Zomerverwachting 2013

Topic gezien door 298296 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 13 mei 2013 - 12:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: Schitzo op wo 26 jun 2013 - 11:08
Goedemorgen.

Ik sta zaterdag op een festival van 11:00 tot 23:00 (Omgeving Amsterdam), en nu word ik echt niet vrolijk van het weerbericht. Twijfel zelfs om te gaan. Gisteren was het nog geen regen op zaterdag en nu valt al het regen wat voorspeld is op dond/vrij op zaterdag :)
Zien jullie hier in nog veranderingen of blijft het zo dramatisch voor Zaterdag.

Alvast bedankt
In de ochtenduren verwacht ik wel wat neerslag, maar zal niet veel van betekenis hebben
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

vlerk

Citaat van: Schitzo op wo 26 jun 2013 - 11:08
Goedemorgen.

Ik sta zaterdag op een festival van 11:00 tot 23:00 (Omgeving Amsterdam), en nu word ik echt niet vrolijk van het weerbericht. Twijfel zelfs om te gaan. Gisteren was het nog geen regen op zaterdag en nu valt al het regen wat voorspeld is op dond/vrij op zaterdag :)
Zien jullie hier in nog veranderingen of blijft het zo dramatisch voor Zaterdag.

Alvast bedankt

Hier idem dito, wij staan vanaf vrijdag al op de camping, gaan doe ik sowieso maar wordt echt niet vrolijk van zaterdag.
Iemand een idee hoe het vrijdag en zaterdag in omgeving Haarlem (Halfweg) wordt??

Jan van Ooijen

Het Amerikaans weermodel laat toch wel een mooie start van de vakantie zien









Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Van mij mag die warmte wel, maar die luchtdrukverdeling staat me niet aan. Aangezien de windkaarten in deze run de wind weer vol uit het noorden tot noordoosten laat waaien, geen goed nieuws voor de kustprovincies.
Wanneer komen die zuidenwinden eens?! :P Lang geleden...

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

adebos

Das goed om te horen Johann. Daar wij zaterdag ook een openluchtfestival in het dorp hebben. Als pluvius maar niet langs komt, kunnen we zelf voor de vochtigheid zorgen ;)
Goede opmaat voor beter weer.

jones

Dit is toch ook een mooie kaart van EC met veel potentie... :) mocht dat hoog iets meer zijn best doen kan dat een mooie zomerse periode opleveren!

MamaAs

Ik zit vooral naar Hongarije te turen, aangezien wij daar vanaf de 7 e juli voor 15 dagen zitten.
Zier er goed uit!   ;D ;D

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 26 jun 2013 - 13:23
Het Amerikaans weermodel laat toch wel een mooie start van de vakantie zien

5 kaartjes, 5 dagen op rij. Zit er misschien een (lokaal) hittegolfje aan te komen? In 2010 was het hier voor het laatst (2 stuks). Gemiddelde ligt hier op eens in de drie jaar.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marcel1976

Citaat van: jones
Dit is toch ook een mooie kaart van EC met veel potentie... :) mocht dat hoog iets meer zijn best doen kan dat een mooie zomerse periode opleveren!
Dat gaat ie ook opleveren!!     ;)

Ries

Morgen echt 12 a 13 graden joh  :o brrrr

Romigo

Nog even door de zure appel heen bijten en dan wordt het ECHT zomer.....als ik de laatste kaarten (door Jan geplaatst) en pluimen mag geloven. Al heb ik ook niet zoveel problemen met het huidige weer, maar daar zal ik wel de enige in zijn.  :-[

Jan van Ooijen

Begin juli eindelijk de zomer in?

We hebben al even aan zomerse al dan niet tropische temperaturen mogen proeven, dit duurde echter maar twee dagen. Momenteel laten de Amerikaanse rekenbreinen (het weermodel GFS) begin juli oplopende temperaturen zien. Als we nu van de hoofdrun uitgaan dan krijgen we rond 4 juli te maken met een stijging van de temperatuur, In het zuidelijk deel van het land zullen de zomerse waardes behaald worden van 25 graden of hoger. Dit houdt aan volgens de recente berekeningen tot en met donderdag 11 juli. Hieronder ziet u een weerkaart voor 4 juli omstreeks 17.00 uur.



Maar.... je voelt het al aankomen. Het weermodel dat veelvuldig gebruikt wordt in Nederland is het Europees weermodel, ook wel beter bekend als zijnde ECMWF. Deze laat echter een temperatuursprong zien rond 2 juli. In het zuidelijk deel van het land zou het net tot een zomerse dag kunnen komen met temperaturen rond de 24 á 25 graden. Daarna neemt de wisselvalligheid toe en krijgen we juist met koelere temperaturen te maken.

