Zomerverwachting 2013

Topic gezien door 298188 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 13 mei 2013 - 12:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Zomerweer nabij

Het mooie zomerweer keert op korte termijn terug. Vandaag zijn er eerst wat wolken en kan er een spatje motregen vallen. Later volgen opklaringen. Het kwik ligt tussen 18 en 22 graden. Er is weinig wind. Morgen begint de dag nog met bewolking maar vanuit het westen gaat de zon op steeds meer plaatsen schijnen.

Vooral aan zee kan dat al vroeg het geval zijn. De temperaturen lopen verder op en het wordt morgen 20 tot lokaal 24 à 25 graden in het binnenland. Hogedruk breidt zich verder over onze streken uit. Zondag zijn er nog wat wolken die worden afgewisseld door zonnige momenten. Niet helemaal uitgesloten is dat er nog lokaal een buitje valt bij 22 graden. Daarna overheersen zon en warmte. We profiteren opnieuw van fraaie zomerse julidagen waarbij het kwik oploopt naar waarden tussen 23 en 28 graden. Het blijft droog.

Telegraaf
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

martijn

Citaat van: zorba op di 09 jul 2013 - 09:38
Neem aan dat je deelstaat Baden-Wurttemberg bedoeld?

De 2 weekse:

Zou je de nieuwe nog een keer willen sturen?

Marsel

Aangenaam zomerweer ma t/m wo: veel zon en temperaturen tussen 20-25 graden. Landinwaarts wellicht iets boven 25 graden.
Daarna licht het hoog wederom haar hielen en komt de noordelijke stroming aan de oostflank er weer langzaam in. Uiteraard gepaard gaande met wederom een daling van de temperatuur.
En zo is het weer de komende 12 dagen eigenlijk heel gemakkelijk te verwachten: ligt het hoog dichtbij dan is het wat warmer en is de aanlandige stroming wat zwakker, ligt het hoog wat verder westelijk is het frisser en staat er een stevige NW te blazen....

Tja, we hebben spannendere tijden gekend ::). Wat een weerjaar is dit zeg, ongelooflijk.

Tyshane

Lekker weetje vandaag, klein beetje motregen ertussen maar ook een flets zonnetje. Heerlijk weer om even te fietsen of te wandelen. Voor komende dagen ziet het er best wel prima uit al schetst de Telegraaf het letterlijk en figuurlijk iets te zonnig denk ik.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op vr 12 jul 2013 - 11:13
Aangenaam zomerweer ma t/m wo: veel zon en temperaturen tussen 20-25 graden. Landinwaarts wellicht iets boven 25 graden.
Daarna licht het hoog wederom haar hielen en komt de noordelijke stroming aan de oostflank er weer langzaam in. Uiteraard gepaard gaande met wederom een daling van de temperatuur.
En zo is het weer de komende 12 dagen eigenlijk heel gemakkelijk te verwachten: ligt het hoog dichtbij dan is het wat warmer en is de aanlandige stroming wat zwakker, ligt het hoog wat verder westelijk is het frisser en staat er een stevige NW te blazen....

Tja, we hebben spannendere tijden gekend ::). Wat een weerjaar is dit zeg, ongelooflijk.

Wel een bijzonder weerjaar ;) Vind ik dan persoonlijk.
Eerder overheersende noordcirculaties ipv westcirculaties (zoals normaal het geval is). :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Weerfreak op vr 12 jul 2013 - 12:15
Wel een bijzonder weerjaar ;) Vind ik dan persoonlijk.
Eerder overheersende noordcirculaties ipv westcirculaties (zoals normaal het geval is). :P

