Chaseverslag 16 mei 2013 Eemshaven, Delfzijl

Topic gezien door 2249 bezoekers
Gestart door hj32, vr 17 mei 2013 - 17:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hj32

Stormchaseverslag donderdag 16 mei 2013:

Estofex had aangegeven dat er in het Noordoosten een vrij grote kans op onweer zou zijn.


Het was rond een uur of 4 dat ik besloot om er weer eens voor te gaan. Mijn vriendin ging ook mee. Voor de duidelijkheid vertel ik het verhaal even in de ik-vorm.
In Duitsland was al een leuk lijntje ontstaan.
Ik reed eerst naar de Eemshaven, omdat daar volgens mij de kans op mooie onweersluchten het grootst was. En ik had vanuit daar ook mooie uitwijkmogelijkheden.

Toen ik bij de Eemshaven aan kwam, waren er in de lucht al duidelijk tekenen te zien...


Tekenen die wezen op onstabiliteit en al vrij snel daarna zag ik dat ik op de juiste plek, op het juiste moment was gearriveerd. Het begon al dreigender te worden.


Niet lang daarna zag ik ook een flits richting Groningen.
Het was een onweersbui, die bij de zee welisweer in kracht afnam, maar die wel een prachtig schouwspel opleverde.
De wind trok ook even goed aan.
Ik werd helemaal blij toen ik de bekende laagjes in de wolken zag. Heerlijk!


En die werden alleen maar scherper zichtbaar en dat alles in minder dan 10 minuten...


Ik hoopte zo op mijn 1e shelfcloud van 2013...maar helaas, de onweersbui had niet genoeg kracht meer.
Wel zag ik aan de kant van de zee in de wolken lichte rotatie, wat ik dus ook gelijk even vastlegde.


Ik keek richting Uithuizen en zag nog 1 flits.
Toen begon het te regenen en daarna nog veel harder te regenen en te hagelen.
Toen zat ik alweer in de auto om te nowcasten.
Buiten was er van de spannende wolkenluchten niets anders meer over dan dit...


Tijd voor m'n vriendin en mij om even een plekje uit te zoeken om een hapje te eten, het liefst op een mooie onweerslokatie.
Nadat ik op de radarbeelden had gezien dat er tussen Hamm en Osnabruck veel ontladingen waren en dat het onweer in de richting van Delfzijl trok, besloot ik om daar heen te rijden.

Eenmaal in Delfzijl aangekomen eerst even naar de zeedijk gereden om de situatie bij de zee te bekijken. Ik zag weliswaar dreigende lucht, maar wist dat er tijd genoeg was om eerst even te ontspannen. Toen naar een leuk eetcafeetje gereden en daar met m'n vriendin de spare-ribs uitgeprobeerd. O wat blijven die dingen lekker.
Tussen het eten door toch af en toe even de radarbeelden bekeken en de lucht buiten.
Donkere lucht icm de Delfzijlster kermis, zorgde na het eten dan ook voor een mooi plaatje.


En toen ik een stukje verder reed, kon ik deze plaat schieten...


Ook m'n vriendin genoot met volle teugen van het wolkenschouwspel.
Ik besloot terug te rijden naar de zeedijk, om te kijken of er al flitsen zichtbaar waren in de richting van Duitsland. Toen zag dat na Osnabruck het onweer meer recht naar boven trok en naar rechts, verder Duitsland in.
Op zee was ook onweer, alleen was dat door de regenbanden en de grote afstand van het strand niet zicht-of hoorbaar.
Dat was wel jammer, maar toch leverde ook dit onweer weer prachtige luchten op...


Aan de kant van Delfzijl was nog een verwaaid aambeeld te zien...


Ik bleef een half uurtje met m'n vriendin staan genieten.
Het werd wel steeds kouder en wat er dan lekkerder dan een ijsje eten in het Eemshotel. Heerlijk...


Het ijsje smaakte heerlijk en toen m'n vriendin en ik weer buiten stonden, was het al bijna donker.
Toch nog even een paar plaatjes kunnen schieten...




Na Delfzijl ben ik nog even naar Termuntenzijl gereden, om te kijken bij de zeedijk of er nog flitsen zichtbaar waren richting Duitsland, maar agv van regen en mist, was dat niet meer te zien. Daarna met een voldaan gevoel naar huis gegaan.
Het seizoen is eindelijk begonnen.

hj32

UPDATE!

Vanavond 17 mei ook m'n 1e bliksemfoto van 2013 kunnen vastleggen in Termuntenzijl.
Terwijl anderen keken naar onweer via een webcam in Hongarije, pakte HJ een real life onweerslijn met wolkentoppen tot 11 km.  :P
Heerlijk in het gras liggen kijken naar mooie ontladingen samen met m'n vriendin.
Later in Delfzijl op de zeedijk een kneiter van een ontlading op 200m en een dreun...niet te zuinig.
Ja het seizoen is nu echt begonnen...heerlijk!

Giso84

De foto's zijn helaas niet heel spectaculair maar je hebt wel een prima verslag geschreven  :D
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

hj32

Citaat van: Giso84 op za 18 mei 2013 - 11:07
De foto's zijn helaas niet heel spectaculair maar je hebt wel een prima verslag geschreven  :D

Dank je wel.

Mijn focus ligt niet alleen op het maken van spectaculaire foto's.
Ik maak ze wel eens, maar ik ben er niet op uit.
Het (on)weer beleven, daar gaat het mij vooral om.  :)

Fotografeer je zelf ook onweer giso?

Giso84

Ik fotografeer zelf ook ja, alleen heb ik dit jaar weinig spectaculairs mogen mee maken, wel hier en daar een mooie zonsondergang of donkere wolkenpartijen.
Sinds kort heb ik een DSLR maar hier ben ik nog mee aan het stoeien, in de zin van instellingen ;)

Ik heb wel wat foto's op mijn twitter staan: Giso84
Of wat filmwerk op youtube: scopemw3
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

hj32

Top.
Ik zal het als ik tijd heb es ff checken.  :)

jorentje1997

Mooie foto's! Jammer dat er niet veel onweer waar te nemen is maar .. Er komen nog genoeg kansen :D

Powered by EzPortal