Zomerverwachting 2013

Topic gezien door 296738 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 13 mei 2013 - 12:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Zomerverwachting 2013

Ieder jaar weer krijgen we de vraag: "Hoe zal de zomer gaan verlopen". Helaas is dat nooit van tevoren aan te geven, we kunnen wel enkele modellen naast elkaar gaan leggen en er één uit gaan pakken, maar men weet vanuit het verleden dat er dan toch de best ogende kaart eruit gepakt wordt. Er zijn momenteel enorm veel verschillen tussen ECMWF, CFS en WCS Multi-Model.


WCS gaat uit van een normale zomer wat betreft de temperatuur en de neerslag.

ECMWF
Het Europees weermodel ECMWF laat telkens weer een koudere variant zien. Dit model laat de temperatuur kouder dan normaal verlopen dan normaal gemiddeld over de maanden juni tot en met augustus. Klik hier voor de kaart van het Europees weermodel.

CFS
Het model CFS is zoals we weten springerig, zo kwam die twee maanden geleden nog met een te koude maanden juni tot en met augustus tot zelfs een te warm vorige maand. Momenteel lijken de berekeningen de kant uit te gaan van het WCS Multi-model en gaan dus ook uit voor een normale zomer. Klik hier voor de kaart van het model CFS.

WCS Multi-Model
Zoals hierboven al een klein beetje medegedeeld, het WCS Multi-Model model gaat voor een normale zomer wat betreft de temperaturen. Ook de neerslag lijkt in dat model normaal te gaan verlopen. Dit model is de afgelopen twee maanden vrij consistent geweest ten opzichte van de andere twee modellen. Klik hier voor de temperatuurkaart van WCS Multi-Model en hier voor de neerslagverwachting over de maanden juni tot en met augustus.

Nederlandse zomers zijn over het algemeen wisselvallig en onvoorspelbaar. Ook kan er binnen één zomer een zeer grimmig verloop zijn van de temperaturen en het weerbeeld. Een warme en zonnige juni kan gevolgd worden door een natte en grijze juli. Twee weken bar slecht zomerweer kunnen ook zomaar opgevolgd worden door een serieuze hittegolf. Wie op vakantie een redelijk hoge zonzekerheid wil hebben en vrijwel gegarandeerd warme zomers weer verwacht moet geen vakantie in Nederland boeken. Vakantie in eigen land betekent je aanpassen aan de grillen van de weergoden en het is vaak een kwestie van geluk of je het weerbeeld krijgt wat je hebben wilt op vakantie. De grootste kans op zon heb je langs de kust en dan vooral Zeeland, de kop van Noord Holland en de Waddeneilanden.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Ik ga uit van "Normale zomer en normale neerslaghoeveelheden"
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tam

Het staat er niet tussen maar ik denk warm en nat, waarbij de hoeveelheid neerslag in korte hevige periodes gaat vallen, maar dus meer dan normaal.

Leon Eikenaar

Ik verwacht dat de zomer koud en nat gaat verlopen.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

SniperEye

Een "normale" zomer inderdaad waarbij ik moet opmerken dat de norm van de afgelopen 10 jaar een natte juli-maand lijkt te zijn.

Romigo

Dat wordt wisselvalligheid troef deze zomer afgewisseld door drogere periodes. Nou ja, dan maar snel weer naar de winter.  :P

Marlieke

Hier is ook de verwachting dat het een normale zomer gaat worden.
De wens is echter een keuze die er niet bij stond. Ook al vermeld hier. Een warme zomer met af en toe een fikse bui (liefst met flink onweer).
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Edwin

Ik hoop relatief warm ( 25-28 graden ) en onbestendig met regelmatig, liefst tegen de schemer uren aan, flinke onweersbuien. Maar ik verwacht eigenlijk dat het typisch weer gaat worden wat bij Nederland hoort en dat is gewoon relatief onbestendig met de wind uit de ZW/W hoek en regelmatig regen. Het "mag" hier niet lang stabiel weer worden dus in het geval van 1 of 2 dagen 25-30 graden met zon verwacht ik gelijk een afstraffing met regen/onweer en vervolgens weer een week koel en nat ;)
Never Stop Exploring

Weatherboy

Koel en nat gestemd! Al hoop ik op een warme, onweersrijke zomer. Het liefst 1 zoals 2009, dat was pas echt zomerweer. Helaas zijn de afgelopen jaren zo ontzettend slecht geweest dat bijna alles al beter is.
De temperatuur zal ongetwijfeld tussen de 17-22 graden uitkomen, met veel grijze meuk vanaf het zuidwesten.

