Zomerverwachting 2013

Topic gezien door 297974 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 13 mei 2013 - 12:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Danny

Toch is er een buitje ontstaan vandaag uit de vele wolken die hier in het westen zijn ontstaan. Ruim een uur geleden kleurde de lucht ook flink donker weg net te oosten van Alphen aan den Rijn. Nu zitten er donkere stapelwolken ten zuiden die op de radar terug te zien zijn al een buitje. Misschien volgen er toch nog meer vanmiddag.

jones

Best aangenaam zomerweer nog de komende periode met in het weekend wel een dipje.

Trouwens even vermelden dat augustus hier redelijk droog is tot nu toe: er is amper 17,8 mm gevallen! In juli was dat 60 mm waarvan 40 mm tijdens die 2 dagen met hevige onweersbuien.

Deadmau5

Al erg koude temperaturen in het binnenland van Groenland. Temperaturen in het bewoonde gebied liggen boven de 0 graden, wat normaal is voor daar door de warme zeestroom. Ze hebben daar ook dit jaar al recordhoge temperaturen gehad.



IJsland kan zich gaan opmaken voor een mooie eerste storm, die zeker aan de achterzijde vergezeld kan zijn van een mooie lading sneeuw. Zeker in het binnenland. Een sneeuwstorm in augustus is daar toch redelijk zeldzaam. Wat deze bron dan ook bevestigd

http://www.markvoganweather.com/2013/08/26/iceland-storm-snow-potential-uks-first-taste-autumn/



Voor ons dit weekend een schampschot van wat minder weer. Al zullen zeker wij - de Belgen - daar niet veel van merken, buiten iets lagere temperaturen dan normaal, en de doortocht van een zwakke regenzone zaterdag. In Nederland zit de kans er ook in dat ze met een verhoogd windveld te maken krijgen, dit geldt zeker voor de noordelijke kustregio's. Dit ENS gemiddelde van GFS bevestigt dit ook.



Ook opvallend is de flinke afkoeling in de bovenluchten, wat de buienvorming alleen maar ten goede komt. Denk maar aan de gekende typische herfstachtige buien. Ook hier liggen de meeste kansen voor Noord-Nederland. De afkoeling wordt zowel door het ENS gemiddelde, GFS Oper, GFS Control en EC Oper bevestigd. Echter blijkt dit van koude duur te zijn. Nadien wordt het weer warmer en stabieler door een anticycloon ten ZW van ons in de Atlantische Oceaan.



Het weekend erna nemen de kansen terug toe op wat slechter weer, waar vooral dit GFS Ens het kan bevestigen. Ook de bovenluchten lijken terug een stapje terug te nemen.



Volgens de laatste run lijkt een uitloper van een lagedrukgebied ons kouder weer te geven met noordenwinden, en terug buiig weer. Echter is dit nog ver weg.



Nog eens de bovenluchten



En de EC Ochtendrun




Ramon Oost

Opnieuw is op enkele plaatsen de temperatuur tot iets boven de 25 graden gestegen. Hoogeveen was het hoogst met 25,3 graden.


jones

De modellen zien enkele zomerse dagen nog wel zitten in de loop van de 1e decade van september :)

Danny

Het laag wat komend weekend buien, wind en koelte zou moeten gaan brengen schuift steeds verder op naar het noorden op de kaarten. Daarmee neemt de invloed af. Zo kan het nog een prima weekend gaan worden.

Danny

Goed weer de komende tijd als we de pluim bekijken.

Komend weekend zo goed als droog tot droog met iets lagere temperaturen. Begin van de nieuwe week droog en herstel van de heerlijke 20+ waarden op de thermometer. Woensdag & Donderdag zelfs 25+ mogelijk en de opperer heeft er nog meer zin in daarna maar krijgt nog weinig steung daarin.

NewWeatherfan

ah mijn trouwdag komt er weer aan dus het gaat goed weer worden!!! eerste week van september meestal goed weer dit jaar 10 jaar getrouwd en 8/10 heerlijk weer eerste week van september

Ramon Oost


TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Fluffje

Ondanks het dipje zeer aangenaam nazomer weer. Hoelang gaat dit standhouden?
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

Diem

Ik hoop lang, héél erg lang.
Op dit moment zit ik al 2 weken in Spanje waar het elke dag 30 graden is.
Dit weekend kom ik thuis, zondag 18 graden...
Dat zal afzien worden zeg. Hopelijk krijgen we nog een zeer warme september en oktober.

enrico1972

Citaat van: Diem op do 29 aug 2013 - 19:51
Ik hoop lang, héél erg lang.
Op dit moment zit ik al 2 weken in Spanje waar het elke dag 30 graden is.
Dit weekend kom ik thuis, zondag 18 graden...
Dat zal afzien worden zeg. Hopelijk krijgen we nog een zeer warme september en oktober.

Kan je Spanje ( waar zit je ? ) of die lekkere warme 30 graden meenemen als je terug komt ?
Heel veel sterkte voor zondag als je terug komt.
Hoop idd op nog een warme september en oktober maar ik vind deze zomer gevoelsmatig beter dan 2012.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

In dit land dient u https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/ te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.
Met dank aan lid Nickname.

Romigo

Ik zag in de pluim dat het volgende week donderdag behoorlijk warm wordt. Hier een kaartje.

Diem

Citaat van: enrico1972 op do 29 aug 2013 - 20:08
Kan je Spanje ( waar zit je ? ) of die lekkere warme 30 graden meenemen als je terug komt ?
Heel veel sterkte voor zondag als je terug komt.
Hoop idd op nog een warme september en oktober maar ik vind deze zomer gevoelsmatig beter dan 2012.
Ik zit in Benidorm. De laatste dagen ook onweer gehad, dus helemaal niet slecht hier :P
Ik probeer het mee te brengen, maar of het lukt betwijfel ik :(
De zomer vind ik zelf ook beter dan vorig jaar, gelukkig maar ;D

Romigo

Een Laag bij de Britse Eilanden en het hoog bij ons geeft een zuidelijke stroming, waardoor warme lucht uit Spanje onze kant op komt.

Jan van Ooijen

Zeer warm begin september

We krijgen in de eerste septemberweek te maken met enkele zeer warme dagen. Vanaf maandag zorgt opbouwende hogedruk voor een weersverbetering na een wat minder weekeinde.  Dinsdag en woensdag lopen de temperaturen op naar waarden tussen 25 en 29 graden. Daarbij is er veel zon en is het droog. De warme septemberuithaal volgt op een prachtige laatste augustusweek die vandaag wordt vervolgd. Na het optrekken van de mist wordt het opnieuw veelal zonnig en het blijft droog. De maxima komen uit tussen 20 en 24 graden en er is weinig wind. Later onstaan mogelijk enkele wolkenvelden.

Morgen is het minder. De zaterdagochtend regent het in grote delen van het land door een storing die vanuit het noordwesten nadert. Aan het begin van de middag klaart het vanuit zee alweer op, maar in het binnenland kunnen nog enkele buien voorkomen. Het wordt 22 graden.

Zondag is er een afwisseling van wolken, zon en er vallen enkele buien. Het is met 18-21 graden iets minder arm dat deze dagen. Maandag breidt nieuwe hogedruk zich van de Azoren uit. Het weer klaart op en de zon komt later weer tevoorschijn. Later schieten de temperaturen door naar zomerse waarden en benaderen mogelijk zelfs nog de tropische 30 gradengrens.

Telegraaf
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marlieke

Citaat van: Romigo op do 29 aug 2013 - 20:50
Een Laag bij de Britse Eilanden en het hoog bij ons geeft een zuidelijke stroming, waardoor warme lucht uit Spanje onze kant op komt.

@Diem, dat is helemaal een goed idee. Je neemt het niet mee maar blaast het gewoon deze kant op!  :P ;D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Marsel

Niemand thuis?
Er staan toch weer een paar heerlijke dagen op het programma. Vanaf dinsdag serieuze weersverbetering met vanaf woensdag weer lokaal zomerse temperaturen. Dit alles onder begeleiding van veel zon.
Dinsdag t/m donderdag zijn sowieso in de pocket. Zowel EC als GFS laten in de ensembles mooi oplopende temperaturen en nauwelijks spreiding zien voor die dagen.
Hoe het na donderdag verder moet met het september-zomertje is uitermate onzeker. De Amerikanen lijken vrij zeker van een serieuze afkoeling richting het weekend (hoewel ook daar een vrij grote onzekerheidsfactor) terwijl EC in haar 00Z ensemble een stuk warmer is tov de voorgaande runs.
Zekerheid omtrent het verdere verloop zal de komende dagen groter worden.
En tot die tijd?

Gewoon weer even keihard genieten mensen! ;D

Arend

Citaat van: Marsel op za 31 aug 2013 - 11:11
Hoe het na donderdag verder moet met het september-zomertje is uitermate onzeker. De Amerikanen lijken vrij zeker van een serieuze afkoeling richting het weekend (hoewel ook daar een vrij grote onzekerheidsfactor) terwijl EC in haar 00Z ensemble een stuk warmer is tov de voorgaande runs.
Zekerheid omtrent het verdere verloop zal de komende dagen groter worden.

GFS lijkt daar momenteel niet alleen in te staan. Is er dan eindelijk weer eens een beetje interessant weer op komst?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal