Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 253112 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 15 sep 2013 - 16:51
Steeds meer winterliefhebbers worden waargenomen op het forum :D

Ik volg jou! :) vind je prachtweerman!

winter

Weer een winterliefhebber die zich meld.
Hopen op een sneeuwrijke winter!
Het is al het gehele jaar vaak te koud geweest! Dus hopelijk deze winter ook!

nikki

Ook ik kom uit mn zomerslaap zin in de winter ;D hoorde over winterverwachting tis voor mij nooit te vroeg hiervoor hoop op een zeer strenge winter nog een paaraanden wachten !!!!

Nopie

Vanmiddag enorme hagelbui gehad waarbij de temp. naar winterse waardes daalden.


wimbaens

Citaat van: Nopie op ma 16 sep 2013 - 20:34
Vanmiddag enorme hagelbui gehad waarbij de temp. naar winterse waardes daalden.

Haha ja de hagel die op de thermometer terecht kwam zeker.

Marc.S

Citaat van: wimbaens op ma 16 sep 2013 - 21:40
Haha ja de hagel die op de thermometer terecht kwam zeker.
Dat kan ook niet anders haha ;D hier vanmiddag ook een piepklein hagelbuitje gehad.

snowsquall

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 15 sep 2013 - 16:51
Steeds meer winterliefhebbers worden waargenomen op het forum :D

Gaaaaaaaaaap ;D Ik hoop op een wintertje a la 2010/11 8)

SniperEye

Ik was even verbaasd dat dit topic al bestond. Ik begrijp het uitgangspunt van Jan bijzonder goed, kijken naar de consistentie van de verschillende modellen op de LT over een lange periode bezien. Van daaruit het meest waarschijnlijke scenario berekenen.

Als die winter nou in november binnen komt vallen dan heb ik er heel veel vrede mee, ik zit dan namelijk in de zon ergens ver weg waar de zon vrijwel altijd schijnt, tenzij er een orkaan voorbij komt.

Nopie

Citaat van: wimbaens op ma 16 sep 2013 - 21:40
Haha ja de hagel die op de thermometer terecht kwam zeker.

Ja zoiets, daalde ook extreem snel van 13C naar 2,5C.. maar goed wel alvast beetje wintergevoel.

Marsel

Citaat van: SniperEye op ma 16 sep 2013 - 22:20
Ik was even verbaasd dat dit topic al bestond. Ik begrijp het uitgangspunt van Jan bijzonder goed, kijken naar de consistentie van de verschillende modellen op de LT over een lange periode bezien. Van daaruit het meest waarschijnlijke scenario berekenen.

Als die winter nou in november binnen komt vallen dan heb ik er heel veel vrede mee, ik zit dan namelijk in de zon ergens ver weg waar de zon vrijwel altijd schijnt, tenzij er een orkaan voorbij komt.
Haha veel plezier in dat warme oord.
Ook ik ontvlucht de kou begin december. Even op adem komen zeg maar. Al mag het van mij zo richting de kerst en de jaarwisseling best wat frisser zijn met een pak sneeuw hoor ;).

Ik vraag me overigens ten zeerste af of er hier niet erg selectief naar de LT verwachtingen wordt gekeken.  Immers, ik zie vrijwel uitsluitend verwachtingen die kou prediken. Er moeten toch ook zachte varianten zijn zou je zeggen.
Ik ben er absoluut niet zo los op dus het is maar een aanname.
Wellicht dat anderen ze wel gezien hebben. Al begrijp ik best dat berichten over de zoveelste zogenaamde 'horrorwinter ::)' gewoon beter verkopen.

Ijsbloem

 8)Hoi W(eer)interliefhebbers.
Ook ik (voorheen,onder de naam Sneeuwschuiver)ben weer van de partij.
Kom meteen met een vraag voor de Kenners....
De vorige winters pakten relatief koud uit . De oorzaak zou liggen aan het weinige Poolijs waardoor
er een afwijkend geblokkeerd luchtdrukpatroon ontstaat en een negatieve NAO.
Dit jaar is de ijsbezetting een stuk omvangrijker.
Zou dit kunnen wijzen op een grotere kans op een positieve NAO en dus helaas een 'ouderwetse'
winter met westcirculatie  ?
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Jan van Ooijen

Oostenrijk is het al prachtig. Kolm-Saigurn gisteren om 12u en vandaag om 12u

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

mauriceb

Mooi jan, prachtig is dat altijd hoe de winter zijn intrede doet in de alpen.

