Zomerverwachting 2013

Topic gezien door 298477 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 13 mei 2013 - 12:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dennis

Uitdiepende depressie woensdag


jones

Tweede regionale hittegolf een feit hier met max. 30,5° vandaag :)

Eric

Hier in Limburg ook, arcen wederom het warmst.

Danny

De vele regen in de verwachting voor Woensdag is in de nieuwe GFS run volledig opgeschoven naar onze oosterburen. Oostelijk Nederland zal nog wel wat meepakken maar voor het westen zou de Woensdag wel eens zo goed als droog kunnen gaan verlopen als we GFS mogen geloven.
Bevestiging van deze verschuiving vinden we ook terug in bijv. Hirlam & WRF.

Danny

GFS ziet er nu heel anders uit dan vanmorgen. Zwaartepunt over west Nederland met totalen tot 50mm in 24uur aan toe! Tevens in de middag zware windstoten aan de Noordwest en West -kust tot 75 km/p.u.
Het kan er morgen dus beste heftig aan toe gaan als alles op zijn plek valt zoals GFS het nu voorziet.

Brongebied is heden avond / nacht het zuiden van Frankrijk. We zullen moeten nowcasten vannacht en morgenochtend in hoevere er zich een systeem zal ontwikkelen aldaar.

Arend

Citaat van: Danny op di 06 aug 2013 - 16:15
GFS ziet er nu heel anders uit dan vanmorgen. Zwaartepunt over west Nederland met totalen tot 50mm in 24uur aan toe! Tevens in de middag zware windstoten aan de Noordwest en West -kust tot 75 km/p.u.
Het kan er morgen dus beste heftig aan toe gaan als alles op zijn plek valt zoals GFS het nu voorziet.

Brongebied is heden avond / nacht het zuiden van Frankrijk. We zullen moeten nowcasten vannacht en morgenochtend in hoevere er zich een systeem zal ontwikkelen aldaar.

Vliegt alle kanten op in de modellen, inderdaad gewoon nowcasten. De modelbeoordeling van vanochtend spreekt boekdelen:

MODELBEOORDELING:
De koers van het Franse laag is onzeker. In de 6-uur run van Hirlam D11 is de route weer oostelijker geworden. Dit betekent dat de meeste neerslag buiten de landsgrenzen valt en de warmste (boven)lucht ons niet meer bereikt. Ook ten opzichte van Harmonie en EC komt Hirlam met de meest oostelijke variant op de proppen, het verschil is zelfs vrij fors (150-200 mijl t.o.v. Harmonie morgen om 15 UTC). Hierdoor is de opbouw van de troposfeer in Hirlam een stuk stabieler in de neerslaggebieden. Het overeenkomende patroon is dat de meeste neerslag in het oosten wordt verwacht en het minste in het westen. Ook de kans op een eventuele (verscholen) onweersbui is voornamelijk in het oosten aanwezig. Dit is overigens ook conform het EC EPS van 00 UTC.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Koen-IJM

Als ik het goed begrijp komt er wel veel regen maar is nog niet bekend waar dit gaat vallen?

Danny

Citaat van: Koen-IJM op di 06 aug 2013 - 19:21
Als ik het goed begrijp komt er wel veel regen maar is nog niet bekend waar dit gaat vallen?

Ja zo kan je het ongeveer omschrijven. De kans dat het overgrote deel van Nederland morgen regen krijgt is erg groot. De vraag is alleen waar komt het zwaartepunt te liggen? Er kan zeer veel water gaan vallen alleen waar? Tevens grote kans op veel wind in ieder geval aan de kust. Mogelijkheden lopen op tot 7 a 8 Bft met windstoten tot 75 km. / p.u.

jornonweer

Citaat van: Danny op di 06 aug 2013 - 19:25
Ja zo kan je het ongeveer omschrijven. De kans dat het overgrote deel van Nederland morgen regen krijgt is erg groot. De vraag is alleen waar komt het zwaartepunt te liggen? Er kan zeer veel water gaan vallen alleen waar? Tevens grote kans op veel wind in ieder geval aan de kust. Mogelijkheden lopen op tot 7 a 8 Bft met windstoten tot 75 km. / p.u.

zuidoosten mogelijk ook onweer?

