Zomerverwachting 2013

Topic gezien door 297694 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 13 mei 2013 - 12:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0


André

Als we dat niet geloven , zullen ze ons wel wat anders wijs maken . een vier dagen kunnen ze juist voorspellen , 10 dagen is al onder voorbehoud en zij zouden al een ganse zomer kunnen voorspellen ; Heb daar sterk mijn twijfels over .
Demeulemeester André

Tam

Ja klinkt als of is vergelijkbaar met de koudste winter in 100 jaar.  ::) We merken het wel.

Harry de Hond

Wat zegt Piers Corbyn er over? Ik volg hem niet zo goed meer en toen ik het wel deed kwam ik moeilijk tussen de bomen naar het bos (ofzo...) ik snapte het niet zo. De manier waarop hij schreef, maar neemt niet weg dat hij ook wel zinnige dingen zei. In de winter worden hij en die andere (Amerikaan meen ik) wel regelmatig geciteerd. Zo zelf maar weer eens naar de kaarten kijken. Altijd leuk. En wat hierboven geschreven is. Ik denk ook dat je het met een enorm pak zout mag nemen, dit soort voorspellingen. We zien het wel.
Juist.

Johann

Hoe dan ook, één ding is zeker:1 juni start de meteorologische zomer. Laten we hopen dat deze beter zal gaan verlopen dan de sterk onderkoelde, veelal grauwe en wisselvallige mei maand.

De modellen (EC en GFS) volharden op de langere termijn nog steeds in het al tijden bestaande meridionale (geblokkeerde) stromingspatroon uitstrekkende vanaf de Azoren via IJsland tot over de Pool (Spitsbergen-Nova Zembla). Aan de koude oostflank van de blokkade steeds weer die vervelende (afsnoerende) en afzakkende hoogtelaagjes (koudeputjes).

Met name deze hoogtelaagjes maken het de weermodellen erg lastig. Mooi is deze onzekerheid ook terug te vinden in de ensemble oplossingen van vanmorgen. Let vooral op de "koude" OPER en CTRL rond de 6 juni als teken voor het naderen van een volgend hoogtelaag Benelux !

ron12

De eerste 5 dagen kun je alweer afschrijven wat zomerweer betreft  :( zo aan de pluim te zien.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Citaat van: ron12 op wo 29 mei 2013 - 12:15
De eerste 5 dagen kun je alweer afschrijven wat zomerweer betreft  :( zo aan de pluim te zien.

Verklaar je nader.... Beste pluim en de gemiddelde temperatuur ook in stijgende lijn. Wat is daar verkeerd aan dan?
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Eerste dagen temperaturen aan de frisse kant toch,zijn we vanaf nu toch weer een week verder met matig weer.of zie ik dat verkeerd.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Johann

Citaat van: ron12 op wo 29 mei 2013 - 12:57
Eerste dagen temperaturen aan de frisse kant toch,zijn we vanaf nu toch weer een week verder met matig weer.of zie ik dat verkeerd.

Dat zie je goed ofschoon eerst even (korte) thermische opleving (welke Jan wrs bedoelt) voor de volgende "dip". 
Vanaf circa 4 juni dan eindelijk verbetering met geleidelijk oplopende temperaturen !

Tyshane

Moeilijk wat de zomerverwachting betreft. Ik heb makkelijk gekozen voor een normale zomer. Ik denk dat ook maar het is het minst extreem, dus lekker veilig. ;) Maar goed wat is normaal? De laatste jaren lijkt een wat slechtere zomer normaal te zijn. Ik hoop op een goede zomer, ja wie niet, lekker veel zon en een paar goeie buien, aub geen grijze meuk zoals Weatherboy zou zeggen! :P

Citaat van: TaL op di 28 mei 2013 - 22:13
Verschillen GFS en EC

Ja wat een verschil Mathias, maar het lijkt al wel een tijdje zo twijfelachtig op de vrijdag, het kan alle kanten op zo leek het. Ik denk dat het qua temperatuur best nog eens kan meevallen!

TaL

Citaat van: Tyshane op wo 29 mei 2013 - 15:39


Ja wat een verschil Matthias, maar het lijkt al wel een tijdje zo twijfelachtig op de vrijdag, het kan alle kanten op zo leek het. Ik denk dat het qua temperatuur best nog eens kan meevallen!

Ik wil nu niet moeilijk doen maar mijn naam is met 1 t ;)

We zien wel wat het wordt, er is een stijgende trend dus wie weet :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Marsel

Citaat van: Johann op wo 29 mei 2013 - 14:19
Vanaf circa 4 juni dan eindelijk verbetering met geleidelijk oplopende temperaturen !
Die 4e juni is inderdaad vaker voorbij gekomen.
Beide grote rekenbreinen laten de Benelux vanaf die datum al in vele achtereenvolgende runs in toenemende mate onder invloed van het beruchte Atlantische hoog komen. Daarbij is uiteraard vorm, positie en daarmee het aan- of aflandig worden van de stroming van groot belang, vooral voor de kustgebieden uiteraard.
Dat is waar de onzekerheid om de hoek komt kijken, temeer door de door jou aangehaalde hoogtelaagjes.
Die stijgende trend is gelukkig inmiddels goed zichtbaar, echter zolang we niet binnen 100h zitten en er nog geen duidelijke overeenkomsten binnen de verschillende modellen terug te vinden zijn ben ik er nog niet gerust op.
Tot die tijd is het in ieder geval thermisch aanmodderen, waarbij we het van de mooie momenten hebben, die zijn er de komende dagen gelukkig ook :).

