Rottummeroog gaat kapot

Topic gezien door 2082 bezoekers
Gestart door Shadow112, wo 14 mrt 2012 - 13:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Shadow112

Rottummeroog gaat kapot

Vaarwel Rottumeroog, dapper eilandje in de Waddenzee. Deze winter is het eiland in tweeën gebroken, nu verdwijnt het snel. Onze redacteur Mirjam van Immerzeel was in de zomer van 2001 op Rottumeroog en noemt het eiland 'opvallend tropisch' qua uiterlijk. 'De witte stranden, de toen stralende zon, alleen nog een paar palmbomen erbij en je kon er een Bounty reclame opnemen.' Ze mocht als journalist even het eiland op voor een reportage, officieel is het verboden toegang om de aanwezige vogels niet te storen.


Foto: bas Kers (CC BY-NC-SA 2.0)

Ooit werd Rottumeroog met man en macht verdedigd tegen de elementen. Schermen moesten zorgen dat het duin niet afkalfde. Maar sinds 1991 onderhoudt Rijkswaterstaat Rottumeroog niet meer, omdat de natuur meer ruimte moet krijgen. Dat resulteerde in een eiland dat langzaam aan het verdwijnen is. Een bezoek van Rijkswaterstaat aan het eiland – het eerste sinds de winter – toont vandaag aan dat Rottumeroog in tweeën is gebroken. Dat bekent dat het eiland langzaam zal verdwijnen, nu de golven diep het eiland binnen kunnen dringen.

Bron: Faqt.nl

Sven

Mooi om te zien, al is het voor de vogels minder. Mag van mij vaker het geval worden, de natuur de vrije loop laten en ingewonnen land deels terug geven. Zie de oostvaardersplassen, schitterend stuk natuur waar wij het gevecht om inpoldering van hebben verloren. Nederland heeft van origine geen echte natuur meer, dat is doodzonde.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Mooi bericht. Ik wist niet dat dit speelde. Laat de natuur inderdaad maar gewoon haar gang gaan daar in die hoek van NL. Levert toch een uniek stukje Nederland op als je het mij vraagt.

André

Dat is toch eigenlijk het mooiste wat er is de natuur haar gang laten gaan .
Demeulemeester André

Marsel

Citaat van: André op wo 14 mrt 2012 - 14:48
Dat is toch eigenlijk het mooiste wat er is de natuur haar gang laten gaan .

Klopt, zolang men de rest van NL maar met dijken droog houdt en de natuur even niet haar gang laat gaan vind ik het best ;).

Shadow112

'Rottumeroog breekt niet in tweeën'



Het onbewoonde waddeneiland Rottumeroog dreigt niet in tweeën te breken en zal ook niet verdwijnen. Dat zegt Staatsbosbeheer. Eerder op de dag verschenen er berichten dat het eiland doormidden dreigt te breken en mogelijk ook dreigt te verdwijnen. De stichting Vrienden van Rottumeroog en Rottumerplaat ontdekte vorige week, bij een bezoek, dat een duinenrij van ruim honderd meter aan de noordwestkant van Rottumeroog is weggeslagen. De groep vrijwilligers is erg geschrokken en volgens hen moeten de duinen snel versterkt worden.

Waddendynamiek
Maar volgens Staatsbosbeheer gaat het hier om een natuurlijk proces. "Het eiland staat altijd onder invloed van wind en water. Deze winter is door de december- en januaristormen een stuk duin in zee verdwenen. Omdat de duinen op het eiland erg laag zijn (maximaal twee meter hoog) stroomt het zeewater bij hoog water gemakkelijk het eiland op. Hierdoor lijkt het dat het eiland mogelijk in tweeën is gebroken, maar dat is niet zo," vertelt woordvoerder Jorien Bakker aan Scientias. "Het gebeurt wel vaker dat stukken duin verdwijnen of er weer bij komen." Volgens Bakker is dit de waddendynamiek en zorgde deze er recentelijk nog voor dat het eiland groeide.

Natuur
Jaren geleden werd afgesproken dat de onbewoonde waddeneilanden aan de natuur worden overgelaten. "Ons belang zijn de dieren en planten die er leven, maar voor hen hebben deze huidige ontwikkelingen geen negatieve invloed." Volgens haar heeft de stichting Vrienden van Rottumeroog en Rottumerplaat andere belangen. "Zij komen twee keer per jaar op het eiland en zijn waarschijnlijk heel erg geschrokken." Staatsbosbeheer is erg trots op het Waddengebied. "Het is de enige plek in Nederland waar de natuur zijn gang kan gaan."

Bron: Scientias.nl

Tyshane

In eerste instantie dacht ik 'wat zonde', maar ik sluit me bij de rest aan, lekker de natuur haar gang laten gaan...

Powered by EzPortal