressie en bijhorende kerndruk. het spreekt voor zich dat veranderingen hierin voor een afwijkend scenario zorgen.

Eerst en vooral zondagnamiddag. Niettegenstaande de hoogtewind in vergelijking met maandag een pak minder is moeten we uitzien voor buien die van de hoge windshear kunnen profiteren.

Wat de storm op maandag betreft lijkt een storm/zware storm op volle zee waarschijnlijk met een gemiddelde windrond 50 kts (9-10 bf). Uiteraard blijft bij een zuidwesterstorm de noordelijke kust van NL het meest gevoelig en dus voor die regio, waaronder de Wadden, met daar vooral vanaf de middag kans op een volle 9, wie weet net tijdelijk 10. landinwaarts staat er gemiddeld een 6bf, tijdelijk mogelijk 7. Daar meer dan elders zijn het de rukwinden die van belang zijn.

Op 850 hPa piekt de wind vanaf de voormiddag van maandag naar 75 kts. In de namiddag en avond over noordelijk Nederland tot 85 kts. In theorie kan dit voor rukwinden zorgen in onstabiele lucht tot zo'n 150 km/h. Maar dan moet alles gunstig zijn daarvoor. Vooral de Wadden kunnen zeer zware windstoten te    verduren krijgen waarvan ik voorlopig een prikwaarde geef tot 120-130 km/h. Meer zuidelijk in het binnenland (BE/NL) hou ik voorlopig rekening met windstoten rond 100 km/h (110 km/h aan de Belgische kust).

De windpieken hangen o.a af van mesoschaal fenomenen welke vooraf moeilijk uit te maken zoals al dan niet de aanwezigheid van een 'Sting Jet' net bezuiden de 'kop' van de storm. Deze kom trekt waarschijnlijk net benoorden de Lage Landen en vermeld moet daarbij worden dat de depressie dan nog aan het uitdiepen is. Voorts moet rekening gehouden met een isallobarische windcomponent gezien we achter de depressie een 'stijgklap' zien rond +12hPa/3h, al trekt het maximum wel over zee en later enkel de Waddenregio en N-NL.

Samenvattend moeten we vooral uitkijken voor maandag met rukwinden rond 100 km/h op veel plaatsen en over de eerder genoemde gebieden (een stuk) meer. Gezien de nog redelijk volle bomen staan dergelijke rukwinden garant voor schade op vrij verspreide schaal, zonder meteen aan rampscenario's te moeten denken. Evenwel, komt de kern iets dichter dan is er over een groot gebied gevaar voor rukwinden van 110-120 km/h en is de schade wel erg belangrijk en wijdverspreid. Voorlopig ga ik uit van een traject over Oost-Engeland. Dat de kerndruk amper daalt onder 975 hPa hoeft terloops geen reden te zijn op zware stormschade. Eén van de laatste zware stormen (27 oktober 2002) had eveneens maar een druk van 975 hPa en bleef een eind uit onze buurt, met een wind op 850 hPa van zo'n 80kts. In dat opzicht vrij gelijkaardige weerkaarten dus. De schade toen was aanzienlijk...



Bron: severeweatheroutlook

ron12

Ten noorden van de wadden de laagste luchtdruk ? http://www.forecast.co.uk/pressure Hij trekt uitdiepend over midden Engeland.hij heeft zowel boven Engeland en de wadden een waarden van 965 mbarr,Daar tussen is de luchtdruk hoger.hoe kan dat???
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jorentje1997


DoeEensGek

Hmm zou maandag morgen niet op de fiets stappen...  ;)

matroesjka-world

Zal mij benieuwen hoe het uitpakt, jammer dat het niet op zaterdag en zondag is, omdat we maandag weer moeten werken :-[
Ik geniet liever thuis van zulke weersomstandigheden  :P
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Scully

Citaat van: matroesjka-world op vr 25 okt 2013 - 19:56
Zal mij benieuwen hoe het uitpakt, jammer dat het niet op zaterdag en zondag is, omdat we maandag weer moeten werken :-[
Ik geniet liever thuis van zulke weersomstandigheden  :P

Ik heb mazzel!!! ;D

Powered by EzPortal