Herfst discussietopic 2013

Topic gezien door 128891 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 30 aug 2013 - 10:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Tyshane

Citaat van: dondertje127 op ma 30 sep 2013 - 00:24
Tot mijn 2e verbazing lees ik geen topic dat september 2013 tot "te nat" uitgeroepen zou zijn. Of ik lees ergens overheen, dat kan ook. Het verbaasde me dat september de natste september ooit is, omdat september toch vaak mooi najaars, en in het begin zelfs mooi zomerweer opleverde. Dan zijn de buien en de regendagen die er waren behoorlijk zwaar geweest. Het ging er ook een aantal dagen goed op maar zover ik weet is het meestentijds toch mooi en kalm weer geweest.

Ik had dat idee ook niet, omdat er best veel zon is geweest. Maar de regen die er viel was inderdaad best intensief en het regende toen meerdere dagen achter elkaar, dan gaat het hard! ;)


Citaat van: hoffies op zo 29 sep 2013 - 21:49
Dus weinig herfst stormen, ook stond er vandaag een stevig windje...

Dat zou ook weer eens fijn zijn, een echte herfststorm, nog even niet op het programma, maar wie weet; de herfst is nog jong! :)

Tyshane

Citaat van: jonkheer op ma 30 sep 2013 - 08:07
Prachtige dagen. Zeker fris met die wind...maar uit de wind heerlijk in het zonnetje.

Zo is het, heerlijk weer om buiten te zijn. Wat dat betreft verheug ik me al op de typische herfstkleuren in het bos, de mooie rode en oranje bladeren waar de zon zo mooi doorheen kan schijnen. Die combinatie is zo prachtig en zeer fotogeniek vind ik. De bomen zijn nog behoorlijk in het groen, al zie je wel dat het langzaam aan het beginnen is!  ;)

Marsel

Citaat van: Tyshane op za 28 sep 2013 - 17:33
Jammer dat er zo weinig wordt geschreven in het herfsttopic, het topic dat tenslotte geldt voor het huidige weer. Het meest hard loopt het wintertopic, dat logischerwijs aantrekkelijk is vanwege de winterkriebels.  ;D Maar waarom zijn er zo weinigen die interesse hebben om het herfstweer te delen? Waar is iedereen?  ???
Je hebt helemaal gelijk. Het is tenslotte gewoon nog steeds herfst.

Dan hier maar even neerzetten.  ;D
Scandinavisch hoog zwaait de scepter t/m donderdag. Dus voortzetting van het huidige weertype tot dan. Opvallend hoe lang de inval van warmere en vooral ook vochtigere lucht uitgesteld is deze week. :o
Daarna komt vrijdag en zaterdag heel eventjes de echt warme onstabiele luchtmassa binnen en zien we de kans op regen of enkele (onweers)buien stijgen. Zie bijvoorbeeld die enorme sprint van de Td.
Daarna thermisch terug bij af (15-20 graden) maar dan met overheersend zuidwestelijke winden en dus vochtiger.

Tyshane

Citaat van: Marsel op ma 30 sep 2013 - 12:14
Je hebt helemaal gelijk. Het is tenslotte gewoon nog steeds herfst.

Dan hier maar even neerzetten.  ;D
Scandinavisch hoog zwaait de scepter t/m donderdag. Dus voortzetting van het huidige weertype tot dan. Opvallend hoe lang de inval van warmere en vooral ook vochtigere lucht uitgesteld is deze week. :o
Daarna komt vrijdag en zaterdag heel eventjes de echt warme onstabiele luchtmassa binnen en zien we de kans op regen of enkele (onweers)buien stijgen. Zie bijvoorbeeld die enorme sprint van de Td.
Daarna thermisch terug bij af (15-20 graden) maar dan met overheersend zuidwestelijke winden en dus vochtiger.

:)

Zeker een opvallende stijging van de Td, onstabiliteit yoeghee! fijn dat het huidige weerbeeld nog even voorzet maar het vooruitzicht van onstabiliteit geeft ook wat kriebels. Zal wel even een verschil worden in beleving maar tis allemaal mooi! ;)

Tyshane

En wederom een mooi dagje in het vooruitzicht, het moet niet gekker worden. Als we zulks stabiel weer toch eens in de lente hadden gehad...  ::) Zoals Marsel al aangaf gaat het wel veranderen (zie onder), geniet er nog maar even van vandaag in de pauzes. ;)

---

Vooruitzichten: woensdag 02 oktober t/m maandag 07 oktober:
Half tot zwaar bewolkt en kans op regen of buien. Vanaf zondag weer droog met in de nachten en ochtenden kans op mist. Middagtemperaturen rond 17 graden, vrijdag iets hoger.

Vooruitzichten lange termijn: dinsdag 08 oktober tot en met dinsdag 15 oktober:
Vrij grote kans op een droog en tamelijk rustig weertype met temperaturen rond normaal.
Uitgifte: 01/10/2013 03.51 uur LT / Bron: knmi

Koen-IJM

Citaat van: Tyshane op di 01 okt 2013 - 09:41
En wederom een mooi dagje in het vooruitzicht, het moet niet gekker worden. Als we zulks stabiel weer toch eens in de lente hadden gehad...  ::)

Of deze oostenwind een maand of 1 a 2 eerder. Had je prachtig stabiel zomerweer gehad. Zo jammer dit...

