Zomerverwachting 2013

Topic gezien door 298160 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 13 mei 2013 - 12:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 12 aug 2013 - 08:49
Na dinsdag warmer
**knip**
Tja, het wordt tov het dalletje van vandaag en morgen inderdaad wat warmer. Maar de kop is enigszins misleidend. Je zou bijna denken dat de zomer (Tx>25) terugkomt.
Dat is dus absoluut niet het geval. Gewoon doorpruttelend augustusweer met Tx eerst rond of iets onder de 20 en tweede helft van de week wellicht weer een paar dagen erboven met dan in het binnenland inderdaad lokaal weer eens ergens de 25 graden.

Echter, de drukverdeling blijft in grove lijnen vrijwel ongewijzigd de komende 7-10 dagen hetgeen resulteert in een aanlandige aanvoer en dus gematigde temperaturen. Zomerse hoogstandjes hoeven we dus deze periode niet te verwachten.

Ik had persoonlijk gehoopt op nog een periode van warmte, een reeks aaneengesloten zomerse dagen met veel zon en weinig wind. Dat doet het zeewater voor de kust (@ weerfreak ;) ) thermisch gezien alleen maar goed. Als dan het stromingspatroon mee gaat werken kunnen we daar in de herfst een paar hele leuke buiensituaties van plukken.
Nu wordt met het huidige weer de stijging afgevlakt en waarschijnlijk ook gestopt. Gelukkig hebben we de laatste decade augustus en heel september nog.... ::)

@ Romingo en Tyshane.
Ik veroordeel mensen die niet tegen warmte kunnen niet, dat is ook absoluut niet de bedoeling. Wellicht dat het wat bot over kwam.
Ieder individu is anders en dat horen we met z'n allen te respecteren. Dat doe ik dan ook.
Logisch dat een ieder andere voorkeuren heeft.
Maar het geklaag is soms niet van de lucht, een tegenbericht mag dan best denk ik.
Mij hoor je als straks de Tx onder de 15 graden zakt ook niet 7 maanden lang klagen over het feit dat ik het donker en koud vind.
Ok, heel af en toe dan  ;D.

EDIT: hieronder EC00 pluim. Rustig doorpruttelend augustusweer...

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op ma 12 aug 2013 - 10:54
Tja, het wordt tov het dalletje van vandaag en morgen inderdaad wat warmer. Maar de kop is enigszins misleidend. Je zou bijna denken dat de zomer (Tx>25) terugkomt.
Dat is dus absoluut niet het geval. Gewoon doorpruttelend augustusweer met Tx eerst rond of iets onder de 20 en tweede helft van de week wellicht weer een paar dagen erboven met dan in het binnenland inderdaad lokaal weer eens ergens de 25 graden.

Echter, de drukverdeling blijft in grove lijnen vrijwel ongewijzigd de komende 7-10 dagen hetgeen resulteert in een aanlandige aanvoer en dus gematigde temperaturen. Zomerse hoogstandjes hoeven we dus deze periode niet te verwachten.

Ik had persoonlijk gehoopt op nog een periode van warmte, een reeks aaneengesloten zomerse dagen met veel zon en weinig wind. Dat doet het zeewater voor de kust (@ weerfreak ;) ) thermisch gezien alleen maar goed. Als dan het stromingspatroon mee gaat werken kunnen we daar in de herfst een paar hele leuke buiensituaties van plukken.
Nu wordt met het huidige weer de stijging afgevlakt en waarschijnlijk ook gestopt. Gelukkig hebben we de laatste decade augustus en heel september nog.... ::)


Klopt, ik had er ook op gehoopt, wat niet wegneemt dat we een behoorlijke spurt hebben gemaakt in de zeewatertemperatuur. :)
Maargoed, wie weet komt er nog een verrassing :) Hoe warmer het water, hoe beter. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

jones

Komende periode dus eerder licht wisselvallig met (zuid)westenwinden aan de rand van het Azorenhoog :) geregeld kunnen (verzwakte) storingen onze regio bereiken met hoe meer naar het zuiden van de Benelux hoe zonniger en droger vaak.

