Zomerverwachting 2013

Topic gezien door 297973 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 13 mei 2013 - 12:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tyshane

Mooi pluimpje weer; Eindelijk dan wat zomers weer ook!

Ramon Oost

Citaat van: Jan van Ooijen op za 01 jun 2013 - 10:52
Nu maar hopen dat de Oper één van de koude oplossingen is. Oper 24-26 graden :D


De oper is geen koude maar ook geen warme oplossing, Oper rond het gemiddelde.


Romigo

GFS was voor een week geleden veel positiever dan EC, maar nu lijken de rollen een beetje te zijn omgedraaid. Maar het valt mij op dat alles op de langere termijn is.
GFS laat regelmatig een hoogte laag - zoals Johann al eerder hier beschreven heeft - zien in de kaarten.

Romigo

Wat is dat van Oper op 10/11 juni?? Valse echo??

Serge

Lol @ accu, @ PP, lijkt wel steeds meer de trent te worden om 3 maandelijkse voorspellingen te gaan doen, valt mee dat ik die putto hier nog niet gezien heb
Waar is mijn cape

SniperEye

Ik begin voorzichtig optimistisch te worden na afgelopen dagen een aantal malen van zowel GFS als EC hogere temperaturen heb gezien. Echter zie ik ook een groot voorbehoud op basis van de geschetste situatie hier op dit forum in onze atmosfeer.

jones

Tot 33°C vandaag verwacht in het noorden van Scandinavië  :o

Marsel

Citaat van: SniperEye op za 01 jun 2013 - 13:25
Ik begin voorzichtig optimistisch te worden na afgelopen dagen een aantal malen van zowel GFS als EC hogere temperaturen heb gezien. Echter zie ik ook een groot voorbehoud op basis van de geschetste situatie hier op dit forum in onze atmosfeer.
Ik ken het gevoel. Gematigd positief is een mooie uitdrukking en enige terughoudendheid is ook volledig terecht aangezien die noordcomponent goed vertegenwoordigd blijft. Dan warmt t alleen landinwaarts een beetje respectabel op. Maar voor een brede kuststrook zal het tot halverwege komende week nog wel eens frisjes kunnen blijven. Maar goed, dat is niets nieuws en was al voorzien. 
Ben benieuwd waar EC mee komt straks.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op za 01 jun 2013 - 10:02
Yup, landinwaarts wel.
De kustregio's, en dan vooral het noorden en noordwesten zullen gevoelig kouder blijven met vooral 's avonds snel wegzakkende temperaturen bij een aanlandige wind uit NNO.
Zal me niets verbazen als het later volgende week eens tot verschillen van meer dan tien graden komt tussen het NW en ZO.

Ik zag in de pluim (bij windrichting), een meer noordoostelijke wind(oper), mogelijk dat het voor de westkust en Zeeland dan mee zal vallen. Voor de Noordkust is het dan inderdaad "klappertanden". :P
Maargoed, maar iets meer noordelijk en de warmte is ook aan de westkust weg... helaas. Maar het moet goedkomen denk ik ;) :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Dennis


vossejongk

Het ziet er steeds beter uit met een stijgende lijn richting de 30! :D

Romigo

Citaat van: Dennis op za 01 jun 2013 - 23:16
EC Pluim


Dat is een mooie pluim van EC! Gaat GFS ook mee in dit scenario?
Langzaam aan - gelukkig gaat het langzaam - wordt dan echt lente/ zomer.  :P

Weerfreak 1337

De GFS06 run laat het doorzomeren met een kleine onderbreking tot op de extreem lange termijn. :)
Uiteraard koffiedik kijken dan, maar wel leuk om te zien natuurlijk :)


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Ramon Oost

GFS12 laat vanaf het einde van de week de temperaturen op 850hPa naar (ruim) 10 graden gaan. Dat betekend dat je onder rustige, heldere omstandigheden daar zo'n 15 graden bij mag tellen voor de temperatuur aan het aardoppervlak.

We krijgen vanaf 2e helft deze week te maken met een warme aflandige wind doordat er zich een hoogtelaag nestelt boven het noordwesten van Spanje en het westen van Noorwegen. Bij ons daartussen onder invloed van een hogedrukgebied goed zomerweer met dagelijks in het binnenland temperaturen rond of (ruim) boven de 20 graden.  8)



Stephanie

Ik heb er zin in, dat wordt de eerste BBQ van dit jaar voor mij 8)

vossejongk

Wat betekent dit qua onweerskansen?


Marsel

Citaat van: Ramon Oost op zo 02 jun 2013 - 19:06
GFS12 laat vanaf het einde van de week de temperaturen op 850hPa naar (ruim) 10 graden gaan. Dat betekend dat je onder rustige, heldere omstandigheden daar zo'n 15 graden bij mag tellen voor de temperatuur aan het aardoppervlak.
We krijgen vanaf 2e helft deze week te maken met een warme .....
Inderdaad, tweede helft van de week beduidend warmer dan de periode t/m woensdag. Tot die tijd absoluut geen slecht weer maar met die aanlandige component wat gematigdere tenperaturen in een brede kuststrook. Een beetje doorpruttelend voorjaarsweer. Bovendien vrij frisse avonden en nachten. Maar na woensdag wordt t inderdaad aangenamer en misschien later wat onweersachtiger   :).

TaL

Citaat van: Marsel op zo 02 jun 2013 - 21:12
Inderdaad, tweede helft van de week beduidend warmer dan de periode t/m woensdag. Tot die tijd absoluut geen slecht weer maar met die aanlandige component wat gematigdere tenperaturen in een brede kuststrook. Een beetje doorpruttelend voorjaarsweer. Bovendien vrij frisse avonden en nachten. Maar na woensdag wordt t inderdaad aangenamer en misschien later wat onweersachtiger   :).

Ik ben nog altijd veel te terughoudend om nu al 'hiep hiep hoera' te roepen, ik vertrouw dat laagje ten zuiden van ons niet, het staat nu wel al dagen positief erin geschetst maar het zou niet de eerste keer zijn dat het uiteindelijk toch noordelijker uitvalt en dus slechter voor bepaalde streken

Maar goed, indien de wind aflandig wordt, en in de laatste runs lijkt dat ook te gebeuren (2de deel van de week) dan mogen ook de kust zich denk ik opmaken voor warm weer :) Het binnenland zal deze week wel vrij goed zitten

Als het er dinsdag & woensdag er nog instaat, ga ik mij eens meer beginnen verheugen erop, we blijven positief uiteraard  ;D

Ik denk dat we er allen aan toe zijn

Ciao
TaL
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marsel

Citaat van: TaL op zo 02 jun 2013 - 21:28
Ik ben nog altijd veel te terughoudend om nu al 'hiep hiep hoera' te roepen, ik vertrouw dat laagje ten zuiden van ons niet, het staat nu wel al dagen positief erin geschetst maar het zou niet de eerste keer zijn dat het uiteindelijk toch noordelijker uitvalt en dus slechter voor bepaalde streken
Maar goed, indien de wind aflandig wordt, en in de laatste runs lijkt dat ook te gebeuren (2de deel van de week) dan mogen ook de kust zich denk ik opmaken voor warm weer :) Het binnenland zal deze week wel vrij goed zitten
Als het er dinsdag & woensdag er nog instaat, ga ik mij eens meer beginnen verheugen erop, we blijven positief uiteraard.
De echte hoezee stemming heb ik ook nog niet helemaal maar de signalen op wat hogere temps later deze week is wel vrij sterk en persistent. Tot die tijd is t frisjes voor de kustprovincies.
Maar wat je zegt is waar, we hebben nog een paar dagen om toch weer die vervloekte aanlandige component terug te krijgen. Kleine verschuivingen hebben grote gevolgen aangezien de setting nogal breekbaar blijft.
Gematigd positief, laten we dat vooral blijven.
Benieuwd naar de pluim btw, vooral omdat EC12 er wederom met een vrij sterke NNOer inkomt...tja dan blijven we een beetje doorpruttelen.

Powered by EzPortal