Zomerverwachting 2013

Topic gezien door 298198 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 13 mei 2013 - 12:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

alaind86

Gaat echt te ver. Wie neemt nu ie kaarten serieus? Trouwens zo daalt de geloofwaardigheid van dit topic helaas.

ron12

Volgens de duitsers op wdr 3,zaterdag 27 zondag 29 maandag 31 dinsdag 30 woensdag 29,daarna 26 graden met kans(je) op onweer, en na aankomende vrijdag is het heel onzeker welke kant het op gaat,en dit geloof ik wel,die engelse kaarten zijn waardeloos!!!!!!!!!!!
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Koen-IJM


jones


dondertje127

Citaat van: Romigo op vr 19 jul 2013 - 15:33
Ik zie in de verwachting dat het na volgende week voorbij is met de zomer? Tenminste als ik GFS mag geloven. Ik weet dat het LT verwachting is.

Nou, ik vermoed dit keer dat het wel zal meevallen. Het is nog zo ver weg.
Die temperaturen vanaf 38 graden neem ik met een korreltje zout, maar wat ben ik toch blij dat we eindelijk, ik zeg eindelijk! weer een geweldige zomer beleven :D
Hopen dat dit in augustus doorzet, en als het even kan ook in september.

Eén ding is in ieder geval zeker: Deze julimaand 2013 kan niet meer stuk, tot aan het einde.

Jan van Ooijen

Tot en met volgende week zondag volop zomer met veel dagen van 30 graden of hoger. Op zondag toenemende (zware) onweersbuien



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: alaind86 op vr 19 jul 2013 - 23:12
Gaat echt te ver. Wie neemt nu ie kaarten serieus? Trouwens zo daalt de geloofwaardigheid van dit topic helaas.

Ligt eraan... Afgelopen donderdag was dat model als enigste die 30 graden heeft berekend voor de regio Arcen. Het Europees weermodel kwam niet verder dan 26 graden en GFS niet verder dan 27 graden, dus vraag me af hoe ongeloofwaardig we dit kunnen noemen. De tijd zal het leren....

Daarnaast worden er altijd kaarten geplaatst in een discussietopic, zo ook in de winter! Maar helaas hoor je dan er niemand over als het een keer -30 wordt aangegeven, zo ook met storm als er windstoten berekend worden van 150 km/u..... We zullen wel zien welk model er gelijk heeft, zo is dat altijd gegaan en zal ook niet anders worden.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op za 20 jul 2013 - 10:21
Ligt eraan... Afgelopen donderdag was dat model als enigste die 30 graden heeft berekend voor de regio Arcen. Het Europees weermodel kwam niet verder dan 26 graden en GFS niet verder dan 27 graden, dus vraag me af hoe ongeloofwaardig we dit kunnen noemen. De tijd zal het leren....

De temperaturen die je noemt van EC en GFS zijn waarschijnlijk DMO. Jij weet ook dat de berekende maxima van deze modellen vaak aan de lage kant zijn (vooral GFS). Zeker met de huidige droogte mag je een aantal graden bij de DMO optellen. NAVGEM lijkt de 850 hPa temperaturen nogal te overdrijven.

Citaat van: Jan van Ooijen op za 20 jul 2013 - 10:21
Daarnaast worden er altijd kaarten geplaatst in een discussietopic, zo ook in de winter! Maar helaas hoor je dan er niemand over als het een keer -30 wordt aangegeven, zo ook met storm als er windstoten berekend worden van 150 km/u..... We zullen wel zien welk model er gelijk heeft, zo is dat altijd gegaan en zal ook niet anders worden.

Niks mis met een uitstapje af en toe naar een ander model, maar wat NAVGEM laat zien lijkt me een beetje teveel van het goede/slechte (doorstrepen wat de voorkeur heeft).

Citaat van: Jan van Ooijen op za 20 jul 2013 - 09:37
Tot en met volgende week zondag volop zomer met veel dagen van 30 graden of hoger. Op zondag toenemende (zware) onweersbuien

Wat denk je van aanstaande woensdag Jan? Lijkt ook al kans op onweer, zowel GFS als EC laten dit zien.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Citaat van: Arend op za 20 jul 2013 - 10:46
De temperaturen die je noemt van EC en GFS zijn waarschijnlijk DMO. Jij weet ook dat de berekende maxima van deze modellen vaak aan de lage kant zijn (vooral GFS). Zeker met de huidige droogte mag je een aantal graden bij de DMO optellen. NAVGEM lijkt de 850 hPa temperaturen nogal te overdrijven.

