Herfst discussietopic 2013

Topic gezien door 128602 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 30 aug 2013 - 10:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tyshane


Weerfreak 1337

Pluim van vanochtend.
Grote onzekerheid op lange termijn. Zowel nazomer als fris weer behoort tot de mogelijkheden.
Neerslagkansen zijn voorlopig klein.




Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Tyshane

Citaat van: Weerfreak op vr 20 sep 2013 - 16:40
Pluim van vanochtend.
Grote onzekerheid op lange termijn. Zowel nazomer als fris weer behoort tot de mogelijkheden.
Neerslagkansen zijn voorlopig klein.

Op zich wel jammer dat de piek van qua temperatuur wat smaller is geworden, nu alleen nog de zondag... ;)

Johann

Nederland voor de verandering grotendeels weer eens onder hardnekkige stratus. Tja, dat krijg je met die grote visbak voor de deur. ;D
Hier in Wallis hele dag zon en temp. tot 23°, heerlijk gewandeld in de bergen vanmiddag :-)  8)


Tyshane

Wat een heerlijk dagje, het duurde even voordat de zon erdoor kwam, maar het was het wachten waard. Iets boven de 20 graden geworden en voelde echt zomerachtig. Wat voelt 21 graden dan warm als je al een tijdje 15 / 16 graden hebt gehad.  8)

TaL

Hier niet eens de zon gezien, juist vrijdagavond alleen. Wel motregen gehad gisterenavond/nacht en vandaag
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

TaL

Wat die paar dagen te warm allemaal niet kunnen doen, 14,9 nu tegenover 14,5 normaal als gemiddelde.

En er waren maar 5 dagen warmer dan normaal. Tja, soms vind ik het gemiddelde niet altijd een uitstekende meting om te oordelen :)

Bv: 29 dagen verlopen 5 graden te koud , en op 1 dag is het 30 graden te warm. Extreem (onmogelijk) voorbeeld, maar dan zou de hele maand iets te warm verlopen terwijl je het wel heel anders zou meegemaakt hebben ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Diem

Citaat van: TaL op zo 22 sep 2013 - 22:02
Hier niet eens de zon gezien, juist vrijdagavond alleen. Wel motregen gehad gisterenavond/nacht en vandaag
Hier ook helemaal geen zon gezien. Ik zat er wel op te wachten, maar het bleef saai grijs weer.

Citaat van: TaL op zo 22 sep 2013 - 22:16
Wat die paar dagen te warm allemaal niet kunnen doen, 14,9 nu tegenover 14,5 normaal als gemiddelde.

En er waren maar 5 dagen warmer dan normaal. Tja, soms vind ik het gemiddelde niet altijd een uitstekende meting om te oordelen :)

Bv: 29 dagen verlopen 5 graden te koud , en op 1 dag is het 30 graden te warm. Extreem (onmogelijk) voorbeeld, maar dan zou de hele maand iets te warm verlopen terwijl je het wel heel anders zou meegemaakt hebben ;)
Ik zat er pas ook naar te kijken en het geeft inderdaad een beetje een vertekend beeld.
De eerste dagen van september waren heel mooi (3 weken geleden was het nog tropisch!), maar daarna is het over het algemeen alleen maar fris, bewolkt en regenachtig geweest. Erg jammer, de zomer is al zo kort en als september dan ook nog slecht is, valt dat zwaar tegen. Laten we hopen dat we een ongekend warme oktober krijgen ;D

Citaat van: dondertje127 op zo 01 sep 2013 - 09:07
Ik zei toch dat september meestal mooi weer brengt?
Niet te vroeg juichen he, we weten inmiddels wel beter :P

Romigo

Citaat van: Johann op zo 22 sep 2013 - 19:34
Nederland voor de verandering grotendeels weer eens onder hardnekkige stratus. Tja, dat krijg je met die grote visbak voor de deur. ;D
Hier in Wallis hele dag zon en temp. tot 23°, heerlijk gewandeld in de bergen vanmiddag :-)  8)

Laat ik me bij Johann aansluiten, want het is ook prachtig in Oostenrijk (Brand, Vorarlberg) De temperatuur bleef hier een beetje achter. Op 2400 m was het rond de 12ºC.






