Zomerverwachting 2013

Topic gezien door 298185 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 13 mei 2013 - 12:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

adebos

Na een lekker weekkie is het vandaag wel ontzettend dramatisch weer zeg... Regent aan een stuk door.
Gelukkig is het kenmerk van nederlands weer dat het ook zo om kan slaan... ;)

jones

Ja nu weer een hele periode minder interessant weer :) dat wordt weer als een gek uitkijken naar zomerse situaties op de LT van weermodellen... en dat terwijl Oost-Europa weer met de zomer gaat lopen zoals wel vaker de voorbije jaren (Moskou hele week dicht of over 30 graden) :o

dondertje127

Ik hoop dat die voorzichtige 25 graden 15 dagen vooruit, straks ineens een uitbundige lange hittegolf wordt uiteindelijk.

Btw, jammer dat er geen klaagtopic bestaat, nou durf ik niet meer te zeuren over het vieze herfstweer (zipped).

TaL

Kijk naar de Ardennen  >:(  :-\
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

jones

Qua max temps vind ik GFS best meevallen, graadje of 23 kan erg aangenaam zijn :)

ron12

Weer het zelfde liedje komende week 3 a 4 graden onder normaal,zo juist op de belg  :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ramon Oost

Het gaat voorlopig wel lastig worden om landelijk de 20 graden aan te tikken....


Fluffje

Na het afgelopen half jaar ben ik allang blij als de temperatuur tussen de 18 en de 23 zit, zolang het dan niet te hard waait!
Kan me een lange stabiel zomertemperatuur niet eens meer heugen. Dus die pluim vind ik "zo erg" niet meer.  ;D
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

Sven

Citaat van: ron12 op za 22 jun 2013 - 13:37
Weer het zelfde liedje komende week 3 a 4 graden onder normaal,zo juist op de belg  :(

Dat zij Johann al een week geleden. Dat na de afstraffing van onweer het weer terug naar de ellende was.

Maar goed, voorzie voor dit jaar helemaal niks meer positiefs :) We kunnen beter kijken naar 2014, dit jaar schrijf ik af :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

T-inus

Citaat van: Sven op za 22 jun 2013 - 17:55
Maar goed, voorzie voor dit jaar helemaal niks meer positiefs :) We kunnen beter kijken naar 2014, dit jaar schrijf ik af :)
Nu al?
Some men see things as they are and say : "why?" - I dream things that never were and say : "why not

Sven

Citaat van: T-inus op za 22 jun 2013 - 18:42
Nu al?

Ja, als ik terug kijk is alleen afgelopen dinsdag een positief iets geweest dit jaar, lekker warm zonnetje :) over het onweer maar niet te spreken dat was bagger. En nu we weer terug bij af zijn wat waarschijnlijk weer weken gaat duren, en we dan richting Augustus gaan heb ik het wel gehad ;) kortom een warme winter, waardoor de zee niet veel af zal koelen, en daarna rond maart weer flink gaat opwarmen door wel gunstig weer, dan heb ik goede hoop voor 2014 :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Koen-IJM

Citaat van: Sven op za 22 jun 2013 - 19:46
Ja, als ik terug kijk is alleen afgelopen dinsdag een positief iets geweest dit jaar, lekker warm zonnetje :) over het onweer maar niet te spreken dat was bagger. En nu we weer terug bij af zijn wat waarschijnlijk weer weken gaat duren, en we dan richting Augustus gaan heb ik het wel gehad ;) kortom een warme winter, waardoor de zee niet veel af zal koelen, en daarna rond maart weer flink gaat opwarmen door wel gunstig weer, dan heb ik goede hoop voor 2014 :)

Om de zomer nu al af te schrijven is wel erg.... Kijk naar de winter die hadden, wekenlang NO-O wind. Hebben we dat over een paar weken dan kun je geniueten van prachtig weer. Als het in de winter kan, waarom dan niet in de zomer ;-)

Sven

Citaat van: Koen-IJM op za 22 jun 2013 - 19:53
Om de zomer nu al af te schrijven is wel erg.... Kijk naar de winter die hadden, wekenlang NO-O wind. Hebben we dat over een paar weken dan kun je geniueten van prachtig weer. Als het in de winter kan, waarom dan niet in de zomer ;-)

Veel plezier met wachten dan in dit geval ;) het kan, maar we wachten al maanden op die verandering en die komt er gewoon niet.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Jelte

Citaat van: Koen-IJM op za 22 jun 2013 - 19:53
Om de zomer nu al af te schrijven is wel erg.... Kijk naar de winter die hadden, wekenlang NO-O wind. Hebben we dat over een paar weken dan kun je geniueten van prachtig weer. Als het in de winter kan, waarom dan niet in de zomer ;-)

Ik snap het ook niet helemaal hoor. De setup is prima, met een constante WC had je het wel kunnen vergeten ja, maar met een constant meridionaal patroon kan het zomaar wekenlang zomer zijn. GFS LT ziet er prima uit. Goed, het kan nog alle kanten op, maar op basis van de weerpatronen is er volgens mij geen enkele objectieve reden om de zomer nu al op te geven. We zitten nu even in de schaapscheerderskou, maar dat zouden de meeste mensen hier toch inmiddels wel moeten herkennen. Geen reden om nu al pessimistisch te gaan doen.

