Zomerverwachting 2013

Topic gezien door 298256 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 13 mei 2013 - 12:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Danny

GFS verwacht veel lagere maxima op zondag & maandag.

Eveline

denk dat ze in Limburg blijer zijn met 29 graden dan met 38 graden... :S

wat een heerlijke week hebben we weer voor de boeg, en dan afgelopen dagen, zalig!!!

Kleine man hier heeft vakantie, dat wordt ma-di-wo sowieso lekker in het zwembad in de tuin vertoeven :)

Weatherman

Het KNMI spreekt over 60% kans op wisselvalliger weertype aan het eind van de periode.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

Citaat van: Danny op vr 19 jul 2013 - 07:54
GFS verwacht veel lagere maxima op zondag & maandag.

Klopt, hou de modellen in de gaten. GFS kwam gisteren voor de regio Arcen ook met 27 graden en EC maar 26 graden terwijl het daar 30 graden is geweest. NAVGEM had wel 30 graden staan voor gisteren regio Arcen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Even een animatiegifje van het weermodel NAVGEM. Lokale hittegolf erg goed mogelijk!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Op naar hittegolf!

Na zeven jaar lijkt een hittegolf in ons land zeer nabij. Vanaf zondag gaan de temperaturen in Nederland oplopen naar waarden tussen 25 en 32 graden. Die maxima lijken de gehele week een feit. Bovendien is het uitgesproken zonnig en droog en waait er een aflandige oostenwind. De kans op smog neemt toe. Ook wordt toename van de kwallen op de Noordzeestranden verwacht. Bos- en heidebranden zijn zeer wel denkbaar.

De extreme warmte bereikt ons land al zondag. Hogedruk schuift door naar Scandinavië waardoor de wind bij ons in de oosthoek belandt. Van zondag tot in het volgende weekeinde zal dat het geval zijn. De maxima schieten omhoog en in het binnenland zal op meerdere dagen een maximum van 30 graden of meer worden gehaald. Voor een hittegolf moet het in De Bilt op vijf opeenvolgende dagen 25 graden zijn waarvan drie dagen met 30 graden. Gelet op de vooruitzichten lijkt dat steeds meer te zullen gebeuren. Dat het regionaal tot een hittegolf komt, ligt eveneens in de lijn der verwachtingen. Vooral het zuidoosten komt er heet vanaf in de nieuwste berekeningen. Ook vorig jaar werd al een regionale hittegolf genoteerd maar de laatste officiële landelijke dateert alweer van 2006.

Vandaag is het droog en vrij zonnig. In het noordelijk kustgebied komen af en toe wolken voor. De maxima lopen uiteen van 21 graden in het noorden tot 28 graden elders. De wind is zwak uit noordelijke richtingen. Komende nacht en morgen komt er vanuit het noorden wat meer bewolking maar die is van tijdelijke aard. De wind trekt wat aan onder invloed van de doortrek van hogedruk naar Scandinavië. Zaterdagmiddag wint de zon weer vaker terrein. Het wordt morgen 20-26 graden.

Vanaf zondag is het zonovergoten en warm met maxima tussen 25 en 29 graden. Later loopt de temperatuur lokaal op tot 32 graden, In de landen om ons heen wordt het nog heter. In Frankrijk wordt het 30-35 graden, in Spanje 35-40 graden. Ook in Italië en de Alpenlanden wordt het bakken.

Telegraaf
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Danny

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 19 jul 2013 - 08:38
Klopt, hou de modellen in de gaten. GFS kwam gisteren voor de regio Arcen ook met 27 graden en EC maar 26 graden terwijl het daar 30 graden is geweest. NAVGEM had wel 30 graden staan voor gisteren regio Arcen

Ik weet dat GFS in de winter ook altijd vrij 'voorzichtig' is met de temperaturen. Vaak vallen de minima ook lager uit dan de verwachting weergeeft. Zou heel goed mogelijk zijn dat dit symptoon in de zomer een te lage maxima weergeeft.

jones

Wat ik al dacht: volgens GFS is de laatste hittedag een dag vroeger dan gisteren gedacht werd (nu woensdag en gisteren donderdag) met onweersdreiging

Nizinny

Extreme hitte lijkt eruit. Positie van het hoog erg belangrijk.
Net als in de winter met een laag kan een kleine verschuiving de boel verpesten of juist maken.

