Herfst discussietopic 2013

Topic gezien door 128606 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 30 aug 2013 - 10:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

matroesjka-world

Zojuist een zeer pittige bui gehad, het werd pikkedonker, veel regen en keiharde wind, was gewoon eng ;D
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

jones

Hier ook enkele pittige buien vandaag met mooie wolkenformaties :)

jonkheer

Hier in Leeuwarden nog droog, maar er staat een fikse wind.

Ramon Oost

GFS is in de recente run een flink stuk verminderd wat betreft de storm die de afgelopen dagen in de kaarten stond. Nu komt het Amerikaanse weermodel met "slechts" windkracht 8 (stormachtig) langs de kust met daarbij windstoten van 90 tot 100 km/h.


Koen-IJM

Da's niks. Maar even kijken wat de komende runs doen...

TaL

Ik denk dat niet veel mensen zitten te wachten op 120 km per uur, allemaal leuk voor de extremen maar de schade is veel minder ;)

En een 90-100 is nog altijd veel
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marsel

Zonder op de situatie van zondag/maandag vooruit te lopen zou een flink zware herfststorm met weer eens een uurgemiddelde 10bft aan onze kusten wel weer erg verfrissend zijn. Het is immers alweer een hele tijd geleden.

We moeten tot in 2007 terug (18 januari) voor de laatste serieuze storm (nét aan 10bft).

De volgende dateert zelfs uit het jaar 2002, inmiddels alweer 11 jaar geleden, te weten 27 oktober. Deze was bijzonder fors met langs de west- en noordwestkusten op het hoogtepunt lokaal gusts tot ruim 140 km/h.

Ik zou er voor tekenen om het weer eens mee te mogen maken. De atmosfeer gedraagt zich tijdens dergelijk zware stormen toch uniek. En zeker gezien het magere onweersseizoen zijn ze ons 'daarboven' nog het eea verschuldigd  ;D.

alfons

Citaat van: Marsel op wo 23 okt 2013 - 21:48
Zonder op de situatie van zondag/maandag vooruit te lopen zou een flink zware herfststorm met weer eens een uurgemiddelde 10bft aan onze kusten wel weer erg verfrissend zijn. Het is immers alweer een hele tijd geleden.

We moeten tot in 2007 terug (18 januari) voor de laatste serieuze storm (nét aan 10bft).

De volgende dateert zelfs uit het jaar 2002, inmiddels alweer 11 jaar geleden, te weten 27 oktober. Deze was bijzonder fors met langs de west- en noordwestkusten op het hoogtepunt lokaal gusts tot ruim 140 km/h.

Ik zou er voor tekenen om het weer eens mee te mogen maken. De atmosfeer gedraagt zich tijdens dergelijk zware stormen toch uniek. En zeker gezien het magere onweersseizoen zijn ze ons 'daarboven' nog het eea verschuldigd  ;D.

Maar Marsel

Hoe denk jij zelf dan over aankomende zondag/maandag?

glenn

en opnieuw zware storm in de 18 u run .

Koen-IJM

Kippenvel. Weer terug op de kaarten...

Jan van Ooijen

Positie laagje is nu wat beter voor de stormliefhebbers. Wat mij betreft mag hij wel wat zuidelijker komen te liggen want is lange tijd geleden dat we te maken hebben gehad met een echte storm. Zoals het er nu voorstaat zal er veel schade zijn aan bomen doordat ze nog in blad staan en door de verzadigde grond zullen ze eerder omwaaien. Hieronder de windstoten

Wadden/Noordwesten: 125-130 km/u
Noorden: 115-120 km/u
Midden 90-110 k/u
Zuiden 70-90 km/u


Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Even wat citaten uit het stuk van Karim:

Het Europees model berekent deze op zondag en het Amerikaanse model op maandag. In feite gaat het om twee systemen welke beide modellen verschillend berekenen, de eerste laat het systeem zondag in volle kracht langstrekken, het tweede model deze van maandag. In het slechtste geval is het dus op beide dagen prijs...

Vervolgens:

Noot: het is niet onmogelijk dat tropische cycloon Lorenzo een rol gaat spelen in het verhaal, zeker voor de eventuele storm op maandag. Een deel van de energie zou eventueel kunnen meespelen in de zich nog te vormen golf rond zaterdag over de Atlantische Oceaan. echter: a/ geenszins is dit zeker en b/ ik wil nu al de dames en heren van de media smeken om niet aan te kondigen dat een (ex) tropsiche storm op ons afkomt... dank u!

Volledige artikel HIER

Weatherman

Hoe ziet dat er uit voor het vliegen a.s Maandag Vanuit Malaga naar Nederland ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jur

Citaat van: Weatherman op do 24 okt 2013 - 08:07
Hoe ziet dat er uit voor het vliegen a.s Maandag Vanuit Malaga naar Nederland ?

Wat denk je?

Weatherman

Citaat van: Jur op do 24 okt 2013 - 08:10
Wat denk je?
Geen idee !! Nooit gevlogen met veel wind, anders vroeg ik het niet  ;)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Reutel

Citaat van: Weatherman op do 24 okt 2013 - 08:07
Hoe ziet dat er uit voor het vliegen a.s Maandag Vanuit Malaga naar Nederland ?

Helemaal vet buurman! Verheug je er al vast maar op dat het prachtig gaat worden. Ik ben helemaal jaloers op je!! Wat is er mooier dan gewoon dóór die storm te vliegen ipv thuis achter de geraniums?? Bedenk je vooral dat vliegen, statistisch gezien, de veiligste vorm van transport is. Sit back, relax en enjoy the ride!!  ;D

vlerk

Citaat van: Weatherman op do 24 okt 2013 - 08:35
Geen idee !! Nooit gevlogen met veel wind, anders vroeg ik het niet  ;)

Weet je hoe hard het waait op die hoogte?
Landing zal wat ruw zijn, verder merk je er niets zijn.

matroesjka-world

Citaat van: Weatherman op do 24 okt 2013 - 08:35
Geen idee !! Nooit gevlogen met veel wind, anders vroeg ik het niet  ;)


Ik wens je alvast heel veel sterkte en ik denk dat je dinsdag pas naar huis komt  :P
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Weatherman

Hahaha nee echt, heb er geen mesjogge van hoe het allemaal zit, automatisch maak je jezelf druk want wij zijn met 4e en een hondje.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Reutel

Citaat van: vlerk op do 24 okt 2013 - 08:45
Weet je hoe hard het waait op die hoogte?
Landing zal wat ruw zijn, verder merk je er niets zijn.

Ik denk dat hij tijdens de vlucht niet veel van de storm gaat merken omdat de storm waarschijnlijk boven de Noordzee het heftigst is. Misschien , als de landig is ingezet, wat turbulentie en inderdaad een mooie dwarslanding...  :o

Powered by EzPortal