Herfst discussietopic 2013

Topic gezien door 128831 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 30 aug 2013 - 10:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TaL

Citaat van: Marsel op do 24 okt 2013 - 20:46
Haha, tja zeker voor de iets 'gekantelde' Belgische kust inderdaad. Uit elke andere hoek en je zit met dempende stukken land.
Ook die noordwesters zijn, zeker de wat zwaardere exemplaren, eigenlijk vrij zeldzaam.
Misschien maar goed ook aangezien dergelijke stormen met enorme opstuwing van water gepaard gaan.

Hierin kan ik je alleen maar gelijk geven, de laatste noordwester 'storm' was hier 10 oktober, toen haalden we rukwinden van 95 km per uur en op sommige plaatsen was er geen strand meer tussen duin/dijk en de zee , het viel dan wel samen met springtij. Hier even een foto'tje.

Maar goed, ook al zou deze zuidwester zwaarder worden, de zee zal veel minder hoog komen met dat de richting niet goed is en het is ook geen springtij tegen dan. Dus op dat vlak zitten we wel vrij goed
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op do 24 okt 2013 - 20:46
Haha, tja zeker voor de iets 'gekantelde' Belgische kust inderdaad. Uit elke andere hoek en je zit met dempende stukken land.
Ook die noordwesters zijn, zeker de wat zwaardere exemplaren, eigenlijk vrij zeldzaam.
Misschien maar goed ook aangezien dergelijke stormen met enorme opstuwing van water gepaard gaan.

Klopt, de wind blaast dan de stormvloed over de volle open zee, wat anders is bij een westerstorm. Het stuk zee is "dunner" omdat Engeland ertussen ligt. En wat je zegt, misschien maar goed ook :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Arend

Komt er nog een apart storm-topic? Het lijkt nu vrijwel zeker dat het zondag/maandag hard gaat waaien (zelfs hier!!!  :D), modellen komen behoorlijk op 1 lijn.



Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Citaat van: TaL op do 24 okt 2013 - 20:16


Jan, kan je eens een animatie maken als je wilt, ik zie dat je moet betalen voor wetteronline om deze kaarten te bekijken

Ik ga er morgen indien nodig een maken
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: Arend op do 24 okt 2013 - 22:09
Komt er nog een apart storm-topic? Het lijkt nu vrijwel zeker dat het zondag/maandag hard gaat waaien (zelfs hier!!!  :D), modellen komen behoorlijk op 1 lijn.



Ja, komt een topic...  Wordt geschreven door Ramon of mij
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Hopen dat er komende tijd meer storm topics komen,dan er onweers topics zijn geweest dit jaar  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ramon Oost

Citaat van: Jan van Ooijen op do 24 okt 2013 - 20:02
Whow ECMWF windstoten van 118-133 kilometer per uur!

Afbeelding

Dat is nog een kaartje van de 00utc berekeningen. Hieronder de nieuwe van ECMWF12. De wadden nog steeds 118-133 km/h.


Ramon Oost

Citaat van: Weerfreak op do 24 okt 2013 - 16:14
Zo te zien aan de pluim blijft zeker vanaf zondag een week lang behoorlijk onstuimig met regelmatig veel wind.  :o
De herfst lijkt nu echt los te zijn.

Dat is ook niet zo gek met de straalstroom in de buurt vanaf zondag. ;) (Die bevindt zich op dit kaartje ongeveer bij de pijlen).


Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Opnieuw een consistente run t.o.v. de voorgaande 12z runs. De depressie van maandag kent in de verschillende clusters een verschillende diepte, de 'oper' lijkt opnieuw zo'n beetje de diepste. De koersverschillen zijn in deze run flink afgenomen, we zien geen oplossingen meer die het laag ten zuiden van ons langs voeren. De Schotse depressie van zondag brengt de kans op een 8 Bft op onze kust dichtbij, de depressie van maandag geeft op Humber een 10 Bft en bij ons de kans op een 9 Bft. Qua windstoten is er maandag volgens de Maatstaven een 30-40% kans dat we het Weeralarm criterium kunnen halen in noordwestelijk Nederland.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Citaat van: ron12 op vr 25 okt 2013 - 08:47
kracht 9 voor hele land?

Ja dat vraag ik me dus ook af, meestal als ze over ONS praten dan praten ze over De Bilt
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 25 okt 2013 - 08:49
Ja dat vraag ik me dus ook af, meestal als ze over ONS praten dan praten ze over De Bilt
Hiermee wordt de kustzone bedoeld. Immers in dezelfde zin wordt het zeegebied humber aangehaald. Landinwaarts 9bft steady is uiterst zeldzaam, gusts zijn een ander verhaal maar die drukken we in ons land niet uit in bft.
Daarbij komt ook dat in geen van de modellen 9bft over land wordt berekend.

Jan van Ooijen

Thnx Marsel...


Nieuwe berekeningen (Oper) zijn echt te bizar voor woorden. Als deze windstoten uit gaan komen dan zal er enorm veel schade zijn in het noordelijk, noordwestelijk deel van het land en op de Wadden. ECMWF geeft momenteel in de berekeningen windstoten aan van 133 tot 149 kilometer per uur!!!!





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Prachtig die consistentie in de runs van verschillende meetorganisaties (zeg ik dat zo goed?). Het is echter een behoorlijk delicaat proces wat het verschil kan maken tussen windkracht 7 of windkracht 9. Het is wel om te smullen. Dat nog zo kort voor mijn vakantie naar Florida. Ik was me meer aan het focussen of daar nog orkanen op het programma stonden, blaast hier straks een voor Nederlandse begrippen flinke bries de week voor mijn vakantie.

ron12

Kunnen de windmolens eens lekker getest worden,bij zulke windstoten  ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal