Herfst discussietopic 2013

Topic gezien door 128806 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 30 aug 2013 - 10:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Tyshane

Citaat van: glenn op di 22 okt 2013 - 19:04
Even een vraagje , stel het komt hier in Belgie en Nederland uiteraard tot zo een zware storm worden er dan maatregelen genomen zoals vliegtuigen die niet mogen opstijgen en niet mogen vliegen richting België en Nederland ??
Mocht hij er meer inkomen de volgende dagen nog snel een stukje schrijven dan voor ik naar het warme turkije vertrek ;-)

Dat zou zomaar kunnen natuurlijk, dat lijkt me evident. Een risico-inschatting lijkt me wel zo handig met dat soort toestanden. Ik denk dat Marsel je daar alles over kan vertellen! ;) Ben overiegens wel benieuwd wat voor stukje je dan gaat schrijven en voor wie?

TaL

De nieuwe run is heel wat minder, maar er wordt nog altijd een depressie berekend.

Maar het windveld is vele minder krachtig ;)

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

glenn

De Herfst is er !

Na vele maanden mooi en zomers weer was er sinds enkele weken geleden dan de herfst !
De regen liet hierbij niet op zich wachten .
Al reeds vanaf begin Oktober kregen we onze portie regen te verwerken na enkele droge of (te droge) maanden voor de tijd van het jaar met temperaturen boven normaal .
Ook waaide hierbij de wind al sinds begin Oktober mooi door , met vaak verschillende windverschijnselen .

22 Oktober een mooie nazomerdag !

Ongeveer begin de tweede week van Oktober werd duidelijk dat we nog te maken konden krijgen met mooi nazomerweer naar mate we 20 Oktober naderde , Na al de regen was het tijd voor een mooie nazomerse dag !
22 Oktober 2013 zal bij vele mensen nablijven als de warmste dag ooit gemeten sind begin van de metingen
(al was dit niet overal het geval)!!!
Ook vorig jaar werd het op 22 Oktober nog maar liefst 22.5°c !! Maar een goede 5 dagen daarna was het buiten nog maar 2.5°c !

Zware storm op de kaarten !

Op 22 Oktober verscheen er dan plotseling een zware stormdepressie op de kaarten die in België en Nederland voor heel wat overlast zou kunnen gaan zorgen !
De kaarten kwamen met een windsnelheid van meer dan 60 knopen op volle zee wat ongeveer overeenkomt met een
goede windsnelheid op open zee van zowat 152 km/u !!!!
!
Maar niet alleen op volle zee zou het gaan stormen ook het land zou er mee te maken krijgen , de kustgebieden zouden te maken hebben gekregen met een goede 11bft aan wind en windrukken tot 130 km/u ! Het binnenland zou te maken kunnen krijgen met windstoten tot 120 km/u !


Mocht het werkelijk tot een zware storm zoals deze komen wilt dit zeggen dat hierbij aan verschillende maatregelen gedacht zou kunnen worden !
- Houd er rekening mee dat u zich best niet buiten begeeft op geen enkele manier !
- Zorg voor bescherming van uzelf en andere
- Ook vliegtuigen zouden met zoveel wind aan de grond gehouden kunnen worden !
- Aan zee zou stormvloed kunnen gaan optreden !
- en nog zoveel meer ! .........

Een stormdepressie zoals de deze is geleden van de jaren 1900 toen kregen we ook eens te maken met een stormdepressie zoals de deze , in de 12 uren run kwam de stormdepressie niet in onze contreien maar wel bij Denemarken zou ze nu voor zware storm kunnen gaan zorgen !
Toch zijn er aanwijzingen dat er een storm aan zit te komen al weten we nog niet met zekerheid te zeggen welke dag juist , eerst werd deze op Dinsdag berekend en nu op Maandag !

Ook andere berekeningen gaan voor stormweer !


Ook gaat niet aleen GFS voor stormachtige omstandigheden !

Ukmo



Bom Acces (2 uitdiepende laagjes !)


Ook nog andere leden hebben de neiging om een stormdepressie tot ontwikkeling te laten komen maar laten dit nog niet goed zien !

Bij Ec zijn er verschillende members die ondertussen een stormdepressie in de smiezen hebben !


Ook bij GFS zijn er verschillende leden die blijven gaan voor een stormdepressie .

We volgen de weerkaarten op de voet voortaan zult u hier nieuwe informatie vinden en kunnen neerplaatsen over de mogelijk komende storm !

Later meer !

dondertje127

Op en top zomer vandaag. Heb de hele middag in m'n t-shirt gelopen en ook zo naar m'n werk gefietst en terug vanmiddag. En als klap op de vuurpijl ineens een heftig zomers onweer met heftige slagregens en nog steeds is het niet koud.

matroesjka-world

Citaat van: dondertje127 op di 22 okt 2013 - 22:18
Op en top zomer vandaag. Heb de hele middag in m'n t-shirt gelopen en ook zo naar m'n werk gefietst en terug vanmiddag. En als klap op de vuurpijl ineens een heftig zomers onweer met heftige slagregens en nog steeds is het niet koud.