De temperaturen die NAVGEM weergeeft is ook DMO, maar zoals ik al eerder zei... In de winter gebruik ik die kaarten ook icm GEM omdat die de temperaturen de afgelopen jaren goed hadden weergegeven in hun berekeningen. Helaas hoor je dan niemand. Dit wil niet zeggen dat ze nu dus ook daadwerkelijk gelijk krijgen, maar zoals eerder in dit topic is weergegeven en ook op facebook is het volgende: "Het zou wat zijn ALS die temperatuur uitkomt". Er is dus totaal nooit gezegd dat het dus ook daadwerkelijk zo warm wordt! Het is de mens die het wil zien en die er een eigen draai aan gaat geven om vervolgens te gaan wijzen naar andere. Als je dan in discussie gaat lopen ze weg. We hebben dit altijd gedaan en zullen dit ook altijd blijven doen. Onlangs werden er ook kaarten geplaatst van GFS waarbij het boven de 50 graden zou worden, dit door storing bij GFS. Dat vind ik nu juist onzin om die hier in dit topic te plaatsen! Maar goed, genoeg hierover...



CiteerWat denk je van aanstaande woensdag Jan? Lijkt ook al kans op onweer, zowel GFS als EC laten dit zien.

Ik moet het wat betreft woensdag eerst nog maar eens zien, ben nog niet geheel overtuigd en als het er morgenavond er nog opstaat dan komt er een topic. Dynamisch gezien is het erg slecht.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jones

Kaarten zijn wat verandert tov vorige dagen dus :P tot dinsdag tropisch, woensdag onweer, vanaf donderdag kort herstel tot opnieuw tropische temperaturen tot zondag en dan opnieuw onweer

Hopelijk wordt de laatste hittedag nu weer niet uitgesteld. Eerst was het donderdag, nu al dinsdag

Jan van Ooijen

Hierbij de temperaturen van verschillende weermodellen. Links onderaan staat het model weergegeven.






Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op za 20 jul 2013 - 10:55
De temperaturen die NAVGEM weergeeft is ook DMO, maar zoals ik al eerder zei...
De hoge 850 hPa temperaturen die NAVGEM berekent zijn mogelijk een verklaring voor de extreme maxima?

Citaat van: Jan van Ooijen op za 20 jul 2013 - 10:55
In de winter gebruik ik die kaarten ook icm GEM omdat die de temperaturen de afgelopen jaren goed hadden weergegeven in hun berekeningen. Helaas hoor je dan niemand.
GEM is zeker een mooi model, zeker voor de winter. Plaats van dit model ook wel eens een kaartje op het forum.

Citaat van: Jan van Ooijen op za 20 jul 2013 - 10:55
Dit wil niet zeggen dat ze nu dus ook daadwerkelijk gelijk krijgen, maar zoals eerder in dit topic is weergegeven en ook op facebook is het volgende: "Het zou wat zijn ALS die temperatuur uitkomt". Er is dus totaal nooit gezegd dat het dus ook daadwerkelijk zo warm wordt! Het is de mens die het wil zien en die er een eigen draai aan gaat geven om vervolgens te gaan wijzen naar andere. Als je dan in discussie gaat lopen ze weg. We hebben dit altijd gedaan en zullen dit ook altijd blijven doen.
Ok, kreeg een beetje het gevoel (en anderen volgens met mij) dat NAVGEM teveel de rol als HET model zou gaan vervullen hier op het forum.