Invicta

Citaat van: Marsel op ma 12 aug 2013 - 10:54

Maar het geklaag is soms niet van de lucht, een tegenbericht mag dan best denk ik.


Je zou de winterdiscussietopics eens wat meer moeten lezen, daar valt dat beetje geklaag in dit topic bij in het niet ;) Probleem is dat niet iedereen die werkt comfortabel met een airco op kantoor zit maar ook daadwerkelijk (zware) fysieke inspanningen moeten leveren en dan is werken in die bloedhitte in de volle zon en zonder een zuchtje wind echt geen pretje, neem dat maar van mij aan. Een graadje of 22, 23 met een windje erbij is prima te doen, dan zal je niemand horen denk ik.

Marsel

Citaat van: Invicta op ma 12 aug 2013 - 16:55
Je zou de winterdiscussietopics eens wat meer moeten lezen, daar valt dat beetje geklaag in dit topic bij in het niet ;) Probleem is dat niet iedereen die werkt comfortabel met een airco op kantoor zit maar ook daadwerkelijk (zware) fysieke inspanningen moeten leveren en dan is werken in die bloedhitte in de volle zon en zonder een zuchtje wind echt geen pretje, neem dat maar van mij aan. Een graadje of 22, 23 met een windje erbij is prima te doen, dan zal je niemand horen denk ik.
Ow maar dat geloof ik meteen. Buiten fysiek zwaar werk verzetten met meer dan 25gr is gewoon pittig, de een kan daar alleen beter mee omgaan dan de ander. Dat heb ik zelf al jaren genoeg meegemaakt. Draaierig, kleddernat van het zweet, intense moeheid en hoofdpijn....ik ben bekend met de klachten van het buitenwerk in hoogzomerse omstandigheden, geloof me.

En vwb die wintertopics ;D.
Haha die staan inderdaad bol met commentaar van iets ander kaliber dan in dit jaargetijde. Naast het feit dat echt winterweer een schaars goed is in ons land is dat commentaar en het eindeloze/hopeloze kaarten staren een van de redenen waarom ik straks na de laatste onweerskansen het stokje overgeef aan de wintergoeroes.

Het forum en dus ook de actieve posters verandert immers met de seizoenen mee.

Invicta

Citaat van: Marsel op ma 12 aug 2013 - 19:07


Het forum en dus ook de actieve posters verandert immers met de seizoenen mee.

Klopt. Daarom trek ik me nu weer terug in mijn comfortabele ijskoude iglo en kom er pas weer uit als de eerste blauwe kaarten tevoorschijn komen ;)

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op ma 12 aug 2013 - 19:07

Het forum en dus ook de actieve posters verandert immers met de seizoenen mee.

Lol ja, straks is het Dag Marsel, Hoi Johann :D
Ik ben btw een allrounder haha. Maar ook mijn voorkeur gaat uit naar onweer en extreem weer. (maar natuurlijk houd ik ook van zon en zomerwarmte) :P
De winter hoeft van mij niet maandenlang koud te zijn, een aantal weken met vorst en een paar extreme sneeuwsituaties die heerlijke chaos veroorzaken maakt mijn winter goed genoeg om mijn extreme verlangen naar onweer en warmte weer te doen opleven :D Het gaat meer om de afwisseling. Het is heerlijk om na een koude periode de lentewarmte weer te voelen, om na een warme zomer even de frisse lucht van de eerste herfstvorst te ruiken. Maar wat boven alles gaat: als er maar veel heftig weer en dan vooral onweer is in een jaar. :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op ma 12 aug 2013 - 21:01
Lol ja, straks is het Dag Marsel, Hoi Johann :D
Haha daar zal het wel op neerkomen denk ik ;D.
Neemt niet weg dat zelfs ik van echt winterweer kan genieten, immers extremen blijven ongeacht het seizoen interessant. Dat is wat ons allen bindt.
Dikke pakken sneeuw, zwart schaatsijs, een zware herfststorm, hitte-/koudegolven of een zware onweersbui....het blijft boeien.
En wat je zegt is absoluut waar, afwisseling is juist het mooie aan ons klimaat.
Grootste probleem is het altijd te grote 'net niet gehalte' van het Nederlandse klimaat. Heel Europa in de diepvries? Dan is het hier 5 graden en regent het. Heel Europa aan  het bakken en braden? Dan is het hier net 20gr...