Tyshane

Citaat van: Koen-IJM op di 01 okt 2013 - 09:45
Of deze oostenwind een maand of 1 a 2 eerder. Had je prachtig stabiel zomerweer gehad. Zo jammer dit...

Inderdaad, ik bedacht het me net, dan hadden we ook een nog stabielere zomer kunnen hebben. Maar goed; van mij geen slecht woord over deze zomer, ik heb er enorm van genoten en we hebben, hier tenminste, prachtig weer gehad. Zo in jaren niet gehad in ieder geval. ;)

dondertje127

Komen in ieder geval weer zonnige weken aan. Dat is al heel wat :)
De 12e een piepklein kansje op een 20-ger? Zou lekker zijn op m'n verjaardag. Hoe dan ook lijkt het erop dat ik weer een keer een zonnige verjaardag meekrijg.

Edit: Aanpassing

jonkheer

De voorspellingen voor langere termijn zijn zonnig en fris. In het weekend een paar graadjes hoger en regen.

Tyshane

Al met al dus nog redelijk wat zon, de onrust zit voornamelijk op de vrijdag (en zaterdag?), daarna weer herstellend. Vrijdag wellicht iets boven de 20 graden...

vossejongk


Marcel

Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

arjanbruggink

Krijgen we toch niks van....
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marcel

Citaat van: arjanbruggink op do 03 okt 2013 - 08:17
Krijgen we toch niks van....

Ook goede morgen  Arjan ;D

en toch... we gaan kijken of er iets van overblijft





Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Tyshane

Citaat van: Marcel op do 03 okt 2013 - 08:48
en toch... we gaan kijken of er iets van overblijft

Inderdaad, wel leuk om even te volgen en te kijken in hoeverre het Nederland ten onderen nog aandoet. Het gaat in dit geval voornamelijk om 'severe wind gusts, large hail, tornadoes, and excessive precipitation'... Ik heb een beetje het gevoel als Arjan, maar laat me graag verrassen.  ::)

Dennis

KNMI Guidance:

Vanaf de loop van de middag komen Hirlam en EC met een licht neerslagsignaal wanneer het warmtefront nadert. Met in de onderste niveaus nog steeds droge lucht zal deze neerslag niet veel voor stellen. In de nacht naar vrijdag en vrijdag overdag nadert en passeert het koufront. De modellen geven daar allen een enigszins convectief signaal op, vooral EC en Harmonie. Gezien de onstabiliteit die op middelbaar niveau aanwezig is, is dat niet zo vreemd. De onweerskansen in INDECS lopen dan ook aardig op (30-90%) en ook Harmonie geeft ontladingen te zien. Actueel wordt er ook al onweer gemeld bij de buien die voor het koufront uit in de thetaw850 rug aanwezig zijn. Vrijdag overdag trekt de frontale neerslag naar het oosten weg.




dondertje127

Citaat van: jonkheer op wo 02 okt 2013 - 07:31
De voorspellingen voor langere termijn zijn zonnig en fris. In het weekend een paar graadjes hoger en regen.

vergeleken met zomertemperaturen van vrijdag wel, maar met zonnig weer en 15 tot 17 graden is soms lekker in de oktoberzon uit de wind. En ook al waait het een beetje, dat is nou lekker fris herfstweer :)

Bovendien is 16 graden voor deze tijd van het jaar zo gek nog niet. Ik vind het altijd nog veel beter dan regen bij een graad of 8 (want dat kan ook in deze tijd van het jaar). Gelukkig is dit niet het geval.

@ Tyshane, mooie avater.

Tyshane

Citaat van: dondertje127 op do 03 okt 2013 - 13:07
Bovendien is 16 graden voor deze tijd van het jaar zo gek nog niet. Ik vind het altijd nog veel beter dan regen bij een graad of 8 (want dat kan ook in deze tijd van het jaar). Gelukkig is dit niet het geval.

@ Tyshane, mooie avater.

Dank je wat betreft de avatar! Inderdaad, het zou ook regenachtig met 8 graden kunnen zijn, gelukkig niet dan. Morgen een flink stuk warmer. Anderzijds vind ik het regenachtige wel erg gezellig, ik hoor daar graag een stormpje bij op den achtergrond. ;)

dondertje127

Wat is dat wennen zeg na al die droge dagen. Het giet werkelijk behoorlijk hard. Ik kan het horen ondanks dat ik een serie zit te kijken.

Arend

Citaat van: dondertje127 op vr 04 okt 2013 - 00:27
Wat is dat wennen zeg na al die droge dagen. Het giet werkelijk behoorlijk hard. Ik kan het horen ondanks dat ik een serie zit te kijken.

Die droge dagen keren na morgen weer terug. Droog en saai lijkt het de komende week te worden, morgen langs de (zuid)oost-grens mogelijk nog wat neerslag van betekenis.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal