Herfst discussietopic 2013

Topic gezien door 126718 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 30 aug 2013 - 10:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arend

Voor lokale hittegolven in september in Oost Nederland moeten we ver terug in de tijd en kijken naar de data van het niet meer bestaande station Winterswijk. We vinden dan de jaren 1906, 1919 en 1929. Uniek is het dus niet, maar wel lang geleden.



Bron data: Weerstation Losser
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

wimbaens

Citaat van: jones op ma 02 sep 2013 - 12:25
Na een wat mindere 00z run van GFS biedt de 06z run toch opnieuw wat meer potentie op een flink warme periode ook na donderdag!

En de 12u run zelfs nog beter. Deze geeft vanaf woensdag tot en met zondag temperaturen rond 30°C voor hier.

Marc.S

Citaat van: Scully op vr 30 aug 2013 - 17:09
ja, heb er ook zin in!!
Ja ik ook wel weer! Ben ook weer eens lekker vroeg van de partij, ik vind dat we een mooie zomer achter de rug hebben vooral die paar weken met echte zomerwarmte wat ik mij nog kan herinneren.. en inmiddels.. het is alweer september !! ::) goh wat gaat die tijd gauw zeg. Op naar de herfst dan maar he, wat ook zn eigen charmes heeft  ;D Kortom heerlijk!

TaL

Citaat van: Marc.S op ma 02 sep 2013 - 21:21
Ja ik ook wel weer! Ben ook weer eens lekker vroeg van de partij, ik vind dat we een mooie zomer achter de rug hebben vooral die paar weken met echte zomerwarmte wat ik mij nog kan herinneren.. en inmiddels.. het is alweer september !! ::) goh wat gaat die tijd gauw zeg. Op naar de herfst dan maar he, wat ook zn eigen charmes heeft  ;D Kortom heerlijk!

Herfst? :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Arend

Erg boeiend waar de modellen momenteel mee bezig zijn. Opers 12z van GFS, GEM en EC in onderstaand ensemble voor Amsterdam op termijn weer een stuk warmer dan de 00z. Wat gaat het worden?  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Het wordt weer zomer!

De weersverwachting voor de komende dagen liegt er niet om: er is zomerweer op komst, met mogelijk zelfs tropische temperaturen! Vandaag hebben we nog met bewolking te maken die zich niet zo makkelijk laat wegsturen. Vooral het noorden van het land moet hier rekening mee houden. Het zuiden heeft vandaag de meeste zonuren en de hoogste temperaturen.

In Limburg, het oosten van Brabant en in de Achterhoek zou het lokaal 25 graden kunnen worden. In de rest van het land varieert de temperatuur tussen de 20 en 24 graden. Woensdag lijkt de zomer helemaal weer terug in het land en donderdag wordt een onvervalste stranddag.

Telegraaf
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Inderdaad Jan!
Wat een ongekende warmte oprisping laten de modellen ons zien de komende dagen  :o.
In vrijwel alle 00Z output zien we in eerste instantie die diepe zuidelijke stroming op gang komen onder de vleugels van een sterke (hoogte)rug over centraal Europa. Tegelijkertijd verscherpt op de oceaan een hoogtetrog zodanig dat op vrijdag afsnoering optreedt (cut-off).
Dit hoogtelaag wordt vanaf vrijdag in alle rekenbreinen net even iets anders gepositioneerd waardoor na vrijdag/zaterdag de onzekerheid toe lijkt te nemen. Opvallend is wel dat de kern van het systeem tesamen met lage druk aan de grond over het algemeen zuidwestelijk van de Benelux wordt geplaatst waardoor de aanvoer van warme lucht in stand blijft tot in ieder geval het eind van de werkweek.
Wat er daarna gebeurt?
Dat is even afwachten. Alles valt of staat met de positie en verplaatsing van het cut off low.
Immers, cut off lows willen nog wel eens een wispelturig bestaan hebben binnen onze rekenbreinen.
In potentie zou dit, wanneer het hoogtelaag zuidwest van de Benelux aanwezig blijft (zie bijvoorbeeld EC00 oper), een vrij lange periode mooi en warm nazomer weer kunnen worden...
Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de EPS data van EC00.

Laten we voorlopig even volop genieten van de dagen t/m vrijdag/zaterdag  ;D.

Marsel

En wat issie mooooi :D! T/m zaterdag oogt het geheel vrij warm, solide en zeker. Daarna (zoals gebruikelijk overigens) toenemende onzekerheid.

NitroGenetics

heerlijk mensies geniet hier maar met volle teugen van want hierna gaat het toch echt moeilijk worden om deze temps nog eens te gaan halen dit jaar :)

@ strand!

