Zomerverwachting 2013

Topic gezien door 298341 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 13 mei 2013 - 12:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Ramon Oost

Maximum temperaturen van vandaag. Het warmst werd het in Arcen met 24,6 graden. Hupsel 24,4 en Ell 24,3 graden.


Marcel1976

Citaat van: Energizer85 op wo 05 jun 2013 - 19:31
En zaterdag. Bbqweer???
Jazeker!!   De fik erin!  ;)
Hou maar gerust rekening met 20-25 graden,  hoogste waarden in 't zuiden en oosten,  direkt aan de kust iets koeler uiteraard.

Arend

Citaat van: Ramon Oost op wo 05 jun 2013 - 19:46
Maximum temperaturen van vandaag. Het warmst werd het in Arcen met 24,6 graden. Hupsel 24,4 en Ell 24,3 graden.

Heerlijk vandaag! Dankzij tuin-/stadseffect hier de 25 graden aangetikt. Komt er niet een apart zomerdiscussie-topic? Dat het een prachtige zomer wordt weten we onderhand wel.  ::)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Ramon Oost

Citaat van: Arend op wo 05 jun 2013 - 20:25
Heerlijk vandaag! Dankzij tuin-/stadseffect hier de 25 graden aangetikt. Komt er niet een apart zomerdiscussie-topic? Dat het een prachtige zomer wordt weten we onderhand wel.  ::)

Daar is dit topic voor bedoeld ;)

ron12

Zullen we maar een Bbq kans topic maken en de onweertopic kans maar opheffen want dat laatste krijgen we toch niet  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Danny

De komende week ziet GFS geen neerslag (op de uiterste zuidelijke puntjes van NL na). Om ons heen gaat wel weer genoeg vallen de komende 7 / 8 dagen.

Tyshane

Man man man, wat genieten de laaste dagen, eindelijk is het dan zover. Lekker zomers weer, wat een genot. Jammer als er geen onweer komt, misschien zou dat betekenen dat dan het weer mooi blijft, dus dan zou het niet zo erg zijn. Of onweer of mooi weer, als dat de keuze is, dan hoor je mij niet. Als het maar geen 12 graden wordt met regen, grrr en dat lijkt gelukkig helemaal weg! :)

Citaat van: Ramon Oost op wo 05 jun 2013 - 23:06
Daar is dit topic voor bedoeld ;)

Ik denk dat Arend doelt op de naam van het topic. Althans... ;) voor de continuiteit is het wellicht wat beter om het een discussietopic te noemen, misschien wat duidelijker? Anyway, hoe het ook heet, we kletsen lekker over de zomer! :)

André

Nu is het zomer aan het worden , hier al 20,6° .
Demeulemeester André

Romigo

Citaat van: Tyshane op do 06 jun 2013 - 08:21
Man man man, wat genieten de laaste dagen, eindelijk is het dan zover. Lekker zomers weer, wat een genot. Jammer als er geen onweer komt, misschien zou dat betekenen dat dan het weer mooi blijft, dus dan zou het niet zo erg zijn. Of onweer of mooi weer, als dat de keuze is, dan hoor je mij niet. Als het maar geen 12 graden wordt met regen, grrr en dat lijkt gelukkig helemaal weg! :)

Ik denk dat Arend doelt op de naam van het topic. Althans... ;) voor de continuiteit is het wellicht wat beter om het een discussietopic te noemen, misschien wat duidelijker? Anyway, hoe het ook heet, we kletsen lekker over de zomer! :)

Hier in Nederland gaat onweer  gepaard met een weersverandering en meestal is dat geen mooi weer.  ??? Dus ik zit niet te wachten op onweer, al is het wel een mooi natuurverschijnsel.

jornonweer

wat een weer op mijn verjaardag! tot 27 graden zeggen ze :)
Danger is real, fear is a choice.

Tyshane

Citaat van: Romigo op do 06 jun 2013 - 12:01
Hier in Nederland gaat onweer  gepaard met een weersverandering en meestal is dat geen mooi weer.  ??? Dus ik zit niet te wachten op onweer, al is het wel een mooi natuurverschijnsel.