Hoewel ik natuurlijk wel snap dat sommige tere hartjes zich na de teleurstellingen van afgelopen jaren wat indekken tegen tegenvallers...  ;)

Sven

Citaat van: Jelte op za 22 jun 2013 - 20:33
Ik snap het ook niet helemaal hoor. De setup is prima, met een constante WC had je het wel kunnen vergeten ja, maar met een constant meridionaal patroon kan het zomaar wekenlang zomer zijn. GFS LT ziet er prima uit. Goed, het kan nog alle kanten op, maar op basis van de weerpatronen is er volgens mij geen enkele objectieve reden om de zomer nu al op te geven. We zitten nu even in de schaapscheerderskou, maar dat zouden de meeste mensen hier toch inmiddels wel moeten herkennen. Geen reden om nu al pessimistisch te gaan doen.

Hoewel ik natuurlijk wel snap dat sommige tere hartjes zich na de teleurstellingen van afgelopen jaren wat indekken tegen tegenvallers...  ;)

Haha begrijp me niet verkeerd :P ik ben niet pessimistisch, ik vertoefde even in de gemoedstoestand van wat iedereen nu weer loopt te blerren op de social media :) het geen jij zegt houd ik namelijk al een lange tijd in me achterhoofd. Staat ook nog meerdere malen ergens vermeld op het forum :) die zomer komt er wel :)

Zie eerste pagina van dit topic :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Tyshane

Ik hou ook nog alle opties open, we zijn nog maar net begonnen, nu al afschrijven is niet een beetje, maar enorm voorbarig. Daarentegen ga ik altijd van het positieve uit. We hebben nog maanden te gaan en het meest logisch is om te verwachten dat het nog mooi weer gaat worden. Of dat bewaarheid wordt zien we achteraf wel. ;) Afgelopen weken zie ik als een mooi voorgerecht. Summer has just begin!  8)

vossejongk

achja de lente heb ik iig afgeschreven, en de helft vd zomer ook :P Voorzie tot minstens de 2e helft van juli geen dagelijkse temps boven de 25C en vooral ook zonnig...

jones

Dit is de nieuwe verwachting van CFS. Duidelijk te droge juli, met temperaturen rond normaal misschien ietjes te koud. Laten we niet vergeten dat deze gebaseerd zijn op de gemiddelden tussen 1981 en 2010 en dat is voor België (Ukkel) 18.4°C en voor Nederland (De Bilt) 17.3°C. Dat zijn toch aardige waarden voor maandgemiddelden dus ik concludeer daaruit dat we zeker geen dramamaand krijgen (alleszins qua temp, onweer zal wrs iets anders zijn..) :)

Een situatie die ik me bij zulke voorspelling indenk is de dominantie van het Azorenhoog, maar dat deze zich niet wil uitbreiden waardoor we bijgevolg aan de verkeerde kant ervan blijven zitten (zoiets als het kaartje daaronder). Wat uiteraard niet wil zeggen dat dat steeds het geval zal zijn.

Sven

En hieronder de verwachting van "the weather channel"

Cool end to June then signs of warmth for early July

After the dry and settled spell of weather in early June with plenty of sunshine over eastern Britain, the weather pattern has changed to become a lot more unsettled in the middle of June as the jet stream loops back southwards over western Europe. A brief plume of heat will spread NE with some heavy downpours for central Europe in the third week before cooler weather over western Europe spreads back in from the west. Late June should start to see higher pressure building from the mid Atlantic to western Europe with a westerly flow for the UK. Cool temperatures at first with showers in the north and west, but gradually becoming drier as pressure builds. Temperatures lifting over eastern and southern Britain to nearer normal by the end of June. The real heat pushed east to the far NE and SE of Europe, but some high temperatures too over southern Iberia.



During early to mid July the jet stream is expected to become weaker and well to the north, mainly bringing unsettled weather over Iceland and the very far NW of Norway. A ridge of high pressure looks most likely from the mid Atlantic to NW Europe and the UK, and pressure will also build across Scandinavia. This should bring drier than normal weather to the UK with near normal temperatures, but winds off the North Sea may keep eastern coasts a little cooler at first. We are becoming a little more optimistic that temperatures in the UK will become warmer and a little above average by mid July, plus there is a drier than normal signal too under the ridge of high pressure. Cooler than normal at first for southern Europe with showers and thunderstorms, but gradually becoming warmer, especially over western Iberia. Temperatures above normal in the east over Scandinavia, and drier than normal here too. In the SE of Europe Greece and Turkey will be slight warmer than normal by mid month, although western Greece to Italy may start July a little below normal.

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Al enige uren is het hier in Rotterdamse een komen en gaan van buien. Regelmatig komt het met enorme hoeveelheden naar beneden, zo heftig zelfs dat ik wakker werd van het geruis.
Het voelt, ruikt en ziet er uit als een onrustige herfstochtend met koude bovenluchten en buien vanaf de Noordzee. Zomergevoel is tot een dieptepunt weggezakt. Je zou me nu bijna wijs kunnen maken dat het oktober is.

Powered by EzPortal