TaL

Dit zijn de statistieken van Vlissegem (De Haan) van 2012 en 2013

Die van 2013 slaat qua de koude al uit, nu zal de warmte ook serieus 2012 voorbij kunnen steken :)

Na de warmteperiode volgt de uiteindelijke statistiek , dan zullen er wss enkel nog blauwe vakjes gevuld worden.

Statistieken afkomstig van http://nl.yowindow.com/ daar ik zelf geen station heb, maar aangezien die altijd in lijn liggen met het KMI is het zeer betrouwbaar :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Arend

Leuk stukje vandaag over hittegolven in september bij Meteo Consult.
http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/f68bff98b5fcf01f4dbb3f2861f718c7/article/hittegolf_in_september.html

Alleen vraag ik mij af of men ook gekeken heeft naar historische data van niet meer bestaande KNMI stations. Op basis van de gegevens van weerstation Losser (welke beschikt over de data van het opgeheven station Winterswijk) zouden er in het verleden in het oosten meer regionale hittegolven geweest zijn zoals hier valt te lezen.

Het kan ook zijn dat er fouten in deze data zitten, jammer genoeg is de historische waarnemingsreeks van Winterswijk niet digitaal toegankelijk via het KNMI zodat een en ander niet eenvoudig valt te controleren.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Citaat van: Arend op di 03 sep 2013 - 21:24
Leuk stukje vandaag over hittegolven in september bij Meteo Consult.
http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/f68bff98b5fcf01f4dbb3f2861f718c7/article/hittegolf_in_september.html

Alleen vraag ik mij af of men ook gekeken heeft naar historische data van niet meer bestaande KNMI stations. Op basis van de gegevens van weerstation Losser (welke beschikt over de data van het opgeheven station Winterswijk) zouden er in het verleden in het oosten meer regionale hittegolven geweest zijn zoals hier valt te lezen.

Het kan ook zijn dat er fouten in deze data zitten, jammer genoeg is de historische waarnemingsreeks van Winterswijk niet digitaal toegankelijk via het KNMI zodat een en ander niet eenvoudig valt te controleren.
heb je hierhttp://www.weerstationlosser.nl/index.php?pid=78&ord=1wat aan???
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ramon Oost

Pluim flink veranderd vergeleken met die van vanochtend.


dondertje127

Ach, die hittegolf in september neem ik met een korreltje zout. Er is volgens mij vooralsnog maar 1 tropische dag in het vooruitzicht, en zijn er te weinig zomerse dagen (lees: 25°c+) om tot een hittegolf te komen. Maar wie had gedacht dat september zo'n super warmte zou gaan geven?

Wat ik vooral bijzonder vond was oktober 2001, dat was de warmste oktober ooit sinds de metingen in 1901 met een gemiddelde van 14,2 graden.

Wat nog meer bijzonder was, waren de laatste dagen van oktober 2005. Ik heb de warmterecords destijds opgeschreven van die laatste dagen, blijkt nu:

- 27 oktober 2005, Enschede, 22,5°c
- 28 oktober 2005, Maastricht, 22,5°c
- 29 oktober 2005, Maastricht, 22,3°c
- 30 oktober 2005, Maastricht, 22,6°c

De 31e heb ik niet opgeschreven, ik weet niet wat op die dag de temperatuur was (iemand?)? Dan zal die dag wel niet zo heel warm meer geweest zijn, anders had ik het zeker opgeschreven. Het had weinig gescheeld of het november record uit 1994 was ook al verbroken geweest (zie onder).

Warmterecords per herfstmaand:

September: 4 september 1929, Maastricht, 35,2°c
Oktober: 10 oktober 1921, Sittard, 30,1°c
November: 4 november 1994, Maastricht Airport, 21,1°c*

* Voor de 2e keer werd het in november 21 graden. Het oude record voor november was gemeten op 7 november 1955 in Maastricht én in Buchten (Limburg) met op beide stations 21,0°c graden.

Andere warmterecords in november:

Periode 11-20 november: 12 november 1926, Sittard, 20.0°c
periode 21-30 november: 22 november 1929, Maastricht, 18.8°c



Bron: KNMI kalender van 1994 met alle records tot aan 1994. Na 1994 heb ik alles via teletekst, weersites en media alles scherp bijgehouden (de bronnen zullen denk ik wel ergens na te controleren zijn :) ).

Romigo

Citaat van: Ramon Oost op di 03 sep 2013 - 23:35
Pluim flink veranderd vergeleken met die van vanochtend.



