Herfst discussietopic 2013

Topic gezien door 128590 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 30 aug 2013 - 10:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Arend

Estofex voor vandaag/morgen:

A level 1 was issued for parts of Belgium, the Netherlands, N Germany, Denmark and S Sweden for severe wind gusts.

http://www.estofex.org/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Arend

http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/

ZATERDAG 2 NOVEMBER 2013
++ ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT VOOR DYNAMISCHE BUIEN EN ZWARE WINDSTOTEN  ++

Tijdens het eerste deel van de avond trekt een zgn. Narrow Cold-Frontal Rainband door de Benelux waarbij het kort maar vrij intens kan regenen, en er windstoten zullen voorkomen zonder veel erg (hoogtestroming niet indrukwekkend met amper 40 kts op 850 hPa.

Het front wordt snel gevolgd door subsidentie en tijdelijk droog weer. Echter na middernacht nadert een vrij scherpe hoogtetrog waarop een buienlijn te verwachten is. Ook achter de buienlijn leeft de buienactiviteit op, het eerst nabij zee en daarna ook over land door wat dagelijkse gang. Vooral in de namiddag kunnen de buien hevig zijn en lokaal dynamisch van aard. De grondstroming krimpt immers wat aan de voorzijde van een nieuwe randdepressie en in de hoogte blijft de stroming krachtig uit westnoordwest doorwaaien. De diepte van de onstabiliteit neemt tegelijk af zodat die gunstige periode niet zo lang aanhoudt.

Onweer in het algemeen is over het ganse gebied wel mogelijk tot ca. 17h morgen. Toppen vooral in het westen tot ca. 6-7 km  wat relatief hoog is voor deze tijd van het jaar.

Rukwinden bij de buien kunnen oplopen tot zo'n 80-85 km/h in de namiddag (wind op 850 hpa trekt aan tot zo'n 50 kts). Dit zijn geen waarde om meteen veel problemen te verwachten maar lokaal kan dat net iets meer zijn bij een diepere onweersbui en dan kan dat lokaal wel wat overlast geven (niet alle loof is al weg van de bomen).

Zondagnacht trekt een stormdepressie door het Kanaal ('Kanaalrat') waarbij de wind op zee aantrekt tot stormachtig (kracht 8). De hoogste winden worden verwacht in de warme sector bij ons (850 hPa wind tot 70-75 kts) zodat het met de windstoten zal meevallen. Ik voorzie veelal stoten rond 70-80 km/h met een uitschieter naar zo'n 90 km/h.

Geen herhaling dus van afgelopen maandag, daarvoor is de situatie ook helemaal anders.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Remy

Die storm vorige week kan een paar bomen op scherp hebben gezet die nu alsnog kunnen omvallen. Dus neem een paraplu mee als je naar buiten gaat.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Tyshane

Leuk vandaag met dat weer, de dag startte erg vriendelijk, prachtig blauw en geen wolkje te zien, leek wel lente. Nou ja, het veranderde al snel. ;)


Citaat van: Remy op zo 03 nov 2013 - 11:16
Die storm vorige week kan een paar bomen op scherp hebben gezet die nu alsnog kunnen omvallen. Dus neem een paraplu mee als je naar buiten gaat.

Well that will do the job! :P Of heb jij een metalen versie, of beton? ;)

mauriceb

Hier al de hele ochtend aan 1 stuk pittige buien, af en toe een klap onweer :)

wesleylollol

Citaat van: mauriceb op zo 03 nov 2013 - 11:51
Hier al de hele ochtend aan 1 stuk pittige buien, af en toe een klap onweer :)
dat kan ik bevestigen

Ijsbloem

 :) Hier een uur geleden een hagelbui.
Nu weer licht tot half bewolkt.
(hier is Amsterdam West  ;) )
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Tyshane

Citaat van: mauriceb op zo 03 nov 2013 - 11:51
Hier al de hele ochtend aan 1 stuk pittige buien, af en toe een klap onweer :)

Hier ook een paar felle donders! Goed donker en dreigend weer, heerlijk!

vossejongk

Tornado in wijk bij duurstede o_0

matroesjka-world

Citaat van: vossejongk op zo 03 nov 2013 - 16:18
Tornado in wijk bij duurstede o_0


Hoe kom je daar nu weer bij? heb je een bron??