Precies, of juist andersom, weersverandering gaat gepaard met onweer. ;) Maar dat punt maakte ik juist. Ik ben erg blij met dat zomerachtige weer dat het van mij even zo mag blijven. Maar zoals de meeste dat graag wel zien, is dat het meest fantastisch als een dagje prachtig zomerweer wordt afgesloten met een stevig avond- cq nachtonweer. :)

Lightning_Glenn


Marcel1976

GFS 12u  tovert wederom voor volgende week een vrij zomerse week uit de hoed. Na een dipje op zondag/maandag weer snel temperaturen van 25 graden of zelfs meer.
Ik vond dat GFS dit weer wat we nu hebben al vroegtijdig en goed in de smiezen had. Wederom nog maar afwachten, want ECMWF doet ( opnieuw ) nog niet mee.

jones

Citaat van: Marcel1976 op do 06 jun 2013 - 19:32
GFS 12u  tovert wederom voor volgende week een vrij zomerse week uit de hoed. Na een dipje op zondag/maandag weer snel temperaturen van 25 graden of zelfs meer.
Ik vond dat GFS dit weer wat we nu hebben al vroegtijdig en goed in de smiezen had. Wederom nog maar afwachten, want ECMWF doet ( opnieuw ) nog niet mee.
Jup ziet er goed uit :)

TaL

Sorry als ik de 'pret' onderdruk voor volgende week, ik zou gewoon (landinwaarts) genieten van nu ;)

Edit: droog weer krijgen we wel grotendeels :)

Verschillen GFS en EC

TaL
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

wimbaens

Citaat van: TaL op do 06 jun 2013 - 21:28
Sorry als ik de 'pret' onderdruk voor volgende week, ik zou gewoon (landinwaarts) genieten van nu ;)

Edit: droog weer krijgen we wel grotendeels :)

Verschillen GFS en EC

TaL

Er is voor hier al de hele week één probleem met EC, de temperatuur om 18u kunnen niet lager zijn dan die van 12u als de zon volop schijnt. Ik vind dat enorm raar want zo zit EC al een week  6 ?  7 °C lager dan de werkelijke temperatuur om 18u.

Edit: Hetzelfde voor 21u, zoals vandaag 15°C verwacht door de 12u run van EC en om 21u was het nog ruim 21°C.

Marsel

Citaat van: wimbaens op do 06 jun 2013 - 21:39
Er is voor hier al de hele week één probleem met EC, de temperatuur om 18u kunnen niet lager zijn dan die van 12u als de zon volop schijnt. Ik vind dat enorm raar want zo zit EC al een week  6 ?  7 °C lager dan de werkelijke temperatuur om 18u.

Edit: Hetzelfde voor 21u, zoals vandaag 15°C verwacht door de 12u run van EC en om 21u was het nog ruim 21°C.

Dat probeem heeft niet alleen EC.
Vrijwel alle modellen hebben dit onderschattingsprobleem. Bovendien had geen enkel model bijvoorbeeld de 27 graden in Brabant en Limburg van vandaag.
Probleem zit in de overadiabatische opbouw in de onderste meters gedurende de middag onder invloed van de sterke juni zon en de droge lucht. Rekenbreinen hebben het daar al tijden moeilijk mee.

jornonweer

hmm vind persoonlijk dat gfs er de laatste weken raar maar wel waar vaak dichtbij zit! ik bedoel, de warme temperaturen werden al meer dan een week op voorhand aangegeven door gfs terwijl ec er niks van wou weten, wie weet gaat het nu weer zo zijn ;) dat hoop ik toch!
Danger is real, fear is a choice.

Tyshane

Citaat van: TaL op do 06 jun 2013 - 21:28
Sorry als ik de 'pret' onderdruk voor volgende week, ik zou gewoon (landinwaarts) genieten van nu ;)

Hey Tall doe es effe niet!  >:(

Tyshane

Citaat van: Marsel op vr 07 jun 2013 - 00:14
Dat probeem heeft niet alleen EC.
Vrijwel alle modellen hebben dit onderschattingsprobleem. Bovendien had geen enkel model bijvoorbeeld de 27 graden in Brabant en Limburg van vandaag.
Probleem zit in de overadiabatische opbouw in de onderste meters gedurende de middag onder invloed van de sterke juni zon en de droge lucht. Rekenbreinen hebben het daar al tijden moeilijk mee.

Altijd weer leerzaam die posts van jou! Daar moet je wat meegaan doen man met die kennis. ;)

Powered by EzPortal