Dat het hoog aan de wandel gaat is duidelijk in alle opzichten...maar waar o waar strijkt het neer?
Spannend  ;D :P.

Tyshane

Citaat van: TaL op wo 29 mei 2013 - 15:51
Ik wil nu niet moeilijk doen maar mijn naam is met 1 t ;)

We zien wel wat het wordt, er is een stijgende trend dus wie weet :)

Jeetje man wat doe jij moeilijk TTal.  :-X Maar goed; ik heb het toch met 1 't' geschreven...  :o

Maar we zien het wel inderdaad. Een stijgende lijn is top, al moeten we maar een beetje chill eronder blijven. Je weet maar nooit. ;)

Tyshane

Citaat van: Marsel op wo 29 mei 2013 - 16:02
Die 4e juni is inderdaad vaker voorbij gekomen.
Beide grote rekenbreinen laten de Benelux vanaf die datum al in vele achtereenvolgende runs in toenemende mate onder invloed van het beruchte Atlantische hoog komen. Daarbij is uiteraard vorm, positie en daarmee het aan- of aflandig worden van de stroming van groot belang, vooral voor de kustgebieden uiteraard.
Dat is waar de onzekerheid om de hoek komt kijken, temeer door de door jou aangehaalde hoogtelaagjes.
Die stijgende trend is gelukkig inmiddels goed zichtbaar, echter zolang we niet binnen 100h zitten en er nog geen duidelijke overeenkomsten binnen de verschillende modellen terug te vinden zijn ben ik er nog niet gerust op.
Tot die tijd is het in ieder geval thermisch aanmodderen, waarbij we het van de mooie momenten hebben, die zijn er de komende dagen gelukkig ook :).

Dat het hoog aan de wandel gaat is duidelijk in alle opzichten...maar waar o waar strijkt het neer?
Spannend  ;D :P.

Lol, ja spannend ja. Al is het thermisch aanmodderen geblazen. Oh mooie term bij the way!

Johann

Citaat van: Tyshane op wo 29 mei 2013 - 16:10
Lol, ja spannend ja. Al is het thermisch aanmodderen geblazen. Oh mooie term bij the way!

Niet alleen thermisch. Grote delen van Europa worden naast de thermische dieptepunten ook nog eens geteisterd door extreme neerslaghoeveelheden en hier en daar is het letterlijk aanmodderen door overstromingen. In de Alpen valt de neerslag boven de 1000 a 1200 meter opnieuw als sneeuw, lokaal afgelopen nacht weer 30-40cm erbij.   >:(
(foto Bettmeralp hier om de hoek),

Marsel

Citaat van: Johann op wo 29 mei 2013 - 16:25
Niet alleen thermisch. Grote delen van Europa worden naast de thermische dieptepunten ook nog eens geteisterd door extreme neerslaghoeveelheden en hier en daar is het letterlijk aanmodderen door overstromingen. In de Alpen valt de neerslag boven de 1000 a 1200 meter opnieuw als sneeuw, lokaal afgelopen nacht weer 30-40cm erbij.   >:(
(foto Bettmeralp hier om de hoek),
Sjow Johann, dat is niet best voor deze tijd van het jaar :o.
Dan hebben we hier nog mazzel dat we het alleen thermisch enigszins moeten ontzien de komende dagen. Want verder is het op een paar buien na (vooral morgen landinwaarts) gewoon meestentijds droog.
Ik dacht ergens opgepikt te hebben dat de Alpen op sommige plekke meer dan 200mm in een paar dagen te verwerken kregen?

Tyshane

Citaat van: Johann op wo 29 mei 2013 - 16:25
Niet alleen thermisch. Grote delen van Europa worden naast de thermische dieptepunten ook nog eens geteisterd door extreme neerslaghoeveelheden en hier en daar is het letterlijk aanmodderen door overstromingen. In de Alpen valt de neerslag boven de 1000 a 1200 meter opnieuw als sneeuw, lokaal afgelopen nacht weer 30-40cm erbij.   >:(
(foto Bettmeralp hier om de hoek),

Zo zeg, maar dan is aanmodderen een understatement. Dat is redelijk bizar aan het worden daar...

Johann

Citaat van: Marsel op wo 29 mei 2013 - 16:33
Sjow Johann, dat is niet best voor deze tijd van het jaar :o.
Dan hebben we hier nog mazzel dat we het alleen thermisch enigszins moeten ontzien de komende dagen. Want verder is het op een paar buien na (vooral morgen landinwaarts) gewoon meestentijds droog.
Ik dacht ergens opgepikt te hebben dat de Alpen op sommige plekke meer dan 200mm in een paar dagen te verwerken kregen?

Inderdaad viel er door Südstau aan de Alpenzuidkant in mei met tussenpozen steeds weer extreem veel neerslag. Allen al in de periode voor de Pinksteren werd in enkele dagen tijd rond 310mm aan neerslag opgevangen.

Marcel1976

GFS12u tovert wederom een mooie run uit de hoed met vanaf dinsdag een mooie thermische opleving. Nu gewoon afwachten wanneer ECMWF eindelijk eens meegaat. Tot dan blijft 't koffiedik kijken, maar het aantal leden in de pluim die mee omhoog gaan groeit gestaag. Ben benieuwd naar de avondpluim.
Fingers crossed. ;)

Powered by EzPortal