Hier prachtig weer met een heerlijk zonnetje erbij eigenlijk de hele dag al  ;D
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

matroesjka-world

Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

ron12

ook windhoos gelderland http/www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2041996/windhoos-in-lienden-en maurik.htm#.UnZr6ylgXIU in de buurt van lienden en maurik krijg link niet geplaats helaas zoek effe naar wat anders
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

alfons

het is wel een week van extreem weer.

Jan van Ooijen

Zie nieuwstopis voor foto's en video
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

mike1131

Rond 6 uur is er nog een tornado door Gelderland getrokken.
Hier bevind de tornado zich net ten noorden van Beneden Leeuwen.
Zelf heb ik hem op een time-lapse staan, deze ben ik nu nog aan het verwerken.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=460829200703231&set=a.338743386245147.77201.338574409595378&type=1&theater

dondertje127

Nou heb ik de windhoos in Arnhem gemist omdat ik ten eerste op logé was in Doesburg, en ten tweede zijn we vandaag richting Drie (bij Putten) gereden, naar het Solse gat. Even totaal niet wetend dat het zulk guur weer zou worden vandaag :)
Onderweg dan wel dus de nodige onweersbuien gezien en de eerste onweersbuien zagen we al op de heenweg vlakbij de eindbestemming, een paar keer een witte wereld door flinke hagelbuien (ook op de weg) waar we doorheen reden en ook op de weg terug en bij thuiskomst even bij de moeder van een vriend in De Steeg nog flink wat bliksem en dreunwerk gehad. Dat begon al toen we in de auto zaten toen we al bijna waren gearriveerd op de terugreis bestemming. Vervolgens terug naar Doesburg (waar die vriend van mij woont) en toen ik zelf weer terug naar huis reed, zag ik weer enorme wolken oplichten in de verte richting Veluwe.
Het verbaasde me hoeveel onweersbuien wel niet het land in trokken.
Op de radio onderweg hoorden we wel dat er al ergens een wervelwind had huisgehouden en bomen omver had geblazen en ruiten vernield.

In het bos, nadat ik de 'geesten' in het Solse gat had wakker geschudt doormiddel van het slaan met een grote tak op het water, hoorden we luid diep gedreun toen we er net vandaan liepen, precies vanuit die richting.
Zouden we ze dan toch hebben wakker gemaakt? :P

Mag dan wel de wervelwind gemist hebben, ik mag toch zeker niet klagen omdat ik toch meer onweer gezien heb dan dat er in Arnhem alleen is geweest.
Kortom, toch weer een onweersdag erbij. Ik heb er van genoten :) (duimpje omhoog)!

Marc.S

Echt een geweldige onweersdag erbij ja!! vanmiddag tijdens de conrad rally in Hengelo fikse hagelbuien die alle straten in korte tijd helemaal wit maakten waardoor je echt zo'n sneeuw-gevoel kreeg heerlijk, nog nooit meegemaakt zo extreem wauw! heb dr echt van genoten!! ::)

wimbaens

Citaat van: matroesjka-world op zo 03 nov 2013 - 16:26
Oke ik heb iets gevonden:

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1089259/verwoestende-windhoos-in-wijk-bij-duurstede.html


Maaruh.... Tornado???  ???

Windhoos of tornado betekenen juist hetzelfde, waarom ze hier altijd een andere benaming gebruiken begrijp ik ook niet.

NitroGenetics

Citaat van: wimbaens op zo 03 nov 2013 - 21:28
Windhoos of tornado betekenen juist hetzelfde, waarom ze hier altijd een andere benaming gebruiken begrijp ik ook niet.

dat is best makkelijk te vertellen, windhoos is een nederlandse vertaling van een tornado. maar we zijn Nederlanders en dus spreken we het uit als een nederlander. snap niet dat mensen er zo in verwarring mee komen.

Powered by EzPortal