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 17 sep 2013 - 12:32
Oostenrijk is het al prachtig. Kolm-Saigurn gisteren om 12u en vandaag om 12u
Zo, dat scheelt letterlijk een jas :). Kan zo ontzettend snel gaan daar. Overigens ook gewoon midden in de zomer, hoewel dan uiteraard geen sneeuw tot in de dalen. Mooi klimaat in die regio's.

Tyshane

Citaat van: Marsel op wo 11 sep 2013 - 15:10
Overigens, @ Tyshane.
Begrijp me niet verkeerd, maar ook ik houd van winterweer hoor ;).
Maar dan wel van écht winterweer. Dus bijvoorbeeld dagenlang met rijp bedekte landschappen, uitsneeuwende mistvelden, een dik pak sneeuw of het staan op zwart schaatsijs terwijl de oostelijke wind het snijdend koud maakt.
Ja, daar kan ik zelfs van genieten.
Het is juist de frequentie waarmee dergelijke koude periodes voorkomen die maakt dat ik het winterhalfjaar als geheel maar een trieste boel vind.
Want als we heel realistisch naar de zaken kijken blijkt toch echt dat we het vaker met 5 graden boven nul, veel wind en regen moeten doen dan dat we een periode sneeuwballen kunnen gooien en/of massaal schaatsplezier mee mogen maken.

Ben het met je eens hoor, de echte seizoenen in optima forma, dat is het mooist. En een winter dan ook echt winters inderdaad, met sneeuw en ijs en niet dat halfbakken gedoe. Een half jaar grijs, regen en kilte daar word ik ook niet vrolijk van.

Bedoel meer dat op het forum veel word gesproken over de winter- cq zomerliefhebber en het lijkt soms alsof er dan twee kampen ontstaan, dat zou ik jammer vinden. Tenslotte houden we allemaal van het weer en zijn we alle gewoon weerliefhebbers! :)

Johann

Citaat van: mauriceb op di 17 sep 2013 - 12:36
Mooi jan, prachtig is dat altijd hoe de winter zijn intrede doet in de alpen.

Zie link en volg ! :-)

http://alpenweer.blogspot.ch/

Jan van Ooijen

Citaat van: Johann op di 17 sep 2013 - 14:05
Zie link en volg ! :-)

http://alpenweer.blogspot.ch/

Hihi, je mag dat groene logo wel eens aanpassen ;) Is nu zwart geworden... Heb het even doorgegeven en de juiste komt spoedig naar je toe.

Maar goed, heerlijk die witte plaatjes weer in de Alpen, nu alleen hier nog ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op di 17 sep 2013 - 14:12
Hihi, je mag dat groene logo wel eens aanpassen ;) Is nu zwart geworden... Heb het even doorgegeven en de juiste komt spoedig naar je toe.

Maar goed, heerlijk die witte plaatjes weer in de Alpen, nu alleen hier nog ;)

Ik vind groen veel mooier Jan, blauw is ook prima ! Kun je dat niet ff met Twan regelen  :D
Sneeuw blijft altijd weer fascinerend en langzaam gaat het weer prikkelen.
Nederland zal nog even geduld moeten hebben. De vroegste datum met sneeuwval (na een zomerperiode) was 13 oktober 1975." !

Weerfreak 1337

Citaat van: Johann op di 17 sep 2013 - 14:47
Ik vind groen veel mooier Jan, blauw is ook prima ! Kun je dat niet ff met Twan regelen  :D
Sneeuw blijft altijd weer fascinerend en langzaam gaat het weer prikkelen.
Nederland zal nog even geduld moeten hebben. De vroegste datum met sneeuwval (na een zomerperiode) was 13 oktober 1975." !

Het grappige is van oktober dat het op die datum net zo goed 20 graden kan zijn :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op di 17 sep 2013 - 15:18
Het grappige is van oktober dat het op die datum net zo goed 20 graden kan zijn :P
*Fluiterstand aan*
Pssst, joh zeg dat nou niet te hard...dit is het WINTER topic he. Eigenlijk horen wij, of althans ik sowieso, hier niet thuis  ;D.
Je hebt overigens wel gelijk.

Powered by EzPortal