Criteria officiële onweersdag?

Topic gezien door 1745 bezoekers
Gestart door dondertje127, vr 03 mei 2013 - 03:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dondertje127

Ik had eigenlijk een vraag over de criteria van een officiële onweersdag, naar aanleiding van verwarring die mij in 2012 ontstond.
Ik had toen een x-aantal onweersdagen, waarvan ik ook het gerommel verder dan 10 km verderop heb meegeteld, maar toch werkelijk gehoord heb. Volgens sommigen zouden die situatie's niet meetellen danwel niet aan de criteria voldoen van een officiële onweersdag, en volgens sommigen lees ik her en der weer van wel.

Mijn vraag in deze is of de bovengenoemde situatie ook geldt/aan de criteria voldoet als een officiële onweersdag, uitgaande van de plek waar ik woon en het gerommel of gedonder ook buiten een straal van 10 km van je woonplek vandaan hoort, meetelt/geldt als een officiële onweersdag, of dat dit niet het geval is?
Wie weet werkelijk de criteria? Dit, om dit jaar misverstanden te voorkomen bij het bijhouden van het aantal onweersdagen.

Bij voorbaat dank.

zorba

Onweersdagen verschillen natuurlijk voor iedereen. De 1 heeft er 5, de andere 15.
Het KNMI hanteert de volgende criteria: "dagen waarop ergens op een weerstation van het KNMI minstens één donderklap wordt gehoord"

Ik denk dat dit ook voor jou, en ieder ander geldt, dat zodra je 1 onweersklap hoort, dichtbij of ver weg, je dit als onweersdag kan tellen, je hebt immers een donder waargenomen!

Zie ook: Factsheet onweer KNMI (pdf)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

dondertje127

Dank voor de info. Die PDF heb ik gister ook gevonden op Google, maar vond zo snel niet iets. Dan zat ik in 2012 dus toch goed met het aantal onweersdagen. Soms hoor ik ook gerommel op zodanige afstand, omdat ik er echt op let wat een ander niet opvalt, vandaar dat die vraag ook oprees. Ik doe er soms mijn uiterste best voor om iets te horen, dus kan die verwarring ook wel weer begrijpen.

Powered by EzPortal