Ik heb geilmd, en toen ik dacht een 2e filmpje te hebben opgenomen die ook in 2e instantie niks meer opleverde, dacht ik het 2e filmpje gewist te hebben, maar het wa shet 1e filmpje dat ik heb gewist :s
Ik heb nooit een 2e keer opgenomen :(

Sja... Ik hoor mensen denken... Dondertje enfilmen, dat gaat zelden goed  :P


Haahahaha wat een giller  :P   Wel jammer :-\, maar er komen nog genoeg nieuwe kansen joh  ::)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Marcel

Komt het werkelijk tot een zware storm Maandag 28 Oktober 2013 ??

Nee, maar we gaan zien wat de modellen ons de komende dagen voorschotelen.
De kans is nihil dat deze situatie maandag a.s. zal uitkomen zoals je aangegeven hebt.
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Tyshane

Citaat van: glenn op di 22 okt 2013 - 21:58
De Herfst is er !
Ook bij GFS zijn er verschillende leden die blijven gaan voor een stormdepressie .
We volgen de weerkaarten op de voet voortaan zult u hier nieuwe informatie vinden en kunnen neerplaatsen over de mogelijk komende storm ! Later meer !

What the f*ck is deze?!  ??? De Telegraaf belde, ze zoeken nog een stagiair!  :-X  ;)

dondertje127

Citaat van: matroesjka-world op di 22 okt 2013 - 22:19

Haahahaha wat een giller  :P   Wel jammer :-\, maar er komen nog genoeg nieuwe kansen joh  ::)


Haha ja. Jij hebt snel ge-quote :p ik had dat stuk over filmen toch maar in het onweerskansen topic geplaatst :)

jorentje1997

De kansen zijn (waren) er maar omdat het nog nog een week is mogen we nu nog niet gaan paniekzaaien. Afwachten dus.

ron12

Als die storm(?) maar niet een weken/maanden lange w.c inluid,dan kun je de winter vergeten.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Citaat van: ron12 op di 22 okt 2013 - 18:40
Ik denk dat Denemarken maandag de volle laag krijg http://www.niederschlagsradar.de/niederschlagsprognose.aspx?type=2 effe 144 uur aanklikken,Alleen jammer dat het  nog ver weg is in de tijd  ::)
zit net te kijken,storm is verdwenen :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

glenn

De nieuwste run maakt het compleet !
Boven zee windstoten tot maar liefst 140 km/ u ! en boven land tot 120 km/u !!! nee mensen dit is echt geen fabeltje , dit kan zeer grote problemen op gaan leveren !



Koen-IJM

It's back. Byebye Noord-Holland!

Als dit uitkomt......


hj32


glenn

Citaat van: hj32 op wo 23 okt 2013 - 01:57
wat voor problemen?

Stormschade, algemene vertragingen , wateroverlast behoort tot de mogelijkheden ....

Maar de verdere runs afwachten is de boodschap !

TaL

U gebruikt veel te veel sensatie in uw woorden, en uw waarschuwingswoorden lijken erop dat het al voor morgen is. Akoord de nieuwe GFS zegt ook 100+ maar het is nog altijd 5 dagen. Leuk dat je er iets over wilt schrijven maar gebruik minder zekerheid in je verwachting en gebruik zeker minder paniekzaaierij (waaronder die !)

Prettige dag nog
TaL
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

jorentje1997

Citaat van: TaL op wo 23 okt 2013 - 06:58
U gebruikt veel te veel sensatie in uw woorden, en uw waarschuwingswoorden lijken erop dat het al voor morgen is. Akoord de nieuwe GFS zegt ook 100+ maar het is nog altijd 5 dagen. Leuk dat je er iets over wilt schrijven maar gebruik minder zekerheid in je verwachting en gebruik zeker minder paniekzaaierij (waaronder die !)

Prettige dag nog
TaL

Inderdaad Glenn, ik kan TaL alleen maar gelijk geven. Het staat inderdaad op de kaarten, en het is inderdaad wel iets om over te waarschuwen maar om nu al iedereen binnen te houden is het nog net wat te vroeg. Wanneer de kansen vrijdag/zaterdag nog op de kaarten staan dan is het inderdaad best om mensen te waarschuwen voor het gevaar.

Maar toch schreef je een mooi stukje en heb je het goed uitgelegd dat de kans op een storm bestaat, alleen blijft het voorlopig een kans.

Jur


arjanbruggink

Citaat van: Jur op wo 23 okt 2013 - 07:33
Wat een paniek-post.
Of een storm in een glas water.....
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

jonkheer

Het zal wel meevallen. Er zijn wel vaker horrorstormen op kaarten verschenen die normale herfstormen waren.

Powered by EzPortal