Het Amerikaans weermodel heeft op de lange termijn zich al vaker bewezen een goed model te zijn. Het Europees weermodel is veelal wat aan de voorzichtige kant wat betreft de temperaturen, zo ook vorige week. Het Amerikaans weermodel toonde de hitte al een geruime tijd van tevoren aan, het Europees weermodel wilde er niets van weten tot enkele dagen daarvoor.

Kortom, als we van het Amerikaans weermodel uitgaan hebben we een wat langere periode van warm, zomers en mogelijk tropische temperaturen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op do 27 jun 2013 - 09:19
Begin juli eindelijk de zomer in?
We hebben al even aan zomerse al dan niet tropische temperaturen mogen proeven, dit duurde echter maar twee dagen. Momenteel laten de Amerikaanse rekenbreinen (het weermodel GFS) begin juli oplopende temperaturen zien. Als we nu van de hoofdrun uitgaan dan krijgen we rond 4 juli te maken met een stijging van de temperatuur, In het zuidelijk deel van het land zullen de zomerse waardes behaald worden van 25 graden of hoger. Dit houdt aan volgens de recente berekeningen tot en met donderdag 11 juli. Hieronder ziet u een weerkaart voor 4 juli omstreeks 17.00 uur.

Maar.... je voelt het al aankomen. Het weermodel dat veelvuldig gebruikt wordt in Nederland is het Europees weermodel, ook wel beter bekend als zijnde ECMWF. Deze laat echter een temperatuursprong zien rond 2 juli. In het zuidelijk deel van het land zou het net tot een zomerse dag kunnen komen met temperaturen rond de 24 á 25 graden. Daarna neemt de wisselvalligheid toe en krijgen we juist met koelere temperaturen te maken.

Het Amerikaans weermodel heeft op de lange termijn zich al vaker bewezen een goed model te zijn. Het Europees weermodel is veelal wat aan de voorzichtige kant wat betreft de temperaturen, zo ook vorige week. Het Amerikaans weermodel toonde de hitte al een geruime tijd van tevoren aan, het Europees weermodel wilde er niets van weten tot enkele dagen daarvoor.

Kortom, als we van het Amerikaans weermodel uitgaan hebben we een wat langere periode van warm, zomers en mogelijk tropische temperaturen.

Op de duitse weersites wordt nog wel eens het woord "Euphoriebremse" gebruikt  en wellicht ook iets voor "ons" !
Kijkende naar de grootschalige drukverdeling (ik heb het al eens eerder gezegd) verandert er eigenlijk niet veel.
Irgendwie lukt het het Azorenhoog steeds weer een voor Europa ongustige positie in te nemen waardoor het bekende "afsnoeren" richting west en centraal Europa ook de komende tijd gewoon door gaat.




ron12

Grote kans dat ook deze maand ook te (koel) of te koud gaat worden http://www.weergegevens.nl/averages.aspx?jaar=2013&maand=6&dag1&jaar2=2013&maand2=6&dag2=31&station=260 gezien de temperaturen die verwacht worden  :( de hele jaar tot nu toe is 1.6 graden te koud,brrr in De Bilt dan
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Citaat van: ron12 op do 27 jun 2013 - 11:16
Grote kans dat ook deze maand ook te (koel) of te koud gaat worden http://www.weergegevens.nl/averages.aspx?jaar=2013&maand=6&dag1&jaar2=2013&maand2=6&dag2=31&station=260 gezien de temperaturen die verwacht worden  :( de hele jaar tot nu toe is 1.6 graden te koud,brrr in De Bilt dan

Momenteel juni 0.2 graden te koud. Vind het wel meevallen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Zal wel niet bij 0.2 graden blijven denk ik  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ramon Oost

Citaat van: ron12 op do 27 jun 2013 - 12:03
Zal wel niet bij 0.2 graden blijven denk ik  ;)

Dat denk ik ook wel, dit zijn de maxima van vandaag tot 12:30....


vossejongk

Sodemieter toch eens op met dat azorenhoog :(

Energizer85

EMCF laat de moed zakken, wat zegt GFS?

Danny

GFS ziet wel wat verbeteringen in het weer na morgen (zaterdag). Zondag al een prima dag voor de BBQ (snel tevreden tegenwoordig) met 20 tot 23/24 graden, regelmatig zon en droog. Begin nieuwe week wat wisselvallig maar temperaturen zijn beter als afgelopen week en komen gemiddeld rond de 20 graden uit.

Voor stabieler en later ook nog wat warmer weer moeten we bij GFS ook al weer verder de tijd in. Deze verbetering is namelijk opgeschoven in de richting van 4/5 Juli (Donderdag / Vrijdag).

Powered by EzPortal