Marsel

Citaat van: Tyshane op zo 22 sep 2013 - 21:16
Wat een heerlijk dagje, het duurde even voordat de zon erdoor kwam, maar het was het wachten waard. Iets boven de 20 graden geworden en voelde echt zomerachtig. Wat voelt 21 graden dan warm als je al een tijdje 15 / 16 graden hebt gehad.  8)
Ook vandaag wederom voor de gebieden met zon een gouden herfstdag. Jammer genoeg dus niet overal.
Op het moment van schrijven is het hier te Woensdrecht nog ruim 20, bijna 21, graden en vrijwel windstil. Heerlijke toetjes zijn dit :).

Nog mooier is zelfs de mogelijkheid op nog warmer weer in de loop van het komende weekend.
De warme luchtmassa welke vanuit het diepe zuiden (N-Afrika en ZO-Spanje) op transport wordt gezet oogt bovendien onstabiel hetgeen zelfs een (laatste?) onweerskans met zich mee kan brengen.
Datails over in hoeverre de warme lucht over onze omgeving uitstroomt (is immers nog geen gesneden koek) volgen deze week.

TaL

Citaat van: Marsel op di 24 sep 2013 - 17:30
Ook vandaag wederom voor de gebieden met zon een gouden herfstdag. Jammer genoeg dus niet overal.
Op het moment van schrijven is het hier te Woensdrecht nog ruim 20, bijna 21, graden en vrijwel windstil. Heerlijke toetjes zijn dit :).

Nog mooier is zelfs de mogelijkheid op nog warmer weer in de loop van het komende weekend.
De warme luchtmassa welke vanuit het diepe zuiden (N-Afrika en ZO-Spanje) op transport wordt gezet oogt bovendien onstabiel hetgeen zelfs een (laatste?) onweerskans met zich mee kan brengen.
Datails over hoe ver de warme lucht over onze omgeving uitstroomt volgen deze week.

Nog hopelijk een toetje voor jou en de zomerliefhebbers om dan echt afscheid te nemen, ook ik heb er geen problemen mee, integendeel, ik zie het graag nog eens komen :D Nog één keer met een o zo schaars zomeronweertje :( , en dan de koude in :)

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Tyshane

Jammer dat er zo weinig wordt geschreven in het herfsttopic, het topic dat tenslotte geldt voor het huidige weer. Het meest hard loopt het wintertopic, dat logischerwijs aantrekkelijk is vanwege de winterkriebels.  ;D Maar waarom zijn er zo weinigen die interesse hebben om het herfstweer te delen? Waar is iedereen?  ???

Enfin, vandaag een dag die mij het meest deed denken aan de lente, wederom zulk heerlijk weer en aan de kaarten te zien zal dat nog wel een paar dagen duren. De wind maakt het iets frisser, maar de hoeveelheid zon maakt weer zo veel goed. Als fiets- wandel- en fotomaak-liefhebber,  ;) zijn dit toch wel de dagen bij uitstek om er op uit te gaan, kan ook van dit soort weer enorm genieten.

Wat mij betreft is het nu wel wachten op een echte dikke vette herfststorm want dat type weer zie ik graag ook nog even voorbij komen aleer ik de wintermodus inga. Dat heerlijke gezellige Hollandse herfstweer, en dan een strandwandeling maken om bij de zee even uit te waaien, daarna even een warme choco en je kan er weer even tegenaan.  ::)

Maar goed, eerst maar even weer een terrasje pakken 1 deze dagen, chillen en het laatste kansje voor wat herfstbruin! ;)


Citaat van: TaL op di 24 sep 2013 - 17:54
Nog hopelijk een toetje voor jou en de zomerliefhebbers om dan echt afscheid te nemen, ook ik heb er geen problemen mee, integendeel, ik zie het graag nog eens komen :D Nog één keer met een o zo schaars zomeronweertje :( , en dan de koude in :)

Inderdaad! :)

(Maar niet gelijk de koude in, je vergeet wat; de herfst! Een weerjaar bestaat niet alleen uit de zomer en de winter he. ;) )

Tyshane

Citaat van: Romigo op ma 23 sep 2013 - 14:39
Laat ik me bij Johann aansluiten, want het is ook prachtig in Oostenrijk (Brand, Vorarlberg) De temperatuur bleef hier een beetje achter. Op 2400 m was het rond de 12ºC.

