Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 252126 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis089

Citaat van: Marsel op wo 28 aug 2013 - 03:36
Halleluja!

Ach ja, zo gaat dat. Het forum ondergaat door het wisselen van de wacht simpelweg een enorme verandering. De ene groep zomerliefhebbers haakt langzaam af terwijl de wintergroep het forum tot in de donkerste hoekjes overneemt :D.


sommige zoals ik zijn beide seizoenen actief ;p
de zomermaanden vind ik echter wel spannender. deze zomer uitgezonderd  ;) ???

Jan van Ooijen

De winter 2013/2014 zal echt koud worden

Gedetailleerde weersverwachtingen voor enkele weken of maanden vooruit is niet mogelijk, dit wordt telkens door de mensen gezegd die zich bezig houden met lange termijn verwachtingen. Maar één van de meest bekende lange termijn model van de National Weather Service geeft nu al een voorzichtig beeld, zegt Dominik Jung.



Dag na dag berekent dit model de nieuwste klimatologische trends. Een Franse weerdienst gebruikt ook de lange termijn gegevens van de National Weather Service en komt ook met de conclusie: De winter van 2013/2014 zal naar verwachting echt koud worden. Dominik Jung heeft de weergegevens geanalyseerd: "Bij het zien van deze kaarten is een echt koude periode aan zet."

De berekende gemiddelde temperatuur laten zien dat december erg koud zal gaan verlopen, vooral voor het midden en zuiden van Duitsland. In het noorden zal er eerst de wat mildere lucht aanwezig zijn, maar ook daar moeten ze buigen voor de ijzige weersomstandigheden in januari 2014.

Een warm voorjaar? Nope!
De koude lucht uit Oost-Europa/Centraal-Europa kan aanzienlijk toenemen. Vooral Zuid-Duitsland zou te maken kunnen gaan krijgen met een ijzige maand. Ook in februari zal de winter naar verwachting doorzetten, vooral het zuidoosten van Duitsland zal met de Russische kou te maken gaan krijgen. Dit scenario zou doorgaan tot diep in maart. "Na de laatste vijf aanzienlijk koude winters, zou deze ontwikkeling niet echt een verrassing zijn", zegt weerman Jung.

©Topshelf Meteo
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 09 sep 2013 - 08:52
De winter 2013/2014 zal echt koud worden

Gedetailleerde weersverwachtingen voor enkele weken of maanden vooruit is niet mogelijk, dit wordt telkens door de mensen gezegd die zich bezig houden met lange termijn verwachtingen. Maar één van de meest bekende lange termijn model van de National Weather Service geeft nu al een voorzichtig beeld, zegt Dominik Jung.

Dag na dag berekent dit model de nieuwste klimatologische trends. Een Franse weerdienst gebruikt ook de lange termijn gegevens van de National Weather Service en komt ook met de conclusie: De winter van 2013/2014 zal naar verwachting echt koud worden. Dominik Jung heeft de weergegevens geanalyseerd: "Bij het zien van deze kaarten is een echt koude periode aan zet."

De berekende gemiddelde temperatuur laten zien dat december erg koud zal gaan verlopen, vooral voor het midden en zuiden van Duitsland. In het noorden zal er eerst de wat mildere lucht aanwezig zijn, maar ook daar moeten ze buigen voor de ijzige weersomstandigheden in januari 2014.

Een warm voorjaar? Nope!
De koude lucht uit Oost-Europa naar Centraal-Europa kan aanzienlijk toenemen. Vooral Zuid-Duitsland zou te maken kunnen gaan krijgen met een ijzige maand. Ook in februari zal de winter naar verwachting doorzetten, vooral het zuidoosten van Duitsland zal met de Russische kou te maken gaan krijgen. Dit scenario zou doorgaan tot diep in maart. "Na de laatste vijf aanzienlijk koude winters, zou deze ontwikkeling niet echt een verrassing zijn", zegt weerman Jung.

©Topshelf Meteo

Nou dan ben ik benieuwd. Net een interview van hem gelezen opgemaakt in mei 2013 en daarin werd oa teruggekeken naar het voorjaar. Diezelfde internationale weerdienst(en) had(den)  een bijzonder zonnige april en een zomerse mei in het vooruitzicht gesteld.
Wat daarvan terecht is gekomen weten we inmiddels !

Citat
//Hand aufs Herz- im Februar hatten Sie berichtet, dass die Langfristmodelle von internationalen Wetterdiensten tendenziell einen besonders sonnigen April und einen tollen Wonnemonat ankündigen. Was ist denn da nur schief gegangen?
//


Einde mei zou dan vlgs Jung een overgang moeten komen naar warm zomerweer :-)
Het gehele interview (Duits) met zijn "verweer" en oa de zomerprognose 2013 is te lezen op: http://bit.ly/15ske72
Tja  :D




Jan van Ooijen

Citaat van: Johann op ma 09 sep 2013 - 10:09
Nou dan ben ik benieuwd. Net een interview van hem gelezen opgemaakt in mei 2013 en daarin werd oa teruggekeken naar het voorjaar. Diezelfde internationale weerdienst(en) had(den)  een bijzonder zonnige april en een zomerse mei in het vooruitzicht gesteld.
Wat daarvan terecht is gekomen weten we inmiddels !