Het is absoluut bijzonder, al helemaal als je het binnen het in de laatste 10 jaar opgebouwde referentiekader plaatst. Na jaren van warmte nu eens de andere kant van de medaille.
Het probleem is voor mij persoonlijk nog niet eens de relatieve kou, maar vooral het uitblijven van 'weer' knaagt zo af en toe een beetje. Dynamiek is dit jaar ver te zoeken door de vrijwel onafgebroken anticyclonale invloeden.
Ach, het is simpelweg een kwestie van tijd voordat de boel weer tot leven komt. De vraag is even op welke termijn dit gaat gebeuren.

alfons

Citaat van: Marsel op vr 12 jul 2013 - 13:26
Het is absoluut bijzonder, al helemaal als je het binnen het in de laatste 10 jaar opgebouwde referentiekader plaatst. Na jaren van warmte nu eens de andere kant van de medaille.
Het probleem is voor mij persoonlijk nog niet eens de relatieve kou, maar vooral het uitblijven van 'weer' knaagt zo af en toe een beetje. Dynamiek is dit jaar ver te zoeken door de vrijwel onafgebroken anticyclonale invloeden.
Ach, het is simpelweg een kwestie van tijd voordat de boel weer tot leven komt. De vraag is even op welke termijn dit gaat gebeuren.

Marcel

Heb je een idee waarom dit gebeurt?

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op vr 12 jul 2013 - 13:26
Het is absoluut bijzonder, al helemaal als je het binnen het in de laatste 10 jaar opgebouwde referentiekader plaatst. Na jaren van warmte nu eens de andere kant van de medaille.
Het probleem is voor mij persoonlijk nog niet eens de relatieve kou, maar vooral het uitblijven van 'weer' knaagt zo af en toe een beetje. Dynamiek is dit jaar ver te zoeken door de vrijwel onafgebroken anticyclonale invloeden.
Ach, het is simpelweg een kwestie van tijd voordat de boel weer tot leven komt. De vraag is even op welke termijn dit gaat gebeuren.

Inderdaad Marsel, het is zoals je zegt niet echt "het weer". Telkens weer blokkerende hogedrukgebieden met steeds terugkerende meridionale stromingen. Het probleem is denk ik voor onze regio dat we al een hele tijd aan de verkeerde kant van die systemen zitten. Als voorbeeld de afgelopen maanden zoals ik net al zei: overheersende wind uit noordelijke richtingen. Had het andersom geweest, zuidelijke richtingen, hadden we veel meer dynamischer weer gehad denk ik.
En zoals je zegt, wanneer de atmosfeer weer eens tot leven gaat komen, ik zou het ook echt niet weten, er is voorlopig geen uitzicht op.

Edit: nog even wat: zolang dit patroon zich door blijft zetten, zal een echte onweerssituatie nog zeer lang gaan duren.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: alfons op vr 12 jul 2013 - 14:23
Marcel

Heb je een idee waarom dit gebeurt?

Ik moet je eerlijkheidshalve bekennen dat ik daar niet met zekerheid iets over durf te zeggen.
Er zijn talloze hypothesen op te stellen, maar mogelijk gaat het gewoon om een 'gril' in ons wisselvallige klimaat. Koele zomers en koele jaren, het is in het verleden wel vaker gebeurd.
En dan te bedenken dat men een klein stukje naar het westen (Britse Eilanden) al een geruime periode met (te) warm weer te pakken heeft. Het kan verkeren.

4seasons

De Engelse weerdienst heeft een hitte-alarm met level 2 voor het komend weekend afgegeven, en dit is de 1e hitte-alarm voor deze zomer.