Prachtig sfeertje & weertje Romigo! :)

Arend

Citaat van: Tyshane op za 28 sep 2013 - 17:33
Jammer dat er zo weinig wordt geschreven in het herfsttopic, het topic dat tenslotte geldt voor het huidige weer. Het meest hard loopt het wintertopic, dat logischerwijs aantrekkelijk is vanwege de winterkriebels.  ;D Maar waarom zijn er zo weinigen die interesse hebben om het herfstweer te delen? Waar is iedereen?  ???

Enfin, vandaag een dag die mij het meest deed denken aan de lente, wederom zulk heerlijk weer en aan de kaarten te zien zal dat nog wel een paar dagen duren. De wind maakt het iets frisser, maar de hoeveelheid zon maakt weer zo veel goed. Als fiets- wandel- en fotomaak-liefhebber,  ;) zijn dit toch wel de dagen bij uitstek om er op uit te gaan, kan ook van dit soort weer enorm genieten.

Wat mij betreft is het nu wel wachten op een echte dikke vette herfststorm want dat type weer zie ik graag ook nog even voorbij komen aleer ik de wintermodus inga. Dat heerlijke gezellige Hollandse herfstweer, en dan een strandwandeling maken om bij de zee even uit te waaien, daarna even een warme choco en je kan er weer even tegenaan.  ::)

Maar goed, eerst maar even weer een terrasje pakken 1 deze dagen, chillen en het laatste kansje voor wat herfstbruin! ;)

Krijg niet bepaald een herfstgevoel van de afgelopen dagen. Mogelijk dat meer mensen dat zo ervaren en daarom momenteel weinig te melden hebben in dit topic. Vorst aan de grond, bijna vorst op 2 m, strak blauwe luchten en een stevige oostelijke wind geven mij hier meer het gevoel van voorwinter dan nazomer. De herfst ervaar ik in Twente meestal ook niet als het meest boeiende/interessante jaargetijde. In ieder geval is het al weer veel te droog.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Moet het maar gaan stormen,dat doet het ook al niet,zal wel een storm loze herfst worden,net zo als afgelopen zomer onweer loos was :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tyshane

Wederom een prachtig dagje, behoorlijke wind erbij die het wat minder aangenaam maakte, jammer. Wel nu wat duidelijker te zien dat de bomen hun bladeren gaan loslaten hier, het proces is gaande... Het was een mooie zomer... :)

Citaat van: Arend op zo 29 sep 2013 - 11:52
Krijg niet bepaald een herfstgevoel van de afgelopen dagen. Mogelijk dat meer mensen dat zo ervaren en daarom momenteel weinig te melden hebben in dit topic. Vorst aan de grond, bijna vorst op 2 m, strak blauwe luchten en een stevige oostelijke wind geven mij hier meer het gevoel van voorwinter dan nazomer. De herfst ervaar ik in Twente meestal ook niet als het meest boeiende/interessante jaargetijde. In ieder geval is het al weer veel te droog.  ;)

Nou nazomer is wat overdreven, maar voorwinter, nee dat kan ik niet begrijpen dat iemand dat gevoel krijgt bij het weer van de afgelopen dagen. Zal hoogstwaarschijnlijk meer berusten op wishful thinking!  ;)

Tyshane

Vooruitzichten lange termijn / knmi:

zondag 06 oktober tot en met zondag 13 oktober

Vrij grote kans (60-70%) op een spoedige overgang naar overwegend droog weer met temperaturen rond of enkele graden boven normaal. Ook een 30-40% kans op aanhoudend wisselvallig weer.
Uitgifte: 29/09/2013 04.10 uur LT

hoffies

Dus weinig herfst stormen, ook stond er vandaag een stevig windje...
Twitter: @hoffnar2911

dondertje127

Tot mijn 2e verbazing lees ik geen topic dat september 2013 tot "te nat" uitgeroepen zou zijn. Of ik lees ergens overheen, dat kan ook. Het verbaasde me dat september de natste september ooit is, omdat september toch vaak mooi najaars, en in het begin zelfs mooi zomerweer opleverde. Dan zijn de buien en de regendagen die er waren behoorlijk zwaar geweest. Het ging er ook een aantal dagen goed op maar zover ik weet is het meestentijds toch mooi en kalm weer geweest.

jonkheer

Prachtige dagen. Zeker fris met die wind...maar uit de wind heerlijk in het zonnetje.

Powered by EzPortal