Ik vind het al lang best zolang we maar geen herhaling krijgen van de periode januari-april....wat was dat saai en te lang te koud :o

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op ma 12 aug 2013 - 21:17
Haha daar zal het wel op neerkomen denk ik ;D.
Neemt niet weg dat zelfs ik van echt winterweer kan genieten, immers extremen blijven ongeacht het seizoen interessant. Dat is wat ons allen bindt.
Dikke pakken sneeuw, zwart schaatsijs, een zware herfststorm, hitte-/koudegolven of een zware onweersbui....het blijft boeien.
En wat je zegt is absoluut waar, afwisseling is juist het mooie aan ons klimaat.
Grootste probleem is het altijd te grote 'net niet gehalte' van het Nederlandse klimaat. Heel Europa in de diepvries? Dan is het hier 5 graden en regent het. Heel Europa aan  het bakken en braden? Dan is het hier net 20gr...

Ik vind het al lang best zolang we maar geen herhaling krijgen van de periode januari-april....wat was dat saai en te lang te koud :o

Klopt wat je zegt, precies wat ik bedoel haha :P
En inderdaad, na februari mag de lente wel weer komen, in plaats van natte sneeuw begin april :S

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

dondertje127

Heeeeeeel langzaam glijden we richting herfst. Maar wel een mooie zomerherfst tot nu toe.

Weerfreak 1337

Citaat van: dondertje127 op di 13 aug 2013 - 01:32
Heeeeeeel langzaam glijden we richting herfst. Maar wel een mooie zomerherfst tot nu toe.

Vergis je niet, heb in 2011 op 1 oktober met 24 graden op het strand gelegen :D
Maar ik snap je, augustus is de eerste overgangsmaand die neigt naar zomer, september neigt meer naar herfst, terwijl oktober soms al de winterse variant kan laten zien.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

jones

Volgens langetermijn model NCEP CFS blijft de droogte althans aanhouden tot minstens de eerste decade van september en naar eind augustus / september toe zou het ook opnieuw warmer worden ;)

Joep

Heerlijke dag aan het strand en prachtige Hollandse luchten

NewWeatherfan

o gisternacht om 0100 uur een onverwacht onweer!!!! 2x dit jaar en totaal onverwacht wat een cadeautje  ;D

Tyshane

Citaat van: Weerfreak op ma 12 aug 2013 - 21:01
Lol ja, straks is het Dag Marsel, Hoi Johann :D
Ik ben btw een allrounder haha. Maar ook mijn voorkeur gaat uit naar onweer en extreem weer. (maar natuurlijk houd ik ook van zon en zomerwarmte) :P
De winter hoeft van mij niet maandenlang koud te zijn, een aantal weken met vorst en een paar extreme sneeuwsituaties die heerlijke chaos veroorzaken maakt mijn winter goed genoeg om mijn extreme verlangen naar onweer en warmte weer te doen opleven :D Het gaat meer om de afwisseling. Het is heerlijk om na een koude periode de lentewarmte weer te voelen, om na een warme zomer even de frisse lucht van de eerste herfstvorst te ruiken. Maar wat boven alles gaat: als er maar veel heftig weer en dan vooral onweer is in een jaar. :D

Lol, Dag Marsel, hoi Johann inderdaad! :) Ben het helemaal met je eens verder, ik vind het ook allemaal mooi en juist de afwisseling maakt het zo interessant. Maar zoals Marsel ook zegt, dat net-niet-weer dat is dan weer niets aan. Maar na een winter is die lente zo fijn en na een fijne warme zomer, is de herfst weer zo heerlijk, kan me er nu al op verheugen, maar ook al op de lente, lol! Zo blijft het toch mooi allemaal. Met deze hobby en ons klimaat, verveel je je nooit. ... zelden. ;)

NitroGenetics

Citaat van: Tyshane op wo 14 aug 2013 - 13:35
Lol, Dag Marsel, hoi Johann inderdaad! :) Ben het helemaal met je eens verder, ik vind het ook allemaal mooi en juist de afwisseling maakt het zo interessant. Maar zoals Marsel ook zegt, dat net-niet-weer dat is dan weer niets aan. Maar na een winter is die lente zo fijn en na een fijne warme zomer, is de herfst weer zo heerlijk, kan me er nu al op verheugen, maar ook al op de lente, lol! Zo blijft het toch mooi allemaal. Met deze hobby en ons klimaat, verveel je je nooit. ... zelden. ;)

ken me anders genoeg momenten dat het weken lang dezelfde regenachtige rotweer hebben gehad, kan dat eerlijk gezegt niet bepaald interessant noemen :D

Danny

Vrijdag staat de temperatuur goed op de kaart maar het weer?? Zeker voor de westelijke helft van het land voorziet GFS weinig zon, een stevige wind aan de kust vanuit het Zuid-Westen en in de middag al kans op enkele buien met in de avond meer regen.
De temperatuur is goed te noemen met 22 tot 27 graden maar als je het mij vraagt bevalt het weer van vandaag met dan toch echt beter.

Danny

Ook zaterdag en vooral zondag zal de wind flink aanwezig blijven in het land.

Marsel

Citaat van: Tyshane op wo 14 aug 2013 - 13:35
Lol, Dag Marsel, hoi Johann inderdaad! :) Ben het helemaal met je eens verder, ik vind het ook allemaal mooi en juist de afwisseling maakt het zo interessant. Maar zoals Marsel ook zegt, dat net-niet-weer dat is dan weer niets aan. Maar na een winter is die lente zo fijn en na een fijne warme zomer, is de herfst weer zo heerlijk, kan me er nu al op verheugen, maar ook al op de lente, lol! Zo blijft het toch mooi allemaal. Met deze hobby en ons klimaat, verveel je je nooit. ... zelden. ;)

Mannen, ik moet nu toch even ingrijpen. Die 'hoezee stemming' met dag Marsel bevalt me eigenlijk niet zo. Zijn we inmiddels zo erg zomermoe?  :P ;D

Tyshane

Citaat van: NitroGenetics op wo 14 aug 2013 - 14:59
ken me anders genoeg momenten dat het weken lang dezelfde regenachtige rotweer hebben gehad, kan dat eerlijk gezegt niet bepaald interessant noemen :D

Dat is juist dat net-niet-weer. En daarom ook juist die afwisseling, dan is het minder erg vind ik. Maar goed dat is allemaal persoonlijk hoor. ;)


Citaat van: Marsel op wo 14 aug 2013 - 16:05
Mannen, ik moet nu toch even ingrijpen. Die 'hoezee stemming' met dag Marsel bevalt me eigenlijk niet zo. Zijn we inmiddels zo erg zomermoe?  :P ;D

Haha! Ik en zomermoe?! Lol, nee, de zomer is nog maar net begonnen! ;) En ik heb de zomer altijd in mijn bol!  8) Het is meer dat idd de helft van het jaar jij de boventoon voert en de andere helft Johann; Viel me ook opeens op! ;)

Powered by EzPortal