Weatherman

Citaat van: Nizinny op vr 19 jul 2013 - 14:20
Extreme hitte lijkt eruit. Positie van het hoog erg belangrijk.
Net als in de winter met een laag kan een kleine verschuiving de boel verpesten of juist maken.
Gelukkig maar, extreme hitte zit ik en meer niet op te wachten.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Romigo

Citaat van: Weatherman op vr 19 jul 2013 - 15:03
Gelukkig maar, extreme hitte zit ik en meer niet op te wachten.

Mag de verwarming een stukje lager, want ik krijg het behoorlijk warm van de verwachting voor volgende week.  :P  :-\

Romigo

Ik zie in de verwachting dat het na volgende week voorbij is met de zomer? Tenminste als ik GFS mag geloven. Ik weet dat het LT verwachting is.

Sven

Citaat van: Romigo op vr 19 jul 2013 - 15:33
Ik zie in de verwachting dat het na volgende week voorbij is met de zomer? Tenminste als ik GFS mag geloven. Ik weet dat het LT verwachting is.

Dat heb je goed gezien, al dagen zit dat gebied boven de UK me te zieken. Wordt weer terug naar dat gedoe wat we al maanden hiervoor hadden. Maar goed! Temp lekker richting 40 graden en mijn zomer is compleet. Niks te warm!!!
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

zorba

Model NAVGEM (model die er de afgelopen dagen goed opzat qua temperatuur) komt met een kneiter van een kaart. Aanstaande maandag 41 graden in het uiterste oosten van het land. Kortom 17 op de wadden, 41 in het uiterste oosten. Ook Limburg bloedheet met 39 graden.

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Diem

Dat ziet er inderdaad behoorlijk warmpjes uit ja :o
Haha, ik zie het al voor me op tv: ''Morgen krijgen we wederom een mooie zomerdag. Het wordt 17 graden op de Wadden tot 41 in het oosten van het land.''

jones

Volgens GFS tot woensdag heet, dan de nacht naar donderdag onweersbuien en vanaf donderdag wat minder heet maar zeker niet koud of slecht! Wel wat meer wisselvalligheid door de terugkeer vd zuidwesters

Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherman op vr 19 jul 2013 - 08:26
Het KNMI spreekt over 60% kans op wisselvalliger weertype aan het eind van de periode.

Wat niet hoeft te betekenen dat het daadwerkelijk echt koeler word :)
Aangezien de zee behoorlijk is opgewarmd, en dan vooral het water langs de kust, zou dat nog wel eens wat buien tot ontwikkeling kunnen brengen. We hebben nu het warme stabiele zomerweer gehad, nu mag augustus ons onweer (en uiteraard ook warmte) geven :D
Lets hope, want het is schaars dit jaar, dat onweer... :-X

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Koen-IJM

Citaat van: zorba op vr 19 jul 2013 - 18:09
Model NAVGEM (model die er de afgelopen dagen goed opzat qua temperatuur) komt met een kneiter van een kaart. Aanstaande maandag 41 graden in het uiterste oosten van het land. Kortom 17 op de wadden, 41 in het uiterste oosten. Ook Limburg bloedheet met 39 graden.


17 graden op de Wadden, 41 in het uiterste oosten. Nou weet ik dat er veel mogelijk is in Nederland maar zulke grote tegenstellingen bij zulke extremen kunnen -normalitair- niet voorkomen in Nederland. Ik neem ook genoegen met het gemiddelde  ;D

Arend

Citaat van: zorba op vr 19 jul 2013 - 18:09
Model NAVGEM (model die er de afgelopen dagen goed opzat qua temperatuur) komt met een kneiter van een kaart. Aanstaande maandag 41 graden in het uiterste oosten van het land. Kortom 17 op de wadden, 41 in het uiterste oosten. Ook Limburg bloedheet met 39 graden.

Ook gij Zorba? Kom op heren, genoeg gekkigheid. Tijd dat er weer eens kaartjes van serieuze modellen worden geplaatst.

Citaat van: Koen-IJM op vr 19 jul 2013 - 20:25
17 graden op de Wadden, 41 in het uiterste oosten. Nou weet ik dat er veel mogelijk is in Nederland maar zulke grote tegenstellingen bij zulke extremen kunnen -normalitair- niet voorkomen in Nederland.
Juist.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal