Zomerverwachting 2013

Topic gezien door 297990 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 13 mei 2013 - 12:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wimbaens

Misschien moeten de klagers er toch eens over nadenken om te verhuizen, naar het warmere Limburg bijvoorbeeld  ;)
Hier hebben we ondertussen 14 dagen boven 20°C waarvan 3 boven 25°C gehad. Vanaf dinsdag zullen er zo nog heel wat bijkomen.

Koen-IJM


vossejongk

Dat het droog blijft vind ik al een prima optie :P Dat het gem niet boven de 20c uit komt wat minder :( Wie geeft de zon een schop onder z'n kont ?

Cdtj3

Citaat van: vossejongk op zo 02 jun 2013 - 23:22
Dat het droog blijft vind ik al een prima optie :P Dat het gem niet boven de 20c uit komt wat minder :( Wie geeft de zon een schop onder z'n kont ?

Vanaf dinsdag gwn temps die gaan uitkomen rond de 20ers, in het binnenland wat hoger en kust iets lager. Dus gwn 20+ hoor ;)
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

enrico1972

Citaat van: TaL op zo 02 jun 2013 - 21:28
Ik ben nog altijd veel te terughoudend om nu al 'hiep hiep hoera' te roepen, ik vertrouw dat laagje ten zuiden van ons niet, het staat nu wel al dagen positief erin geschetst maar het zou niet de eerste keer zijn dat het uiteindelijk toch noordelijker uitvalt en dus slechter voor bepaalde streken

Maar goed, indien de wind aflandig wordt, en in de laatste runs lijkt dat ook te gebeuren (2de deel van de week) dan mogen ook de kust zich denk ik opmaken voor warm weer :) Het binnenland zal deze week wel vrij goed zitten

Als het er dinsdag & woensdag er nog instaat, ga ik mij eens meer beginnen verheugen erop, we blijven positief uiteraard  ;D

Ik denk dat we er allen aan toe zijn

Ciao
TaL

Ik ben voorlopig zeer tevreden met de verwachtingen die ik gezien heb en ben er ook wel aan toe hoor.
De meeste mensen worden er een stuk relaxter door en de vrouwen gaan er steeds beter uitzien en dat doet mij goed.

Ik hoop dat ook op zeer mooi weer komende zaterdag en zondag want dat betekend een grote inzet voor de verkeersregeling op Scheveningen om met ik schat 24 man een goede verkeersdienst te draaien.
En dan hoop ik ook dat men de infoborden met waar men kan parkeren goed opvolgt en niet eigenwijs gaat doen.
Want hoe beter je die info volgt en onze aanwijzingen des te sneller kan je op het strand vertoeven de hele dag.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

In dit land dient u https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/ te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.
Met dank aan lid Nickname.

Marsel

Citaat van: Cdtj3 op zo 02 jun 2013 - 23:31
Vanaf dinsdag gwn temps die gaan uitkomen rond de 20ers, in het binnenland wat hoger en kust iets lager. Dus gwn 20+ hoor ;)

EC00 laat in haar operationele run gewoon weer die verdoemde noordelijke tot noordoostelijke stroming overheersen, op sommige dagen zelfs vrij stevig. Dan mag het diep landinwaarts wel rond of meer dan 20 graden zijn, maar in een brede kuststrook is het gewoon frisjes.
Vooral 's avonds en snachts dan gewoon fris. Dat is niet het zomerbeeld wat ik me in juni voorstel.
Hopelijk ligt de EC00 oper onderin het ensemble straks.
GFS00 is een stuk warmer met vooral later in de week een wat meer aflandige component en dus duidelijk hogere temperaturen (zelfs zomerse dagen in het weekend).
Ook ik blijf voorlopig gematigd optimistisch zolang die N component erin blijft zitten, zeker voor een brede kuststrook.
Absoluut geen slecht weer de komende tijd, maar dat échte zomerweer met lange warme avonden en een kabbelend zuidoostelijk briesje....tja zit er nog even niet in.
Maar goed, even de pluim afwachten, die zal wat meer duidelijkheid verschaffen.

MamaAs

Oh heerlijk. 20 graden kan ik goed mee leven hoor.
Alleen de wind ja.... Ik zie dat hij wel wat af gaat nemen. Gisteren was het in de zon uit de wind heerlijk.

Jan van Ooijen

Komt de zomer er dan eindelijk aan? Of toch niet?

We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk zien we temperaturen verschijnen op het Amerikaans weermodel waar we wat mee kunnen. We weten allemaal dat het Amerikaans weermodel soms wel eens erge uitschieters heeft, maar al dagen lijkt hier geen sprake van te zijn. Vanaf woensdag gaat de temperatuur flink omhoog, en zoals het er nu naar uit ziet gaan we ook eindelijk eens een keer boven het langjarig gemiddelde uitkomen.


GFS maandag 10 juni

Echter het Europees weermodel is veel terughoudender ten opzichte van het Amerikaans weermodel, het Europees weermodel laat de temperaturen niet boven de 22 graden uitkomen. Het Amerikaans weermodel laat voor volgende week zelfs temperaturen zien van 26 graden en zelfs 28 graden in België! Hoe lang dit allemaal stand gaat houden valt momenteel nog niets over te zeggen. We kunnen eindelijk weer eens gaan genieten van het aankomend mooi weer.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Harry de Hond

Citaat van: wimbaens op zo 02 jun 2013 - 22:30
Misschien moeten de klagers er toch eens over nadenken om te verhuizen, naar het warmere Limburg bijvoorbeeld  ;)
Hier hebben we ondertussen 14 dagen boven 20°C waarvan 3 boven 25°C gehad. Vanaf dinsdag zullen er zo nog heel wat bijkomen.

Ik denk wel dat dit wat kort door de bocht is. Dat het in Limburg zo lekker is (qua weer..., niet qua drugsoorlog natuurlijk... :P), wil niet zeggen dat dit ook zo is in andere delen van het land. Het was hier dan wel droog, een korte broek was verre van lekker tot gisteren. Het was hier steeds een graad of 14 max... Dat klagen begrijp ik dan best. Ik heb normaal echt vroeg een korte broek aan, nu vond ik het gewoon nog niet prettig. Te koud.

Lekker voor jullie, alleen is het benoemen van dat heerlijke weer bij jullie net zo klagerig/plagerig :) als wat de anderen doen in negatieve zin. Ik wil ook helemaal niet verhuizen naar Limburg. :S Daar heb je heuvels en kluften. :)

Juist.

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 03 jun 2013 - 09:18
Komt de zomer er dan eindelijk aan? Of toch niet?
Echter het Europees weermodel is veel terughoudender ten opzichte van het Amerikaans weermodel

Goede vraag, in het weekend weten we het antwoord ;).
Lastig te beoordelen nu zonder EC00 pluim. Opvallende eensgezindheid in het GFS00 ensemble met inderdaad gemakkelijke opwarming naar >20gr door andere vorm en positie van het hoog tov EC. Wel ligt de GFS00 operationele uitvoer met die zomerse warmte na het weekend bovenin het ensemble.
Even de pluim van EC afwachten...
Positie van het kleinschalige hoog noord van NL zal bepalend zijn voor een reeks warme/zomerse dagen of dat we het iets gematigder aan gaan doen...

Energizer85

Hoe dan ook, slecht weer zal het niet worden. En dat vind ik na een hele tijd winterjassenweer al een hele vooruitgang! Ik ga hoe dan ook de BBQ aanslingeren zaterdag  :D

Jan van Ooijen

Citaat van: Energizer85 op ma 03 jun 2013 - 10:07
Hoe dan ook, slecht weer zal het niet worden. En dat vind ik na een hele tijd winterjassenweer al een hele vooruitgang! Ik ga hoe dan ook de BBQ aanslingeren zaterdag  :D

Eindelijk gaat mijn handtekening van pas komen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 03 jun 2013 - 10:53
Eindelijk gaat mijn handtekening van pas komen
Haha de mannen van de door jou gerepresenteerde toko zullen wel denken: " sinds we Jan in dienst hebben is t constant te koud"  ;D.