Als die lucht nou ook deze kant opkomt  ;)


First 'Heat-Health' alert of the summer
http://metofficenews.wordpress.com/2013/07/12/first-heat-health-alert-of-the-summer-2/


Onderstaand document is opgesteld door de Britse overheid wat te doen bij een hittegolf:
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/201039/Heatwave-Main_Plan-2013.pdf

Kennen wij dat in Nederland ook?

jones

Opnieuw toprun van GFS :)

Weerfreak 1337

Citaat van: jones op vr 12 jul 2013 - 19:20
Opnieuw toprun van GFS :)

Klopt, GFS laat zelfs de zomer doorgaan op donderdag en vrijdag, welke eerst weer twee dipdagen zouden worden.
Zelfs meer oostelijke winden, en last but not least.... Ja daar komtie: GFS berekend onstabiliteit(uniek :/) voor zondag, maandag en dinsdag (na volgend weekend).
Maargoed, das koffiedik kijken, nog anderhalve week weg.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op vr 12 jul 2013 - 19:38
*onbekend plaatje*
Wat is dat voor kaartje Weerfreak, en wat kan ik er op zien?
Werkelijk geen idee. In een ver verleden, in een tijd waarin het af en toe nog eens tot onweerbuien kwam, heb ik ze ooit eens gezien.

Maar inderdaad mooie run, hopelijk goed ondersteund. Ik zou er zo voor tekenen. Nu moet EC alleen nog even mee.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op vr 12 jul 2013 - 20:01
Wat is dat voor kaartje Weerfreak, en wat kan ik er op zien?
Werkelijk geen idee. In een ver verleden, in een tijd waarin het af en toe nog eens tot onweerbuien kwam, heb ik ze ooit eens gezien.

Maar inderdaad mooie run, hopelijk goed ondersteund. Ik zou er zo voor tekenen. Nu moet EC alleen nog even mee.

Hahah, ja volledig mee eens Marsel :P
Ff dat ensemble omhoog trekken.

Edit: Op het end van de run (extreme LT) word die puist op de oceaan opgeruimt (!) :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

enrico1972

Citaat van: Weerfreak op vr 12 jul 2013 - 19:38
Klopt, GFS laat zelfs de zomer doorgaan op donderdag en vrijdag, welke eerst weer twee dipdagen zouden worden.
Zelfs meer oostelijke winden, en last but not least.... Ja daar komtie: GFS berekend onstabiliteit(uniek :/) voor zondag, maandag en dinsdag (na volgend weekend).
Maargoed, das koffiedik kijken, nog anderhalve week weg.

Begrijp niks van al die technische kaarten maar dat vind ik ook niet erg.  ;)
Wat voor mij en collega's het belangrijkste is tot zeg laatste weekend van September is dat hoofdzakelijk de weekenden goed zijn zodat er veel verkeer naar Scheveningen komt.
En als alle kids vakantie hebben ( vanaf eind volgende week ook Zuid-Holland ) dan hoop ik op zoveel mogelijk doordeweekse dagen met flinke temperaturen.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

In dit land dient u https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/ te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.
Met dank aan lid Nickname.

jones

Wat ern kaarten toch alweer :) beide hoofdmodellen gaan voor zonnig en droog weer, GFS is wel wat warmer dan EC

enrico1972

Het was vandaag door de wind best koud op de boulevard van Scheveningen. Vandaag aanzienlijk minder verkeer zeker vergeleken met vorig weekend.
Ben zelfs om 14:00 uur al begonnen met collega's naar huis te sturen en uiteindelijk met 6 man tot 17:30 uur gebleven.

Mocht iemand kunnen vertellen wat ik morgen kan verwachten dan lees ik het graag. Voorlopig ga ik later starten met minder mensen.  :'(
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

In dit land dient u https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/ te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.
Met dank aan lid Nickname.

Energizer85

Morgen start grijs, pas in de loop van de middag zon. Ik zou me pijlen vanaf maandag richten....

enrico1972

Dank je wel Energizer85. (mis het icoontje smiley met duim omhoog )
Ik start morgen pas om 12:00 uur na overleg met mijn achterwacht met 7 van de oorspronkelijk geplande 20 man/vrouw.  :'(
Doordeweeks staan we er nog niet omdat de scholen komende vrijdag pas met vakantie gaan in onze regio.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

In dit land dient u https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/ te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.
Met dank aan lid Nickname.

Powered by EzPortal