Herfst discussietopic 2013

Topic gezien door 127563 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 30 aug 2013 - 10:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op ma 09 sep 2013 - 19:43
Inderdaad. De hele dag viel het me al op dat buien vlak voor de kust de meest uitgesproken activatie doormaken.
Nog veel interessanter wordt het echter achter het huidige regengebied alwaar zich de grootste massa kou op hoogte bevindt. Dat levert vannacht boven onze warme kustwateren enkele honderden joules aan CAPE op. Met het ruimen van de bovenstroming komen vooral de westelijke en zuidwestelijke kusten dan vol in de vuurlinie te liggen.
Later vanavond maar dus vooral vannacht ga ik dan ook uit van  enkele zware kustonweders.

Overigens morgenmiddag en -avond mogelijkerwijs een periode met echt hondenweer voor het (zuid)westen als we aan de westflank vh laag komen met 7, mogelijk 8 bft uit NW en zware windstoten onder begeleiding van intense buiige neerslag.
Goed in de gaten houden dat windveld. Ik heb inde verschillende uitvoer al gusts tot 55kt gezien....

Lol, precies net een stukje geschreven. Maar inderdaad, de koudste bovenlucht is onderweg, en we liggen opnieuw vol in de vuurlinie. Ben zeer benieuwd, gelukkig heb ik morgen vrij, dus kan ik in ieder geval mogelijk genieten. Als ik jou hoor praten over zware kustonweders, dan kan het niet fout gaan! Haha  ;) :D

Edit: goed dat je het zegt, zal even windstotenkaartje toevoegen van GFS.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op ma 09 sep 2013 - 19:46
Lol, precies net een stukje geschreven. Maar inderdaad, de koudste bovenlucht is onderweg, en we liggen opnieuw vol in de vuurlinie. Ben zeer benieuwd, gelukkig heb ik morgen vrij, dus kan ik in ieder geval mogelijk genieten. Als ik jou hoor praten over zware kustonweders, dan kan het niet fout gaan! Haha  ;) :D

Edit: goed dat je het zegt, zal even windstotenkaartje toevoegen van GFS.
I know, zat potverdrie nog geen paar minuten tussen. Ja was me net voor ;D. Tja dat krijg je met die enthousiaste westerlingen onder abrupt afkoelende bovenluchten haha. 8)

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op ma 09 sep 2013 - 20:07
I know, zat potverdrie nog geen paar minuten tussen. Ja was me net voor ;D. Tja dat krijg je met die enthousiaste westerlingen onder abrupt afkoelende bovenluchten haha. 8)

Haha, dat maakt het seizoen toch enigzins wat minder frustrerend als het allemaal goed loopt. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Romigo

Citaat van: Weerfreak op ma 09 sep 2013 - 19:40
Onstuimige Dinsdag  10 - 09 - 2013


Na twee dagen met fikse regen- en onweersbuien, zet het herfstweer zich dinsdag voort.
Niet alleen de buien blijven een rol spelen, ook de wind gaat fors in kracht toenemen. GFS komt op dit moment met een volle windkracht 8 aan de zuidwest- en westkust morgenavond, met daarbij een behoorlijke hoeveelheid neerslag. ECMWF heeft de timing en de positie wat anders liggen. Maar ook dit model komt met veel regen en wind. Beide modellen laten het zwaartepunt over het westen en zuidwesten vallen, met daar windstoten tot tegen de 90 km/u. Het noorden houd het tot nu toe in de berekeningen, beduidend rustiger. Alles veroorzaakt door twee rondtollende laagjes waarvan er eentje morgen via de Noordzee Nederland binnenschuift. Aan de westzuidwestzijde ervan bevind zich het krachtigste windveld. Bovendien worden deze laagjes en de bijbehorende buien nog eens extra gevoed door een koudeput hoog in de atmosfeer.

Wind ECMWF, Luchtdruk en 500hPa (+- 5km) temperatuur en wind GFS.

Voordat deze eerste echte herfstsituatie zich voordoet, zet zich het patroon van vandaag en gisteren voort. Buien, met kans op onweer en hagel. Op dit moment trekken de meeste losse buien over het midden en noorden, terwijl de zuidelijke helft te maken heeft met een buiig regengebied.  Deze trekt geleidelijk weg naar het oosten. Vannacht leeft de buiigheid weer op, maar beperkt zich dan tot de kustprovincies, er is dan ook kans op onweer en hagel. Ook de wind houd zich nog redelijk in. Naarmate de dinsdag vordert worden de buien talrijker en intensiever en komen geleidelijk verder het land in als gevolg van de dagelijkse gang. Plaatselijk valt 20 millimeter of meer. Bovendien begint de wind fors aan te trekken naarmate het laagje dichterbij komt. De oorzaak van de buien ligt bij de al eerdergenoemde koudeput boven onze omgeving.
De temperaturen op plusminus 5 kilometer hoogte liggen  rond de -24 en -26 graden. GFS en EC zijn het daarin vrijwel eens. In combinatie met het warme zee en kustwater, welke zo'n rond de 20 á 21 graden ligt, veroorzaakt dit een groot temperatuursverschil tussen het aardoppervlak en 5 kilometer hoogte. (40-44 graden verschil) De komende 24 uur blijft de koudeput nog aanwezig en daarmee blijven er opnieuw stevige regen- en onweersbuien ontstaan, welke met name in de kustprovincies een behoorlijke plens water kunnen achterlaten.
Als afsluiter van het geheel trekt er bij het laagje waarschijnlijk een zeer actief buien/neerslaggebied over het land, waarvan de timing en de positie nog niet zeker zijn. Vooral GFS maakt het bond met fikse hoeveelheden. ECMWF is wat zuiniger met de neerslag.

ECMWF, 500hPa (+- 5km) temperatuur



De verwachtte neerslag door GFS


Neerslagsom tot en met donderdagmiddag (GFS)


Bronnen kaarten: Wetterzentrale Meteo Consult

Groeten, Weerfreak

Mooie en duidelijke uitleg "Weerfreak", Bedankt.

Weerfreak 1337

Kijk, wat feedback is nooit verkeerd natuurlijk. Bedankt!  :D
Uiteraard moeten we het afwachten hoe het precies zal verlopen qua wind, regen en onweer. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Romigo op ma 09 sep 2013 - 20:13
Mooie en duidelijke uitleg "Weerfreak", Bedankt.
+1.
Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn. Nu maar hopen op een paar goeie krakers.

Johann

Citaat van: Weerfreak op ma 09 sep 2013 - 20:15
Kijk, wat feedback is nooit verkeerd natuurlijk. Bedankt!  :D
Uiteraard moeten we het afwachten hoe het precies zal verlopen qua wind, regen en onweer. :)

Thx voor je analyse weerfreak, supie !
Overigens hier vandaag in Zwitserland nog heel aardig weer, lokaal in zuiden zelfs weer 28°
De komende dagen dan ook steeds koudere bovenluchten met het nodige aan hemelwater (en hogerop sneeuw)

Tyshane

Citaat van: Weerfreak op ma 09 sep 2013 - 19:40
Onstuimige Dinsdag  10 - 09 - 2013
Na twee dagen met fikse regen- en onweersbuien, zet het herfstweer zich dinsdag voort.

Weerfreak; mijn complimenten! Mooie uiteenzetting en goed geschreven, echt top!

P.s. ik zie hier wel een mooie openingspost van een kansentopic, hint hint! :)

---

Wat betreft het weer zelf, ja een echte herfstsetting, we moeten er toch aan geloven vrees ik. Met temperaturen van bijna de helft van eind vorige week. Even wennen hoor... Nou eigenlijk best wel even gezellig zo'n herfstsfeertje. Laat het maar eens goed kletteren en knetteren buiten. Binnen dan alvast de lampjes maar weer aan en genieten maar!

TaL

Eerst een vooral een topbericht van weerfreak :)

Ook de Belgische oostkust maakt zich op op de onweders voor vannacht. En dat nadat de regen gisteren (met ook vrij veel onweer in de verte) en vandaag met bakken uit de lucht viel, nu nog trouwens. Ongelooflijk wat we al aan regen gekregen hebben :o

Wel grappig, vandaag was het 13 graden, donderdag 31. Wat zeggen we, we wisselen de cijfers eens om ?  ;D

En dan morgen het windveld en opnieuw een bak aan hemelwater, heerlijk dit dynamisch weer. En we mogen zeggen wat we willen, ik ben blij dat we het nu krijgen, want normaal is dit ons standaard zomerweer  :P
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Arend

Citaat van: Weerfreak op ma 09 sep 2013 - 18:47
Erg nat in mijn regio en omstreken!  :o
Hoek van Holland(+-5km van Monster) registreert 40+ mm ! M'n eigen weerstation geeft nu 35,8mm aan.

Je hebt dus inmiddels ook je portie neerslag gehad.  ;) Heerlijk weertje zo, groot deel van het land lijkt genoeg mee te krijgen. Vullen maar die pluvio's.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Weerfreak 1337

Citaat van: TaL op ma 09 sep 2013 - 21:03
Eerst een vooral een topbericht van weerfreak :)

Ook de Belgische oostkust maakt zich op op de onweders voor vannacht. En dat nadat de regen gisteren (met ook vrij veel onweer in de verte) en vandaag met bakken uit de lucht viel, nu nog trouwens. Ongelooflijk wat we al aan regen gekregen hebben :o

Wel grappig, vandaag was het 13 graden, donderdag 31. Wat zeggen we, we wisselen de cijfers eens om ?  ;D



Haha inderdaad! Vandaag ook hier aan de kust niet warmer geworden dan een graad of 14. Afgelopen donderdag was het 32 graden. :o

Citaat van: Tyshane op ma 09 sep 2013 - 20:58
Weerfreak; mijn complimenten! Mooie uiteenzetting en goed geschreven, echt top!

P.s. ik zie hier wel een mooie openingspost van een kansentopic, hint hint! :)

---



Ik kan/mag geen onweerstopics aanmaken.


Trouwens, allemaal bedankt voor de reacties :D

Inmiddels hikkend aan 50mm hier.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

enrico1972

Afgelopen middag ben even de tijd kwijt maar gok vanaf omstreeks 12:30 uur tot einde dienst 16:00 uur meerdere flinke regenbuien over me heen gehad in Berkenwoude/Stolwijk. Ben heel benieuwd wat ik morgen over me heen ga krijgen.
Meer dan me er goed op kleden en de App's van Buienradar en Weerplaza in de gaten houden kan ik niet doen maar hoop dat het een beetje mee gaat vallen.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

In dit land dient u https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/ te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.
Met dank aan lid Nickname.

Koen-IJM

Boven de Noordzee ontwikkelen zich ondertussen alweer buien. Heel benieuwd naar morgen. Lees eigenlijk alleen maar 'positieve' berichten. Laat de herfst maar losbarsten morgen!

Dennis

WRF 4KM model 18UTC

Luchtdruk +positie Laag



Neerslaghoeveelheid



Wind (in m/s)


ron12

Ik hoop dat komende 2/3 maanden zeer nat worden,en dan als toetje een zeer koude droge winter krijgen. ;D  hier in Nijmegen al 31 mm regen gevallen in 2 dagen.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Stephanie

Het belooft een spannend dagje te worden vandaag, kunnen een hoop leuke dingen gebeuren. Hoewel ik hier niet helemaal op de eerste rang zit in Tilburg, toch altijd leuk om te volgen :P

ron12

mooie satelliet beelden laatste 24 uur http://www.weerplaza.nl/satelliet totaal 51 mm regen gevallen in Nijmegen sinds zondagmorgen,Nog geen onweer gehad hier trouwens
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

De wind begint plotseling fors aan te trekken. Word al flink vlagerig.
Hoek van Holland noteert al 7 beaufort.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

zwoof

Heerlijk lang buitje hier zeg. Watertekort wordt in 1 klap een overschot op deze manier.

Buiten is het nat, binnen zit.......  ;D

Reutel

Citaat van: zwoof op di 10 sep 2013 - 12:02
Heerlijk lang buitje hier zeg. Watertekort wordt in 1 klap een overschot op deze manier.

Buiten is het nat, binnen zit.......  ;D

Binnen zit Zwoof al aan de Mummelman?  ;D

Powered by EzPortal