Al heb toch m'n twijfels gehad. Voorgaande jaren hadden we voortdurend een warme droge lente. Dit jaar is het veels te koud maar niet echt overdreven nat. Wie weet slaat het patroon nu eindelijk rond de goede tijd om naar de juiste setting.

De nieuwe GFS is tenminste hoopvol. Vanaf 23 mei eindelijk warmte! Nu nog hopen dat het uitkomt.

TaL

Citaat van: Weatherboy op di 14 mei 2013 - 12:56
Koel en nat gestemd! Al hoop ik op een warme, onweersrijke zomer. Het liefst 1 zoals 2009, dat was pas echt zomerweer. Helaas zijn de afgelopen jaren zo ontzettend slecht geweest dat bijna alles al beter is.
De temperatuur zal ongetwijfeld tussen de 17-22 graden uitkomen, met veel grijze meuk vanaf het zuidwesten.

Al heb toch m'n twijfels gehad. Voorgaande jaren hadden we voortdurend een warme droge lente. Dit jaar is het veels te koud maar niet echt overdreven nat. Wie weet slaat het patroon nu eindelijk rond de goede tijd om naar de juiste setting.

De nieuwe GFS is tenminste hoopvol. Vanaf 23 mei eindelijk warmte! Nu nog hopen dat het uitkomt.

GFS komt al vaker met een opwarming na 20 mei
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Sven

Warme droge zomer! Zo als dit patroon al lange tijd volhoud, kan het ook gunstig uit gaan pakken. En zie dat wel gebeuren eigenlijk :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

knarf

Warme vochtige zomer,nu al veel warmte opbouw in het noorden en oosten.Gaan wij zeker nog wat van merken.

Mijn stem voor de zomer poll, "warme vochtige zomer"

Fluffje

"Normale zomer en normale neerslaghoeveelheden" lijkt mij de meest waarschijnlijke

*hopend op 1 week giga veel regen om te voldoen aan de normale neerslaghoeveelheid en de rest lekker zomerweer* ;D
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

matthijs1994

Ik denk zelf dat het een normale zomer wordt, maar vindt het nog te ver om dat nu al duidelijk te hebben.

Boeran

Ik denk ook dat het een te koude en natte zomer wordt (maar ik hoop het dus niet).

Jan van Ooijen

Aangezien het kaarten betreft voor 3 en 4 juni plaats ik ze hier. Vanaf 1 juni gaan wij ook hier over naar zomer discussietopic.



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jones

Verwachting IRI:

Vooral warmer dan normaal in Groenland en Oost-Europa. Weet niet of dat echt goed is voor ons ondanks die lichtrode kleur in onze omgeving...

dondertje127

Ik denk dat de zomer dramatisch en veel te koud zal verlopen en weinig 20-gers zullen halen en volledig in het water zal vallen, en dat hooguit september mooi zonnig weer brengt met temperaturen tussen 15 en 19 graden en ook nog wel geregeld 20 of 21 graden aantikken, later in september uiteraard wat lager tussen 10 en 15 graden. Ik denk dat september de mooiste maand van het jaar wordt, zoals we dat eigenlijk al jaren heel vaak meemaken.

Ook denk ik dat het aantal onweersdagen enorm laag zal zijn, zoals ik eerder al in dat topic meldde. Tot nu toe zijn we daarmee al aardig hard op weg.

Mrkos

Citaat van: Weatherboy op di 14 mei 2013 - 12:56

De nieuwe GFS is tenminste hoopvol. Vanaf 23 mei eindelijk warmte! Nu nog hopen dat het uitkomt.

Lol wat zat GFS hier fout dan, met gisteren temperaturen van nauwelijks 10 graden haha....


Powered by EzPortal