Maar zonder gekheid, EC00 pluim gewoon OK. Landinwaarts regelmatig rond of wat boven 20gr, kustprovincies duidelijk koeler door NNO aanvoer. Al met al aangenaam weer zonder dat het thermisch gezien uit de hand loopt.

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op ma 03 jun 2013 - 11:07
Haha de mannen van de door jou gerepresenteerde toko zullen wel denken: " sinds we Jan in dienst hebben is t constant te koud"  ;D.

Maar zonder gekheid, EC00 pluim gewoon OK. Landinwaarts regelmatig rond of wat boven 20gr, kustprovincies duidelijk koeler door NNO aanvoer. Al met al aangenaam weer zonder dat het thermisch gezien uit de hand loopt.

Haha zo zit ik nu dus ook ;) Maar persoonlijk vind ik EC wel wat aan de voorzichtige kant zoals we gewend zijn van dat model. We weten uit ervaring dat de temperaturen vaker een drie tot viertal graden hoger ligt
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Diem

De zeewatertemperatuur valt me eerlijk gezegd nog mee.
De pluim ziet er trouwens goed uit, eindelijk aangename temperaturen 8)

Weerfreak 1337

Ik ben blij dat we eindelijk naar een zonnigere en ook warmere periode gaan, maar het is wel erg "stom" dat die wind voor de kustprovincies waarschijnlijk maar net iets te noordelijk zal zijn... Het mag dan wel zonnig zijn, dan is het nog hopen dat deze wind van zee geen mist of laaghangende bewolking meebrengt. Zal afhangen hoe vochtig de lucht is.
Ik hoop ook op uiteindelijk een overgang naar een wat meer zuidelijke windrichting(zoals Marsel dat ook al zei met z'n warme avonden en de zuidoostelijke bries ;D), zuid tot oost is prima :)
Bovendien brengen de zuidelijke tot oostelijke stromingen vaak ook nog leuk onweer met zich mee :) Beter kan toch niet? :P


Edit:
ECMWF laat dit al een aantal malen terugkomen: Een enorme depressie op de oceaan. (Ook al eens aantal malen gezien bij GFS op de LT).
Mocht het zo naar die situatie gaan leiden, dan is het enkel afwachten of deze op een gunstige plek zal gaan liggen. De stroming zal dan meer zuidelijk worden. Uitspraken over kansen op onweer op dat termijn is niet te doen uiteraard..
Hierbij even de kaart (+240u):



Groene pijlen zijn richtingsmogelijkheden van het laag.




Ook nog even de ochtendpluim  8)


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marcel1976

Citaat van: Weerfreak op ma 03 jun 2013 - 14:08
Groene pijlen zijn richtingsmogelijkheden van het laag.
Het kan zomaar eens zijn dat ie zich stuk loopt boven de Britse Eilanden,  door hogedruk boven 't continent. In dat geval krijgen wij een prolongatie van zomerse omstandigheden.

Energizer85

Citaat van: Marcel1976 op ma 03 jun 2013 - 16:24
Het kan zomaar eens zijn dat ie zich stuk loopt boven de Britse Eilanden,  door hogedruk boven 't continent. In dat geval krijgen wij een prolongatie van zomerse omstandigheden.

Daar valt volgens mij echt nog geen zinnig woord over te zeggen. We krijgen eerst een week met 20-25 graden... Tot en met zondag prima hogedrukweer zeg maar.

Ramon Oost

Morgen (4 juni) een hele aardige lentedag. Onder invloed van het hogedrukgebied met zijn kern boven de Noorse zee wordt er steeds drogere lucht vanuit het noorden/noordoosten aangevoerd. In het binnenland kan de temperatuur al oplopen tot veelal 18-20 graden. In het zuidoosten en oosten een Tmax van lokaal 21/22 graden. De waddeneilanden en westkust blijven last houden van de koude Noordzee waardoor het daar beduidend kouder is vergeleken met het binnenland.

Tmax Dinsdag 4 juni

Ramon Oost


Powered by EzPortal