En zijn voorgaande winters? Maar alles wat je plaatst wordt hier gelijk de grond ingeboord helaas
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Kom ik nog even een koud voetje halen hier... ;)

Maar ik snap de kritieken niet zo. Het is toch juist de bedoeling in dit soort topics om de langetermijnverwachtingen te volgen en te kijken in hoeverre en welke bewaarheid worden? Als er nou mensen zijn die dit leuk vinden dan is dat toch prima, voor anderen zijn weer andere leuke topics! Voor elk wat wils met zo'n groot forum denk ik dan.  :-X

@Marsel, er zijn niet alleen winter- of zomerliefhebbers nee! ;) Sommige houden zelfs van alle seizoenen!  8)

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 09 sep 2013 - 10:18
En zijn voorgaande winters? Maar alles wat je plaatst wordt hier gelijk de grond ingeboord helaas

Zie het als kritische noot, het gaat mij er niet om om iets de grond in te boren !
Helaas zie ik in de div. media teveel winterprognoses voorbijkomen van allerlei weer-goeroes die nergens op gebaseerd zijn.
Dat er over een periode van tien jaar altijd wel een of twee kloppen is natuurlijk fijn maar die score zou je met een dobbelsteen wrs ook halen dan wel gelijk staat met het tellen van het aantal gevallen beukenootjes  ;D







Johann

Citaat van: Tyshane op ma 09 sep 2013 - 10:40
Kom ik nog even een koud voetje halen hier... ;)

Maar ik snap de kritieken niet zo. Het is toch juist de bedoeling in dit soort topics om de langetermijnverwachtingen te volgen en te kijken in hoeverre en welke bewaarheid worden? Als er nou mensen zijn die dit leuk vinden dan is dat toch prima, voor anderen zijn weer andere leuke topics! Voor elk wat wils met zo'n groot forum denk ik dan.  :-X

@Marsel, er zijn niet alleen winter- of zomerliefhebbers nee! ;) Sommige houden zelfs van alle seizoenen!  8)

Jazeker, en dat doe ik ook, interessant zelfs evenals de discussies die daaruit voortvloeien.
En waarom zou er geen kritische noot tegenover mogen staan ? Niet voor niets dat ik het interview van Met. D Jung de revue laat passeren. Los van dat alles mis ik telkens weer de "onderbouwing" of een "analyse".
Geroeptoeter dat we een strenge winter krijgen zonder enige onderbouwing van het "waarom" daar schiet toch niemand veel mee op ?!






Tyshane

Citaat van: Johann op ma 09 sep 2013 - 10:49
Jazeker, en dat doe ik ook, interessant zelfs evenals de discussies die daaruit voortvloeien.
En waarom zou er geen kritische noot tegenover mogen staan ? Niet voor niets dat ik het interview van Met. D Jung de revue laat passeren. Los van dat alles mis ik telkens weer de "onderbouwing" of een "analyse".
Geroeptoeter dat we een strenge winter krijgen zonder enige onderbouwing van het "waarom" daar schiet toch niemand veel mee op ?!

Ben het met je eens dat zaken het best onderbouwd kunnen worden en dat discussies die hier uit voortvloeien interessant kunnen zijn. Dan mag men zeker kritisch zijn en met elkaar de voors en tegens doornemen. Het ging mij meer om het feit dat het even leek alsof sommigen dit topic liever niet zien bestaan. Als dat topic er namelijk niet is, kan er ook niet in gediscussieerd worden.

En nu ga ik de zon weer in ! ;)

Dennis

de winter zal het ons laten zien welke prognoses er wel/niet uitkomen

grizzrh

Doenrade, Limburg

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Citaat van: grizzrh op ma 09 sep 2013 - 12:15
eerste sneeuw Noorwegen ? :P

Nee is al eerder geweest - zal kijken of nog kaartje kan vinden

Nabij het Noorse Voss viel in Vikafjellet maandagmorgen (dat was op 2 sept 2013) de eerste sneeuw (bron: Jan visser).

grizzrh

Citaat van: Dennis op ma 09 sep 2013 - 13:03
Nee is al eerder geweest - zal kijken of nog kaartje kan vinden

Nabij het Noorse Voss viel in Vikafjellet maandagmorgen (dat was op 2 sept 2013) de eerste sneeuw (bron: Jan visser).

Ow nice :D kan niet wachten totdat het hier ook weer zo ver is :D Killer winter please ahah
Doenrade, Limburg

DSDLimburg

Het begint toch weer langzaam aan te kriebelen. Ik zeg laat de winter maar komen ;D.
seizoen 2018/2019

JPP78

Citaat van: DSDLimburg op ma 09 sep 2013 - 16:15
Het begint toch weer langzaam aan te kriebelen. Ik zeg laat de winter maar komen ;D.

+1
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Joep


Marc.S

Ik hoop echt ooit weer op zo'n situatie als eind november 2010!  ::)

Jan van Ooijen

Nog niet hier, maar zal ook niet lang meer duren denk ik. Foto 1 vanuit S:olden en foto 2 vanuit Grossglockner



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marco_Goes

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 11 sep 2013 - 10:43
Nog niet hier, maar zal ook niet lang meer duren denk ik. Foto 1 vanuit S:olden en foto 2 vanuit Grossglockner

Hoelang dan Jan? :)

Powered by EzPortal