Citaat van: Jan van Ooijen op za 20 jul 2013 - 10:55
Onlangs werden er ook kaarten geplaatst van GFS waarbij het boven de 50 graden zou worden, dit door storing bij GFS. Dat vind ik nu juist onzin om die hier in dit topic te plaatsen! Maar goed, genoeg hierover...
Kan het soms ook niet laten om een of andere geflipte pluim van meteociel te plaatsen. Ach ja, bij gebrek aan spektakel moet je soms wat (noem het maar "weerhumor").  ;)

Citaat van: Jan van Ooijen op za 20 jul 2013 - 10:55
Ik moet het wat betreft woensdag eerst nog maar eens zien, ben nog niet geheel overtuigd en als het er morgenavond er nog opstaat dan komt er een topic. Dynamisch gezien is het erg slecht.
In ieder geval borrelt er weer eens wat in de modellen. Persoonlijk vind ik het een prima zomer tot zover, maar een beetje spektakel af en toe zou toch wel de kers op de taart zijn.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Citaat van: Arend op za 20 jul 2013 - 11:24
De hoge 850 hPa temperaturen die NAVGEM berekent zijn mogelijk een verklaring voor de extreme maxima?


Op zich zijn die temperaturen niet erg extreem, kan me 18/19 juni nog wel voor me halen met het Europees weermodel en het Amerikaans weermodel. De totale graden weet ik nu even niet uit mijn hoofd, maar weet wel dat weer.nl er een stukje over heeft geschreven over de extreme kanten daarvan. NAVGEM komt met 19/20 graden en dat zou een verklaring zijn als we er 15-17 graden erbij optellen.

 
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jones

Hoewel ik ervoor vrees, hoop ik nog steeds dat we hier de 25°C zullen aantikken vandaag. Zou leuk zijn voor de (zeer waarschijnlijke) regionale hittegolf hier. Mocht dit het geval zijn, zou deze beginnen op 14 juli, anders morgen pas. Het is hier nu half tot zwaar bewolkt bij 22,5°C.

Johann

Citaat van: alaind86 op vr 19 jul 2013 - 23:12
Gaat echt te ver. Wie neemt nu ie kaarten serieus? Trouwens zo daalt de geloofwaardigheid van dit topic helaas.

Tja, dat vraag ik me ook af wanneer ik dit soort NAVGEM extremen voorbij zie komen (41° lol)   :-\
NAVGEM is overigens de opvolger van het alom bekende NOGAPS model en zou beter moeten presteren (T319L50 resolution 40-km mesh)
De komende tijd zal het model resolutie upgrades ondergaan, laten we hopen dat het model dan wat meer in de pas gaat lopen met de "grotere" broers.

Johann

Citaat van: jones op za 20 jul 2013 - 15:36
Hoewel ik ervoor vrees, hoop ik nog steeds dat we hier de 25°C zullen aantikken vandaag. Zou leuk zijn voor de (zeer waarschijnlijke) regionale hittegolf hier. Mocht dit het geval zijn, zou deze beginnen op 14 juli, anders morgen pas. Het is hier nu half tot zwaar bewolkt bij 22,5°C.

Die zal dus morgen gaan beginnen. Uitgaande van bv EC-MOS (zie diagram prikpunt Maastricht) dan gaat dit op veel plaatsen lukken. Niet zo zeer de 30+ maar wel de 25+ gaan hier de komende week voor zorgen !

jornonweer

hmm, gfs tovert nu voor maandag toch ook degelijk 35 graden op de kaarten! ;)
Danger is real, fear is a choice.

Ramon Oost

Citaat van: jornonweer op za 20 jul 2013 - 18:18
hmm, gfs tovert nu voor maandag toch ook degelijk 35 graden op de kaarten! ;)

GFS laat inderdaad voor België nu 35 graden zien aanstaande maandag. Nederland 28-33 graden. Morgen in de zuidelijke helft van het land ook al kans op 30+. Door een zuidoostelijke stroming geldelijk aanvoer van steeds warmere lucht.

GFS12 Zondag


GFS12 maandag

jones

Vooral voor woensdag een groot verschil tussen GFS (tot 33°) en EC (24°) daarna aanhoudend warm maar wisselvalliger

dondertje127

Ach wat maakt het uit, dat het zaterdag eventjes onder de 25 graden is geweest? We mogen deze maand niet klagen, t.o.v. de laatste 2 zomers al zeker niet. Wees blij dat het gewoon eindelijk echt zomer is momenteel, hittegolf of niet. Voor hetzelfde geldt hadden we weer een rotzomer gehad ;)

Powered by EzPortal