: Van 07/08 05u tot 07/08 17u :  Volgende nacht bereikt een actieve storing ons land vanaf het zuidoosten. Morgen woensdag zal vooral in de oostelijke provincies het weer zeer onstabiel zijn, met kans op onweer dat kan gepaard gaan met veel neerslag, rukwinden en lokaal ook hagel. bron kmi
Danger is real, fear is a choice.

stratocumulus

Mooi om te zien, de ontwikkeling van het laag in Zuid Frankrijk. Het is lekker aan het ontploffen, daar, wat activeert het, zeg! Dat belooft wat  8)

Aardig wat verscholen onweersbuien, misschien nog een plankwolk te zien, straks?

Danny

Citaat van: jornonweer op di 06 aug 2013 - 19:46


zuidoosten mogelijk ook onweer?

: Van 07/08 05u tot 07/08 17u :  Volgende nacht bereikt een actieve storing ons land vanaf het zuidoosten. Morgen woensdag zal vooral in de oostelijke provincies het weer zeer onstabiel zijn, met kans op onweer dat kan gepaard gaan met veel neerslag, rukwinden en lokaal ook hagel. bron kmi

Kans op onweer is aanwezig vandaag. Vooral het zuidoosten maakt hierop kans in de 2de helft van de middag & avond. 

Danny

A level 1 was issued for an area surrounding the level 2 areas including east Spain, south and east France, the Benelux countries, much of the Alps and much of north and west Poland for a lower risk of large hail, severe wind gusts, excessive precipitation and tornadoes.

Mirandavdg

Tjonge, dit is gewoon afkicken! Geen zon en lage temperatuur... brrrr. Gelukkig geven ze voorlopig nog wel mooie dagen af. Ik hoop stiekem op nog een hittegolf. Weet iemand of dat er nog in zit?

Jasneker

We kunnen een week vooruit kijken redelijk betrouwbaar.
Daarna is het met de natte vinger gissen ;)
Maar Augustus is net begonnen en September kan ook heel mooi zomerweer geven dus met nog 7 weken voor de boeg is de kans er wel.
Gewoon genieten van het weer wat we NU hebben ;)

enrico1972

Citaat van: Mirandavdg op wo 07 aug 2013 - 09:33
Tjonge, dit is gewoon afkicken! Geen zon en lage temperatuur... brrrr. Gelukkig geven ze voorlopig nog wel mooie dagen af.
Ik hoop stiekem op nog een hittegolf. Weet iemand of dat er nog in zit?

Zou dit weer herfst bijna winters willen noemen. Wat verlang ik terug naar de hitte van de afgelopen weken die van mij het hele jaar mag duren.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

In dit land dient u https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/ te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.
Met dank aan lid Nickname.

dondertje127

Jep, het is zo goed als gedaan met de zomer (zeker voor liefhebbers van hitte zoals ik). Hopen dat september opnieuw wat mooi's brengt. Meestal gaat dat heel goed.
Maar in dit geval zie ik nog wat zonnige dagen met 22 graden die verwacht worden (toch net rond of boven normaal) als een extra aanvulling op een mooie zomer (met uitzondering van vandaag en enkele dagen tussendoor). In dat geval vind ik 22 graden dan weer minder erg, als een héle zomer 22 graden.

Koen-IJM

Best grappig, meeste neerslag verwacht in het oosten en valt nu in het westen..

Jan van Ooijen

Citaat van: Koen-IJM op wo 07 aug 2013 - 16:29
Best grappig, meeste neerslag verwacht in het oosten en valt nu in het westen..

Was van de week ook met het onweer, KNMI zei oosten en viel in het westen. Zouden ze belangen in hebben??
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Mirandavdg

Citaat van: Koen-IJM op wo 07 aug 2013 - 16:29
Best grappig, meeste neerslag verwacht in het oosten en valt nu in het westen..

Joh, mijn kids staan al de hele tijd voor het raam om te kijken of het al droog is.
Citaat van: enrico1972 op wo 07 aug 2013 - 15:38
Zou dit weer herfst bijna winters willen noemen. Wat verlang ik terug naar de hitte van de afgelopen weken die van mij het hele jaar mag duren.

Mee eens! Al kan ik de winter ook erg waarderen. Wij zijn gek op sneeuw en schaatsen, maar die kou die erbij hoort he... brrr

Weatherman

Hier regent het vanaf 10.30 al tot nu nog steeds, vanmiddag plensde het gewoon.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal