Zomerverwachting 2013

Topic gezien door 298179 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 13 mei 2013 - 12:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: Bubba op di 11 jun 2013 - 16:18
Ik moet nu toch even reageren,(ik lees altijd alleen maar,ik heb te weinig verstand van de materie om me in de discussie te mengen :P)
Maar ik kijk ook altijd even op de site van het KNMI en dan vooral naar de verwachtingen,en daar word al een week gesteld dat het voor volgende week wisselvallig word met temperaturen onder normaal,als ik het hier allemaal een beetje samenvat word het welliswaar wisselvallig maar van temperaturen onder de 20 graden zijn niet aan de orde.
Trouwens,het mooie weer van de afgelopen twee weken hadden ze ook niet echt voorzien. Samengevat het heeft dus geen waarde om naar de lange termijnverwachting van KNMI te kijken,dat is alleen maar slecht voor je/mijn gemoedsrust :o

Lees maar eens de dit deel Guidance van het KNMI

knip
Vanaf maandag wordt de situatie erg onzeker. Er is een scenario waarin er zich in de omgeving van de Britse Eilanden een hoogtelaag afsnoert of een scherpe hoogtetrog vormt. Bij dit scenario wordt er aan de oostflank van dit systeem met een zuidelijke stroming warme lucht vanuit Zuid-Europa via Frankrijk naar onze omgeving wordt opgestuwd. In andere scenario's komt deze afsnoering niet tot stand, hierbij trekken volgende week dan nieuwe stromingen ten noorden van ons land langs naar het oosten. Weer een andere optie is dat de afsnoering veel westelijker plaats vindt en er een rug van het Atlantische hoog tot over de Britse Eilanden verschijnt. Van opstuw van warmte vanuit Zuid-Europa is voor onze omgeving dan (nog) geen sprake
knip

Zoals ik ook al eerder schreef hangt alles samen met de afsnoering (cut-off hoogtelaag) en de positie welke deze gaat innemen. Valt het allemaal goed (Spanish Plume) uitleg zie -> https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/spanisch-plume), dan krijgen we  te maken met tropische temperaturen. Vooralsnog wordt dit scenario dus door een minderheid van de 50 oplossingen (ensembles) incl. de operationele uitdraai berekend.

jornonweer

en jawel hoor! ook in de 14 dagen verwachting van het kmi is te zien dat het volgende week warmer gaat worden met kans op meer dan 30 graden woensdag en donderdag  8)
Danger is real, fear is a choice.

Johann

Citaat van: jornonweer op di 11 jun 2013 - 16:37
en jawel hoor! ook in de 14 dagen verwachting van het kmi is te zien dat het volgende week warmer gaat worden met kans op meer dan 30 graden woensdag en donderdag  8)

...misschien lezen ze mee  ;D

jornonweer

Citaat van: Johann op di 11 jun 2013 - 16:40
...misschien lezen ze mee  ;D

deden ze vorige week stiekem ook al  :P
Danger is real, fear is a choice.

jones

Citaat van: Jan van Ooijen op di 11 jun 2013 - 10:33
Temperatuur op 850 hPa

Zo zie je ze niet al te vaak hier :) even extrapoleren geeft 20 + (9,8 x 1,5) = ± 34,7°C aan de oppervlakte :o

Marsel

Citaat van: Johann op di 11 jun 2013 - 16:40
...misschien lezen ze mee  ;D
Lijkt me stug, maar als t al gebeurt eet ik mn *** op. :P

Marsel

Citaat van: Marsel op di 11 jun 2013 - 19:39
Lijkt me stug, maar als t al gebeurt eet ik mn *** op. :P
Nee, even zonder gekheid.  ;D

Dat er iets staat te gebeuren is duidelijk te zien aan de consistentie in beide rekenbreinen, johann heeft t ook al benoemd. Exacte positie in tijd en ruimte geven in een gebied ter grootte van noordwest Europa is ondoenlijk op dit moment. Het geheel zal wel enigszins blijven verspringen.
Nu maar hopen dat de setup in grove lijnen gehandhaafd blijft de komende dagen.

TaL

Ik heb er wel vertrouwen in, het zijn examens dus waarom zou het niet uitkomen, ik moet toch leren  >:(
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Koen-IJM

Ziet er leuk uit, alleen nog erg LT. Maar aan de andere kant: eens zal het toch echt warm moeten worden deze zomer.

De pluim heeft er iig zin in haha

jornonweer

Begin volgende week ziet het ernaar uit dat het gevoelig warmer wordt met temperaturen die klimmen richting 25 graden en meer.

bron : kmi   

johann kijk! haha ze lezen echt mee hoor  :D
Danger is real, fear is a choice.

Edwin

Ik zie in het weekend wel wat het begin volgende week gaat worden ;) het gemiddelde ligt nog steeds op een 20-22 graden....een keer goed onweer met regen mag wel, 30 graden hoeft niet per se.
Never Stop Exploring

Johann

Citaat van: jornonweer op di 11 jun 2013 - 22:43
Begin volgende week ziet het ernaar uit dat het gevoelig warmer wordt met temperaturen die klimmen richting 25 graden en meer.
bron : kmi   
johann kijk! haha ze lezen echt mee hoor  :D

De kansen op markant warmer weer zijn vanavond idd verder toegenomen. Hoogtepunt van de "hitte" zal rond dinsdag woensdag komen te liggen. Ik ga uit van 28 tot 30 graden en lokaal nog hoger. Mocht het allemaal goed vallen (bottle-neck cut-off hoogtetrog icm thermisch laag -vore) dan gaat het richting de 32 a 34 graden. En wie weet, misschien wordt lokaal de 35 graden geknakt.  8)   

Edwin

Als het zo warm gaat worden dan wil ik daar ook onweer bij :D
Never Stop Exploring

stratocumulus

Citaat van: Edwin op di 11 jun 2013 - 23:34
Als het zo warm gaat worden dan wil ik daar ook onweer bij :D

Kan ik ook een bestelling plaatsen hier?  :P

Meteorologisch is dit heel interessant om te volgen en dat geldt zeker als alle puzzelstukjes op hun plaats vallen zoals Johann al schetste.  :D



jones

Voor de mensen die al slapen gaan waren voor de uitdraai van de 18z run 8)

Marcel1976

18u run lijkt me té mooi om waar te zijn. "Spanish Plume"  achtige omstandigheden.   Een enorme opstuw van warmte vanuit 't zuiden. Maar eens afwachten wat hiervan terecht gaat komen gezien de lange termijn.
Maar smullen mag!!!  ;)

Koen-IJM

Me guesta.. Als dat uitkomt neem ik nu al vrij voor volgende week woensdag. Lijkt zowiezo erg spannend te worden na maandag!

Marsel

00Z opers van GFS en EC eerste helft van volgende week wederom bloedheet met aan de voorzijde van een negatief gekantelde hoogtetorg T850 >15 graden.
Ben benieuwd naar de 00Z EPS data van EC.
Het zal toch niet? ;)

Ramon Oost

Citaat van: Marsel op wo 12 jun 2013 - 09:16
00Z opers van GFS en EC eerste helft van volgende week wederom bloedheet met aan de voorzijde van een negatief gekantelde hoogtetorg T850 >15 graden.
Ben benieuwd naar de 00Z EPS data van EC.
Het zal toch niet? ;)

Inderdaad, EC bereked dinsdag en woensdag een T850 van 15-20 graden! Met daarbij aan het aardoppervlak de bijbehorende 30+. Kijken of er straks al meer leden mee gaan in de Oper.


Powered by EzPortal