Volgens mij is het nog steeds niet zeker wat het na vrijdag precies gaat geven? Of is er al iets van enige zekerheid te vinden in de modellen??

dondertje127


Arend

Hieronder in het groen mijn aantekeningen, deze zijn gebaseerd op de data zoals die te vinden zijn op http://www.weergegevens.nl/ en database Winterswijk, data van Sittard is lastig te controleren  :):

Citaat van: dondertje127 op wo 04 sep 2013 - 11:40
Wat nog meer bijzonder was, waren de laatste dagen van oktober 2005. Ik heb de warmterecords destijds opgeschreven van die laatste dagen, blijkt nu:

- 27 oktober 2005, Enschede Twente  ;), 22,5°c   1937 26,2 Maastricht dagrecord
- 28 oktober 2005, Maastricht, 22,5°c   Is dagrecord
- 29 oktober 2005, Maastricht, 22,3°c   1908 23,0 Maastricht dagrecord
- 30 oktober 2005, Maastricht, 22,6°c   1908 22,9 Winterswijk dagrecord?

Citaat van: dondertje127 op wo 04 sep 2013 - 11:40
De 31e heb ik niet opgeschreven, ik weet niet wat daar het warmterecord van is (iemand?)? Dan zal die dag wel niet zo heel warm meer geweest zijn, anders had ik het zeker opgeschreven.

- 31 oktober 2005, Twente warmste station met 21,3. Dagrecord voor deze datum was in 1925: 23,3 in Maastricht

Citaat van: dondertje127 op wo 04 sep 2013 - 11:40
Het had weinig gescheeld of het november record uit 1994 was ook al verbroken geweest (zie onder).

Warmterecords per herfstmaand:

September: 4 september 1929, Maastricht, 35,2°c (35,3 ?)
Oktober: 10 oktober, Sittard, 30,1°c (1921 ?, Maastricht had toen 29,7)
November: 4 november 1994, Maastricht Airport, 21,1°c*

Citaat van: dondertje127 op wo 04 sep 2013 - 11:40
* Voor de 2e keer werd het in november 21 graden. Het oude record voor november was gemeten op 7 november 1955 in Maastricht én in Buchten (Limburg) met op beide stations 21,0°c graden.

Kan ik niet terugvinden. Oude record zou van 1 november 1943 dateren 20,7 Maastricht? 6 november 1955 20,4 en 7 november 1955 20,0 in Maastricht?

Citaat van: dondertje127 op wo 04 sep 2013 - 11:40
Andere warmterecords in november:

Periode 11-20 november: 12 november 1926, Sittard, 20.0°c (Maastricht 13 november 1938 19,7)
periode 21-30 november: 22 november 1929, Maastricht, 18.8°c (Ell en Maastricht 25 november 2006 allebei 18,9)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Tropische septemberdag

Een groot deel van Nederland beleeft vandaag een zeldzaam tropische septemberdag waarbij op sommige plaatsen mogelijk de 32 graden wordt gehaald. Als het vandaag warmer dan 23,9 graden wordt in De Bilt, en die kans is er volgens metereologen, kunnen we spreken van de warmste septemberdag sinds 1991.

Volgens weeronline wordt het op veel plaatsen al tegen het middaguur zomers warm met 25 graden . 's Middags kunnen de temperaturen oplopen tot de dertig graden. In Limburg wordt het mogelijk plaatselijk 32 graden. Aan de kust worden temperaturen tussen de 26 en 29 graden verwacht. Daarbij staat een zwakke tot matige zuidoostenwind.

Vanavond blijft het helder en de temperatuur daalt naar een graad of 20. 's Nachts dalen de temperaturen verder en komen de minima uit tussen de 14 en de 17 graden. Vrijdag trekt er wat sluierbewolking over Nederland waardoor de zon iets minder fel is. In de namiddag en de avond kunnen er onweersbuien ontstaan. Met 25 tot 28 graden in de Randstad en 29 tot lokaal 31 graden in het zuidoosten wordt het opnieuw behoorlijk warm.

Zaterdag komt er wat koelere lucht onze kant uit, maar in het oosten kan de temperatuur nog steeds naar een zomerse 25 graden stijgen. In het westen koelt het wat af en worden temperaturen tussen de 21 en 23 graden verwacht. Zondag is het voorlopig voorbij met het zomerse weer en is er de hele dag kans op buien en wordt het gemiddeld 21 graden.

Telegraaf
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Toeval dit jaar maart zeer koud,en september zeer warm tot nu dan.We hebben dit jaar wel een hele bijzondere weer jaar tot nu :)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal